Kan inte få 4k 60Hz HDR PC->TV. Är det omöjligt? Samsung ks8005, GTX 1050 ti

Permalänk
Medlem

Kan inte få 4k 60Hz HDR PC->TV. Är det omöjligt? Samsung ks8005, GTX 1050 ti

Jag försöker driva min tv i 4k, 60Hz och hdr samtidigt från min PC via hdmi utan att lyckas. Är det omöjligt att göra?

I nvidia Control Panel kan jag välja 4k 60Hz 8bpc 4:4:4 eller 4k 30Hz 12bpc 4:4:4 eller 4k 30Hz 10bpc 4:2:2. De olika siffrorna gör mig förvirrad men jag gissar att jag ska försöka ha 4k 60Hz 10bpc 4:4:4 för rätt bild?

Syftet med min setup är främst att se på film.

TVn är en Samsung ue55ks8005 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3614459
Den har HDMI 2.0a ingångar men det borde vara bra nog för HDR10
I TVn har jag valt HDMI UHD color.

Grafikkort
Gigabyte GTX 1050 ti 4gb d5 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3967349

High speed hdmi kabel https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/kablar-adapt...

Windows 10

Jag har läst liknande trådar på forumet men förstår fortfarande inte.

Visa signatur

Asus z68-v pro | i7 2600k | Thermalright Silver Arrow | Asus GTX 1070 Strix | Corsair Vengeance 1600MHz 16GB | Seasonic X-460 | Samsung 850 EVO 500
ASRock Z87 Extreme6 | i7 4770S | Cooler Master Hyper 212 Evo | Crucial Ballistix 16GB 1600Mhz | be quiet! E9 | Samsung 840 EVO 250 | WD RED 6+6 TB, WD Green 4+4 TB

Permalänk
Medlem

@arry:

Du kan max få ut 4K@60Hz 4:2:0 i 10bit med HDMI, krävs DisplayPort för 4:4:4 10bit.
Finns det någon TV med DP?

"The only thing that changed in HDMI 2.0a is the data being transmitted in the packets. The data packet was updated to carry the HDR metadata. The bandwidth is still the same as HDMI 2.0, though, which means it can't carry 4K 4:4:4 at 60 Hz with 10-bit color."
https://hardforum.com/threads/displayport-1-2-hdmi-2-0-2-0a-t...

Visa signatur

• 9800X3D • Astral 5090 @ 4K 240Hz OLED •

Permalänk
Bildexpert 📺

@arry: Börja med att driva något som garanterat fungerar smärtfritt. Som 1920x1080 i 60 Hz. Fungerar inte ens det är det sannolikt något annat som spökar.

Annars, som i svaret från D-ryd, fungerar inte 10 bitar i 60 Hz och 4:4:4-nivå. Men är det filmtittande som är prioritet kan 4:2:2 eller 4:2:9 fungera lika bra eftersom källmaterialet redan är på 4:2:0-nivå.

Jag har mer läsning om detta i guiden till HDMI, länk i signaturen.

Permalänk
Medlem

Kapar tråden här.

Har en 75" Samsung 4k tv 8000-serien. Köpte en dator som jag slängde in ett 1050ti kort i nu och har den som plex-server. Funkar kanon, men tänkte jag kan ju faktiskt använda datorn nu och spela med tillsammans med TVn.

Har en hmdi-dvi-sladd jag tryckte in i dvi-porten på grafikkortet samtidigt som jag har min vanliga datorskärm i hdmi-uttaget. Fick delad skärm så jag hade datorskärmen som primär och tvn som sekundär.
Blev sjukt färgglatt och skitfult på TVn såhär, drog igång ett HDR-sample på TVn som är jättefint när jag kör via Plex men såg förfärligt ut, utsmetatde färger, hög kontrast osv!

Antar jag inte får ut så bra saker med min hdmi-dvi-sladd och att jag dessutom måste ställa in massor innan jag får det bra. Men borde jag inte kunna få ut lika bra bild på den filmen via en hdmi-sladd som när jag streamar med plex?
Hade iaf velat veta hur jag ska göra för att få bästa bild om jag vill spela på TVskärmen, men då kanske jag inte ens ska ha två skärmar samtidigt?
Kanske måste jag köpa nya sladdar för ändamålet?
Kanske måste jag köra med endast tv-skärmen igång bara (ej två skärmar samtidigt)
Kanske måste jag ställa in allt manuellt för att få bästa färger osv?

Tar tacksamt emot all hjälp och guider i ämnet för att förstå hur jag kan maximera min dator och TV för spelande iaf. Filmer kan jag köra via plex ändå, men vore skoj få till det även om jag drar igång filmen från datorn med hmdi.

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@arry: Börja med att driva något som garanterat fungerar smärtfritt. Som 1920x1080 i 60 Hz. Fungerar inte ens det är det sannolikt något annat som spökar.

Annars, som i svaret från D-ryd, fungerar inte 10 bitar i 60 Hz och 4:4:4-nivå. Men är det filmtittande som är prioritet kan 4:2:2 eller 4:2:9 fungera lika bra eftersom källmaterialet redan är på 4:2:0-nivå.

Jag har mer läsning om detta i guiden till HDMI, länk i signaturen.

Begränsningen sitter i grafikkorten? På konsol kan jag ju naturligtvis köra 4:4 i yuv eller RGB men på PC är de kört med mitt X 1080 ti vad de verkar.

Men man behöver alltså inte va nippring om 4:2 istället för 4:4 annat än för de nya 4k bluray formaten?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

@Akerhage
Kan du inte prova en vanlig HDMI till HDMI kabel istället?
Sen finns det säkert en massa man kan behöva pilla med för att få HDR vettigt på dator. Jag har inte provat, men vad jag läst så är stödet ingen höjdare än så länge.

Skrivet av oqvist:

Begränsningen sitter i grafikkorten? På konsol kan jag ju naturligtvis köra 4:4 i yuv eller RGB men på PC är de kört med mitt X 1080 ti vad de verkar.

Men man behöver alltså inte va nippring om 4:2 istället för 4:4 annat än för de nya 4k bluray formaten?

4:4:4 med 8bpc i 4K ska funka i 60hz om du har en skärm som stödjer det.
4:2:0 osv gör att "färgupplösningen" blir sämre, vilket brukar synas tydligast på text på skrivbordet. Speciellt kombinationerna rött/blått.
Ska du bara använda till filmvisning funkar 4:2:0 generellt bra, men vill du ha den allround till skrivbordet så bör du få ordning på 4:4:4.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Bara spel/film. Får svartskärm helt enkelt även i 8 bitars när jag försöker med att aktivera 4:4/rgb läget på tvn. Jo har märkt att fonterna får udda rödblå konturer

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Bildexpert 📺

@oqvist: Kan vara kabeln som inte orkar bandbredden. Men också din TV som behöver ställas HDMI-ingången till "enhanced" "UHD deep color" eller liknande för att bandbredden ska gå igenom.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om denna guide, även om den är lite äldre :

https://hardforum.com/threads/2015-samsung-4k-tv-as-a-monitor...

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Avstängd

Jobbigt va early adopter. Obduction ska tydligen ha HDR stöd. Har testat köra ybcr 4.2.2 och 10-bit men får inte ens fram menyvalet att aktivera hdr som synes i youtube-filmer.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Har en KS8505 men borde vara rätt lika och jag har fått 4:4:4 att lira i 60 hz liksom HDR via mitt 1080Ti. Så det går helt klart att göra, även om det var en del meck. Glöm inte sätta på Deep Color bara. Sen kan det ibland vara så att det hjälper att namnge ingången "PC". Säger ibland för det verkar skilja från modell till modell och inte ens Samsung själva verkar veta ut eller in. Dessutom har TVn en förkärlek för att själv byta namn på ingångarna lite då och då. Sen kan det vara värt att manuellt ställa in Black Level för Auto verkar fungera så där från PC.

Permalänk
Avstängd

Kör en Philips 9002 OLED. Testat 4:2:2, 4:4, RGB etc 10-12 bitars. Tydligen har MS gjort om något med windows 10 och man måste aktivera hdr därigenom under visningsalternativ men jag får aldrig valen att aktivera hdr. Det valet är urbockat. Det enda som finns att aktivera på philips är uhd som man kan sätta till 4:4/RGB istället för 4:2 eller på off.

Vad jag hittat hittils så är det 3 spel som har hdr stöd? obduction, shadow warrior och något till?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Kör en Philips 9002 OLED. Testat 4:2:2, 4:4, RGB etc 10-12 bitars. Tydligen har MS gjort om något med windows 10 och man måste aktivera hdr därigenom under visningsalternativ men jag får aldrig valen att aktivera hdr. Det valet är urbockat. Det enda som finns att aktivera på philips är uhd som man kan sätta till 4:4/RGB istället för 4:2 eller på off.

Vad jag hittat hittils så är det 3 spel som har hdr stöd? obduction, shadow warrior och något till?

Vet att för att få Atmos måste man installera en app, det är inget liknande med HDR? Iom att det är så få källor som har HDR har jag inte lagt ner något större energi på att få det att fungera ännu mer än att testa av det. Minns att jag körde några HDR filmer på YouTube men mer än så blev det inte.

Permalänk
Avstängd

Får inte ha någon annan monitor kopplad tydligen. Fick igång det testa på Forza 7 och jo de blev faktiskt ett riktigt lyft för nattracingen främst. Råka också köpa Resident Evil 7 Biohazard nu på halloween rean. Obduction är jag inte hundra på om de gick igång eller ej men antar det. Hade vart kul om de hade gått att se exakt vad för signal man matar ut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Avstängd

HDR är banne mig läckert. Tvn har ju bra ljusstyrka så ofta tror man att man har HDR igång men sen är det uppväxling när man väl får igång HDR på riktigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

HDR är banne mig läckert. Tvn har ju bra ljusstyrka så ofta tror man att man har HDR igång men sen är det uppväxling när man väl får igång HDR på riktigt

Vilka inställningar kör du? Jag borde kunna köra samma med 1050ti på 75ks8005? Kör du med windows 10 och det Hdr-läget som var inbyggt? Mitt blir helt grått av det med endast en skärm.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Kan tipsa om denna guide, även om den är lite äldre :

https://hardforum.com/threads/2015-samsung-4k-tv-as-a-monitor...

Hmm, dum fråga detta. Men man skall alltså programmera både PC-mode och Game-mode här då för samma HDMI-ingång? Det vill säga att om jag använder datorn som skärm så kör jag PC-läget och när jag väl vill spela så får jag gå in under Edit och välja att ingången är för Game?

Detta förklarar väl kanske att jag inte kunde välja "Game Mode" när jag hade valt ingången i PC-läge.
Jag trodde att man ställde in PC-läget och sedan skulle slå på "Game mode" via settings-menyn. (som man gör när man ex har en PS4 inkopplad)

Denna guide är ju något gammal, vet inte riktigt vad HDR-läget i Windows 10 medför? Det verkar iaf inte fungera, men är samtidigt något som inte ens rekommenderas?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör MPC-HC (med MadVR) och den aktiverar automatiskt HDR vid uppspelning.

Är dock en djungel vilka inställningar (färger, hz, djup, etc) man skall ha i Windows och i MadVR...

Vill minnas att om jag kör 60hz i 4K så får jag bara 8-bits färg. Är det då bättre att köra 25 hz och 12-bits? Kör enbart video på datorn, är det RGB som gäller då?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag kör MPC-HC (med MadVR) och den aktiverar automatiskt HDR vid uppspelning.

Är dock en djungel vilka inställningar (färger, hz, djup, etc) man skall ha i Windows och i MadVR...

Vill minnas att om jag kör 60hz i 4K så får jag bara 8-bits färg. Är det då bättre att köra 25 hz och 12-bits? Kör enbart video på datorn, är det RGB som gäller då?

Jag har också MPC-HC med MadVR där jag följde någon installationsguide för detta. Har du en annan bra guide kanske för detta?
Ska inte TVn (om du har samma) ha stöd för 10-bits färg, samt skall man inte få en notis i TVns hörn att den får HDR-material? Jag har endast kört HDR innan med inbyggda apparna och då får man aldrig en notis.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Hmm, dum fråga detta. Men man skall alltså programmera både PC-mode och Game-mode här då för samma HDMI-ingång? Det vill säga att om jag använder datorn som skärm så kör jag PC-läget och när jag väl vill spela så får jag gå in under Edit och välja att ingången är för Game?

Detta förklarar väl kanske att jag inte kunde välja "Game Mode" när jag hade valt ingången i PC-läge.
Jag trodde att man ställde in PC-läget och sedan skulle slå på "Game mode" via settings-menyn. (som man gör när man ex har en PS4 inkopplad)

Denna guide är ju något gammal, vet inte riktigt vad HDR-läget i Windows 10 medför? Det verkar iaf inte fungera, men är samtidigt något som inte ens rekommenderas?

Det stämmer, olika modes man får ändra beroende på vad man gör. Jag kör dock alltid PC-läge då bilden blir sämre i Game mode och jag lirar inte på denna skärm något mer. Vad gäller HDR kan jag tyvärr inte svara.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Jag har också MPC-HC med MadVR där jag följde någon installationsguide för detta. Ska inte TVn (om du har samma) ha stöd för 10-bits färg?

Nej, jag har endast lyckats hitta 8 eller 12 än så länge med ett 1050ti och dock en Sony XE9305. Är 10-bit att föredra annars?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Nej, jag har endast lyckats hitta 8 eller 12 än så länge med ett 1050ti och dock en Sony XE9305. Är 10-bit att föredra annars?

Jag är väldigt novis på detta så hoppas någon kan svara på frågan. Jag strävar själv efter att få hjälp att ställa in TVn och PC för bästa bild. Även om det till viss del är subjektivt.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Oftast, men inte alltid, är det dessa skillnader:

Game mode = låg latens som följd av att TV:ns stänger av sådant som brusfilter och interpolering. Tyvärr ofta ganska överdriven bild, hög "skärpa", blå vitbalans etc. på många apparater.

PC Mode = stänger också av liknande funktioner, men även mer, inklusive sådant som att hantera andra frekvenser än 60 Hz och olika typer av dynamisk kontrast och dynamisk belysning. Ändrar ofta EDID så att TV:n identifierar sig som en monitor snarare än en TV vilket påverkar vilka timings TV:n säger sig föredra. Brukar också stänga av mycket av det som annars är överdrivet i bilden eftersom dessa "funktioner" mer sällan fungerar med datorgrafik.

Permalänk
Medlem

Kan vara värt en koll borta på AVS Forum då de har en rätt bra HDR-sektion på sitt forum. Mycket handlar om film, TV, och förstärkare, men det finns en del PC trådar också. Många har iallafall problem med HDR i Windows och man kan bara hoppas att Microsoft kan förbättra det hela med tiden. Det fungerar trots allt rätt bra på konsolerna.

Länkar:

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Crystal Light|Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akerhage:

Vilka inställningar kör du? Jag borde kunna köra samma med 1050ti på 75ks8005? Kör du med windows 10 och det Hdr-läget som var inbyggt? Mitt blir helt grått av det med endast en skärm.

Har du något datorläge du kan aktivera på tvn kanske det som fungerar? De kan va lite meckigt får liknande fel med grått istället för svart om jag ställer in tvn fel. Men japp aktiverar bara hdr läget i windows 10 och kör 4.2.2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har du något datorläge du kan aktivera på tvn kanske det som fungerar? De kan va lite meckigt får liknande fel med grått istället för svart om jag ställer in tvn fel. Men japp aktiverar bara hdr läget i windows 10 och kör 4.2.2

Jag har bytt ingången till PC-mode eller vad man skall kalla det. under PC-mode har jag ställt in allt efter "Standard"-läget som fanns där att välja mellan. Sen har jag ställt in allt efter en guide på hardforum. Jag tror det är Windows 10 + HDR-kombon som suger. Ger nog upp detta försök.

Edit, kan du ta en bild på hur dina Nvidia-inställningar ser ut där. Funderar om det är HDMI-sladdens begränsningar som gör att det blir grått vid HDR-läget ON för mig då? Grafikkortet och TVn skall ju klara det. Får du Notis på TVn när du spelar upp HDR-material från datorn? Funkar inte för mig. Tvn ställer inte om sig heller.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akerhage:

Jag har bytt ingången till PC-mode eller vad man skall kalla det. under PC-mode har jag ställt in allt efter "Standard"-läget som fanns där att välja mellan. Sen har jag ställt in allt efter en guide på hardforum. Jag tror det är Windows 10 + HDR-kombon som suger. Ger nog upp detta försök.

Edit, kan du ta en bild på hur dina Nvidia-inställningar ser ut där. Funderar om det är HDMI-sladdens begränsningar som gör att det blir grått vid HDR-läget ON för mig då? Grafikkortet och TVn skall ju klara det. Får du Notis på TVn när du spelar upp HDR-material från datorn? Funkar inte för mig. Tvn ställer inte om sig heller.

Jo får hdr logga. Räcker inte kabeln till brukar de bli svart helt enkelt eller vita blixtar för min del. Vad har du satt förgi ställningarna på för grafikkortet resp tv?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jo får hdr logga. Räcker inte kabeln till brukar de bli svart helt enkelt eller vita blixtar för min del. Vad har du satt förgi ställningarna på för grafikkortet resp tv?

Jag har ställt in TVn via hdmi 3. Valde pc som "val" där och standard-läget av de bildval man får. Följde en guide för att ställa in bild osv från hardforum.

På min pc har jag inte gjort så mycket alls än. Skapade en tråd själv här om mina problem men fick tyvärr inga fler svar. Jag tror dock jag körde rgb, 8bit, men sen kunde jag bara ha "begränsad"som val och inte full. Dock inte testat de andra 4.2.0 osv för jag knappt vet vad man ska välja här.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Testa med 4:2:0 eller 4:2:2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Testa med 4:2:0 eller 4:2:2

Typ såhär? (Får testa hemma efter jobbet)
Så YCbCr 4.2.0 eller 42.2
Output color depth: 10
Output dynamic range: full

Med dessa inställningar sedan kör du även HDR-läget som finns i Windows 10? Och väl efter det får du notis när
HDR spelas upp på TVn?

Någon som vet vad detta Windows 10-HDR-läge faktiskt gör?

Visa signatur