Permalänk
Medlem

@Conny85

Om du behöver en bil, varför behöver du en bil för 50k? Oavsett om du anser att du behöver en kan du skaffa en mycket, mycket billigare för 15-20 som är solid och pålitlig.

Permalänk
Medlem

Ska flytta till GBG och många studentlägenheter ligger på 4500 ish, och CSN är på ca 10000kr. Vad gråter du över?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

Ska flytta till GBG och många studentlägenheter ligger på 4500 ish, och CSN är på ca 10000kr. Vad gråter du över?

Men ge dig människa. Han klagade inte på att priserna är så höga utan frågade om det var billigt eller dyrt.

Kan bara beklaga mig och önska dig lycka till med studierna trots avsaknaden av läsförståelse.

Permalänk
Medlem

@Conny85:
Handen är verkligen så långt i från centrala Stockholm man kan komma i mina ögon.

Var är du skriven idag? Har du räknat med den höga kommunalskatten i Handen? För egen del blev det för dyrt att bosätta mig i en fattig kommun likt Handen. Du kommer förlora nära 500:-/mån i skatt jämfört med kommuner som Nacka/Solna samt Stockholms innerstad.

https://rakna.net/berakna/lon-efter-skatt/

Permalänk
Medlem

@Conny85:

Jag skulle personligen inte sätta mig i en sådan situation att man känner sig osäker över att kunna betala sitt boende. Det verkar som du redan en gång i ditt liv satt dig med en massa skulder. Jag skulle istället försöka se över mina utgifter och försöka spara tills att man har en buffert.

För att svara på din ursprungliga fråga gällande hyran - bott i Stockholm hela mitt liv och ska ha man ha en hyresrätt (1:a hand) får man absolut vara beredd på priser likt denna. Handen är dock en bra bit utanför Sthlm (city) men lär inte spela så stor roll just gällande hyran.

För att summera så skulle jag vänta tills du känner dig helt hundra, dels på att du klarar dig ekonomiskt samt på att du hittat rätt. Har du stått elva år i bostadskön borde det inte vara så svårt att få någonting såvida man inte är väldigt kräsen och vill bo väldigt centralt.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Nä jag har redigerat inlägget tog mig lite vatten över öronen där

En polare från landet flyttade till Stockholm och sa till alla att han fått en lägenhet på Kungsholmen. Visade sig vara Kungsängen. Inte fullt lika centralt

Permalänk
Avstängd

@Conny85: Jag har också haft det ekonomiskt svårt i perioder men det löser sig så småningom.

Jag tycker du gör rätt i att sälja bilen, vad du tjänar på att behålla den är ju bara tid och du lär ha ganska gott om tid liksom. Att köra tjejer på dejt är sällan aktuellt här i Sverige då dejt för det mesta innebär alkohol. Att åka kollektivt kan kännas segt i början men sen kommer du att uppskatta tiden du har till att dricka kaffe, surfa på telefonen osv.

Hyran är inte farlig alls, men visst kan du få en finare lägenhet med din kötid om du håller ut ett tag till. Å andra sidan så har du ju inget behov av en större lägenhet i dagsläget och träffar du en tjej och vill flytta ihop med henne så är situationen helt annorlunda. Kanske har hon också en lägenhet så kan ni byta två mot en vilket brukar innebära ett rejält lyft i område och så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felleton:

Så jävla glad att jag inte bor i Stockholm. Långa avstånd, dyrt att bo och helt smockat med folk

Det är nog snarare långa restider än långa avstånd. De flesta på landet som inte är typ bönder har nog många gånger längre resväg men kortare restid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

@Conny85:
Handen är verkligen så långt i från centrala Stockholm man kan komma i mina ögon.

Rätt säker på att det är längre till Boden

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Conny85:

Kollade lite med att åka kommunalt , jag arbetar i vårby så det tar med bil om det fri väg ca 30min , när det är trafik tar det omkring 50min. Men buss är det två byten och skulle ta 1.05min , med andra ord längre tid framförallt om det är köfritt men å andra sidan så spar jag pengar där med bensinkostnader och försäkring på bilen om 600kr i månaden om jag ställer av den och låter den stå på pappas parkering (förvisso utomhus) men då slipper man kostnaden där. I värsta fall får man sälja den då bilen är värderad till 40k och betala av privata skulden på 27k och därmed även kunna börja spara. Har haft bil sedan jag var 18år så skulle kännas så skumt att vara utan bil. Men skulden till min pappa om 27 tusen är just den tyngsta biten som ligger just nu där jag betalar 2400kr i månaden. Kommer ta nått år till innan den är betald.
Så jag bör avvakta då även hur bra den än känns och hur bra jag än trivs? betala av farsan först och sen flytta? :/

Sälj bilen, 2,5k är trots allt 3månadskort. Och sen tar du 865:an ifrån Handen till arbetet, får du se lite fin natur under resans gång.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har ett litet dilemma nu. Lånet till min pappa som är på 40k som jag pratat om är just på bilen som jag betalar 2400kr på per månad. Berättade nu när jag kom hem att jag sålt bilen och att dem kommer i morgon, men då blir han arg och inte alls tycker jag ska sälja den, istället tycker han som min bror att jag ska behålla bilen och "testa" några månader och se hur det går ihop just med att ha bilen samtidigt som jag arbetar 75%. Och han sa "eftersom det är jag som står på lånet så är det teoretiskt sett min bil" och jag vill inte sälja säger han. han vill att jag ska ha bilen kvar dels för att vi har så bra relation då vi åker på ishockey , fotboll, storhandlar ihop etc så han vill ha den tryggheten att jag ska kunna ta bilen dit vi ska. Han sa sen att OM jag märker att det inte går att ha bil efter ett par månader så får man väl ställa av den, och funkar inte det så får man sälja då, men inte sälja nu innan man ens testat om det går ihop eller inte.

betala av 20-27k till din pappa och köp en fin bil för resten av pengarna, det halverar din skuld och sänker säkert dina övriga kostnader för bilen litegrann. förklara detta för dom så bör det inte vara några problem. man får mycket bil för 20k om man köper en fräsch bil som gått lite !

Permalänk
Medlem

Bra pris för vad som ser ut att vara en bra lägenhet i centrala Stockholm? Slå till, för fan!

Visa signatur

Intel Core i5 13500 | Sapphire RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M | EVGA Supernova 750 G2 | Corsair 32 GB DDR5 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech MX Master 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

1. Handen är inte i Centrala stockholm. Det ligger en bra bit utanför i Västerhaninge

2. 5500 för en etta är vad man får betala i Sthlm. Även i ytterförort om det är en nyrenoverad.

Du kommer inte få tag på något väsentligt billigare.

Handen har bra kommunikationer så fimpa bilen om du vill spara pengar.

Handen ligger en bra bit från Västerhaninge.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har pratat med farsan nu under gårdagen och i morse, han kom fram till följande. Han kommer betala bensin dem gånger vi åker samt att han erbjöd sig att låta mig få slippa betala 1600kr/mån dem gångerna jag tjänar mindre då jag är timanställd och beroende på månad är det olika många dagar som man får ha i beräkningarna. Nu i sommar kommer jag jobba nästan 2 månader full tid och få ut 19k och då hinner jag betala av en del av skulden innan jag flyttar i augusti, antingen lägger jag undan över 10k eller betalar det till pappa dvs 2 månader och därmed halverar min skuld till 20k eller lägger undan dem själv och har som buffert tills flytten. Hur låter detta? vilket är att föredra? eller är de fortfarande orimligt eller bör bilen ändå säljas? vill så gärna försöka leva med en bil i min vardag.

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Skrivet av Conny85:

Har pratat med farsan nu under gårdagen och i morse, han kom fram till följande. Han kommer betala bensin dem gånger vi åker samt att han erbjöd sig att låta mig få slippa betala 1600kr/mån dem gångerna jag tjänar mindre då jag är timanställd och beroende på månad är det olika många dagar som man får ha i beräkningarna. Nu i sommar kommer jag jobba nästan 2 månader full tid och få ut 19k och då hinner jag betala av en del av skulden innan jag flyttar i augusti, antingen lägger jag undan över 10k eller betalar det till pappa dvs 2 månader och därmed halverar min skuld till 20k eller lägger undan dem själv och har som buffert tills flytten. Hur låter detta? vilket är att föredra? eller är de fortfarande orimligt eller bör bilen ändå säljas? vill så gärna försöka leva med en bil i min vardag.

Jag tycker inte det låter orimligt men jag skulle personligen sälja bilen ändå. Min enda sista synpunkt är att i slutändan är det ditt beslut, inte mitt eller någon annan här eller ens din pappa. Om DU tycker att det är värt att ha ca 2000 kr mindre varje månad för att ha en bil så behåll den, iaf om du tror att du kommer kunna bygga upp en liten buffert ändå.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har fått erbjudande om en 1a i Handen Stockholm (20min från Stockholm central). Utanpå såg fasaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu p.g.a. sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed utnyttja mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Har betalat 8k som grundhyra utan el & vatten som gick upp i 14k på vintern - DET VAR DYRT
I princip ska man va glad om man hittar nära centralt under 6k oavsett rum eller egen lägenhet... Folk tar ocker priser och det är tokigt högt...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Sapphire 7900 GRE | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pake:

Låter inte alls dyrt för en etta i den storleken i centrala stockholm.

Handen - Centrala Stockholm? Handen är ute på landet för mig Visst, går fort in med pendeltåg, men de kör ju rätt fort också..

OnT: Låter väl som ett ok pris, bor själv i bostadsrätt närmre Stockholm, så svårt att jämföra :/
Tips: Du har ingen kompis/partner att bo med? Då kan ni tillsammans ha råd med att ge er in på bostadsmarknaden så du inte blir fast i hyresträsket resten av livet Kan säkert få en fin tvåa med bättre läge med samma utgifter (eftersom ni är två som delar på allt)

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Jag skulle sparat ködagarna och försökt få en lägenhet närmare stan. Annars är väl hyran skälig i dagens läge.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nico.v:

Har betalat 8k som grundhyra utan el & vatten som gick upp i 14k på vintern - DET VAR DYRT
I princip ska man va glad om man hittar nära centralt under 6k oavsett rum eller egen lägenhet... Folk tar ocker priser och det är tokigt högt...

Vet inte hur det är med dig, men många som lever i överbefolkade Stockholm (med kriminalitet t.o.m värre än Malmö) trivs inte ändå vill dom inte att flytta till en någorlunda lugn medelstor stad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Slå till! Bostadskön kommer inte bli bättre ju mer det blir 'utsatta' personer som ska ha förtur före dig. För du kan räkna med att det kommer ske i allt större skala i närtiden...

Permalänk
Medlem

Vad är det för bil egentligen? Är just den bilen speciell? Annars kan du väl göra som många här säger och köpa en bil för runt 20-25k med lägre driftkostnader?

Visa signatur

CPU: i7 2600k@4.4GHz, RAM: 16GB DDR3@1600MHz, Mobo: MSI Z68A-GD55 (G3), Lagring: 250GB Samsung SSD 850 EVO + 1TB WD blue HDD, Grafikkort: EVGA FTW 1070 (GPU@2113MHz, vRAM@8930MHz)

Skärm 1: Asus PG279Q, Skärm 2: Asus VE228, Tangentbord 1: Corsair K95 RGB (Cherry MX Blue), Tangentbord 2: Teensy 3.2 och dioder ihoplött på 3 mm rostfritt (Outemu Ice Light Purple), Mus: Corsair Scimitar

Permalänk
Medlem

@FlygarStenen: Det är en volvo S60 2.5T 2007 drar ca 0.9l milen försäkringen ligger på 596kr/mån och får tanka ca 2 gånger i månaden om 900kr men då åker jag också runt en del tex dejter etc. till jobbet är det tur och retur totalt 5mil så blir 25mil i veckan.

Skrivet av Samlooh:

@Conny85:

Jag skulle personligen inte sätta mig i en sådan situation att man känner sig osäker över att kunna betala sitt boende. Det verkar som du redan en gång i ditt liv satt dig med en massa skulder. Jag skulle istället försöka se över mina utgifter och försöka spara tills att man har en buffert.

För att svara på din ursprungliga fråga gällande hyran - bott i Stockholm hela mitt liv och ska ha man ha en hyresrätt (1:a hand) får man absolut vara beredd på priser likt denna. Handen är dock en bra bit utanför Sthlm (city) men lär inte spela så stor roll just gällande hyran.

För att summera så skulle jag vänta tills du känner dig helt hundra, dels på att du klarar dig ekonomiskt samt på att du hittat rätt. Har du stått elva år i bostadskön borde det inte vara så svårt att få någonting såvida man inte är väldigt kräsen och vill bo väldigt centralt.

jag förstår ditt tänk fullt ut , men har bott här i 8år och känner att jag står still, jag kommer ingenstans, för en gångs skull så vill jag göra en chansning och stå på egna ben åter igen! Lägenheten jag blivit erbjuden kändes direkt jätte bra , fick en bra magkänsla men även om jag inte skulle ta den så skulle jag vara olycklig och ändå gå och oroa mig för boende då jag inte kan ta för givet att min far vill ha mig här, han skulle kunna sparka ut mig när han själv känner teoretiskt sätt och bara de är också en börda och orosmoment för mig att veta att jag tränger mig på i hans vardag!

Visa signatur

| Fractal design ARC | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7-7700K Kaby Lake 4.2 GHz | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 Red 2666MHz | Seagate 500GB | Samsung SSD 250GB + kingston SSD 120GB | Geforce GTX 1060 OC | Scythe Kaze Master Pro 5.25 | Cooler Master Hyper 212 EVO | Fractal design Newton R2 650w |

Permalänk
Medlem

Är lite konfunderad. Först säger du att du är skyldig din pappa 27k, sen ökar den skulden plötsligt till 40k i ett senare inlägg?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jexmark:

Är lite konfunderad. Först säger du att du är skyldig din pappa 27k, sen ökar den skulden plötsligt till 40k i ett senare inlägg?

jo de är lite rörigt, jag skrev innan bilskulden men jag är skyldig honom 27k på ett lån som han står på gällande bilen, sen lite mer än 13k som är privat till honom som också delvis gått till bil/rep så totalt är det lite mer än 40k som i det hela är en privat skuld , närmare bestämt 42 om jag inte missminner mig. Dock har han sagt att jag inte behöver tänka på dessa 13 tills att jag får en mer stadig ekonomi men de andra 27 vill han ha då det är han som står på lånet hos banken som det är 27k kvar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Handen ligger en bra bit från Västerhaninge.

Var det inte just det som @AppendixSE skrev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Србо:

Vet inte hur det är med dig, men många som lever i överbefolkade Stockholm (med kriminalitet t.o.m värre än Malmö) trivs inte ändå vill dom inte att flytta till en någorlunda lugn medelstor stad.

Däremot vill många från de lugna medelstora städerna (nåja) flytta till det överbefolkade Stockholm

Permalänk

Angående pendling kollektivt vs bil: man får bestämma hur mycket man värdesätter sin fritid. Om du ändå bara skulle suttit framför tvn de där två timmarna så kan du lika gärna åka kollektivt och kika på några tv-serieavsnitt på en platta på vägen så förlorar du inte något i praktiken. Om du är en aktiv person som t ex tränar eller har andra aktiviteter efter jobbet så skär ju kollektivtrafik in i denna tid ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Var det inte just det som @AppendixSE skrev?

Nej, han skrev att Handen ligger en bra bit från Stockholm, i Västerhaninge. Handen ligger dock inte i Västerhaninge.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Nej, han skrev att Handen ligger en bra bit från Stockholm, i Västerhaninge. Handen ligger dock inte i Västerhaninge.

Ah, du har helt rätt. Är sällan så långt ut på landet

Permalänk
Medlem

@Conny85

Är bilen något ni använder tillsammans? När du bott hemma, har du betalat hyra/pengar för mat?