Jag är position att jag behöver sälja av lite tesla och sprida på annat men vet inte vad. Behåller gärna högre risk för högre uppsida men har inte hittat något som lockar. Behöver nog 3 aktier att sprida över.
Förslag?
Jag säljer min sista Teslaaktie idag för att pynta in den summan någon annanstans. Får se om jag ångrar mig lika mycket som när jag sålde mina andra aktier vid ~600 eller vad det nu var. Jag har inget emot en dipp så jag kan få köpa tillbaka några
Men men, aktier med lite högre risk har jag två stycken av.
Cortus Energy - Grönt svenskt energibolag som är i slutfasen av sitt bygge av sin första storskaliga anläggning. I anläggningen kommer man kunna elda biomassa, allt från rester från skogsbruket till industiellt avfall och produkten blir ”grön” energi som dessutom är fri från andra föroreningar som annars måste renas innan vissa industrier kan använda energin.
De har haft mycket problem under tidens gång och risken för fortsatta problem är absolut inte över (snarare troligt). Än så länge har däremot alla problem blivit lösta och nu är det egentligen bara en sak kvar att fixa innan anläggningen ska testas i kontinuerlig drift under sju dagar. Jag, och många andra tror att om de lyckas med det så kan man både andas ut lite samt se aktiepriset skjuta mot taket.
När deras anläggning är klar så har de en kund från dag ett (Höganäs) men de har också flera andra företag som visat stort intresse, bl.a. genom att göra beställningar för att säkerställa att den mindre testanläggningen de har levererar en gas som företaget i fråga behöver, vilket de gjorde. Förhoppningarna är att det kommer trilla in ett par beställningar så fort de bevisat att den större anläggningen fungerar som den ska.
Det känns verkligen som att målsnöret ligger preciiis bakom krönet, problemet är bara att ingen vet hur stort det där jävla krönet är :p.
Största risken som jag ser det är att det här sjudagarstestet kommer dra ut på tiden och att kassan tar slut innan dess och att ingen vågar låna pengar till Cortus vilket skulle betyda en nyemission. Men självklart finns även en risk att anläggningen i sig inte kommer fungera.
Cortus har väldigt hög risk enligt mig men samtidigt är det nära nu, bara en eller två detaljer kvar. Till skillnad från förra kvartalet då det bara var en eller två detaljer kvar. Eller kvartalet innan det då det bara var en eller två detaljer kvar.....
Ett annat företag jag har aktier i och som jag räknar lite som ett förhoppningsbolag är Tobii. I korta drag är det ett svenskt teknikföretag som fokuserar på eyetracking. Företaget har tre grenar:
”Pro” riktar sig till företag och forskningsinstutitioner som vill lära sig mer om hur människan interagerar i olika situationer, t.ex. vart någon kollar när de kommer in på en hemsida eller butik.
”Dynavox” utvecklar produkter som hjälper personer som har speciella stöd. T.ex. de som endast kan kommunicerar m.h.a. ögonen (tänk Stephen Hawking).
Båda dessa grenar är väletablerade och stora inom sitt respektive område. Vissa menar till och med att endast dessa två grenar är skäl nog att aktien är värd så mycket den är idag. Så varför räknar då jag det som ett förhoppningsbolag? På grund utav deras tredje gren:
”Tech”. I tech försöker de utveckla produkter som kommer användas av den stora massan, tänk vr-glasögon m.m. Jag bryr mig inte om vad vissa bakåtsträvande sweclockare säger, vr/ar kommer bli gigantiskt i framtiden och eyetracking kommer nästintill vara ett krav, t.ex. för foveated rendering som gör att man kommer kunna köra vr med betydligt lägre prestandakrav.
Tobii är världsledande inom eyetracking och finns i en hel del produkter, frågan är bara om de kommer lyckas kamma hem ett avtal som gör att de på riktigt kommer nå ut till stora massan.
Pro och dynavox genererar pengar men Tech har fortfarande såpass stora utgifter att företaget går back. Men det är inget konstigt med det, de öser in pengar i tech för att komma ut starkare. Planen, om jag inte har fel, är att bolaget kommer gå med vinst för första gången 2021 och att tech i sig kommer gå med vinst kort efter det. Men som vi vet har ju covid ställt till en hel del, frågan är hur mycket.
Så som jag ser det är det ganska låg risk att kursen sjunker speciellt mycket med tanke på att det går så bra för pro och dynavox. Om/när tech blir självförsörjande tror jag däremot att aktien stiger en hel del.
De släpper sin årsrapport imorgon så man får vara lite kall om man vill gå in idag, covid kan ju ha ställt till med en del problem.
Tanken var att bara skriva några rader om varje bolag, så kan det gå när man inte vill dammsuga hela huset