Permalänk
Medlem

M.2 vs U.2

Vad är fördelen med en Intel U.2 istället för en exempelvis M.2 960 PRO?

Så vitt jag kan utläsa från prisjakts egenskaper/jämförelser är U.2 disken dyrare, blir varmare, drar med ström och är långsammare på alla plan.

Så, är detta en flopp-teknik som kommer försvinna likt ZIP-drive som var det svarta 1998 eller är det en blivande standard som kommer piska marken med M.2-tekniken?

Ser inga som helst fördelar, är det något jag inte känner till eller har missförstått?

E: Såg att U.2 var lite billigare per GB på 2 TB disken

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

NVMe via M.2 är dagens melodi. Resten kan du bara glömma.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

U.2 och M.2 har lika snabba interface men eftersom U.2 är fysiskt större går det att tillverka U-2 enheter med större lagringsutrymme. Så tolkar jag det.

Citat:

U.2 utilizes the PCIe 3.0 X4 (denotes four lanes) interface just like M.2, the main difference is that the capacity for these ultra-high-performance SSDs is not bound by a small circuit board size (more space for more flash-memory chips), so you can get higher capacity SSDs.

Källa: https://rog.asus.com/articles/hands-on/easy-guide-to-ssds-sat...

Så är utrymmet detsamma får man väl gå på pris och vilka interface man har tillgängliga om man väljer mellan M.2 och U.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Är det en gammal teknik på väg bort alltså? Mit hyfsat nya moderkort har kontakter för U.2 men förstår inte vitsen. Sämre diskar på alla sätt och dyrare! Hade fattat om det var en tiondel av priser av idag, men jag får inte logiken att gå ihop. Om man inte sitter på ett extremt gammalt x-z97 eller så och inte har M.2 kontakt kanske...

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

U.2 och M.2 har lika snabba interface men eftersom U.2 är fysiskt större går det att tillverka U-2 enheter med större lagringsutrymme. Så tolkar jag det.

Källa: https://rog.asus.com/articles/hands-on/easy-guide-to-ssds-sat...

Så är utrymmet detsamma får man väl gå på pris och vilka interface man har tillgängliga om man väljer mellan M.2 och U.2.

Jag hittade inte Samsung U.2 diskar, utan bara skruttiga Intel-dito. Men det var väl tio år sedan Intel hade något intressant på SSD-sidan för konsument.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Både U.2 och M.2 är moderna saker. Men alltså idag är det bara produktionsled / spekulation / batch mängder som styr priserna. Folk vill ha M.2 NVMe, moderkorts tillverkarna gör reklam för NVMe och samtidigt så byggs alla nya laptopar för M.2.

Syntes ganska tydligt när SSD var nytt. Vad hände med 3,5" SSDrna? Dog ut som dinosaurier pga. det inte var möjligt att stoppa in dem i laptop marknaden.

Volymer vinner. I detta fallet M.2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag hittade inte Samsung U.2 diskar, utan bara skruttiga Intel-dito. Men det var väl tio år sedan Intel hade något intressant på SSD-sidan för konsument.

Denna tråd var första gången jag hörde talas om U.2 diskar (vad jag kan minnas) så jag var tvungen att söka upp vad det var egentligen. Antagligen har det inte slagit igenom särskilt mycket, åtminstone inte på konsumentsidan som du skriver. Det kanske är vanligare på servrar som kräver stort och snabbt lagringsutrymme?

Jo nog har väl intel-diskar varit på tapeten de senaste 10 åren. Intel X25-M G2 var väl en populär disk? Den testades av Sweclockers i december 2009 och fick omdömet "bäst i test". Min första SSD var en intel 320 och jag använder den fortfarande i filservern. Den hade superkondensator vilket var bra för att undvika fel vid strömavbrott (jag har ingen UPS på servern).

När jag skaffar nästa moderkort blir det M.2. Kanske till hösten.

Permalänk
Hjälpsam

Om man ska ha enstaka diskar ser jag inte syftet med U.2

Det är mer rättvist att jämföra SATA med U.2, när du ska ha flertalet diskar i en miljö som behöver högre bandbredd än vad SATA kan ge. Med M.2 är du begränsad till antalet slottar på moderkortet, oftast en eller två på moderna moderkort. Däremot en server eller workstation med flertalet U.2 anslutningar kan jag absolut se en framtid för.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

U.2 är som en SSD i sin storlek 2,5 tum är den på.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Skrivet av Dockland:

Är det en gammal teknik på väg bort alltså? Mit hyfsat nya moderkort har kontakter för U.2 men förstår inte vitsen. Sämre diskar på alla sätt och dyrare! Hade fattat om det var en tiondel av priser av idag, men jag får inte logiken att gå ihop. Om man inte sitter på ett extremt gammalt x-z97 eller så och inte har M.2 kontakt kanske...

U.2 är faktiskt framtiden. M.2 är en laptop kontakt som med tiden kommer att fasas ut, då man endast kan ha 1-2 st.

De båda bygger på PCI-E 4x och kan skala med PCI-E versioner. U2 är en server kontakt som tidigare hette SFF-8639. Den är kompakt, tar plats som 2 SATA kontakter, är beprövad och har samma prestanda som M.2.

Fördelar med U.2? Kylning.
Redan idag så mättas M.2 diskar av bristen på kylning. De klarar av små burst av prestanda, men kan inte hålla det. Allt eftersom prestandan ökar, kommer kravet på kylning bli mer och mer en faktor.

U.2 är en 15mm 2,5" disk i grunden (kan naturligtvis göras tunnare i framtiden), med en inbyggd kylfläns, samt att den skruvar i chassit och kan därför kyla mer där istället för en trång kontakt under GPUn som badar i värme (vilket är dåligt för livslängden för NAND också).

M.2 är idag vanligast för konsumenter, då skiftet mellan SATA och M.2 har pågått längre. Men sett till hållbar prestanda är M.2 ett steg tillbaka, varpå U.2 adopterades.

U.2 kommer vara kompatibel ersättare för både HDD och SSD (för när SATA väl fasas ut), något M.2 i sig inte är. Så M.2 är typ mSATA... en kontakt som kom och dog lika snabbt, för det behövdes för laptops.

Det goa dock är... har du en M.2 plats, så har du också en U.2 plats. Det finns adaptrar som omvandlar mellan dessa, där du kan i framtiden sätta ett adapterkort för att få en U.2 kontakt, där M.2 sitter. Så det är inget "fel" att gå M.2 vägen idag, men imorgon blir U.2 den vettiga, och du kommer att kunna montera en M.2 disk på en U.2 adapter också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Om man ska ha enstaka diskar ser jag inte syftet med U.2

Det är mer rättvist att jämföra SATA med U.2, när du ska ha flertalet diskar i en miljö som behöver högre bandbredd än vad SATA kan ge. Med M.2 är du begränsad till antalet slottar på moderkortet, oftast en eller två på moderna moderkort. Däremot en server eller workstation med flertalet U.2 anslutningar kan jag absolut se en framtid för.

Jag jämför Nvme Pci-e med U.2

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

U.2 är faktiskt framtiden. M.2 är en laptop kontakt som med tiden kommer att fasas ut, då man endast kan ha 1-2 st.

De båda bygger på PCI-E 4x och kan skala med PCI-E versioner. U2 är en server kontakt som tidigare hette SFF-8639. Den är kompakt, tar plats som 2 SATA kontakter, är beprövad och har samma prestanda som M.2.

Redan idag så mättas M.2 diskar av bristen på kylning. De klarar av små burst av prestanda, men kan inte hålla det. Allt eftersom prestandan ökar, kommer kravet på kylning bli mer och mer en faktor.

U.2 är en 15mm 2,5" disk i grunden (kan naturligtvis göras tunnare i framtiden), med en inbyggd kylfläns, samt att den skruvar i chassit och kan därför kyla mer där istället för en trång kontakt under GPUn som badar i värme (vilket är dåligt för livslängden för NAND också).

M.2 är idag vanligast för konsumenter, då skiftet mellan SATA och M.2 har pågått längre. Men sett till hållbar prestanda är M.2 ett steg tillbaka, varpå U.2 adopterades.

U.2 kommer vara kompatibel ersättare för både HDD och SSD (för när SATA väl fasas ut), något M.2 i sig inte är. Så M.2 är typ mSATA... en kontakt som kom och dog lika snabbt, för det behövdes för laptops.

Det goa dock är... har du en M.2 plats, så har du också en U.2 plats. Det finns adaptrar som omvandlar mellan dessa, där du kan i framtiden sätta ett adapterkort för att få en U.2 kontakt, där M.2 sitter. Så det är inget "fel" att gå M.2 vägen idag, men imorgon blir U.2 den vettiga, och du kommer att kunna montera en M.2 disk på en U.2 adapter också.

VHS vs Betamax

Fördelar Betamax :: Alla
Fördelar VHS: Inga

Vinnare! VHS!

Detta är precis som HDMI vs Displayport.
Displayport är överlägsen HDMI.
HDMI är en standard designad att ersätta SCART.. Var aldrig tänkt att hamna i en laptop.
Om du går ett varv på elgiganten. Hur många laptops har HDMI ut vs DP ut?

När ekonomi beslutade personal på t.ex. Corsair, OCZ, Kingston m.m. läser igenom potentiell försäljnings statistik.
Tror du en U.2 är på menyn? Alla vill glida o tjäna pengar.

Dit massan går och trenden är, där följer marknaden.

T.S skall köpa nu, och låt oss säga ha något som gäller ca 3-6 år framöver. Då kan jag säga att M.2 är det som gäller. Kvittar hur kul U.2 är....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag jämför Nvme Pci-e med U.2

U.2 kan köra NVMe över PCIe, precis som M.2. Det är ju samma sak, bara olika kontakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

U.2 kan köra NVMe över PCIe, precis som M.2. Det är ju samma sak, bara olika kontakt.

Varför så mycket sämre prestanda och högre energiförbrukningpå dessa diskar, eller är det diskarna i sig som är skräp?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

VHS vs Betamax

Vinnare! VHS!

HDMI är en standard designad att ersätta SCART.. Var aldrig tänkt att hamna i en laptop.

När ekonomi beslutade personal på t.ex. Corsair, OCZ, Kingston m.m. läser igenom potentiell försäljnings statistik.

T.S skall köpa nu, och låt oss säga ha något som gäller ca 3-6 år framöver. Då kan jag säga att M.2 är det som gäller. Kvittar hur kul U.2 är....

Ja, håller med om Betamax

U.2 med usla prestanda jämfört med M.2 så är väl framtidens "norm" säkrad. U.2 verkar i dagsläget vara någon gimmick. 1,2 TB disk var den största jag fann så det kan ju inte vara tänkt som lagring.
Big no no för egen del. Annars är jag öppen för nya standarder och bättre prestanda, men med U.2 verkar de haft lite otur när de försökt tänka till. Eller så missar jag något fundamentalt. Mina grundkrav är rätt enkla

För att gå över är det minsta jag önskar/begär att:

Snabbare hastighet, läs och skriv
Svalare disk
Billigare
Mindre strömförbrukning
Mycket större lagring. upp till 2-4 TB åtminstone

Finns det någon som tycker ovanstående är "bättre" än exempelvis Samsung 960 Pro?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Varför så mycket sämre prestanda och högre energiförbrukningpå dessa diskar, eller är det diskarna i sig som är skräp?

Ja, det är ingen skillnad i prestanda mellan gränssnitten, prestandaskillnaderna har med diskarna i sig att göra. Det är väl mest bara Intel som har U.2-diskar, och de är ju riktade mot serverlast och inte för vanliga konsumenter. De har helt enkelt andra prioriteter än snygga marknadsföringssiffror.

Grejen är ju att M.2 används i laptops, så de flesta tillverkare gör så klart M.2-enheter som de kan sälja till både laptops och stationära datorer. Problemet med M.2 är att man inte får plats med hur många platser som helst på ett normalt moderkort, och M.2-enheter har ofta problem med kylning också. Dessa problem löser U.2, men eftersom U.2 än så länge mest används i servrar så ser marknaden ut som den gör.

Den dagen när vi inte längre vill använda SATA och fortfarande ha mer än 1-2 lagringsenheter så kommer nog U.2 börja se ganska lockande ut ändå. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

U.2 med usla prestanda jämfört med M.2 så är väl framtidens "norm" säkrad. U.2 verkar i dagsläget vara någon gimmick. 1,2 TB disk var den största jag fann så det kan ju inte vara tänkt som lagring.
Big no no för egen del. Annars är jag öppen för nya standarder och bättre prestanda, men med U.2 verkar de haft lite otur när de försökt tänka till. Eller så missar jag något fundamentalt. Mina grundkrav är rätt enkla

Svalare disk
Billigare
Mindre strömförbrukning

Finns det någon som tycker ovanstående är "bättre" än exempelvis Samsung 960 Pro?

Tror du får sära på delarna här.

Både U.2 och M.2 kör över PCIe och kan ha samma spec som vanliga ex. PCIe3.0 x4
Både U.2 och M.2 kan köra med NVME eller SATA/AHCI protokollet
Skillnaden är enbart kontaktdonet, läs paddans inlägg ovan angående för- & nack-delar #16772468

Så skillnad i prestanda finns inte mellan M.2 och U.2, att en tillverkare skulle ha en sämre modell via implementation eller specifikation till den ena eller andra kontaktdonet är upp till tillverkaren själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

VHS vs Betamax

Vinnare! VHS!

Fast DisplayPort har idag bara en ytterst marginell fördel mot HDMI, och här får man ju väga in installationsbasen också tycker jag. Det är klart alla laptops har HDMI eftersom de flesta som vill koppla en bärbar dator till en annan skärm gör det till en TV eller projektor.

Skrivet av Dockland:

Svalare disk
Billigare
Mindre strömförbrukning

Du kanske inte bara ska titta på utbudet i Sverige. Bara en tanke. Allt nytt kommer inte alltid hit direkt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Fast DisplayPort har idag bara en ytterst marginell fördel mot HDMI, och här får man ju väga in installationsbasen också tycker jag. Det är klart alla laptops har HDMI eftersom de flesta som vill koppla en bärbar dator till en annan skärm gör det till en TV eller projektor.

1. Marginell fördel? Du får nog läsa om läxan..

Displayport var ifrån dag 1 byggd för att kopplas in och ut regelbundet. HDMI fick dom omrevidera med en skruv för den trillade
till o med ut ifrån enheter som stod stilla... Sen ska vi inte snacka om handskaknings problemen på HDMI. Verklingen ingen
sladd som skulle användas på "språng" i en laptop.

HDMI 2.0, referred to by some manufacturers as HDMI UHD, was released on September 4, 2013 - Då klarade HDMI 18GB/s

DisplayPort version 1.2 was approved on 22 December 2009. - Då klarade DP av 17.2GB/s

Knappt någon skillnad alls.... 4 år bara efter för att nå samma bandbredd. DP har alltid varit långt före HDMI.

2. Det är juh det jag säger..... bäst teknik vinner inte alltid.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa mig en u.2 på 800 gb och testa lite. Den kanske är jättebra. Går det att boota på den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

När Intel 750 släpptes (som var den första konsumentvänliga och enkelt tillgängliga NVMe disken) kom den i två varianter med samma prestanda. U.2 och PCIe. U.2 såg ut som en vanlig 2.5" enhet och PCIe disken var ett instickskort. Fanns då noll moderkort med uttag för U.2 så när jag köpte min Intel 750 så blev det en 400GB PCie variant.

Nu finns det lite moderkort med U.2 kontakt (har en på mitt nuvarande moderkort) men nu har M.2 slagit igenom och verkar helt ta över. Prestandan i överföringen är alltså identisk i PCIe, U.2 och M.2, sedan är det upp till disken att prestera.

Och ja, har man rätt chipset på moderkortet går alla att boota ifrån. Kör X99 och har haft min Intel 750 PCIe disk som bootdisk i två år nu.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Paddanx:

Överlag bra inlägg, känns som många här inte förstått vad U.2 är (och jämförelsen med DisplayPort och HDMI innan är passande då privatpersoner inbillade sig att HDMI var bättre när DP i verkligheten var den bättre lösningen). Blandar folk ihop SATA Express med U.2? Då vore mycket av kritiken rimligare.

M.2-platsen gör sig nog egentligen bara relevant i just laptops, möjligen SFF-system. Då man har ont om utrymme är denna lösning acceptabel men i en stationär dator i större format så är U.2 vettigare då man kan separera varma komponenter lättare. Personligen hade jag gärna sett att man gått ifrån att ha en massa kontakter för lagring ansluten på moderkortet utan en enda kabel, varför inte U.2, som sedan ansluts via ett backplane eller liknande så man slipper alla kablar att dra för lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den dagen när vi inte längre vill använda SATA och fortfarande ha mer än 1-2 lagringsenheter så kommer nog U.2 börja se ganska lockande ut ändå. Men vi får väl se hur det utvecklar sig.

På den frågan kan jag säga att M.2 är precis i dom skorna Blu-Ray är. Det är den sista av sin sort. En dinosaurie.

Precis som folk gärna gör avkall på kvalitén bara dom slipper bära med skiten hem i Blu-Ray världen (alla vill bara streama i skit kvalitet on-demand)

Det görs helt nya laptops med Kaby-Lake processorer med 4GB ej utbytbart ram. För mig ofattbart. Men så är det...
Inom 2-3 år kommer det vara vedertaget att HDD utrymmet är lödat på moderkortet. För stationära enthusiaster blir det nog
PCI-E x16 porten som kommer gälla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du kanske inte bara ska titta på utbudet i Sverige. Bara en tanke. Allt nytt kommer inte alltid hit direkt.

Gärna, har du något tips eller länk?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

När Intel 750 släpptes (som var den första konsumentvänliga och enkelt tillgängliga NVMe disken) kom den i två varianter med samma prestanda. U.2 och PCIe. U.2 såg ut som en vanlig 2.5" enhet och PCIe disken var ett instickskort. Fanns då noll moderkort med uttag för U.2 så när jag köpte min Intel 750 så blev det en 400GB PCie variant.

Nu finns det lite moderkort med U.2 kontakt (har en på mitt nuvarande moderkort) men nu har M.2 slagit igenom och verkar helt ta över. Prestandan i överföringen är alltså identisk i PCIe, U.2 och M.2, sedan är det upp till disken att prestera.

Och ja, har man rätt chipset på moderkortet går alla att boota ifrån. Kör X99 och har haft min Intel 750 PCIe disk som bootdisk i två år nu.

Shit! En som har, tack. Kan du rekommendera disken? Tänkte köpa en 800 GB och leka med lite, men frågan är om jag tjänar något på den, istället för 960 PRO. Jag kan ju ha 750 som bootdisk och använda 960 för tmp/scratchdisk då den är snabbare.

Finns det någon nyare än 2 år gamla Inteldiskar (750)?

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag funderar på att köpa mig en u.2 på 800 gb och testa lite. Den kanske är jättebra. Går det att boota på den?

Skickades från m.sweclockers.com

För 2 år sedan vid lansering hade Intel boot problem i form av fördröjning, i sina 750 diskar. Gick att boota men tog en minut att komma till windows. Idag har jag ingen aning om det är fixat då jag valde 950 pro istället vid tillfället.

edit:
@Bascule666: kanske vet hur lång tid det tar att boota idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

1. Marginell fördel? Du får nog läsa om läxan..

Displayport var ifrån dag 1 byggd för att kopplas in och ut regelbundet. HDMI fick dom omrevidera med en skruv för den trillade
till o med ut ifrån enheter som stod stilla... Sen ska vi inte snacka om handskaknings problemen på HDMI. Verklingen ingen
sladd som skulle användas på "språng" i en laptop.

HDMI 2.0, referred to by some manufacturers as HDMI UHD, was released on September 4, 2013 - Då klarade HDMI 18GB/s

DisplayPort version 1.2 was approved on 22 December 2009. - Då klarade DP av 17.2GB/s

Knappt någon skillnad alls.... 4 år bara efter för att nå samma bandbredd. DP har alltid varit långt före HDMI.

2. Det är juh det jag säger..... bäst teknik vinner inte alltid.

Ja, men i praktiken hade det ingen nämnvärd betydelse att DP var först med en viss bandbredd eftersom extremt få ens kunde nyttja den då. Det är först nu som 4K kommer i nämnvärd omfattning. Folk sitter än idag kvar på DVI i stor utsträckning. Folk vet vad det är och bytar inte förrän det behövs. Det är först med 4K som DVI inte räcker till, och eftersom HDMI sedan en tid i allt väsentligt kommit ikapp DP och dessutom nu i år gett ut en ny specdifikation där de går förbi DisplayPort om uppgiften på bandbredd på 38.4 gigabit/sekund stämmer så är det adjöss och goodbye med DisplayPort.

Att HDMI har keffa kontakter har jag faktiskt aldrig hört. Däremot har jag läst flera gånger på forumet om folk som haft problem med bilden som visat sig berott på undermåliga DP-kablar.

Skrivet av Dockland:

Gärna, har du något tips eller länk?

Tyvärr inte, bara en tanke som sagt T ex gör Asrock en av de bästa AM4-brädorna, men ingen tar in Asrock i Sverige längre.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Shit! En som har, tack. Kan du rekommendera disken? Tänkte köpa en 800 GB och leka med lite, men frågan är om jag tjänar något på den, istället för 960 PRO. Jag kan ju ha 750 som bootdisk och använda 960 för tmp/scratchdisk då den är snabbare.

Finns det någon nyare än 2 år gamla Inteldiskar (750)?

Jag kan lugnt rekommendera Intel 750. När Intel själva gör hela paketet (inkl. styrkretsar) brukar de vara oförstörbara. Min 750 400GB PCIe har som sagt varit min systemdisk i snart två år utan några som helst problem.

Var tvungen att byta moderkort förra sommaren och körde några snabba benchmarks efter det och 750:n var ungefär fyra gånger snabbare i read och lite drygt dubbelt så snabb i write som mina SATA-diskar och då har jag den minsta varianten. 750 håller än idag om man kan hitta den till ett bra pris.

Om jag sprang på en U.2 variant av Intel 750 billigt skulle jag lätt kunna tänka mig att köpa den som extra lagring. Har PCIe-banor kvar (kör 5820K) så det vore inget problem. Grafikkort: 16 banor, Intel 750 PCIe: 4 banor, kvar blir 8 banor så teoretiskt skulle jag kunna klämma in två U.2 diskar utan problem.

En liten varning dock, om du kör 750:n som bootdisk som jag gör så får du inte supersnabba boottider. Intel har släppt firmware som snabbar upp det hela lite men det blir inte supersnabbt. För min del spelar det ingen roll då X99 redan suger när det gäller boottider och jag använder sleep 99% av tiden.

Tror inte Intel släppt någon direkt uppföljare till 750:n tyvärr.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

För 2 år sedan vid lansering hade Intel boot problem i form av fördröjning, i sina 750 diskar. Gick att boota men tog en minut att komma till windows. Idag har jag ingen aning om det är fixat då jag valde 950 pro istället vid tillfället.

edit:
@Bascule666: kanske vet hur lång tid det tar att boota idag?

Det tar definitivt inte någon minut längre (tror aldrig det var så segt). Kanske 20 sekunder extra, give or take.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Jag kan lugnt rekommendera Intel 750. När Intel själva gör hela paketet (inkl. styrkretsar) brukar de vara oförstörbara. Min 750 400GB PCIe har som sagt varit min systemdisk i snart två år utan några som helst problem.

Var tvungen att byta moderkort förra sommaren och körde några snabba benchmarks efter det och 750:n var ungefär fyra gånger snabbare i read och lite drygt dubbelt så snabb i write som mina SATA-diskar och då har jag den minsta varianten. 750 håller än idag om man kan hitta den till ett bra pris.

Om jag sprang på en U.2 variant av Intel 750 billigt skulle jag lätt kunna tänka mig att köpa den som extra lagring. Har PCIe-banor kvar (kör 5820K) så det vore inget problem. Grafikkort: 16 banor, Intel 750 PCIe: 4 banor, kvar blir 8 banor så teoretiskt skulle jag kunna klämma in två U.2 diskar utan problem.

En liten varning dock, om du kör 750:n som bootdisk som jag gör så får du inte supersnabba boottider. Intel har släppt firmware som snabbar upp det hela lite men det blir inte supersnabbt. För min del spelar det ingen roll då X99 redan suger när det gäller boottider och jag använder sleep 99% av tiden.

Tror inte Intel släppt någon direkt uppföljare till 750:n tyvärr.

Det kanske kommer någon uppföljare inom det närmsta året? Vem vet. Så länge kan jag ju köra med min blivande 960 PRO och köpa lite lagrings disk framledes om det släpps något nytt.

Alltså, gissa om förväntingarna ändras allt eftersom kapaciteten blir högre. Mitt originalinlägg verkar det som att detta skulle vara rent skräp.
För bara några år sedan satt vi endas på 5400 varvare (7200 för de som hade lite lovor) som både lät och vibrerade i hela chassit och var så nöjda så.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K