Svenska molntjänster/SFTP med mycket lagringsutrymme?

Permalänk
Medlem

Svenska molntjänster/SFTP med mycket lagringsutrymme?

Hej!

Kör i dagsläget backup till Amazon Drive via Syncovery då jag har stort behov av att lagra några TB off site utöver servern här hemma.

Jag valde Amazon Drive på grund av dess snorbilliga lösning (ca 700/år för unlimited). Men jag håller på och försöker plocka hem alla lagringstjänster och dylikt till Sverige, eller i alla fall Norden. Men det jag hittar när det gäller svenska molntjänster är alltid samma sak... dyyyyrt (först och främst tittat på Storegate). Har funderat på en halv ful-lösning också med att ställa en box hos föräldrarna i en annan del av landet, men det funkar inte riktigt av diverse anledningar.

Kan nån ge mig tips på svensk leverantör som erbjuder 3-4 TB lagring i molnet utan att kosta tusentals kronor/år? Det funkar lika bra med SFTP (kanske till och med bättre).

Allt gott!

Permalänk
Medlem

Jag minns inte hur mycket taket ligger hos Degoo och kan inte kolla heller, då webbsidan returnerar en 1x1 stor bild, även om jag stänger av uBlock Origin. Jag har hur som helst 2 TB där. Tror det lagringsutrymmet kostade 99 kr per månad, men kan ha helt fel.

Om man ska gå förbi de svenska tjänsterna, så erbjuder Google Drive annars 2 TB för 199 kr per månad, eller 10 TB för 999 kr per månad (går inte att välja något mellan de lagringsutrymmen).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

@Airikr, tack för tipset. Ska kolla in Degoo, de verkar vara Sverigebaserade, men jag är inte helt övertygad gällande p2p-lagring och dess hävdade förträfflighet.

Edit:
Såg nu att de inte verkar använda p2p längre, men att de däremot använder Google och Amazons datacenter så de går ju bort i det här fallet.

Permalänk
Medlem

@Mutation: De är svenskar. Har pratat med chefen där och de har deras kontor i Stockholm Nu var det ett väldigt bra tag sedan jag använde deras programvara till Windows, men sist jag använde den, så åt den i princip upp all hårddiskaktivitet.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.