Permalänk

Low budget dubbdäck

Hej, då det börjar att dra ihop sig till vintertider, så dyker frågan upp om nya Dubbdäck.

Det är ju självklart att ett däck för 1000-1500 är bättre än ett för 500, men frågan är ändå, vad har ni för erfarenhet av de billigare märken som finns idag? Inget märke nämnt inget glömt, jag söker nya dubbdäck i prisklassen 500-800kr online.
Har kollat på tex 4 st Rovelo RWS677 för 2350:- ink frakt

Dessa ska sitta på en Volvo s60-01 205/55 16" jag kör väl inte speciellt mycket, dagliga resor till och från jobbet ca 4,5 mil landsväg ToR, lite stadskörning.

Permalänk
Medlem

Jag själv skulle aldrig köpa ett vinterdäck som inte är tillverkat för nordiska förhållanden.
Jag hittade ingen info om det på däcken du länkade till..

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Hej, då det börjar att dra ihop sig till vintertider, så dyker frågan upp om nya Dubbdäck.

Det är ju självklart att ett däck för 1000-1500 är bättre än ett för 500, men frågan är ändå, vad har ni för erfarenhet av de billigare märken som finns idag? Inget märke nämnt inget glömt, jag söker nya dubbdäck i prisklassen 500-800kr online.

Dessa ska sitta på en Volvo s60-01 205/55 16" jag kör väl inte speciellt mycket, dagliga resor till och från jobbet ca 4,5 mil landsväg ToR, lite stadskörning.

har sagt det förr och säger det igen.

vinterdäck är en billig livsförsäkring. finns ingen anledning att snåla på någonting som kan rädda ditt liv i en knivig situation.

jag hade själv billiga skitvinterdäck när jag köpte min bil, köpte dyrare vinterdäck (1200kr/däck) och jag märkte extrem skillnad på hur bilen hanterade slask/is och snö.

Permalänk
Skrivet av Matwik:

Jag själv skulle aldrig köpa ett vinterdäck som inte är tillverkat för nordiska förhållanden.
Jag hittade ingen info om det på däcken du länkade till..

https://www.abswheels.se/dubbdack/rovelo/?pid=GMG114175

Skrivet av pokelia:

har sagt det förr och säger det igen.

vinterdäck är en billig livsförsäkring. finns ingen anledning att snåla på någonting som kan rädda ditt liv i en knivig situation.

jag hade själv billiga skitvinterdäck när jag köpte min bil, köpte dyrare vinterdäck (1200kr/däck) och jag märkte extrem skillnad på hur bilen hanterade slask/is och snö.

Jo men frågan var inte om en billig livförsäkring a 1200kr st, utan just erfarenhet av de billigare märken som finns, vore dessa nu så farliga så skulle de väl inte finnas/säljas/tillverkas.

Permalänk
Medlem

Jag köpte 4 st nya vinterdäck av billigare variant för några år sedan. Kan säga att det inte kommer hända igen för min del. Framförallt så lossnade dubb extremt lätt (mönsterdjup var dock konstigt bra efter två vintrar) och eftersom att jag bor på västkusten, där det är snålt med snö, blir det en del körning på "ren asfalt". Det var högt buller och antispinn började blinka som aldrig förr så fort man rörde gaspedalen. (bakhjulsdriven bil dock) Minns inte exakt märke, men det var något man hört om tidigare.
Så min summering är att det fungerar för en keps-kalle med Volvo 740 och det enda du vill är att få spinn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Jo men frågan var inte om en billig livförsäkring a 1200kr st, utan just erfarenhet av de billigare märken som finns, vore dessa nu så farliga så skulle de väl inte finnas/säljas/tillverkas.

De som har dåliga upplevelser av sådana däck kanske inte finns kvar för att svara här i tråden

Permalänk
Medlem

Köp hellre begagnade kvalitetsdäck. Är mönsterdjupet OK och tillverkningsdatum rimligt så är det bara att köra.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

https://www.abswheels.se/dubbdack/rovelo/?pid=GMG114175

Var inte naiv. Självklart finns det billiga skitdäck som är totalt livsfarliga. Varför? För att tjäna pengar såklart! Därmed inte sagt att det inte finns något billigare däck som är helt ok. Har tyvärr inga bra förslag själv för tillfället.

Följer tråden med spänning då jag själv ska köpa nya dubbdäck snart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@ingulf:

Hehe så sant, men har vi inte typ någon CE märkning för däck?
Jag menar vi har ju så mycket kontroll instanser för olika varor idag, som förbjuder det farliga för oss konsumenter och inte får säljas här i Sverige iaf.

Jag köper reservdelar på Biltema och har inget problem med att det inte står Volvo på dessa, och samma gäller däck för mig, jag behöver inte michelin för 1200, om jag kan få tag på ett no name däck för 600.

Permalänk
Medlem

Många gånger så har just billiga dubbdäck dåliga gummi blandning för vårt kalla klimat. Man kan tro att det är en självklarhet när man köper vinterdäck men så är det inte när man köper billiga sådana.

Om du skulle hitta billiga men ändå dugliga vinterdäck så brukar livslängden speglas i priset. Ett däck, framförallt om det är avsett för vinter, är i stort behov av mönsterdjupet för att fungera somd et är tänkt.

Om du kör 4.5+ mil om dagen 5 dagar i veckan på bara pendling så skulle jag satsat på bättre däck då du om något år behöver köpa nya igen annars.

Eventuellt kan du kolla på friktionsdäck för att få ner priset lite? Kör du på normalt trafikerade vägar, dvs. du inte bor ute på långa sidovägar på landet eller i skogen, så är friktionsdäck väldigt bra (återigen om du inte köper billiga då, billiga dubbdäck klarar sig bättre i tester än billiga friktionsdäck).

Som regel att om vart 4e bil på en normalt trafikerad väg har dubbdäck så ruggas ytan upp tillräckligt för att ett friktionsdäck ska kunna matcha dubbdäcket i friktion.
(källa: har jobbat på däckfirma en gång i tiden)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mallesoft:

@ingulf:

Hehe så sant, men har vi inte typ någon CE märkning för däck?
Jag menar vi har ju så mycket kontroll instanser för olika varor idag, som förbjuder det farliga för oss konsumenter och inte får säljas här i Sverige iaf.

Jag köper reservdelar på Biltema och har inget problem med att det inte står Volvo på dessa, och samma gäller däck för mig, jag behöver inte michelin för 1200, om jag kan få tag på ett no name däck för 600.

Det enda som märks på däck inom EU är väl lite förenklade egenskaps-märkningar så vitt jag vet.
Dvs ljudnivå, bränsleförbrukning etc och detta säger ju inte så mycket om vad som händer vid en hård inbromsning

Själv kör jag en 30 år gammal bil utan ABS/airbag och säkert 10 år gamla vinterdäck som dock har dubb kvar.
Att ta det lugnt på vintern hjälper mer än sprillans nya Nokian Hakkapeliitta och anti-spin, #YOLO!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av superapan:

Köp hellre begagnade kvalitetsdäck. Är mönsterdjupet OK och tillverkningsdatum rimligt så är det bara att köra.

Jo, har kollat blocket, men utbudet på begade däck är begränsat än så länge i Kalmar län, men jag letar efter schyssta begat

Permalänk
Medlem

Lyd mitt råd snåla ALDRIG på skor däck och säng.

Den gången man behöver tvärnita/styra undan/parera så kan det vara skillnaden mellan liv och död så även om du själv inte bryr dig om din säkerhet så tänk på dina medtrafikanter, inte så kul att stå och fundera på om du hunnit stanna med riktiga däck om någon unge sprungit ut. Köper du premiumdäck så har du iaf gjort det du kan för att ha bästa förutsättningarna, ska du snåla så gör det på oljefilter, olja, luftfilter ett par år så har du däcken betalda.

Har firmabilar med billiga dubbdäck och de slirar och man får köra i kanten av vägarna för att få grepp och de går inte att stanna med har glidit ut i korsningar med dem från löjligt låga hastigheter, en omkörning med dem vintertid är lika med kastande bil i moddsträngen. Kör själv med hakkapellitta 7 dubbade på min privata bil och de greppar riktigt bra och är stabila det är bra otäckt att gå över till firmabilarna. Mina gamla Hakka dubbdäck hade gått sex säsonger och hade fortfarande bra grepp innan jag bytte. Så däckkontot för vinterdäcken var ca 5000kr på 6år. vilket ger en månadskostnad på 69kr för vinterdäcken är väl inte så farligt?

Permalänk
Skäggig legend

Jag har lärt mig en sak, man kan snåla på bilen men aldrig på däcken. Gäller på MC, gäller på Bil. Jag har halkat av hala däck på mcn tre gånger, efter att jag bytte till riktigt bra regndäck hände det aldrig igen. Till min bil köpte jag nya vinterdäck precis, det blev friktionsdäcken Pirelli Ice Zero, ska bli riktigt kul att testa dessa.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Det här med vinterdäck är en djungel! Dubbdäck brukar jag dock avråda såvida man inte kör oehört mycket på isiga vägar - typ norrland.

Odubbade brukar delas i eurpeiska och nordiska. Nordiska har något bättre grepp på snö och is, medan eurpeiska har bättre stabilitet och oftast bättre grepp när det inte passerar långt under nollpunkt.

I slutändan valde jag ett Nokia WR D4. Ett europeisk odubbat däck då jag kör i södra sverige och mestadels på plogade vägar i stan och mycket motorväg. Dessa däck kostar runt 1200kr men har ruskigt bra grepp.

Billiga däck brukar förutom dåligt grepp även ha mycket vägbuller, hög bensinförbrukning och slitas snabbare.

För mig är det big no no med billiga däck. Man är dumsnål om man sparar på däck!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Själv kör jag en 30 år gammal bil utan ABS/airbag och säkert 10 år gamla vinterdäck som dock har dubb kvar.
Att ta det lugnt på vintern hjälper mer än sprillans nya Nokian Hakkapeliitta och anti-spin, #YOLO!

Problemet är att bara för att du är snål så drabbar det oss andra som också är på vägen. Ska du hindra oss andra som har bra grejer bara för att du är snål?? Så att ta det lugnt förstör för alla andra! Köp bättre grejer så du kan hålla trafikrytmen.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mallesoft:

Ska du ha dem monterade för det priset eller tänker du dig att köpa dem på nätet?
För 800kr kan man ju hitta vettiga däck.
www.infosite.se/Dubbdack/634509/Nokian Nordman 5 205/55 R 16 94T

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mallesoft:

Jo, har kollat blocket, men utbudet på begade däck är begränsat än så länge i Kalmar län, men jag letar efter schyssta begat

Du har ingen skrotbils handlare omkring där du bor typ returbilen. Vissa av dom brukar sälja däck med, som då suttit på bilar som av någon anledning blivit skrot. Ibland kan man ha turen att dom råkar har 4st som knappt rullat någonting Ett tips om du letar begagnat även däckfirmor kan ha begagnade bara att fråga

Ju billigare däck ju snabbare slits dom! Pappa köpte billiga däck en gång för att testa, dom höll den vintern sän var dom slut så han fick köpa nya igen för nästa och då är vi uppe i 1200kr (om du hittar för 600) per däck ändå sän kommer montering på det. Ett bra däck håller 2år och mer beroende på hur du kör. Så det lönar sig i längden att köpa bra däck.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Ska du ha dem monterade för det priset eller tänker du dig att köpa dem på nätet?
För 800kr kan man ju hitta vettiga däck.
www.infosite.se/Dubbdack/634509/Nokian Nordman 5 205/55 R 16 94T

Hittade dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1337031 känt märke men billigt, är det skit? ( EDIT dubbfritt, missade det )

Känner en snubbe som kränger däck privat för 100:- st

Permalänk

Ber dig för din och andras säkerhet att välja högkvalitetsdäck från kända varumärken som Michelin, Goodyear, Continental etc. Det är en liten försäkring för en stor skillnad.
Köper du dåliga däck o kör in i ett träd för du inte hade bra däck kan det kosta både dig o bilen livet.
Däcken är vad din bil rullar på, så du ska ha bra däck, samma sak som du väljer bra skor för du går på dem varje dag.
Du kan snåla på andra saker men just däck är viktigt.
Tänk på det.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyzed:

Problemet är att bara för att du är snål så drabbar det oss andra som också är på vägen. Ska du hindra oss andra som har bra grejer bara för att du är snål?? Så att ta det lugnt förstör för alla andra! Köp bättre grejer så du kan hålla trafikrytmen.

Man bör köra lugnare på vintern (beroende på väglag såklart) oavsett sina däck på bilen.
Gör man inte det så är man bara naiv, den största skillnaden bra däck gör är ju egentligen att minska bromssträckan och det kan jag kompensera för genom att hålla ett större avstånd men vid samma hastighet.

Och större avstånd stör inte trafikrytmen, snarare tvärtom.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Man bör köra lugnare på vintern (beroende på väglag såklart) oavsett sina däck på bilen.
Gör man inte det så är man bara naiv, den största skillnaden bra däck gör är ju egentligen att minska bromssträckan och det kan jag kompensera för genom att hålla ett större avstånd men vid samma hastighet.

Och större avstånd stör inte trafikrytmen, snarare tvärtom.

Jag sa inget om hur fort man skulle köra. Det jag har invändningar emot är att du med dina sämre grejer måste hålla en lägre genomsnittshastighet jämfört med oss som har bättre utrustning. Det gör att du hindrar alla andra!

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

Dubbdäck är alltid bäst speciellt i när det är slaskig och isiga gator fick köpte 4 st ny nokia hakka 7 dem flesta gillar deras vinterdäck dock är sommardäcken överprisade enligt många. Jag kör conti eller Michelin på sommaren

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Entusiast
Skrivet av cyzed:

Jag sa inget om hur fort man skulle köra. Det jag har invändningar emot är att du med dina sämre grejer måste hålla en lägre genomsnittshastighet jämfört med oss som har bättre utrustning. Det gör att du hindrar alla andra!

Det måste jag som sagt inte så länge jag håller längre avstånd.
Med det sagt så kan det mycket väl bli nya däck i år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av XHI:

Jag har lärt mig en sak, man kan snåla på bilen men aldrig på däcken. Gäller på MC, gäller på Bil. Jag har halkat av hala däck på mcn tre gånger, efter att jag bytte till riktigt bra regndäck hände det aldrig igen. Till min bil köpte jag nya vinterdäck precis, det blev friktionsdäcken Pirelli Ice Zero, ska bli riktigt kul att testa dessa.

Det ska inte vara regndäck på hojjen, Slicks är det som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Det enda som märks på däck inom EU är väl lite förenklade egenskaps-märkningar så vitt jag vet.
Dvs ljudnivå, bränsleförbrukning etc och detta säger ju inte så mycket om vad som händer vid en hård inbromsning

Fast kör du lugnt med splitternya Nokian hjälper det betydligt mer än att köra lugnt med 10år gmala däck som du.

Ditt argument för att köra på dåliga däck är uselt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av biorrith:

Fast kör du lugnt med splitternya Nokian hjälper det betydligt mer än att köra lugnt med 10år gmala däck som du.

Ditt argument för att köra på dåliga däck är uselt.

Haha, det är väl sant egentligen men däcken är faktiskt i bättre skick än man kan tro.
Bilen har bara körts ett par hundra mil per vinter med däcken och mönsterdjupet är fortfarande inom lagliga gränser.

Jag kör för lite för att motivera riktigt bra däck på bilen jag har då den är så gammal och jag kör inte så mycket nu heller.
Hade jag kört mycket eller pendlat så hade jag givetvis lagt ner mera på både bil och däck.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Köpte en bil där förra ägaren hade snålat in på vinterdäcken, de var en total mardröm att köra med. Ett set med friktionsdäck som hette "Linglong Winter Hero". Hårda som bakelit, men fanns noll och inget grepp alls trots att de var uppe i temperatur.

Kör du mycket på oplogade vägar och landsbyggd eller blir det mest landsvägar och stadstrafik?
Om det senare, köp friktion. Finns ingen anledning att köra med dubbdäck på välplogade vägar, sliter bara på asfalten och vägljudet i bilen blir högre.

Som många andra sagt, var inte dumsnål när det kommer till däck. Skippa några krogrundor eller inköp av någon datorkomponent ist, du kommer vara glad att du la de där extra kronorna när något djur hoppar ut framför bilen och du faktiskt har lite möjlighet att väja.

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Avstängd

Däckonline Gislaved ca 700kr st = 2800 + 500 påläggning o balansering