Pros & cons av att behandla träskiva?

Permalänk
Medlem

Pros & cons av att behandla träskiva?

Hej!

Köpte en IKEA Gerton skiva för att bygga ihop ett nytt skrivbord:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50106773/

Skivan är gjort av massivt trä (bok) och när jag väl packade upp den så fanns det en lapp som rekommenderade att behandla bordet med IKEA Behandla ett par ggr under några dagar framåt.

Jag är väldigt okunnig inom träarbeten och blir inte riktigt klok på vad som sägs från Googlande - vissa hävdar att det är bra att behandla skivan innan användning, andra att det är onödigt.

Finns det något skäl till att behandla skivan med IKEA Behandla eller något annat? Vad för "konsistens"/känsla kommer skivan att ha efter att jag behandlat den med t.ex. IKEA Behandla? Eller går det bra att använda skivan som den är?

Tack för hjälpen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Inaktiv

Jag oljade min 2 gånger med en lite brunare träolja.

Fördelar:
Snyggare
Spiller du något rinner det av istället för att sugas in
Skönare yta (den är mycket slätare men inte glatt, obehandlad sticks den ju typ)

Nackdelar:
Det måste göras

Viktigast av allt är ju att om du spiller någon vätska på en obehandlad skiva så har du ett stort fult märke som inte går bort. Genom att låta träet suga åt sig olja tills det är mättat kommer det inte suga åt sig cola, vatten, fett eller annat som hamnar på bordet.

Permalänk
Medlem

En helt obehandlad skiva suger gärna åt sig det du råkar spilla på den, extra kul blir det om du spiller typ kaffe på den eller att få en ring från en kaffekopp. Smutsen lägger sig alltså inte på utan tränger in i den. Medan en välbehandlad skiva är mättad då kan inte ev spill tränga in i den.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Jag oljade min 2 gånger med en lite brunare träolja.

Fördelar:
Snyggare
Spiller du något rinner det av istället för att sugas in
Skönare yta (den är mycket slätare men inte glatt, obehandlad sticks den ju typ)

Nackdelar:
Det måste göras

Viktigast av allt är ju att om du spiller någon vätska på en obehandlad skiva så har du ett stort fult märke som inte går bort.

Jag glömde att tillägga att skivan redan känns lite oljig, som om den redan varit behandlad en gång.

Jag är faktiskt nöjd över färgen på min skiva, fanns en lite brunare variant av samma skiva på IKEA som jag antar var behandlad och den såg inte lika snygg ut. Men visst, man kanske tar med sig en dryck till bordet någon gång och spiller vilket kommer vara lite problematiskt..

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

En helt obehandlad skiva suger gärna åt sig det du råkar spilla på den, extra kul blir det om du spiller typ kaffe på den eller att få en ring från en kaffekopp. Smutsen lägger sig alltså inte på utan tränger in i den. Medan en välbehandlad skiva är mättad då kan inte ev spill tränga in i den.

Hur ofta blir man tvungen att behandla skivan efter att man gjort det ordentligt en gång (eller ja, ett par ggr enl. instruktioner från IKEA)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Genom att låta träet suga åt sig olja tills det är mättat kommer det inte suga åt sig cola, vatten, fett eller annat som hamnar på bordet.

En fråga angående detta. Jag har redan monterat ben och även ett kabelnät under bordsskivan utan att behandla först. Räcker det med att behandla ovansidan (kommer hela skivan att suga åt sig oljan?) eller bör man behandla hela skivan runtomkring?

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör försegla ytan på nått sätt och ska du inte måla så är det olja eller vax som gäller och det finns med och utan pigment, trä byter hursomhelst färg med tiden om du inte har lackat det så och det blir oftast lite mörkare av olja/vax.
Hur ofta du ska upprepa behandlingen går inte att säga nått om, "vid behov" de flesta tips om hur du oljar och vaxar är för kök och passar kanske inte helt på en bordsskiva, du behöver inte heller vara så noga med att det är "ätbar ytbehandling" om du inte ska laga mat på ytan.
Det går även att slipa ner en massiv skiva om den blivit ful på ytan och det går alltid att lacka/fernissa ytan om du vill ha den riktigt tålig men då mister den träkänslan men utseendet blir ju kvar.

Det räcker med ovansidan, du ser inte undersidan och trät kommer inte att slå sig om du behandlar bara ena sidan.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det tråkiga svaret är att det beror på, men oftare är bättre. Men någon gång per år efter att skivan är mättad iallafall. Det finns dock olja som är ofärgad vilket inte gör skivan så mycket mörkare än den är.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Skrivet av Icte:

Hej!

Köpte en IKEA Gerton skiva för att bygga ihop ett nytt skrivbord:

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/50106773/

Skivan är gjort av massivt trä (bok) och när jag väl packade upp den så fanns det en lapp som rekommenderade att behandla bordet med IKEA Behandla ett par ggr under några dagar framåt.

Jag är väldigt okunnig inom träarbeten och blir inte riktigt klok på vad som sägs från Googlande - vissa hävdar att det är bra att behandla skivan innan användning, andra att det är onödigt.

Finns det något skäl till att behandla skivan med IKEA Behandla eller något annat? Vad för "konsistens"/känsla kommer skivan att ha efter att jag behandlat den med t.ex. IKEA Behandla? Eller går det bra att använda skivan som den är?

Tack för hjälpen!

hej

dom som hävdar att det är onödigt kanske inte har lika höga krav på att ytan ska vara snygg lätt att rengöra?

när man hör argument För/emot något så kan det vara bra veta varför person Y var För/emot X,
då kan man bilda sig en uppfattning har du/jag samma tycke i frågan.

tycker du man ska ha tapeter/målarfärg på väggarna det räcker väl med tidningspapper?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack för svar allesammans, jag kommer att behandla skivan!

Har ni någon rekommendation på en bra olja som inte färgar skivan mörk? Annars kör jag nog med en burk Behandla då den verkar billig!

Bör man även behandla hela skivan eller räcker det med ovansidan?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Icte:

Har ni någon rekommendation på en bra olja som inte färgar skivan mörk? Annars kör jag nog med en burk Behandla då den verkar billig!

Kör på IKEAs olja. Jag har själv bara behandlat ovansidan. Men det beror väl på hur mycket tid du vill lägga på det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att obehandlat / för lite behandlat trä även suger åt sig fett från händer etc. Vid tangentbord och mus så kan en skugga bildas när kroppsfett tränger ner, ser inte så trevligt ut. Kolla på verktyg med trähandtag så ser ni vad jag menar..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Tänk på att obehandlat / för lite behandlat trä även suger åt sig fett från händer etc. Vid tangentbord och mus så kan en skugga bildas när kroppsfett tränger ner, ser inte så trevligt ut. Kolla på verktyg med trähandtag så ser ni vad jag menar..

Det tänkte jag inte på! Fler skäl till att behandla skivan!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Osmo Top Oil är en tålig olja utan vax.

Complex Hårdvaxolja innehåller vax och är särskilt bra på att hålla träet ljust.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

@Icte: Du har rätt, skivan är behandlad en gång med olja enligt ikea.se. Antagligen med IKEA Behandla.
Räcker förmodligen med att olja in den 1 gång istället för 2-3 gånger som en vanlig obehandlad skiva behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Osmo Top Oil är en tålig olja utan vax.

Complex Hårdvaxolja innehåller vax och är särskilt bra på att hålla träet ljust.

Tack för tipset, men olja med vax undviker jag just då det oftast bildas ett litet skikt på träet. Hur som helst så såg jag grannen behandla sitt bord utanför lägenheten och jag fick låna hans burk olja för mitt bord mot en 10 krona!

Skrivet av Mieriola:

@Icte: Du har rätt, skivan är behandlad en gång med olja enligt ikea.se. Antagligen med IKEA Behandla.
Räcker förmodligen med att olja in den 1 gång istället för 2-3 gånger som en vanlig obehandlad skiva behöver.

Det tror jag också, kör med ett lager och kanske ett till senare!

Tack för hjälpen allihop!

Visa signatur