Permalänk

Banklån/SMS-lån

Behöver lite tips. Vad tycker Ni om att låna pengar? Bör man undvika detta till varje pris eller är det ok? Om så, vad tycker Ni om SMS-lån? Finns det storbanker som lånar ut lika "enkelt" som SMS-lån fast med "mänskligare" nivåer på räntorna?

Permalänk
Medlem

Undvik till varje pris säger jag.
Men det är bara jag det.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Finns två saker jag skulle låna pengar till - Boende och bil. Allt annat går på sparade pengar.

Permalänk
Medlem

@Wanttolearn Låna inte lätt att hamna i lyxfällan kolla på några avsnitt så får du se.
SMS-lån är det värsta du kan göra.

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Det enda man bör låna till är bostad.
Resterande bör man köpa för insparade pengar.

Sen att man använder kreditkort för att köpa saker för att få bonus/poäng/smidigheten med en faktura på alla avgifter i slutet av månaden är en helt annan sak.

Bara man kan betala saken i slutet av månaden är det ok.

SMS-lån och snabblån ala Lendo och såna ställen ska man inte ens röra i med tång

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk

@Wanttolearn:

SMS-lån ska undvikas till varje pris.

Brukar vara sinnessjuka räntor på detta.

Viktigt att förstå vad effektiv ränta är, vilket många verkar missa.
Tar du exempelvis Klarna så ligger räntan på kanske runt 15-20% effektiv ränta. SMS-lån kan ju vara hundratals/tusentals procent.

Med effektiv ränta menas räntekostnader OCH "administrativa" kostnader, exempelvis uppläggningsavgift, pappersfaktura, och massa annat tillägg.

Privatlån bank kanske ligger på 10% med lite tur.

Gå inte ner i SMS, kredit - träsket, utan SPARA pengar, jobba extra, sälj något eller vad som och därefter köp med DINA pengar så slipper du massa kostnader. Det blir alltid roligare i slutet trots att jag förstår lockelsen att ta ett lån och köpa något direkt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är okej med bolån och att köpa en bil på avbetalning eller lease. Allt annat ska betalas kontant för om du inte har pengarna idag varför skulle du ha dem imorgon? Man får helt enkelt justera sin standard efter sin inkomst. Blancolån är fullständigt uteslutet och borde inte tas utav någon någonsin!

Själv har jag alltid en stor buffert utifall att något händer så att jag slipper lån till varje pris.

Permalänk
Medlem

SMS-lån är ju jäkligt vanskliga. Hävdar att de är tydliga med alla kostnader relaterade till lånet och påstår en viss ränta men läser man det finstilta kan det stå effektiv ränta 400%. Inte särskilt bra att ge sig in i.

Dock kreditkort som mastercard etc ser inte jag något större problem med. Ibland behöver man ju dela upp en betalning helt enkelt. Självklart betalar man en summa för att få disponera pengar idag men det är ju ändå värt det i vissa situationer.

SMS-lån: Klart nej. Mastercard/Visa: Är bra beroende på situation.

Permalänk
Medlem

Min personliga åsikt är att man lånar till boende, bil och studier. Sen har jag även en regel att jag får ha en avbetalning igång, tex: om jag köper ny dator kan jag sätta den på avbetalning i 6 månader. Under dessa 6 månader får jag inte starta någon ny avbetalning fören den gamla är löst.

Visa signatur

[ i7-13700KF || CM MasterLiquid ml360r || Kingston fury 64GB DDR5 6000Mhz || MSI MAG Z970 Tomahawk || KFA2 RTX 3080TI || Lian Li pc-o11 Dynamic ]

Permalänk

Tackar för alla intressanta inlägg! Hoppas att fler kan ge sina åsikter.

Permalänk
Skrivet av Wanttolearn:

Behöver lite tips. Vad tycker Ni om att låna pengar? Bör man undvika detta till varje pris eller är det ok? Om så, vad tycker Ni om SMS-lån? Finns det storbanker som lånar ut lika "enkelt" som SMS-lån fast med "mänskligare" nivåer på räntorna?

Grönt ljus (Kör på så länge banken säger ja): Boende, studier (studielån)
Gröngult (kan vara i både grön och gul): Renoveringar
Gult ljus (Tänk efter en extra gång): Bil, tandläkare
Rött ljus (Don't do it!): Konsumtionslån

Ska man låna gå till banken och ta inte SMS-lån med hutlösa räntor. Just att det är så enkelt att få SMS-lån tänder stora varningslyktor för mig redan innan jag läst villkoren, ju större risker utlånaren tar desto högre ränta. SMS-klån är ju även bara på 30 dagar oftast så om man nu hade råd med det man ville ha plus ränta nästa månad så kan man i de flesta fall vänta tills de där pengarna kommer och ha räntan över... Helt enkelt växte upp med och håller själv också på att man tar inte krediter i onödan, sedan hur noga man ska tänka efter innan man lånar beror på vilken kategori det man ska låna till hamnar.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Avstängd

SMS lån är ajabaja
Lånar gör man för att köpa ett boende, allt annat tar man av besparingar. Kan man inte köpa en bil kontant så köper man en billigare bil.
CSN lån är alltid ok till utbildning.

Det räcker att titta på tre avsnitt av lyxfällan, antingen spelar de eller så har de tagit SMS-lån.
Andra krav för att få vara med i lyxfällan är:
Tatueringar, piercing, går alltid runt i mjukisbyxor, röker, snusar, äter ofta snabbmat, äter chips och dricker läsk varje kväll.
Svarar du ja på minst fyra av dessa så får du vara med själv.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Boende, bil och utbildning hävdar jag är det enda man någonsin ska låna till. Att ta något på avbetalningen är för övrigt precis samma sak som att ta ett lån...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Har i dagsläget bara bolån och csn (leasar bil i företaget).

Men har varit ung och dum tidigare, så kanske köpte en pa-anläggning för 95k för att fira nyår 2006 :P. Men lånet betalades av på 3 år och ljudet funkar fortfarande Dock skulle jag idag inte låna till något som inte har med boendet o göra.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

@Jonny Myran:

Ja precis. Avbetalning = kredit = LÅN. Kärt barn har många namn...

Som föregående skrivit så håller jag med om nedan:

Boende = Helt OK att låna till
Bil = Helt OK att låna till, men undvik om det går
Studier = Helt OK att låna till
Hemelektronik och andra "prylar" (kan ju vara en soffa, ett par skidor, en resa eller vad som) = Inte OK.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Det finns inga fler åsikter. Den enda rätta åsikten är NEJ. Lån tas endast till boende och även möjligtvis bil.

obs. Räknar ej in studier här då det är annorlunda lån.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag tycker man skall utvärdera sin situation och se vad man skall göra. Vad blir den faktiska merkostnaden och vilka risker tar man genom att låna pengarna om situationen förändras?

Lever man efter absoluta generaliseringar så kommer man missa möjligheter här i livet, utvärdera val istället för att göra svepande generaliseringar.

Det sagt lär man inte hitta många scenarion där SMS-lån går att motivera då räntan är relativt hög och beloppen man lånar ändå är rätt modesta och återbetalningstiden så pass kort att man bör kunna vänta.

Permalänk
Medlem

Spara först och handla sen,
är ett tips till dig min vän.

Låna kan man till ett hus,
men helst inte för nåt bus.

Om du ändå tar ett lån,
använd ej din telefon.

Visa signatur

Data: Corsair 5000D Airflow + B650 Aorus Elite AX + AMD 7800X3D + Gigabyte 4080 Super + 64GB Kingston + 2TB Crucial T700 + 850W Seasonic Focus GX
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Alla som svarat har skrivit i stort sätt samma sak, väntar du på att någon skall säga att SMS-lån är ok eller?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk

@xfade:

Nej. Var inte min mening. Tyckte bara att det var intressant att läsa alla inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Alla som svarat har skrivit i stort sätt samma sak, väntar du på att någon skall säga att SMS-lån är ok eller?

Det är ju inte helt av ondo, tänk så många avsnitt (säsonger) av Lyxfällan vi har SMS-lånen att tacka för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Haha eller hur ...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Värst vad alla är kritiska till lån, mitt hushåll tjänar topp 23% i Sverige idag. Även fast jag/vi har gott ställt handlar jag många ggr på avbetalning ändå.
Tagit avbetalningar flera ggr på tex mediamarkt när dom haft 0% effektiv ränta, även på ecster en gång kommer jag ihåg när dom hade 0% effektiv ränta.

Varför ta av sparade pengar när man inte behöver?

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Generellt sett så är det inget bra men världen är inte svart och vit, det gäller dock att ha disciplin om man tar blancolån, ha en klar plan när det ska vara avbetalt och betala alltid lite mer än minimibeloppet samt ha inte avbetalningar på mer än typ 5% av din nettoinkomst per månad. SMS-lån bör alltid undvikas. Tänk också på att det ser väldigt dåligt ut om man har många eller stora blanco-lån om man ska låna till tex bostad.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Phanteks Revolt Platinum ROG STRIX X670E-A GAMING 9950X3D NZXT Kraken Elite 360 32GB Corsair Titanium 6000MHz Powercolor 7900XTX Hellhound Crucial T700 2TB Vertex Pok3r MX Brown AOC Agon Pro AG276QZD Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Eftersom du inte sagt vad du ska låna till är det svårt att göra en bedömning.
Tyvärr är det många i detta land som inte vet vad ränta är för något, dom ser det som att dom får låna pengar gratis.

Vet man att det kostar att låna och man har full koll på kostnaden för att ta lånet ser jag inget problem med det. Men om man tycker det är värt 400% för att köpa en dator en månad tidigare då tycker jag man prioriterar lite fel.

Bostad, bil, lite dyrare saker ser jag inget problem att låna till bara man har koll på sin ekonomi. Man betalar lite extra för att få prylen snabbare helt enkelt.

Gå till banken för lån, skippa sms lån då det är myyycke dyrare i regel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Värst vad alla är kritiska till lån, mitt hushåll tjänar topp 23% i Sverige idag. Även fast jag/vi har gott ställt handlar jag många ggr på avbetalning ändå.
Tagit avbetalningar flera ggr på tex mediamarkt när dom haft 0% effektiv ränta, även på ecster en gång kommer jag ihåg när dom hade 0% effektiv ränta.

0% ränta på mediamarkt, etc är långt från räntan på ett SMS-lån.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Lever man efter absoluta generaliseringar så kommer man missa möjligheter här i livet, utvärdera val istället för att göra svepande generaliseringar.

Vilka möjligheter skulle skapas/lösas med SMS-lån menar du? Visst kan man hitta udda specialfall, men där bör man kunna använda sunt förnuft om man har en ekonomisk grundförståelse. Tex att man redan har en skuld och indrivaren annars kommer kapa av en tå. Eller att du är någon form av kreativ skapare som blivit lovad pengar för ett jobb som du snabbt behöver utrustning för. Men i de flesta fall kan kunden nog ge ett förskott för den utrustningen istället.

Skrivet av p_stman:

Varför låna pengar om man inte behöver kan man lika gärna fråga sig. Det ska man enbart göra till investeringar, inte konsumtion. I de allra flesta fallen blir det dyrare. Den andra aspekten är att du ökar dina fasta avgifter. Så får du en stor oväntad utgift, sjukdom osv, som tömmer din buffert så sitter du på sura onödiga utgifter som du kanske inte längre kan betala.

Permalänk
Medlem

Sms lån är nog den lättaste vägen till fogden, för folk räknar inte på räntan, och tjänar du inte tillräckligt så du kan betala igen det löningen efter du tagit det och ha pengar över till att överleva finns risken att du fastnar i en fälla och situation där du inte kan ta dig ur det utan måste låna och betala tillbaka varje månad, ett generellt tips är att se alltid till att du har till hyra, så länge du har tak över huvudet kan man överleva fattigt,

Just smslånen är nog så långt ut i gråzonen över vad som är en laglig Scam,

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Jag tänker att råd behöver vara lite generella och kanske inte specifikt riktade till Sveriges rikaste hushåll(?).

1) Lån uppmanar till konsumtion du inte har råd med för tillfället.
2) Det är sällan "0% ränta" betyder 0% effektiv ränta. Uppläggnings/faktura och andra s.k. avgifter drar ofta iväg.
3) Många har generellt dålig koll på sin ekonomi. Att ta saker på avbetalning & kredit gör det ännu svårare att hålla koll.

Därför känns det rimligt att ge rådet att lån är dåligt, generellt, och bör undvikas.

Permalänk
Medlem

Instämmer om boende, studier och bil.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."