Min växt är nästan död, hur jag får tillbaka livslusten i den?

Permalänk
Medlem

Min växt är nästan död, hur jag får tillbaka livslusten i den?

Jag har en växt vid min datorhörna som jag slarvat med att vattna väldigt länge. Det förvånar mig att det ens finns blad. Nu ska jag skärpa mig till sommaren hade jag tänkt, finns det något sätt man kan boosta tillväxten lite? Ska man typ klippa av några blad eller något sånt? Och hur ofta ska man vattna växten? Jag kan ingenting om sånt här så det uppskattas om någon insatt har något tips

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

växter gillar sol så ställ den i solsken.

EDIT: och vattna den bättre, varje dag brukar inte behövas känn på jorden.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

växter gillar sol så ställ den i solsken.

Den står i fönstret redan nu så den får i princip alltid sol

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Växtnäring, tex blomstra eller substral...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

1. Klipp av döda blad/kvistar.
2. Känn på jorden innan du vattnar: Är den fuktig, vattna inte överhuvudtaget.
3. Om det inte är högsommar och jättevarmt ute skulle jag sikta på att vattna ca: 2 gånger per vecka.
4. Om du känner dig extra ambitiös så kan du plantera om den och lägga stenarna i botten istället så vattnet kan rinna igenom (placera den på en liten bricka, där vattnet kan samlas.)
5. ????
6. PROFIT!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgnspx2:

1. Klipp av döda blad/kvistar.
2. Känn på jorden innan du vattnar: Är den fuktig, vattna inte överhuvudtaget.
3. Om det inte är högsommar och jättevarmt ute skulle jag sikta på att vattna ca: 2 gånger per vecka.
4. Om du känner dig extra ambitiös så kan du plantera om den och lägga stenarna i botten istället så vattnet kan rinna igenom (placera den på en liten bricka, där vattnet kan samlas.)
5. ????
6. PROFIT!!!

Låter som en plan! Får återkomma om några månader och se om den kommit igång

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Så här kan den se ut i sommar Viktigaste rådet är att inte övervattna, lecakulor i botten av krukan är ett bra förslag det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Har du akvarium kan du testa att vattna med akvarievatten vid vattenbyte.
Extremt bra.

Permalänk

Det är en slags pelargon, det långt ifrån död. Kolla upp hur du ska göra så är det inga problem. Har övervintrat mängder av pelargoner som ser värre ut än din.

Permalänk
Medlem

Kör en kruka från Hornback eller något med bevattningssystem.
Det är toknice, fyll på 1-2 liter typ knappt aldrig och de sköter sig självt

Permalänk
Medlem

Den där blomman väker hemska minnen xD av någon anledning har jag extremt svårt för dess doft och får astmaliknande symptom, så lika bra att bara slänga ut

Nä men för att vara lite seriös, vattna var tredje dag eller när jorden känns torr.
Har du haft den länge? Isåfall kan det vara en ide att byta jorden, blandar du i perlite eller lecakulor så blir jorden luftigare och håller fukt bättre.
Är jag helt fel ute, eller är det en pelargon? isåfall finns specialjord på plantskolorna/blomsterbutiker, köp en liten säck även om det är OP.

Sen som de andra sagt, mycket solljus, lagom vatten och lagom temperatur.
Vet att lagom är ett diffust ord men ligg runt rumstemperatur, inte under 10° eller över 25° och lätt fuktig jord, låt den inte torka ut.

Har faktiskt ett område i trädgården med pelargoner, sjukt tåliga, görs ingenting med dom men växer som tusan

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag vattnar min växt en gång i veckan, varje helg. Enkelt att komma ihåg, och så får den stå i fönstret. Sedan finns det växtnäring att köpa, antingen flytande att blanda med vatten eller små pinnar som man sticker ned i jorden, och de verkar fungera.

Och som andra sagt, ha ett litet fat under så att lite vatten kan samlas där när du vattnar, som växten drar i sig allt eftersom.

Visa signatur

🖥: CPU: Intel Core i7-4790K Mobo: Asus Maximus VII Gene GPU: ASUS GTX 1070 ROG Strix OC RAM: Corsair Vengeance Pro 16GB 2133Mhz SSD: Samsung 840 EVO 250GB PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W CPU-kylare: Noctua NH-D15S Chassi: Fractal Design Arc Mini
🎧: Sennheiser PC 363D
📱: LG G6
🎧: Sony WH-1000XM2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Växtnäring, tex blomstra eller substral...

Så länge som man inte överdoserar kraftigt, vilket jag uppenbarligen gjorde när jag försökte mig på det för en bunt år sedan. Växten gick från risig till stendöd på nolltid.

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Var tvungen att fråga min mor om detta

Och rekommendationen hon gav var att:
1. Klipp av den döda kvisten nere vid jorden, men vara noga med att inte skada den nya skottet med de gröna bladen.
2. Sedan låta den växa i någon vecka innan man planterar om den i ny jord (inget speciellt utan vanlig blomjord går bra).
3. Och sen sköta den som vanligt där efter, lagom med vatten (beroende på mängd sol) och göda då och då.

Får säga att hon verklige kan detta med Pelargoner, då fönsterna i källaren brukar vara fulla av dem under vinterhalvåret, och på våren brukar de se ut som den du har (de får inte mycket vatten här heller under vintern), sen till våren är det beskärning och omplantering som gäller. Och sen hela sommaren så är det massor av blommor överallt.
Förutom att hon sköter om de gamla plantorna så tar hon även sticklingar som får bilda rötter så att det blir bara fler och fler hemma hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludzee:

Jag har en växt vid min datorhörna som jag slarvat med att vattna väldigt länge. Det förvånar mig att det ens finns blad. Nu ska jag skärpa mig till sommaren hade jag tänkt, finns det något sätt man kan boosta tillväxten lite? Ska man typ klippa av några blad eller något sånt? Och hur ofta ska man vattna växten? Jag kan ingenting om sånt här så det uppskattas om någon insatt har något tips

http://i.imgur.com/KLyZ13c.jpg

Hej!
Lägg vatten i en kanna/flaska, låt stå för vattnet får i sig syre vilket fattas om det kommer direkt från kranen.
Bra att spara vatten efter man kokat ägg för skalet har bra saker för växter i sig.

Mitt tips kort och gott med vattning som fungerat under hela min uppväxt och som jag själv kört med:
Ta valfri blomma, lägg den i vasken och dränk den med vatten och låt den rinna av - glöm bort växten för 1 vecka och gör samma sak återigen vid högsommar och direktsol kanske 4 dagar?

Sen finns massa näringar att köpa som kanske är bättre men det har jag ej erfarenhet inom.
Lycka till!

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Det är en "fett Nice" blomma som är av släcktet pelagon.
Dessa blommor är fett grym. Det pumpar ut FETT NICEA blommor som inte är av denna världen. De tillverkar blommor HELA SOMMAREN.
FABILUS imo... GIVE ME MORE

Permalänk

Blomclockers

Permalänk
Hedersmedlem

@VeryMadMeatball: Hur mycket tror du jag kan öka fotosyntesen på den här "blomclockan"?

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camprot10.jpg

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

@VeryMadMeatball: Hur mycket tror du jag kan öka fotosyntesen på den här "blomclockan"?

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/campanula/campa/camprot10.jpg

Minst 2,5 gigaväxt!

Permalänk
Medlem

Update

Nu har jag flyttat ut växten ur "plastburken" som jorden var i innan och ställt den jorden ovanpå lite stenar och sånt som låg ovanpå förut. Sen klippte jag av den feta grenen som var död så nu är det bara de små som lever kvar. Nu ser jag också jorden bra så jag kan se ifall det är dags att vattna. Sen har jag ställt det på ett porslinfat så jag kan vattna utan att få översvämning. Så nu hoppas jag på det bästa. tror dock jag skulle behöva lite mer jord egentligen. Kan man ta det från trädgården/komposten typ?

Visa signatur

Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Medlem

Som andra sagt, det är en pelagorn. De blommar kraftigt under sommarhalvåret och sen blir de lätt sådana under vintern. Det är normalt att de ser torra och "halvdöda" ut när våren kommer. "Gamla tanter" brukar övervintra de i källare/garage där de står kallt och mörkt (snarare än att ha de inne i ljus och värme hela vintern). Den tar sig nog igen men vattna inte för mycket nu i början så du dränker den (står den i direkt sol under sommaren lär den behöva mycket vatten men antagligen inte nu).
Skaffa en lerkruka som andas (och lite lecakulor + blomjord). Den "krukan" du har nu kommer antagligen bara jorden rinna ur om du tog bort plastburken.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om du ska ta jord utifrån så sterilisera den först. Du vill inte ha massa skadedjur som följer med in.

Permalänk
Avstängd

Hur läge har den vart i samma kruka?

Annans kan du lägga till lite mer jord som är ny med mer näring så kanske den vaxer bättre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd

Om jorden är gammal så använd växtnäring. Helst flytande då det är lättare att dosera om det blir för mycket näring i jorden.
Som andra sagt, vattna bara när jorden inte är fuktig. Det bästa är att lära sig hur tung krukan är när den behöver vattnas, då slipper man känna och kolla i jorden om vattning behövs. Har du haft växten länge så gör du den en tjänst om du fyller på med ny kvalitetsjord.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)