Permalänk
Medlem

Investera i guld

Hejsan, jag undrar om det är lönt att investera pengarna i guld. Anledningen till det är att pengarna kan slösas bort om man bara sparar de i kortet elr som kontant. Jag undrar hur det är att investera ï guld och är det någon som har erfarenhet av det? Annars finns det andra bra sätt att investera sina pengar utan att kunna gå på stora förluster. Hör av er gärna och berätta va ni tycker.

Permalänk
Medlem

Guld är stabilt att spara i , silver är mer undervärderat just nu , köp 50/50.
Köp guldtackor a 50g eller 100g , samt silver 1oz mynt.
Själv har jag inte så mycket kapital att göra så men men

Visa signatur

¤ SLÅ DET HÄR OM NI KAN ¤
duron 1600 - K7S8X - Diamond Viper z200 32 mB (skit) - 384 mB 2100 DDR - 160 gb Seagate 2 mB

Permalänk
Avstängd

Ska du spara pengarna länge typ 10-30år så är det nog bra.

Frågan är om det inte blir billigare att köpa begagnade smycken på t.ex blocket o liknande.

Permalänk
Medlem

Vilken summa har du tänkt att spara? Vad har du för sparhorisont?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ska du spara pengarna länge typ 10-30år så är det nog bra.

Frågan är om det inte blir billigare att köpa begagnade smycken på t.ex blocket o liknande.

Där chansen för att få något guldpläterad är stort?
Köpa småtackor som är gjorda för att användas som valuta, mycket säkrare!

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anomi151:

Anledningen till det är att pengarna kan slösas bort om man bara sparar de i kortet elr som kontant.

Varför inte bara ett sparkonto, ISK eller fonder och lite själv disciplin? Låter som att lösningen och problemet inte riktigt hör samman. Kan finnas skäl för att man ska vilja spara i guld, men låter som fel lösning för ditt problem.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Finns sparformer hos banken där du inte har tillgång till pengarna på dett visst antal år. Låter bättre för din del.

Fysiskt guld måste förvaras på ett säkert sätt. Kassaskåp annars täcler inga försäkringar stöld.

Mellan 1800 och 1990 gick guld inte upp en krona. Fonder aktier och räntekonton däremot har mångdubblerats.

Guld är till för mångmiljonärer som vill sprida sina risker ännu mer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nja guld är ju i dagsläget värderat högt, vad händer exempelvis när vi upptäcker ett nytt billigare material med lika bra ledande egenskaper som inte oxiderar eller expanderar/komprimeras särskilt mycket.
-Då återgår guldet till att mer eller mindre till 98% vara för smyckestillverkning.
Nu tänker då säkert en del att "hur ofta är det man lyckas skapa så bra material" då ska man komma ihåg att man typ redan är där.
"Grafen är hårdare än diamanter, starkare än stål och samtidigt det tunnaste materialet på jorden. Som om detta inte räcker är materialet böjligt, lätt, genomskinligt, avleder värme samt leder elektricitet 200 gånger bättre än kisel"

-jojo men det är ju typ skitsvårt att tillverka och använda sig av tänker nu några som läst på lite om grafen.
MIT har precis lyckats använda sig av Grafen med hjälp av 3d skrivare så det är nog inte jätte lång tid kvar innan man börjar implementera detta mer och mer inom industrin.
Jag säger inte att guldpriset drastiskt kommer minska - kanske bara stanna på nuvarande nivå vilket då inflationen sakta äter upp ens investering

Permalänk
Inaktiv

För stor spread att köpa fysiskt guld. Pappersguld kan man ju köpa men det känns som att man förlorar poängen lite då. Satsa på stabila aktier skulle jag sägs istället.

Permalänk
Medlem

Du får mindre för det fysiska guldet när du väl säljer det , för 1000g förlorar du 10000:- kanske är småpengar när man går ner på 10g osv men ändå. Sen ska det lagras på något sätt sen skulle jag vara lite orolig om det är falskt guld delvis fyllt med något skit och guld utanpå men risken kanske är minimal

1000g
när du köper: 363 891:-
när du säljer: 353 674:

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

För stor spread att köpa fysiskt guld. Pappersguld kan man ju köpa men det känns som att man förlorar poängen lite då. Satsa på stabila aktier skulle jag sägs istället.

Du betalar ju en slant för prägling och framställningskostnad. Men den kostnaden finns kvar när du ska sälja. Om det inte ska säljas till skrot pris.

Permalänk
Avstängd

Definitionsmässigt är guld ej en investering. Däremot kan det vara spekulation samt riskspridning, om det inte gäller konsumtion för smycken/samling.
Investera kan du göra i bolag som utvinner guld, men där är risken större (de rör sig kraftigare i förhållandet till guldpriset).
Ca 5-10% ädelmetaller (guld/silver) av innehavet i en "portfölj" brukar vanligen rekommenderas (för riskspridning/säkerhet).

Endast 10% av det framställda guldet i världen används inom industrin, resten till investeringar och smycken. (källa wikipedia)

Permalänk
Inaktiv

@anon176726: oavsätt hur du väljer att formulera dig så har fysiskt guld för stor spread för att vara en rimlig investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Finns sparformer hos banken där du inte har tillgång till pengarna på dett visst antal år. Låter bättre för din del.

Fysiskt guld måste förvaras på ett säkert sätt. Kassaskåp annars täcler inga försäkringar stöld.

Mellan 1800 och 1990 gick guld inte upp en krona. Fonder aktier och räntekonton däremot har mångdubblerats.

Guld är till för mångmiljonärer som vill sprida sina risker ännu mer

Och 2009 och 2012 rasade nästan hela EUs ekonomi, inkl dessa fonder och aktier.

Jag kan tänka mig att guld är en vettig sak att lägga en del av sina pengar i, mest för det är just stabilt. Det är en av de största anledningarna varför gammal elektronik har värde än idag... finns mycket pengar i gamla CPUer och mobiltelefoner.

Sen håller jag dock med att han inte ska satsa en förmögenhet, eller hela sin sparade ekonomi i guld... det är bara dumt. Men att avsätta en del i det är inte fel. Och de flesta människor har bankfack ändå för värdesaker som husets äganderätt eller liknande. Om jag förstår TS rätt så ska de vara för om det blir kris, och ska vara lite svårare att få ut.

Om du gör det i Fonder/Aktier och akut måste ha ut det så kan du få problem att sälja, + du får skatta för vinsten + du får betala mäklare för att sälja. Mycket av pengarna försvinner redan där om du akut måste ha det.

Guld är lättare att snabbt sälja, även till hyfsat pris, då det i sig är värdefullt så länge du har alla intyg och standard tackor.

Vill han dock investera så att det växer i värde, så håller jag med att guld inte är vägen att gå. Det är ett "säkert kort" även om så 3:e världskriget är här... Men aktier/Fonder är för att öka värdet på det du riskerar... det kan gå åt H dock också.

Permalänk
Medlem

Lite roligt att läsa alla kommentarer.
Guld är det bästa du kan investera i och kommer aldrig att tappa värde.
Banker sparkonto, ISK eller fonder och annan skit kan krascha på en dag (Har hänt förut)
Vad tror ni kommer hända om (när) det blir krig tex ?

Lite intressant att läsa om får den nyfikne - http://www.norsksvenskguld.se/guldpris-genom-historien

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Banker sparkonto, ISK eller fonder och annan skit kan krascha på en dag (Har hänt förut)

Stater har inte guldreserver längre som de hade förr i tiden. Det var ju en stark bidragande orask till ett stabilt guldpris.

Och se jommentaren om grafen. Guld kan också teoretiskt rasa.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Guld kan också teoretiskt rasa.

statistiken de senaste 200 åren visar motsatsen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hugligan:

@prix: oavsätt hur du väljer att formulera dig så har fysiskt guld för stor spread för att vara en rimlig investering.

Vem köper dina guld certifikat när domedagen kommer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Stater har inte guldreserver längre som de hade förr i tiden. Det var ju en stark bidragande orask till ett stabilt guldpris.

Och se jommentaren om grafen. Guld kan också teoretiskt rasa.

Allt med grafen kostar dock.... om du tror guld ska bli billigt pga grafen, tänk om. Grafen är enormt mycket dyrare än guld, och pga den komplexa tillverkningen, lär det vara så länge till. Vi vet dessutom inte hur stabilt grafen är efter 50 år, vilket är ofta vad guld används för... hindra oxidering.

Sen finns det redan en tillverkare som lyckats göra en ersättare för guldplätering... men produkten är dyrare än guld eftersom de så klart vill ha betalt för den. Ett perfekt ex på hur patent kan vara att skjuta sig själv i foten... men ändå, guld har inte licenskostnader.

Så är guld 100% stabilt... hell no.
Är något inom ekonomi 100% säkert? Hell no.

Så vad är poängen? Guld är utan tvekan en av de mest stabila alternativen att ha, och kombinerar du det med andra stabila värdesätt så har du spridit din risk, men säkrat dig så bra du kan.

Ang staten och guldreserver, så är det mer en fara för ekonomin, valutor och aktier än guld. Detta gör att vi har X mängd kronor ute i papper i Sverige, men... inget som garanterar det. Så skulle ekonomin rasa helt, har du inget att backa värdet på. Titta på Island och Grekland tex, så ser du hur illa det kan gå. Förr var det ju här guldet skulle vara "garanti" för att mynten hade sitt värde.

Guld har värdet i sig själv, ett värde som helt klart kan minska, men metallen är för användbar inom så mycket, både high-tech och low-tech, att den aldrig kan bli "värdelös"...

Permalänk
Medlem

@micke7406: ja i händelse av pågående krig så lär inte guldet hjälpa en särskilt mycket.. det hela bygger på att omvärlden kan stabilisera sig relativt snabbt.
Exempel: Ryssland angriper Sverige - det borde ta dom ca 10 dagar att ta 2/3 av Sverige via Gotland o kusterna in - Norra delarna blir det betydligt svårare för dom att inta och Försvarsmakten börjar med Gerilla krigföring. det tar minst dessa 10 dagar innan någon annan nation på riktigt börjar agera. I detta fallet kan vi ju bara hoppas att Finland och Norge hjälper till att försvara norra delarna av Sverige
Tyvärr tror jag att vi skulle hamna i en "diplomatisk kris" där många länder står passiva och inte agerar förrän det nästan på snudd är försent.
-Det finns dock egentligen ingen anledning för Ryssland att inta Sverige om det inte är så att vi faktiskt rent strategiskt råkar vara i vägen för det mer troliga målet Norge p.g.a. dess Olja.
Man tar Gotland, spränger Öresundsbron och utvalda radiomaster mm för att minimera kommunikationen utåt (detta gör i via civila marktrupper redan på plats i landet) och man kan nästan räkna med att Stockholm faller på inom loppet av 8 timmar.
Dom isolerar Sverige från Tyskland och Danmark. håller i förstahand kusten mot Finland
Lättare att inta Norge via Sveriges gränser och eftersom Sverige inte har så jätte mycket att trycka tillbaka med så går det hyfsat enkelt för dom.
MEN
dom kommer har ett helvete med att hålla det dom tagit

Nåväl måste runda av, vad jag ville komma till är att om vi hamnar i krig kommer dom närliggande länderna bli indragna och kommunikationerna strypas, vart ska du då vända dig med ditt guld? - tyvärr samma problem med alla elektroniska pengar. Dom närmsta åren är det dom självförsörjande som sitter på "guldet"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

@micke7406: ja i händelse av pågående krig så lär inte guldet hjälpa en särskilt mycket.. det hela bygger på att omvärlden kan stabilisera sig relativt snabbt.
Exempel: Ryssland angriper Sverige - det borde ta dom ca 10 dagar att ta 2/3 av Sverige via Gotland o kusterna in - Norra delarna blir det betydligt svårare för dom att inta och Försvarsmakten börjar med Gerilla krigföring. det tar minst dessa 10 dagar innan någon annan nation på riktigt börjar agera. I detta fallet kan vi ju bara hoppas att Finland och Norge hjälper till att försvara norra delarna av Sverige
Tyvärr tror jag att vi skulle hamna i en "diplomatisk kris" där många länder står passiva och inte agerar förrän det nästan på snudd är försent.
-Det finns dock egentligen ingen anledning för Ryssland att inta Sverige om det inte är så att vi faktiskt rent strategiskt råkar vara i vägen för det mer troliga målet Norge p.g.a. dess Olja.
Man tar Gotland, spränger Öresundsbron och utvalda radiomaster mm för att minimera kommunikationen utåt (detta gör i via civila marktrupper redan på plats i landet) och man kan nästan räkna med att Stockholm faller på inom loppet av 8 timmar.
Dom isolerar Sverige från Tyskland och Danmark. håller i förstahand kusten mot Finland
Lättare att inta Norge via Sveriges gränser och eftersom Sverige inte har så jätte mycket att trycka tillbaka med så går det hyfsat enkelt för dom.
MEN

Nåväl måste runda av, vad jag ville komma till är att om vi hamnar i krig kommer dom närliggande länderna bli indragna och kommunikationerna strypas, vart ska du då vända dig med ditt guld? - tyvärr samma problem med alla elektroniska pengar. Dom närmsta åren är det dom självförsörjande som sitter på "guldet"

Men likt förbannat så har Guldet fortfarande samma värde men pengarna på banken är borta.

Permalänk
Medlem

Investera i Ethereum istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

MEN

Blivit lite mycket Battlefield på sistone?

Permalänk
Medlem

@Hemmabra: vad är de för ngt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Lite intressant att läsa om får den nyfikne - http://www.norsksvenskguld.se/guldpris-genom-historien

aa det är precis vrf jag fördra guld ist för aktier

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Varför inte bara ett sparkonto, ISK eller fonder och lite själv disciplin? Låter som att lösningen och problemet inte riktigt hör samman. Kan finnas skäl för att man ska vilja spara i guld, men låter som fel lösning för ditt problem.

Vet flera väldigt "ekonomiskt intresserade" som delvis sparar i fysiskt guld sedan några år tillbaka. Finns väl en anledning till detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Vet flera väldigt "ekonomiskt intresserade" som delvis sparar i fysiskt guld sedan några år tillbaka. Finns väl en anledning till detta.

Jo, men det lär vara en försvinnande liten andel av ekonomiintresserade som gör det.

Permalänk
Medlem

Vill man satsa på att investera i fysiskt guld för tiden efter kärnvapenkriget, tack Trump, så är det bra att också följa rådet från Prescott International (ja, jag vet att videon är regionsblockad) och diversiera genom att även satsa på kvinnor och får.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Som jag sa, det kan finnas skäl att investera i guld men TS (Edit ursprungliga) skäl skulle jag inte klassa som det. Ska man göra en investering så ska man också kunna motivera det med relevanta skäl.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in med en fråga här.

Har själv varit sugen på att köpa guld och silver dock inte för sparande utan mest för en kul grej.

Frågan är då, vart kan man köpa detta?

Går man in på riksbankens hemsida och beställer hem en guldtacka via rek. brev eller måste man gå in i ngn huvudbank i Sth?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧