Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omdull:

Tänkte byta sparkonto nu för vanligt buffertsparande nu när jag fått årsräntan från nuvarande.
Har kört SSAB och tyckte den va smidig men tycker räntan är lite låg.
Vill ha fria insättningar o uttag.

Tips uppskattas

Nordax har 0,85%
Fria uttag, insättningsgaranti, riktigt kontonummer.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

@Aphex: är inte Nordiska med 0,95% bättre då?

NORDISKA FLEX PLUS
Sparränta
Effektiv ränta*
0,95%
0,95%
Min. saldo 10 000 SEK
Ingen bindningstid
Rörlig ränta

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av omdull:

@Aphex: är inte Nordiska med 0,95% bättre då?

NORDISKA FLEX PLUS
Sparränta
Effektiv ränta*
0,95%
0,95%
Min. saldo 10 000 SEK
Ingen bindningstid
Rörlig ränta

Jag tycker det är en fördel om kontot går att månadsspara till, många nischbanker har bara insättning via PG/BG och då går inte det.
Hittar ingen info om hur det är hos nordiska.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av bobcat031:

@joakim99: Det vet man ju givetvis aldrig men dem jag nämde har haft bättre avkastning historiskt

Om att investera i värdepapper
Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Ett exempel jag gärna drar upp är Didner & Gerge aktiefond, en tidigare femstjärnig aktivt förvaltad fond som under många år avkastade bättre än index och som därför blev väldigt populär. De senaste 5 åren har det däremot inte gått så bra och det senaste året har de presterat rejält sämre än sitt jämförelseindex, till en avgift om 1.28%

Det är såklart möjligt att fonderna du valt kommer fortsätta gå bra. Men det är också möjligt, t o m ganska troligt, att listan med fonder som överavkastat kommer se helt annorlunda ut om 5 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ursäkta om OT men hur gick det för er i år? Själv är jag rätt nöjd med min lång-tids, låg-risk portfölj:

Typ 19%. Sanningen är närmre 16%, då 15% av portföljen ligger på sparkonto som har, låt säga 0% avkastning.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Jag lät olika fonder "tävla" mot varandra i PPM. Soffliggarfonden som gått väldigt bra tidigare gick sämst.

Bäst gick SEB Rysslandsfond. Jag går all in på den nu när det gäller PPM-sparandet.

Jag såg att soffliggarfonden satsar stort på Microsoft, Apple och Facebook mm. Jag tror inte alls på dessa bolag längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Jag lät olika fonder "tävla" mot varandra i PPM. Soffliggarfonden som gått väldigt bra tidigare gick sämst.

Bäst gick SEB Rysslandsfond. Jag går all in på den nu när det gäller PPM-sparandet.

Jag såg att soffliggarfonden satsar stort på Microsoft, Apple och Facebook mm. Jag tror inte alls på dessa bolag längre.

Såfan satsar inte det är en globalindexfond med hävstång. Då just dessa bolag är bland de största i världen är det ju inte konstigt de är största innehaven.

Så köra Ryssland är ju en helt annan riskklass går det bra går det riktigt bra, går det dåligt går det åt helvete.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@Dahle86: Ja ett exempel i närtid är då Ryssland annekterat Krim och det infördes sanktioner, Rysslandsfonderna backade 20% på en vecka.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Såfan satsar inte det är en globalindexfond med hävstång. Då just dessa bolag är bland de största i världen är det ju inte konstigt de är största innehaven.

Så köra Ryssland är ju en helt annan riskklass går det bra går det riktigt bra, går det dåligt går det åt helvete.

Sant, men eftersom jag är sjuk så kan jag ta stora risker. Hade jag varit ung och frisk så skulle jag investera i eget boende och utbildning i roliga attraktiva yrken om det finns några...

Permalänk
Medlem

@Aphex: du hade rätt, går via bankgiro på Nordiska

Permalänk

Har nu ombalanserat mitt sparande inför det nya året.

Oförändrat befinner sig min premiepension i AP7 Såfa och tjänstepensionerna i Länsförsäkringar Fondliv entrélösning och Danica Pension entrélösning.

Förra året hade jag min buffert (2 netto månadslöner) på sparkonto hos Santander Consumer Bank med 0,75% ränta. Detta kommer nu istället att hamna på sparkonto hos Nordax Bank med 0,85% ränta. Marginell skillnad men enligt ordspråket "många bäckar små..."

Mitt långsiktiga sparande (förhoppningsvis 5+ år) fördelas i aktiefonder på Avanza enligt följande fördelning:
70% Avanza Global (ökat från 65%)
15% Avanza Emerging Markets (minskat från 20%)
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (minskat från 10%)
5% PLUS Småbolag Sverige Index (nytt för i år)
5% Swedbank Robur Ny teknik A (nytt för i år och bytte ut Core Ny Teknik A)

Således i princip bara indexfonder förutom Swedbank-fonden som räknas som en branschfond. Räknar inte direkt med att Swedbank-fonden kommer löna sig i mitt sparande utan är mer en kul spekulation då jag gillar bolagen den investerar i. Spiltan-fonden är väl tekniskt sätt ingen indexfond men den kostar och beter sig som en. För övrigt tycker jag det är svårt att veta hur mycket home bias respektive tillväxtmarknader man bör ha i sitt sparande, jag ligger på 15% vardera i nuläget. Någon som har tankar kring det?

Tacksam för feedback på det hela!

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bearolverine:

Har nu ombalanserat mitt sparande inför det nya året.

Oförändrat befinner sig min premiepension i AP7 Såfa och tjänstepensionerna i Länsförsäkringar Fondliv entrélösning och Danica Pension entrélösning.

Förra året hade jag min buffert (2 netto månadslöner) på sparkonto hos Santander Consumer Bank med 0,75% ränta. Detta kommer nu istället att hamna på sparkonto hos Nordax Bank med 0,85% ränta. Marginell skillnad men enligt ordspråket "många bäckar små..."

Mitt långsiktiga sparande (förhoppningsvis 5+ år) fördelas i aktiefonder på Avanza enligt följande fördelning:
70% Avanza Global (ökat från 65%)
15% Avanza Emerging Markets (minskat från 20%)
5% Spiltan Aktiefond Investmentbolag (minskat från 10%)
5% PLUS Småbolag Sverige Index (nytt för i år)
5% Swedbank Robur Ny teknik A (nytt för i år och bytte ut Core Ny Teknik A)

Således i princip bara indexfonder förutom Swedbank-fonden som räknas som en branschfond. Räknar inte direkt med att Swedbank-fonden kommer löna sig i mitt sparande utan är mer en kul spekulation då jag gillar bolagen den investerar i. Spiltan-fonden är väl tekniskt sätt ingen indexfond men den kostar och beter sig som en. För övrigt tycker jag det är svårt att veta hur mycket home bias respektive tillväxtmarknader man bör ha i sitt sparande, jag ligger på 15% vardera i nuläget. Någon som har tankar kring det?

Tacksam för feedback på det hela!

Jag är lite nyfiken på varför du gick till Swedbank Robur Ny Teknik från Core Ny Teknik? Nu har jag inte jämfört de båda fonderna på senare tid men för runt ett år sedan strömmade investerare åt andra hållet.

Permalänk

@anon5930: Bra fråga, jag har inte gjort någon detaljerad analys men tittade på dom 10 största innehaven i respektive fond och gillande Swedbanks bättre (endast gått på "känsla"), dessutom har den lägre avgift. Blir intressant att se utvecklingen nästa årsskifte, om det var rätt eller fel att byta.

Visa signatur

Case: Louqe Ghost S1 Limestone w/o TopHat Motherboard: ASRock Z390 Phantom Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i7 9700K 4,0GHz @ 1,01V RAM: Ballistix Sport AT DDR4 3000MHz 2x8GB GPU: INNO3D GeForce RTX 2080 X2 OC SSD: Samsung 970 EVO 500GB + Crucial MX500 2TB PSU: Corsair SF600 v2 Heatsink: Noctua NH-L12 Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Keyboard: CM Storm Quickfire Rapid (Cherry MX Red) Mouse: Razer Deathadder Laptop: MacBook Air 13" mid-2012 Phone: iPhone SE

Permalänk

Förresten, någon som sparar på fondtorget SAVR? Ganska stor prisskillnad på en rad aktivt förvaltade fonder jämfört med Nordnet eller Avanza. Var själv lite sugen att ha min Swedbank Robur Ny Teknik A där då avgiften var betydligt lägre, men orkade inte fragmentera mitt sparande ytterligare, dessutom har jag så liten andel aktivt förvaltade fonder att det knappt lönar sig (endast 5%).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

https://rikatillsammans.se/vad-ar-bast-lysa-avanza-global-ell...

Ni som är mer insatta, kan det ligga något i det Jan säger, att det kan vara värt att ta beskattningen i beaktning?

Jag funderar allvarligt på att flytta min Avanza portfölj till Lysa istället. Tidigare var det främst avgiftsskillnaden som tog emot men det verkar ju vara marginellt ändå? Det känns halvläskigt att släppa kontrollen men samtidigt tänker jag att det vore lite skönt att slippa ombalansera.

Detta är min nuvarande mellanrisk portfölj med en horisont på 7 år med en 80/20 split:

Fördelning

Avanza Global 65 %
Handelsbanken Realränte (A1 SEK) 5 %
IKC Avkastningsfond 5 %
AMF Räntefond Lång 5 %
PLUS Småbolag Sverige Index 5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
Swedbank Robur Access Asien 5 %
Spiltan Räntefond Sverige 5 %

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

https://rikatillsammans.se/vad-ar-bast-lysa-avanza-global-ell...

Ni som är mer insatta, kan det ligga något i det Jan säger, att det kan vara värt att ta beskattningen i beaktning?

Jag funderar allvarligt på att flytta min Avanza portfölj till Lysa istället. Tidigare var det främst avgiftsskillnaden som tog emot men det verkar ju vara marginellt ändå? Det känns halvläskigt att släppa kontrollen men samtidigt tänker jag att det vore lite skönt att slippa ombalansera.

Detta är min nuvarande mellanrisk portfölj med en horisont på 7 år med en 80/20 split:

Fördelning

Avanza Global 65 %
Handelsbanken Realränte (A1 SEK) 5 %
IKC Avkastningsfond 5 %
AMF Räntefond Lång 5 %
PLUS Småbolag Sverige Index 5 %
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 5 %
Swedbank Robur Access Asien 5 %
Spiltan Räntefond Sverige 5 %

Mycket intressant artikel. Skulle inte förvåna mig om jag hade fått bättre avkastning hos Lysa, det var också hos Lysa jag hjälpte mina föräldrar att sätta upp sitt sparande. Tror stenhårt på Lysa, det enda som får mig att stanna kvar hos Avanza är att jag där belånar mitt sparande för att få en hävstång, detta är ej möjligt hos Lysa.

Jag är ingen expert men ser ur som att du har en mycket vettig portfölj, man hade dock kunnat fundera på att köra 90/10 eller 100/0 ett par år om sparhorisonten är 7 år. Om du inte använder dig av hävstång hade jag dock flyttat portföljen till Lysa istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobcat031:

@joakim99: Det vet man ju givetvis aldrig men dem jag nämde har haft bättre avkastning historiskt

Haha, det hade Max Mitteregger och Gladiator fonden också, nu har han gjort bort sig. Aktiemarknaden fungerar inte som betting, där man kan hålla på favoriterna historiskt.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag är lite nyfiken på varför du gick till Swedbank Robur Ny Teknik från Core Ny Teknik? Nu har jag inte jämfört de båda fonderna på senare tid men för runt ett år sedan strömmade investerare åt andra hållet.

Ja duon Carl Armfelt samt Erik Sprinchorn lämnade ju robur och startade Tin fonder(core ny teknik), samtidigt fick ju fonden sälja av mycket pga utflöden vilket även pressade deras egna innehav.

Dock tycker jag Carl har haft mycket fel, framförallt i Starbreeze och flertalet andra nya ipos på senare tid. Robur är ju fortfarande största ägare i Starbreeze.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bearolverine:

Mycket intressant artikel. Skulle inte förvåna mig om jag hade fått bättre avkastning hos Lysa, det var också hos Lysa jag hjälpte mina föräldrar att sätta upp sitt sparande. Tror stenhårt på Lysa, det enda som får mig att stanna kvar hos Avanza är att jag där belånar mitt sparande för att få en hävstång, detta är ej möjligt hos Lysa.

Jag är ingen expert men ser ur som att du har en mycket vettig portfölj, man hade dock kunnat fundera på att köra 90/10 eller 100/0 ett par år om sparhorisonten är 7 år. Om du inte använder dig av hävstång hade jag dock flyttat portföljen till Lysa istället.

Jag känner mig lite för grön för att belåna investeringarna ännu men är något jag kan tänka mig i framtiden. Ja, jag har också funderat på att höja aktiedelen men behöver fundera lite till.

Jag tror att att köra min egen portfölj eller lysa båda två är väldigt bra alternativ, frågan är vad som är bäst!

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Har 100 tusen extra som jag tänkt investera med.
Vad tror ni om två Lysa portföljer:
50 tusen på 60/40
50 tusen på 90/10

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Har 100 tusen extra som jag tänkt investera med.
Vad tror ni om två Lysa portföljer:
50 tusen på 60/40
50 tusen på 90/10

vilken sparhorisont har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag tror att att köra min egen portfölj eller lysa båda två är väldigt bra alternativ, frågan är vad som är bäst!

Eller varför inte både ock?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

vilken sparhorisont har du?

Har ingen exakt siffra men tanken är väl att 60/40 ska vara minst 3 år, säkerligen mycket längre men man vet aldrig.
90/10 minst 10 år, tanken är att inte röra dessa.

Är väldigt duktig på att spara och lägger undan mellan 50-70% av lönen.

Har även ett buffertkonto där jag sparar till kontantinsats för boende med 2år från nu.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Skrivet av Marke:

Ja duon Carl Armfelt samt Erik Sprinchorn lämnade ju robur och startade Tin fonder(core ny teknik), samtidigt fick ju fonden sälja av mycket pga utflöden vilket även pressade deras egna innehav.

Dock tycker jag Carl har haft mycket fel, framförallt i Starbreeze och flertalet andra nya ipos på senare tid. Robur är ju fortfarande största ägare i Starbreeze.

Tack för input, har efter lite övervägande makulerat min order på Swedbank Ny Teknik, ska fundera under dagen men troligen pytsar jag in allt i Core Ny Teknik vilket jag hade tidigare. Detta är även en av anledningarna att jag borde ha Lysa istället, är för klåfingrig för mitt eget bästa

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Eller varför inte både ock?

Ja, har också funderat på det. Pensionen tänker jag har kvar på Avanza oavsett, kör 100% indexfonder där. Det är mer mellanrisken som kanske varit skönare att ha där. Testade precis Jans ombalanserings excel, var ju skitenkelt imo, nej det får bli Avanza för mig ett tag till. Tjejen kör stenhårt på Lysa iaf, hon har noll intresse av att hålla på med det så för henne är det perfekt.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Hmm, den här Irangrejen lär ju bli lite störig. Sånt brukar få börsen att falla

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marke:

Intressant!
Jag sneglade lite snabbt nu på morgonen och det är en hel del skillnader på de i dagsläget. Robur är något billigare men de är båda ganska dyra fonder samtidigt. Jag hoppade på Core förra året och hade innan dess följt diskussionerna om den då nystartade fonden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bearolverine:

Tack för input, har efter lite övervägande makulerat min order på Swedbank Ny Teknik, ska fundera under dagen men troligen pytsar jag in allt i Core Ny Teknik vilket jag hade tidigare. Detta är även en av anledningarna att jag borde ha Lysa istället, är för klåfingrig för mitt eget bästa

Jag är inte insatt alls så var mest nyfiken på rörelsen i motsatt riktning.
Robur Ny Teknik är ju marginellt billigare och såg förra året ut att ha gått ungefär lika bra.

Förstår dig helt där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Hmm, den här Irangrejen lär ju bli lite störig. Sånt brukar få börsen att falla

Jo, synd att den galne inte kunde hålla sig längre än en dag på det nya året. Har lite pengar jag tänkt fördela om men blir att avvakta vad som händer.

Permalänk
Medlem

Tidigare handlade jag aktier nästa varje dag och det gick väldigt bra för mig så jag kunde betala av min bil, innan jag stängde mitt Avanza konto låg jag 1200% + men eftersom det tog så mycket tid och det kändes som jag tänkte på aktier hela tiden och olika möjligheter så valde jag att sluta att handla själv.

Just nu sparar jag i fonderna nedan

LF Fossilsmart
lf usa index nära
Swedbank r rysslandfond

Amorterar 2k per månad och sparar i ovanstående fonder 2000kr per månad

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 9800X3D, AORUS 5090 Master ICE, 64GB RAM DDR5 6000MHz CL30 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: SAMSUNG G8 OLED/
"Konsol"-Dator: AMD 7950X,GPU: RTX 5080, 32GB DDR 5