Hur ställer jag in att nätverket är i privat läge konstant?

Permalänk
Medlem

Hur ställer jag in att nätverket är i privat läge konstant?

Hej svejs,

Sitter idag på en fiber uppkoppling och har dragit ethernet kabel från router till PC, mediaspelare osv. Använder också en VPN som alltid är igång på PCn, dock startar jag VPN tjänsten manuellt på datorn vid varje omstart.
Mitt problem är att nätverket ändrar sig från privat till offentlig så fort jag startar om datorn. Detta ställer till lite problem eftersom hemgruppen i Windows 10 inte längre fungerar och jag kan inte dela ut nåt från PCn till mina andra enheter kopplade till lokala nätverket.
En felsökning i Win10 fixar problemet men blir lite tråkigt att varje gång behöva göra denna proceduren för att återgå till privat nätverk.

Är det nån som vet varför detta händer och fram för allt, hur kan man göra för att nätverket ska vara i privat läge konstant?

Det jag själv misstänker kan vara orsaken är min VPN eller också brandväggen från ESET. Men är som sagt osäker och ville kolla med er som är mer insatta i Windows nätverk.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

När jag valde att min dator inte skulle kunna hittas av andra datorer i nätverket så satte den automatiskt offentligt nätverk. När jag sedan gick in i inställningarna och ändrade så att min dator kunde hittas så ändrade den till privat.

Här du kan du se hur man ändrar http://www.digitalcitizen.life/how-set-your-networks-location...

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Medlem

Tack Kujo för länken, efter att ha testat detta så är det nu uppenbart att problemet är direkt kopplat till min VPN eftersom att när jag är uppkopplad utan VPN och har satt "make this PC discoverable" till ja så funkar allt som det skall även efter en omstart. Dvs, nätverket förblir i privat läge.

Däremot när jag ansluter till min VPN så saknas alternativet "make this PC discoverable" i inställningarna för nätverket (se bild) så av nån anledning verkar det som att man inte kan ställa in detta när man är ansluten till VPN.

Vet du om det går att lösa detta på nåt annat vis?

Edit: bilden verkar inte synas..

Permalänk
Medlem

Hittade denna guiden efter lite googling men är inte säker på om det är detta jag behöver göra?
Nån som vet?

https://blogs.technet.microsoft.com/canitpro/2016/07/12/step-by-step-changing-a-public-vpn-to-private-in-windows-10/

Permalänk
Medlem