Nytt fritidshus med byggarea 50kvm

Permalänk
Medlem

Nytt fritidshus med byggarea 50kvm

Hej har letat runt lite efter trevliga fritidshus på max 50kvm byggarea men har mest hittat skräp. Enkla och fula.
Har tittat på attefallshus och de gör fina och trevliga fritidshus men på tok för små. Upp till 35kvm tror jag och det är allt.
Länka gärna till bra sajter med snygga och funktionella fritidshus.

Sen så hittade jag sidor med fritidshus på 45kvm som kostade 1.2 millar och det är på tok för mycket.

tänkte mig snarare 300-500.000 omonterat.

Får endast vara enplanshus. Har hört med kommunen vad det nu innebär. Såg tex bilder på hus som de hade gett som exempel och då fanns det fritidshus med fönster i höjd med en vindsvåning.

Tack för alla tips.

Permalänk
Medlem

Så du vill köpa ett hus som ska monteras ihop, eller nånting som redan finns på marken,

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://www.stugtillverkning.se/sortiment/

Ingen aning om hur bra dom är i kvalité. Hittade via blocket

Permalänk
Medlem

Rita eget är inget alternativ?
Är ju det bästa då du får de som du vill. Blir ju lite dyrare säkert än en "modulstuga" men du får ju allt som du vill ha det istället.

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Västkuststugan är väl klassiskt, men folk vill ha villastandard både i tillval och storlek numera och priset blir därefter.

50 kvm är nog inom räckhåll för lösvirkesbyggare, och kanske nödvändigt om du vill ha sovloft och smarta lösningar på den ytan. Kolla in forumet på byggahus.se.

Annars skulle jag tänka enkelt, en rektangel gärna modulhus med kök/toa/tvätt i en samlad våtdel.
Har du bygglov på 50 kvm bör du ju sedan kunna samla till 15 kvm inglasat uterum i vinkel som du redan
planerat i smyg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Västkuststugan är väl klassiskt, men folk vill ha villastandard både i tillval och storlek numera och priset blir därefter.

50 kvm är nog inom räckhåll för lösvirkesbyggare, och kanske nödvändigt om du vill ha sovloft och smarta lösningar på den ytan. Kolla in forumet på byggahus.se.

Annars skulle jag tänka enkelt, en rektangel gärna modulhus med kök/toa/tvätt i en samlad våtdel.
Har du bygglov på 50 kvm bör du ju sedan kunna samla till 15 kvm inglasat uterum i vinkel som du redan
planerat i smyg...

Tack för era svar!

Hur får jag bygglov till inglasad balkong bara sådär? Enligt byggnadsnämnden behövs bygglov för sånt. Du kanske menade bygga först fråga sen.

Jepp rita eget har jag funderat på. Loft vet jag inte om det är tillåtet. Står endast enplan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av md7dani:

Tack för era svar!

Hur får jag bygglov till inglasad balkong bara sådär? Enligt byggnadsnämnden behövs bygglov för sånt. Du kanske menade bygga först fråga sen.

Jepp rita eget har jag funderat på. Loft vet jag inte om det är tillåtet. Står endast enplan.

1plan med loft är fortfarande bara 1plan.
När du byggt huset så bygger du till en isolerad platta som ska vara en altan, ett år senare så tar du bygglov för ett inglasat uterum och vips så har du 35m2 till eller hur stort du nu gjorde altanplattan.
Utanför den inglasade altanen är det nu ok att bygga en altan för ett litet soldäck vill man ju gärna ha.

Du har nu en isolerad stuga på 85m2 och en altan utanför. Börjar du med ett atavallshus så har du 70m2.
Tror inte det är några problem.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Trevligt med alla svar, förstår bättre och bättre hur det går att lösa.

Hittade en lösning som passar mig rätt så bra: http://www.husochstuga.se/sv/articles/2.38.36621/fritidshus-a...

I stort sett vad jag letar efter för ett bra pris.

Gjorde en ritning som inte skiljer sig så mycket men undrar vad den skulle kosta att förverkliga. Troligtvis 3 gånger så mycket eller ännu mer.
Dels har jag fått in en bastu i stugan och dels högre höjd för loftet. Endast 1.8m i mitten på huset i länken.

Några frågetecken kvarstår, väntar en del svar från kommunen:

Vad är maxhöjden på byggnaden
Vad är max takvinkel
Står inget om uthus så antar att det inte är tillåtet att bygga, som tex friggebod, förråd, bastu el liknande.