Grafräknare till matte 2b?

Permalänk
Medlem

Grafräknare till matte 2b?

Hej!
Jag ska läsa matte 2b till hösten och då behöver jag en räknare. Hittills så har jag klarat mig på en casio-räknare för 100 spänn från ICA, EJ GRAFRÄKNARE, i matte 1b eftersom det inte behövs en grafräknare för att klara kursen. Problemet är nu att min lärare som jag ska ha nästa läsår också säger att det är en stark rekommendation att ha en grafräknare för att klara matte 2b.

Läraren har sagt att vilken grafräknare som helst funkar, eftersom han kan både kan Casio och Texas Instruments (han är 60-år så han har nog mycket erfarenhet). Han har även sagt att han inte rekommenderar någon speciell räknare eftersom alla räknare är väldigt lika varandra.

Frågan är då vilken ska jag välja?

Jag har KANSKE möjlighet att få köpa en begagnad TI-84 av min kusin, men jag vet inte om det är värt det. Jag vet att till TI-84:an finns det jäkla mycket guider till på nätet, men frågan är om det är värt att köpa en sån för endast en matte-kurs.

Hur är Casio-räknarna? Jag har kollat lite på dem, och de verkar kompetenta, men det verkar inte finnas så mycket guider eller information till dem.

// sparkar_boll

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem

Jag hade texas när jag pluggade matte a-e+diskret. Var det dom flesta använde. Casio användes av 2 pers i klassen och dom var nöjda dom också. Speciellt när du bara ska köra matte 2 så spelar de nog ingen roll.
När jag kom till de mer avancerade delarna gillade jag programmeringsfunktionerna i texas (vet ej om casio har sånt) och det räddade mig mycket inom fysiken eftersom alla formler var jobbiga att hålla koll på

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@sparkar_boll: Detta är ett gissel men kort och gott. TI är den absoluta jätten. Framförallt inom utbildning. Min erfarenhet är att Casio är minst lika kapabla men jag likt många andra dessvärre har indoktrinerats i att använda TI från tidig ålder och av bekvämlighet är det vad jag föredrar.

Jag ogillar att länka videoformat för information. Men just denna videon tycker jag passar rätt bra till att förklara varför TI är vanliga och rätt dyra.

Själv äger jag en TI 30XB "Scientific Calculator" då den är tentagodkänd på Chalmers.

Samt en i princip numera onyttjad grafräknare av det simplare slaget TI-82.

När det kommer till grafräknare i Gymnasiet så visst! Kör på men bara för integral, derivata och grafhanteringen. Allt annat kan du göra i huvudet eller på pappret!

(Kan vara smidigt att lösa skärningspunkter mellan olika ekvationer om den är tillåten på provet så tråkigt att vara utan).

Om du kan köpa den beg för 300-400kr så är det lätt värt det. Det är samma komponenter i grafräknarna som för 20-30 år sen så ingen direkt värdeminskning och lätt att sälja av till nästa omgång gymnasieelever.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Begagnad TI-84 är en fullträff. Jag hade en sån under hela min gymnasietid, sen köpte jag en egen begagnad till högskolan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ungefär härifrån börjar det bli intressant: #10468473

Om kusinen säljer 84an för en hundring så kör man på den. I övrigt finns i stort sett allt man behöver i datorn som man så klart ha rmed sig på mattelektionerna. Program som man kan använda för matte 2 är Graph och GeoGebra, bara två tips.

Och nu dagens tråkigaste men bästa tips: skissa dina egna grafer så mycket du förmår. Papper och penna eller tablett och Paint, bara du gör det helt för hand. Det ger en djupare insikt än att slå in några siffror och kolla på böjda sträck.
Senaste gånger man har kollat in matte 2 så har jag använt mig av grafräknare noll gånger, datorn ett antal gånger, mest för imaginära tal, och skissat eller plottat på kladdpapper resterande tjogen.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

@sparkar_boll: Detta är ett gissel men kort och gott. TI är den absoluta jätten. Framförallt inom utbildning. Min erfarenhet är att Casio är minst lika kapabla men jag likt många andra dessvärre har indoktrinerats i att använda TI från tidig ålder och av bekvämlighet är det vad jag föredrar.

Jag har flera kompisar som har TI som går teknik och natur och de skolorna rekommenderar TI över Casio, just för att TI är såpass stora.

Skrivet av DavidtheDoom:

https://www.youtube.com/watch?v=zoGl8-Wc-L0

Jag ogillar att länka videoformat för information. Men just denna videon tycker jag passar rätt bra till att förklara varför TI är vanliga och rätt dyra.

Jag har sett den videon, och jag tycker också den är bra.

Skrivet av DavidtheDoom:

När det kommer till grafräknare i Gymnasiet så visst! Kör på men bara för integral, derivata och grafhanteringen. Allt annat kan du göra i huvudet eller på pappret!

Skrivet av Alakai:

Och nu dagens tråkigaste men bästa tips: skissa dina egna grafer så mycket du förmår. Papper och penna eller tablett och Paint, bara du gör det helt för hand. Det ger en djupare insikt än att slå in några siffror och kolla på böjda sträck.
Senaste gånger man har kollat in matte 2 så har jag använt mig av grafräknare noll gånger, datorn ett antal gånger, mest för imaginära tal, och skissat eller plottat på kladdpapper resterande tjogen.

Jag vet att det är bäst att skissa grafer själv, vilket jag tänker göra. Jag ser en grafräknare som ett komplement till papper och penna.

Skrivet av Alakai:

Ungefär härifrån börjar det bli intressant: #10468473

Om kusinen säljer 84an för en hundring så kör man på den.

Jag har inte kollat vad han ska ha för den, men är det under 500 spänn så är det värt pengarna.
Kollar man både här: https://www.kjell.com/se/sortiment/hem-kontor-fritid/kontorst... och här: https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hem-o-hushall/kontor... så kostar räknarna 1300 kr vilket är mer än dubbla priset.

Skrivet av Alakai:

I övrigt finns i stort sett allt man behöver i datorn som man så klart ha rmed sig på mattelektionerna. Program som man kan använda för matte 2 är Graph och GeoGebra, bara två tips.

Jag vet, jag har använt både Graph och GeoGebra, men man får inte ha med sig en dator på proven. Det är det stora problemet. Annars hade jag gärna använt en dator.

//sparkar_boll

Tydliggjorde
Visa signatur

Permalänk
Medlem

På min skola var det att använda TI-84 annars ingen support på den punkten. Köp vad de andra köper så kan ni hjälpa varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

På min skola var det att använda TI-84 annars ingen support på den punkten. Köp vad de andra köper så kan ni hjälpa varandra.

Problemet är att mina polare som har en annan lärare, redan har en Casio-räknare för att läraren sa åt dem att köpa en grafräknare och då köpte dem den billigaste helt utan att googla.

De ska få min lärare då grupperna blandas i höst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har klarat mig genom all ingenjörsmatte på en gammal TI-82a, inte var den snabbast men var sällan jag behövde använda något mer än grundläggande funktioner. Allt annat hade man ju dator till oavsett.

När syrran behövde en grafräknare till gymnasiet (naturprogrammet) gav vi henne en TI-82Stats och efter vad jag förstått har hon inte känt att den saknat något.

Nu skulle jag ju gärna ha en TI-84 såhär lite senare i livet men under tiden jag räknade på mattetentor räckte som sagt min 82a bra.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Inaktiv

Jag använde en TI-84a till att läsa kurserna matte 1-5 och är väldigt nöjd. Alla i klassen körde med liknande så det var enklast att ha samma, men precis som andra säger tror jag att andra märken hade funkat precis lika bra. En riktigt bra app om man har android är Wabbitemu (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.Revsoft.Wab...) . Den kan emulera TI-84an, vilket var otroligt skönt de lektionerna när man glömde räknaren hemma. De enda gångerna man faktiskt behövde en riktig räknare var under examinationer, eftersom man av uppenbara skäl inte fick använda mobilen då.

Permalänk
Medlem

Du kommer använda räknaren under samtliga mattekurser (mer eller mindre) i gymnasiet, och även under fysiken så det kan vara värt att investera lite!

Körde en TI-82 Stats under hela gymnasiet (teknik), och det funkade bra. Köpte nu under andra året på civilingenjörsutbildningen en TI-84 (https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/kontorsmaterial/minir...) då uttrycken ofta blev så långa att det började bli svårt att få en bra överblick på dem med TI-82an, och jag gjorde därav ofta fel. TI-84an skriver till exempel ut rottecken mm. vilket gör det enklare att se vad man faktiskt skrivit så det inte blir fel med parenteser osv.

Med detta i åtanke önskar jag att jag hade köpt en TI-84 redan under gymnasiet, så kan inte annat än att rekommendera dig att försöka få tag i en sån! Den jag länkade till har dessutom färgskärm vilket kan vara trevligt när man har flera grafer i samma fönster/plott!

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle säga nej du behöver ingen grafiterade miniräknade, däremot behöver du en med en vettig display. Detta går dock ofta hand i hand, så för att få en miniräknare med vettig display så får man skaffa en grafritande räknare. Jag själv använder nästan aldrig den grafritande funktionen fast jag hade en Ti voyager 200 och mängder med casios bästa (på den tiden).

Utvecklingen har dock stått still så en voyager 200 kan även idag ses som en mer kraftfull miniräknare.

Det fanns dock en regel i skolor att alla miniräknare ej var tillåta och det var ekvationslösande som ej var det.

Nå vilken miniräknare som är bäst så är det en smaksak, vissa säger Texas instrument, Casio och HP. Jag själv föredrar Casio, även om första menysystemet var onödigt då man ej använder så många av programmen. Casio anser jag vara lätta att koda, men input/hanteringen var kasst, det är inget som man ska jobba idag.

Men mitt råd är helt enkelt se vad dina kamrater har och skaffa samma miniräknare, då kan ni hjälpas åt.
*edit*
Idag skulle jag aldrig skaffa en miniräknare som ej skriver ut vettiga divisionstecken och upphöjt, T.ex vad står det på denna rad ((45+6*2,2)/2+1/9)^2+5/3
Är så mycket enklare om det skrivs så utan parenteserna och divisionstecket hamnar under.

Permalänk
Medlem

Skall man ha en miniräknare som används efter skollivet, slösa inte pengar på någon grafisk räknare utan en bra, slittålig numerisk teknisk räknare - helst med komplextal-kapabilitet, utan att behöva gå in i några special-moder för denna (casio har några sådan med komplex-lägen i special-mode, men är verkligen mer än värdelös att använda för beräkning då man samtidigt inte kan använda några sparade variabler (hur tänkte man där ????), konvertera mellan polär/rektagulär etc. eller fungerar på några math-funktioner utöver de 4 räknesätten), lång batteritid och liten och lätt nog för att ha i innerfickan eller bröstfickan utan att det ser stor ut eller tynger ned fult

För mer avancerade beräkningar efter skollivet så använder man datorer och en grafisk räknare brukar dö skivbordslåde-döden efter studierna av just anledningen att den är tung, stor och klumpig, slukar batterier mm. och det är i så fall bättre att köpa en sådan beg. om studierna kräver det och sedan sälja denna igen efteråt.

---

Efter skollivet så används miniräknare nästan uteslutande för snabba vardagliga räkningar som tex. i mitt fall som hur många dB lägre är 0.35 Watt ut när man matade in 5 Watt innan filtret => 10*LOG(0.35/5) = -11.55 dB

och på RPN-språk:
0.35
<enter>
5
/
LOG10
10
*
klart (står -11.35 i displayen)"

Eller när man skall sätta en punkt på en Smithchart och reflektionsfaktorn lamda = (Z1-Z2)/(Z1+Z2) med komplexa tal Z1 och Z2 slår man på ett ögonblick på en hp42s och utan krusiduller.

---

Hade det gått att köpa så skulle jag säga en HP42S alla gånger av alla - men dessa är mycket svåra att få tag på och mycket hög andrahandvärde begagnat även i väldigt slitet skick, utan fodral, manualer, saknad batterilucka (det är nog enda mekaniska missen på dessa, och då bara vissa serier, sätter man en bit tejp över den efter batteribytet så är man säker på att behålla luckan och byter batteri gör man typ var 3-4:e år vid flitig användning typ.) etc. på ebay.

Somliga anser (däribland jag) att hp42S är miniräknarnas 'Heliga Graal' men dessvärre inte uppskattades förrän långt efter att den slutat tillverkas och nu är 'collectors item' och därmed hög prissättning och väldigt få av dem på erbjudande.

Det som är lättare att hitta begagnat (på loppisar mm.) och med samma slittåliga chassi som hp42s (Pioneer-chassiet), är hp32sii eftersom det länge har varit teknikerräknaren no:1 inom industrin på samma som HP12C inom finansvärlden är än idag. Idag får man allt detta + lite till med en ny hp35s även om det inte är samma mekaniska kvalitet som förr.

Stöter man på en hp15C (av gamla sorten) på en loppis - hugg den, stöter man på hp16C - hugg för bövelen - båda är närmast mytiska och lika sällsynta som enhörningar och båda dessa kan säljas dyrt till samlare om man inte har egen användning av dessa - och om hp42s hittas - gratulerar, denna kommer dina efterlevande få bända ur dina stelnade fingrar när du har dragit din sista suck någon gång långt in i framtiden

---

På dator/mobiltelefon kan man med free42 simulera en hp42s men i skola och prov är inte nalle/dator tillåtna i samband med prov alla gånger - då vill man ha en fysisk miniräknare och är man (blivande) HP-fan så är hp35s i stort sett enda alternativet idag även om den inte är fullvuxen nog att ersätta en hp42s (den har idiotsaker som att man inte kan göra roten ur -1 medans det går bra med -1^0.5 och då ger komplex resultat)

Permalänk
Medlem

Köpte en TI-84 Plus när jag började på gymnasiet, följde med mig under högskolestudier och ligger på arbetsplatsen där jag jobbar nu också. Väldigt bra pryl.

Visa signatur

i7 12700, 5080, 32gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag uttalar inte om TI då jag vet för lite om dem och gillar till synes HP och RPN-räkning för mycket för att ens bry mig om att utforska deras produkter. Den enda TI jag har haft var en TI57 (med LED-display) och den var det alldeles för mycket bekymmer med för att köpa från TI mer (tangentbord som la av i förtid, sin och cos gav samma resultat mm. och den slukade massor av ström - så pass mycket att det var uppladdningsbara batterier i denna och de gånger jag provat senare på TI så har det alltid gett syntax error om jag med tre knapptryckningar tar roten ur -1 på en nystartad räknare...)

---

Men som Tallem skriver - den miniräknaren man har med sig från gymnasie/högskola, följer ofta med många år in i arbetslivet och ett gott råd är att om man hittar en räknare man verkligen gillar - köp minst en reserv att ha liggande, i tid, 10 år senare så går sådant inte att få tag på längre och det tar verkligen emot att byta till annan räknare som bara gör fel hela tiden (dvs. man slår fel på denna) - och en viktig sak till, räknare skall inte vara för stor - en för stor räknare blir bara en skrivbordslådevärmare - storlekar som hp:s 32SII/42S är nog egentligen max för att man skall låta dem vara framme på skrivbordet, hp10C,hp12C,hp15C var ganska välbalanserad i storlek. TI hade också flertal räknare i ungefär samma storlek som ovan nämnda hp-räknare men problemet är att de blir större för varje generation...

Jag letar/väntar fortfarande på en värdig ersättare till hp42s som man kan köpa över disk - men det lär jag nog få se i himlen efter innan det sker...

Permalänk

Jag köpte en ti83 för ett par kronor på en loppis, men vi har fått använda geogebra på mattelektionerna och proven (matte 3c). När jag gick 2c behövde vi inte ens de grafiska funktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RT 5600 | RTX 3070 | 32GB 3600Mhz ddr4
i7 8650u | UHD 620 | 16gb ddr3

Permalänk
Medlem

Finns det inga appar som fixar detdära, eller får man inte ha mobilen som miniräknare?

Visa signatur

Linux användare sedan '03

Macbook Pro 13"
HPE Proliant Microserver Gen10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b0bber:

Finns det inga appar som fixar detdära, eller får man inte ha mobilen som miniräknare?

Inte på prov och liknande. Kan tänka mig att många lärare har invändningar mot att ha mobilen på vanliga lektioner också, det är ju inget som stoppar eleverna från att hålla på med precis vad som helst utan att de vet om det.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Näe, det är sant Men efter som det verkar vara på gymnasial nivå så borde det ligga lite egenintresse i att sköta sig och inte fippla med annat än vad man ska på lektionerna..

Visa signatur

Macbook Pro 13"

Permalänk
Medlem

På vår skola använder vi TI-82. Naturarna använder dock någon hemsida eller program till chromebooken, och det fungerar ju upperbarligen. Den är säkert gratis, leta runt lite

Visa signatur

[4770k delid] [1080 EK] [PG348Q] [Custom loop][1.75TB SSD]

Permalänk
Medlem

Viss skillnad på hur man upplevde gymnasietiden medans man var där i den åldern och när man tittar tillbaka några årtionden senare...

Att skolan egentligen var till för en egen lärande var inte så uppenbart när man var 15-20 år och såg det mera som ett nödvändigt ont som måste genomlidas så fort som möjligt och några kanske ser genvägar där - några årtionde senare med med viss ökad insikt inser man att det var nog en del där som man nog skulle ha ägnat lite mer tid åt än vad man faktiskt gjorde... - då för sin egen del, vetande och utveckling och inte för att klara någon delmål på tid sas. i tävlan med klasskamrater och sedan glömma allt...

Permalänk
Medlem

Har alltid funderat på varför man får ha grafräknare på gymnasiet men på högskolan får man rita funktionsytor för hand

Permalänk
Medlem

Om du vill komma undan gratis finns det många grafräknare på Play Store. Alternativt kan man man bara emulera vilken gammal räknare som helst på telefonen, tror dock inte det får diskuteras här. När jag gick på gymnasiet för 7 år sedan fick vi låna räknare av skolan.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av b0bber:

@Andreaz1: Näe, det är sant Men efter som det verkar vara på gymnasial nivå så borde det ligga lite egenintresse i att sköta sig och inte fippla med annat än vad man ska på lektionerna..

Jag går tredje året på universitetet och inte ens här klarar vissa att hålla sig från mobilerna under föreläsningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

Har alltid funderat på varför man får ha grafräknare på gymnasiet men på högskolan får man rita funktionsytor för hand

För att det är grundläggande matematisk kunskap på högskolan att kunna se framför sig hur en funktion ser ut. På gymnasiet handlar det endast om lättare matematiska problem och inga krav på djupare förståelse. Sen så använder man ju matematiska datorprogram en hel del på högskolan också.

Permalänk
Medlem

@sparkar_boll:

Börjar du titta på räknare som kostar 1200kr+ så kan du lika gärna köpa TI-Nspire CX CAS

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hem-o-hushall/kontor...

Köper du den så behöver du aldrig fundera på om du behöver köpa någon ny räknare i framtiden. Den har allt plus lite till samt så får du räknarens mjukvara till datorn kostnadsfritt så istället för att behöva knäppa på räknaren när du är hemma kan du använda datorn och föra över mattematiska funktioner från datorn till räknaren.

Det enda tråkiga med den räknaren att den inte skriver åt dig men den löser ut ekvationer och allting annat åt dig samt eftersom det är en texas så finns det många videos på youtube hur den fungerar både på engelska och svenska.

Men med Ti-84 serien kommer du långt många klasskamrater har den och den räcker fint. Då är det matte 4+.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0bber:

Man får inte ha telefonen på proven så hur ska man då lösa uppgiften?

Skrivet av Baxtex:

Om du vill komma undan gratis finns det många grafräknare på Play Store. Alternativt kan man man bara emulera vilken gammal räknare som helst på telefonen, tror dock inte det får diskuteras här. När jag gick på gymnasiet för 7 år sedan fick vi låna räknare av skolan.

Se kommentaren ovan

Skrivet av Andreaz1:

Jag går tredje året på universitetet och inte ens här klarar vissa att hålla sig från mobilerna under föreläsningarna.

Jag är en utav dem men blir lätt så när läraren börjar surra iväg på sidospår eller det läraren säger kan man redan. Har hänt några gånger att man nickat till när man försökt hålla sig intresserad vid såna tillfällen. Så för mig är telefonen ett hjälpmedel att hålla mig vaken vid såna tillfällen

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Man får inte ha telefonen på proven så hur ska man då lösa uppgiften?

Näe, men det hade jag inte en blekaste aning om, när jag gick i gymnaiset så rockade vi fortfarande nokia 3210

Visa signatur

Macbook Pro 13"

Permalänk
Medlem

Har en TI 89 Titanium och kan säga så här. Den må inte ha sjunkit i pris sedan den lanserades för 20 år sedan. Den är dyr som attan för vad det egentligen är. Men ändå så är den bland de bästa köpen jag har gjort. Läste däremot väldigt mycket mattematik och fysik (~850 poäng) så för mig var det som min högra hand. Har ingen aning hur mycket en bra miniräknare behövs för Mattematik 2B men om du har tänkt räkna en hel del mattematik även efter gymnasiet så är det en värd investering. Med det sagt så råder jag kanske inte om just Ti 89 Titanium om du inte hittar den begagnat då om jag minns rätt så har de lanserat nya modeller nyligen. Rörande Casio, TI eller någon annan... Kan inte säga att jag undersökte alternativen när jag inhandlade men minns att dem som hade Casio hade ibland svårt att följa kurserna då kurserna skrev instruktioner för Ti 84+.

Rörande Ti84+, den är OK men skulle inte säga att den faktiskt är bra. 10x bättre att hitta en begagnad Ti89 Titanium som har så extremt många fler funktioner varav den mest avgörande i enklare matematik är ekvations lösare. Ti84+s simplicitet reflekteras däremot i att den blir lite enklare att använda.

Får jag däremot gissa hejvilt för Mattematik 2B så borde vilken grafräknare som helst enkelt kunna göra alla uppgifterna och är inte ens säker på att du faktiskt behöver grafräknare. Du kan ju köpa en först när du känner att det behövs så kan du se för dig själv.

Dold text
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Inte på prov och liknande. Kan tänka mig att många lärare har invändningar mot att ha mobilen på vanliga lektioner också, det är ju inget som stoppar eleverna från att hålla på med precis vad som helst utan att de vet om det.

Nej, exakt. På prov är det totalförbjudet med mobiler. Dyker mobilen upp så rivs provet.

Skrivet av theo0019:

På vår skola använder vi TI-82. Naturarna använder dock någon hemsida eller program till chromebooken, och det fungerar ju upperbarligen. Den är säkert gratis, leta runt lite

Har en app som heter Wabbitemu (googla lite så vet du vad den gör), men den drar extremt mycket batteri och gör min telefon svinvarm.

Skrivet av Baxtex:

Nuförtiden så får man inte låna räknare överhuvudtaget, kanske vissa mindre friskolor, men inte kommunala gymnasium.

Skrivet av hellmix:

@sparkar_boll:

Börjar du titta på räknare som kostar 1200kr+ så kan du lika gärna köpa TI-Nspire CX CAS

https://www.teknikmagasinet.se/produkter/hem-o-hushall/kontor...

Köper du den så behöver du aldrig fundera på om du behöver köpa någon ny räknare i framtiden. Den har allt plus lite till samt så får du räknarens mjukvara till datorn kostnadsfritt så istället för att behöva knäppa på räknaren när du är hemma kan du använda datorn och föra över mattematiska funktioner från datorn till räknaren.

Det enda tråkiga med den räknaren att den inte skriver åt dig men den löser ut ekvationer och allting annat åt dig samt eftersom det är en texas så finns det många videos på youtube hur den fungerar både på engelska och svenska.

Men med Ti-84 serien kommer du långt många klasskamrater har den och den räcker fint. Då är det matte 4+.

Jag vill helst inte spendera såpass mycket pengar på en räknare, om det inte är absolut nödvändigt. Jag vet inte om jag kommer att gå något tekniskt på högskolan eller liknande så jag vill inte spendera för mycket pengar på en räknare som jag eventuellt bara kommer använda i ett år.

TI-84:an har jag flera kompisar som har. Jag känner en kille som har gått Teknikvetenskap på gymnasiet och läst matte 5 och haft massor med matte i både fysiken och tekniken och han klarar sig utmärkt med sin TI-84.

Skrivet av philipborg:

Har en TI 89 Titanium och kan säga så här. Den må inte ha sjunkit i pris sedan den lanserades för 20 år sedan. Den är dyr som attan för vad det egentligen är. Men ändå så är den bland de bästa köpen jag har gjort. Läste däremot väldigt mycket mattematik och fysik (~850 poäng) så för mig var det som min högra hand. Har ingen aning hur mycket en bra miniräknare behövs för Mattematik 2B men om du har tänkt räkna en hel del mattematik även efter gymnasiet så är det en värd investering. Med det sagt så råder jag kanske inte om just Ti 89 Titanium om du inte hittar den begagnat då om jag minns rätt så har de lanserat nya modeller nyligen. Rörande Casio, TI eller någon annan... Kan inte säga att jag undersökte alternativen när jag inhandlade men minns att dem som hade Casio hade ibland svårt att följa kurserna då kurserna skrev instruktioner för Ti 84+.

Rörande Ti84+, den är OK men skulle inte säga att den faktiskt är bra. 10x bättre att hitta en begagnad Ti89 Titanium som har så extremt många fler funktioner varav den mest avgörande i enklare matematik är ekvations lösare. Ti84+s simplicitet reflekteras däremot i att den blir lite enklare att använda.

Får jag däremot gissa hejvilt för Mattematik 2B så borde vilken grafräknare som helst enkelt kunna göra alla uppgifterna och är inte ens säker på att du faktiskt behöver grafräknare. Du kan ju köpa en först när du känner att det behövs så kan du se för dig själv.

Jag har kollat på både Tradera och Blocket och jag har tyvärr inte hittat någon begagnad TI-89. Eftersom TI-84 är såpass populär att tillochmed böckerna skrivs efter dem så borde det väl finnas program som man kan installera i sin räknare som ger en en ekvationslösare och säkert mycket annat också.

//sparkar_boll

Visa signatur