Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag är position att jag behöver sälja av lite tesla och sprida på annat men vet inte vad. Behåller gärna högre risk för högre uppsida men har inte hittat något som lockar. Behöver nog 3 aktier att sprida över.

Förslag?

Jag säljer min sista Teslaaktie idag för att pynta in den summan någon annanstans. Får se om jag ångrar mig lika mycket som när jag sålde mina andra aktier vid ~600 eller vad det nu var. Jag har inget emot en dipp så jag kan få köpa tillbaka några

Men men, aktier med lite högre risk har jag två stycken av.

Cortus Energy - Grönt svenskt energibolag som är i slutfasen av sitt bygge av sin första storskaliga anläggning. I anläggningen kommer man kunna elda biomassa, allt från rester från skogsbruket till industiellt avfall och produkten blir ”grön” energi som dessutom är fri från andra föroreningar som annars måste renas innan vissa industrier kan använda energin.

De har haft mycket problem under tidens gång och risken för fortsatta problem är absolut inte över (snarare troligt). Än så länge har däremot alla problem blivit lösta och nu är det egentligen bara en sak kvar att fixa innan anläggningen ska testas i kontinuerlig drift under sju dagar. Jag, och många andra tror att om de lyckas med det så kan man både andas ut lite samt se aktiepriset skjuta mot taket.

När deras anläggning är klar så har de en kund från dag ett (Höganäs) men de har också flera andra företag som visat stort intresse, bl.a. genom att göra beställningar för att säkerställa att den mindre testanläggningen de har levererar en gas som företaget i fråga behöver, vilket de gjorde. Förhoppningarna är att det kommer trilla in ett par beställningar så fort de bevisat att den större anläggningen fungerar som den ska.

Det känns verkligen som att målsnöret ligger preciiis bakom krönet, problemet är bara att ingen vet hur stort det där jävla krönet är :p.

Största risken som jag ser det är att det här sjudagarstestet kommer dra ut på tiden och att kassan tar slut innan dess och att ingen vågar låna pengar till Cortus vilket skulle betyda en nyemission. Men självklart finns även en risk att anläggningen i sig inte kommer fungera.

Cortus har väldigt hög risk enligt mig men samtidigt är det nära nu, bara en eller två detaljer kvar. Till skillnad från förra kvartalet då det bara var en eller två detaljer kvar. Eller kvartalet innan det då det bara var en eller två detaljer kvar.....

Ett annat företag jag har aktier i och som jag räknar lite som ett förhoppningsbolag är Tobii. I korta drag är det ett svenskt teknikföretag som fokuserar på eyetracking. Företaget har tre grenar:
”Pro” riktar sig till företag och forskningsinstutitioner som vill lära sig mer om hur människan interagerar i olika situationer, t.ex. vart någon kollar när de kommer in på en hemsida eller butik.
”Dynavox” utvecklar produkter som hjälper personer som har speciella stöd. T.ex. de som endast kan kommunicerar m.h.a. ögonen (tänk Stephen Hawking).

Båda dessa grenar är väletablerade och stora inom sitt respektive område. Vissa menar till och med att endast dessa två grenar är skäl nog att aktien är värd så mycket den är idag. Så varför räknar då jag det som ett förhoppningsbolag? På grund utav deras tredje gren:
”Tech”. I tech försöker de utveckla produkter som kommer användas av den stora massan, tänk vr-glasögon m.m. Jag bryr mig inte om vad vissa bakåtsträvande sweclockare säger, vr/ar kommer bli gigantiskt i framtiden och eyetracking kommer nästintill vara ett krav, t.ex. för foveated rendering som gör att man kommer kunna köra vr med betydligt lägre prestandakrav.
Tobii är världsledande inom eyetracking och finns i en hel del produkter, frågan är bara om de kommer lyckas kamma hem ett avtal som gör att de på riktigt kommer nå ut till stora massan.

Pro och dynavox genererar pengar men Tech har fortfarande såpass stora utgifter att företaget går back. Men det är inget konstigt med det, de öser in pengar i tech för att komma ut starkare. Planen, om jag inte har fel, är att bolaget kommer gå med vinst för första gången 2021 och att tech i sig kommer gå med vinst kort efter det. Men som vi vet har ju covid ställt till en hel del, frågan är hur mycket.

Så som jag ser det är det ganska låg risk att kursen sjunker speciellt mycket med tanke på att det går så bra för pro och dynavox. Om/när tech blir självförsörjande tror jag däremot att aktien stiger en hel del.

De släpper sin årsrapport imorgon så man får vara lite kall om man vill gå in idag, covid kan ju ha ställt till med en del problem.

Tanken var att bara skriva några rader om varje bolag, så kan det gå när man inte vill dammsuga hela huset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fractal Design ska börsnoteras. Känns som ett toppen-företag för SweC. Jag har signat upp mig för 250 aktier.

https://www.avanza.se/kampanjer/fractal.html

Tittat på några siffror eller gillar du bara deras produkter? Jag är själv intresserad av att gå med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pestai:

Tittat på några siffror eller gillar du bara deras produkter? Jag är själv intresserad av att gå med.

Enbart att jag gillar deras produkt

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Hur ser folk här på priset på fractals erbjudande om aktier? Jag är lite sugen på att köpa men då jag är total nybörjare kan jag inte analysera om det är dyrt eller inte.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Fractal Design ska börsnoteras. Känns som ett toppen-företag för SweC. Jag har signat upp mig för 250 aktier.

Tänkte precis gå in med 250 aktier jag också, vad har vi på fractal design och deras framtidsutsikter? Finns det något som tyder på att 41 sek per aktie är ett dåligt köp?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Finns det nån bra site/stream man kan kolla på som nybörjare?

Dom har en bra guide inne på ISKbets discord.
Här är annars en bra video: https://www.youtube.com/watch?v=SD7sw0bf1ms&t=18s&ab_channel=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Alla trådar verkar bara handla om att de är stolta över att ha kvar sina wsb aktier. Ingen vidare inspirationskälla vad jag kan se?

Dom pratar mycket om optioner också om man läser mellan raderna! Finns bra guider inne i deras discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Tänkte precis gå in med 250 aktier jag också, vad har vi på fractal design och deras framtidsutsikter? Finns det något som tyder på att 41 sek per aktie är ett dåligt köp?

Jag signade upp för 250 aktier också.
Varför inte. Det var ett tag sedan jag testade nytt vatten.

På sikt förväntar jag mig att jag inte förlorar pengar på affären iallafall.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jag signade upp för 250 aktier också.
Varför inte. Det var ett tag sedan jag testade nytt vatten.

På sikt förväntar jag mig att jag inte förlorar pengar på affären iallafall.

Yes jag sinade nu också, blir spännande att följa under öppningsdagen (om man får några)

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Är det någon annan här som investerar i marijuana bolag?
Demokraterna avser att dekriminalisera/legalisera weed i år: https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Demokraterna avser att dekriminalisera/legalisera weed i år: https://www.independent.co.uk/news/world/americas/us-politics...

Det är att möjligtvis ta i lite. Några senatorer avser lyfta frågan, men det är ingen garanti att alla kommer rösta för.

Permalänk

Nästa köp för min del är ett bear-certifikat på zoom. Måste hända något extraordinärt för att kursen ska ligga kvar på runt 400$ med ett p/e-tal på 270.

Permalänk
Medlem

Jag fick det sagt att Gamestop var senaste grejen men nu har jag inte råd att bo kvar då mina besparingar är borta. Ikväll ska jag försöka hitta ett härbärge, detta blir nog mitt sista meddelande på länge för det står någon här som säger att han är från kronof

Permalänk
Medlem

Så här ser min fondportfölj ut just nu:

Länsförsäkringar Global Indexnära 50 %
Avanza Emerging Markets 15 %
Proethos Fond 15 %
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 10 %
Swedbank Robur Ny Teknik 10 %

Har gått bra hittills men vi får se hur det utvecklar sig. LF och Avanza är tänkta som långsiktiga val, men de övriga kan komma att ändras lite beroende på hur det går.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Jajjemän, investerad i GTII och APHA.
150% respektive 125% i utveckling.
1000 shares respektive 600.

Har blivit en hel del köp och sälj senaste två åren men dessa har stannat kvar i portföljen och GTII har jag planerat hålla många år än.

Hoppas på fin utveckling av avkriminalisering och legalisering på federal nivå inom tre år.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelegrino:

Jag är sugen som fan men lite tveksam till deras utbud idag. Lite för smalt med mestadels fokus på stationära datorer i mitt tycke. Men blir nog iallafall 250 aktier och se om jag får tilldelning.

Skrivet av mistahh:

Personligen är jag tveksam till att weedbranschen skulle bli lönsamma. Möjligen om man bygger elbilar likt weedbilen i Up in Smoke. När det är dags att återvinna så röker man upp hela bilen och återanvänder/skrotat det som är kvar.

Skrivet av Lavaguden:

Nästa köp för min del är ett bear-certifikat på zoom. Måste hända något extraordinärt för att kursen ska ligga kvar på runt 400$ med ett p/e-tal på 270.

Med tanke på problemen förra året med allmän säkerhet och framförallt zoombombing och hur otroligt inarbetad tjänsten är så måste det till något exeptionärt för att rubba den.

Problemen i början var förståeligt, den blev extremt populär typ över en natt. Sålde själv på tok för tidigt, sen drog den iväg till dagens nivåer.

Skrivet av Scarabeo:

Så här ser min fondportfölj ut just nu:

Länsförsäkringar Global Indexnära 50 %
Avanza Emerging Markets 15 %
Proethos Fond 15 %
Handelsbanken Hållbar Energi A1 SEK 10 %
Swedbank Robur Ny Teknik 10 %

Har gått bra hittills men vi får se hur det utvecklar sig. LF och Avanza är tänkta som långsiktiga val, men de övriga kan komma att ändras lite beroende på hur det går.

Jag har också både Proethos och Handelsbankens fond. Lite för mycket överlapp men har inte lyckats bestämma mig för vilken jag ska behålla. Tills vidare blir det nog båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är sugen som fan men lite tveksam till deras utbud idag. Lite för smalt med mestadels fokus på stationära datorer i mitt tycke. Men blir nog iallafall 250 aktier och se om jag får tilldelning.

Personligen är jag tveksam till att weedbranschen skulle bli lönsamma. Möjligen om man bygger elbilar likt weedbilen i Up in Smoke. När det är dags att återvinna så röker man upp hela bilen och återanvänder/skrotat det som är kvar.

Med tanke på problemen förra året med allmän säkerhet och framförallt zoombombing och hur otroligt inarbetad tjänsten är så måste det till något exeptionärt för att rubba den.

Problemen i början var förståeligt, den blev extremt populär typ över en natt. Sålde själv på tok för tidigt, sen drog den iväg till dagens nivåer.

Jag har också både Proethos och Handelsbankens fond. Lite för mycket överlapp men har inte lyckats bestämma mig för vilken jag ska behålla. Tills vidare blir det nog båda.

Vadå weed inte lönsamt? Eller tycker du bara med spåhatten? Det är extremt lönsamt

Jag har väl cirka 1000st Aphria och 5000 WeedMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Visst, de har på sätt och vis liknande inriktning och delar även några bolag men skulle ändå säga att de är långt ifrån identiska. Det som gör att Proethos sticker ut bland bäst presterande fonderna på sistone är den relativt låga avgiften på 0.79 % samt 5 av 7 i risknivå istället för 6 av 7 som är det vanligaste bland högpresterande fonder.

Länder Handelsbanken:
USA 31.68 %
Kina 20.09 %
Norge 8.19 %
Danmark 6.22 %
Italien 5.79 %

Länder Proethos:
USA 20.13 %
Sverige 18.04 %
Norge 13.41 %
Kanada 9.88 %
Spanien 7.64 %

Branscher Handelsbanken:
Industri 25.41 %
Teknik 23.71 %
Allmännyttigt 23.06 %

Branscher Proethos:
Industri 51.87 %
Allmännyttigt 28.5 %
Teknik 8.81 %

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Jajjemän, investerad i GTII och APHA.
150% respektive 125% i utveckling.
1000 shares respektive 600.

Har blivit en hel del köp och sälj senaste två åren men dessa har stannat kvar i portföljen och GTII har jag planerat hålla många år än.

Hoppas på fin utveckling av avkriminalisering och legalisering på federal nivå inom tre år.

Nice nice!
Jag har investerat i APHA, CGC, GTII, CURA, TRUL och CRES.
Planerar också att hålla i många år eller tills jag kan sälja allt och gå i förtidspension.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | AOC 27" AG276QZD2 | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

Det känns som du gör saker i lite fel ordning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det känns som du gör saker i lite fel ordning.

vad menar du?

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av smel:

vad menar du?

Att du borde ha en grundläggande förståelse för ett bolags framtid innan du köper andelar i det; inte skaffa det i efterhand.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Abbs:

Vadå weed inte lönsamt? Eller tycker du bara med spåhatten? Det är extremt lönsamt

Jag har väl cirka 1000st Aphria och 5000 WeedMD.

Skadar förstås inte att jag undersöker lite närmare förstås, just WeedMD är så pass billig att jag skulle kunna köpa en hög utan att direkt bry mig om de slår i botten.

Skrivet av Scarabeo:

Visst, de har på sätt och vis liknande inriktning och delar även några bolag men skulle ändå säga att de är långt ifrån identiska. Det som gör att Proethos sticker ut bland bäst presterande fonderna på sistone är den relativt låga avgiften på 0.79 % samt 5 av 7 i risknivå istället för 6 av 7 som är det vanligaste bland högpresterande fonder.

Länder Handelsbanken:
USA 31.68 %
Kina 20.09 %
Norge 8.19 %
Danmark 6.22 %
Italien 5.79 %

Länder Proethos:
USA 20.13 %
Sverige 18.04 %
Norge 13.41 %
Kanada 9.88 %
Spanien 7.64 %

Branscher Handelsbanken:
Industri 25.41 %
Teknik 23.71 %
Allmännyttigt 23.06 %

Branscher Proethos:
Industri 51.87 %
Allmännyttigt 28.5 %
Teknik 8.81 %

Sant, jämfört lite tidigare och skiljer gör det men frågan är om tillräckligt. Tills vidare blir det att hålla bägge troligen.

Permalänk
Inaktiv

Läsvärd analys från en forummedlen gällande Fractal: #18891319

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Läsvärd analys från en forummedlen gällande Fractal: #18891319

Tackar!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Att du borde ha en grundläggande förståelse för ett bolags framtid innan du köper andelar i det; inte skaffa det i efterhand.

Läst prospektet. Köper egentligen enbart för att jag använder deras produkter och tycker det är bra grejer och kan man också få lite avkastning så är det ju ett +.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Skrivet av smel:

vad menar du?

Han menar att du borde ha ett bra argument för att köpa till det priset. Precis som folk väljer partner för att dom gillar något hos den andra inte för att dom inte hittar något fel.

Med det sagt och i den här marknaden, gratis pengar.

Permalänk
Medlem

Angående Fractal Design.

Har inte läst på än men det är i utgångspunkt intressant med ett svenskt bolag i den här branchen tycker jag.

Har Fractal egen produktionskapacitet eller kör de bara produktutveckling? Gissar på det senare.
Ser att de säljer nätaggregat och fläktar också, förutom chassin men that's it.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av smel:

Hade på den dryga veckan sedan den postades glömt inlägget men blev påmind av en annan medlem som citerade inlägget nu under kvällen. Tycker den analysen känns bra fortfarande, väldigt nischat.

Skrivet av glemmy:

Angående Fractal Design.

Har inte läst på än men det är i utgångspunkt intressant med ett svenskt bolag i den här branchen tycker jag.

Har Fractal egen produktionskapacitet eller kör de bara produktutveckling? Gissar på det senare.
Ser att de säljer nätaggregat och fläktar också, förutom chassin men that's it.

Instämmer, känns aningen smalt. Hade de gått en liknande väg som exempelvis Corsair eller för den delen Razer, mer sett till deras datorlösningar. Tänk om Fractal Design utvecklade egna laptopchassin som säljs till tillverkare eller kanske får barebook-konceptet att återuppstå. Väldigt intressant att veta vad Fractal vill satsa på framöver.

Bara produktutvecklingen, de benämner tillverkningen som outsourced manufacturing: https://group.fractal-design.com/about-fractal/operation/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag är position att jag behöver sälja av lite tesla och sprida på annat men vet inte vad. Behåller gärna högre risk för högre uppsida men har inte hittat något som lockar. Behöver nog 3 aktier att sprida över.

Förslag?

Jag går sällan så långt att jag aktivt rekar värdepapper, då man aldrig vet vad som kan hända, men ett bolag som syntes på Sweclockers nyheter idag och som jag ägt och ökat i kontinuerligt i några år är Embracer. Jag gillar dels verksamheten (gaming), och dels att det är en self-made man som är VD och entreprenör, och inte minst då att de gått väldigt bra på börsen. Kan vara nåt att kika på kanske? Kommer möjligen någon dipp framöver då den tog ett rejält skutt idag efter nyheterna om förvärv.