Lån till husköp, säga till banken att man är sambo?

Permalänk
Medlem

Lån till husköp, säga till banken att man är sambo?

Det är så att jag funderar över vad det kan få för konsekvenser om man inte säger till banken att man tänkt flytta ihop med sin flickvän vid köp av hus, och tar lån?

Jag behöver lånelöfte samt eventuellt ett lån. Har närmare en miljon att gå in med (jag ska stå på kontraktet själv) och behöver låna ca 1,5 till max 2 miljoner. Det är alltså ingen risk för banken, eftersom även vid en kraftig prisnedgång har jag råd att betala tillbaka till dem vid försäljning. Men om jag säger att vi tänkt bo där tillsammans så räknar de med en stor kostnad/mån för henne och min lön från min tillsvidareanställning är inte allt för hög.
Just nu har hon inga större inkomster och kan inte bidra vid en låneansökan. Däremot klarar vi oss bra ekonomiskt och ska hyra ut en våning av huset vilket gör att det inte kostar mycket per månad för oss. Det blir till och med billigare än lägenheten vi har nu, men jag har annars råd att stå för hela kostnaden ifall vi mot förmodan skulle få svårt att hitta hyresgäster.

Jag har övriga (lagliga) inkomster med, men de räknas som noll enligt banken tyvärr pga ej tillsvidareanställning/liknande för mina övriga inkomster. Även om jag skulle tappa dem har jag råd att behålla huset, även utan uthyrning av övervåningen.

Så vad är det värsta som kan hända ifall jag säger till banken att jag ensam tänkt flytta till huset så att de enbart räknar på mig i sin kalkyl? Men att jag ändå flyttar dit med min flickvän.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hmm... har själv köpt ett hus för en par månader sen.. blev inte speciellt dyrt.. Kunde ha betalat bort stora delar kontant, men efter diskussion med banken i fråga. Så blev det som jag ville lånar på stora delar av huset och renoverar med mina personliga besparingar.

Till din fråga, det är inte vidare smart att ljuga eller låta bli att berätta som det är. De kommer att fråga en del och själv ha tankar om saker och ting. Men de är människor vid banken också, om du förklarar och motiverar hur du har tänkt dig, så tror jag det inte är något bekymmer.

Vad som kan hända om du ljuger och banken får reda på de, antar i värsta fall ser de dig som en risk och du får en högre marginal... ärligt sagt ingen aning.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hmm... har själv köpt ett hus för en par månader sen.. blev inte speciellt dyrt.. Kunde ha betalat bort stora delar kontant, men efter diskussion med banken i fråga. Så blev det som jag ville lånar på stora delar av huset och renoverar med mina personliga besparingar.

Till din fråga, det är inte vidare smart att ljuga eller låta bli att berätta som det är. De kommer att fråga en del och själv ha tankar om saker och ting. Men de är människor vid banken också, om du förklarar och motiverar hur du har tänkt dig, så tror jag det inte är något bekymmer.

Vad som kan hända om du ljuger och banken får reda på de, antar i värsta fall ser de dig som en risk och du får en högre marginal... ärligt sagt ingen aning.

Jo jag vill förstås helst säga som det är, men jag har pratat med två olika banker idag och de håller mycket hårt på sina automatiska kalkyler och vägrar räkna en krona i inkomst från uthyrning, även om jag skulle ha ett färdigt hyreskontrakt med hyresgäst och en våning i huset som sagt är gjord för uthyrning. Mina övriga inkomster utöver mitt tillsvidarekontrakt räknas som noll också enligt dem, men för mig är det ju pengar som hjälper till. Jag har nästan alltid haft något sidoprojekt utöver jobbet där jag tjänat extrapengar. Att de räknar på att man ska klara 7 % i ränta förstår jag, men det är synd att de räknar både uthyrning samt mina extra inkomster som noll, för då blir det tufft att få låna. Jag har alltid haft ett sparande och har en stabil ekonomi och förstår vad det kostar med hus och har räknat på det ordentligt. Samt att jag har närmare en miljon själv att gå in med, vilket jag hade hoppats skulle spela någon roll, men går man in med 15 % eller 40 % av värdet spelar ingen roll enligt banken.

De säger att det inte spelar någon roll alls om jag går in med 1 miljon själv eller 10 miljoner, utan även om jag hade 10 miljoner skulle de bara låna ut drygt en miljon ändå. De bryr sig alltså inte alls om risken de tar. För om jag hade 10 miljoner och de lånade ut t.ex. 3 miljoner och jag sen inte klarar av att betala om några år så tvingar jag ju sälja huset och de får tillbaka sina 3 miljoner och de tar alltså ingen risk alls eftersom ett 13 miljoner kr hus inte går ner under 3 Mkr. Men då säger de att de gör det för min skull..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kaptenperre: Jag har tyvärr heller ingen vettig input på själva frågan, däremot så tycker jag att du bör läsa sambolagen innan ni flyttar in. Om jag minns rätt så tillfaller (värdet av) halva huset sambon ifall ni flyttar isär, ifall huset köps för att ni ska bo där gemensamt. Det går att skriva ett samboavtal för att komma runt den bestämmelsen.

Permalänk
Medlem

Jag har heller ingen vettig input mer än att det låter idiotiskt, sunt förnuft bör råda. Jag hade kollat med typ bluestep och liknande mindre nogräknande banker. Själv har jag haft väldigt goda erfarenheter av icabanken. (Jag kanske inte hjälper men jag vill iaf sympatisera)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Som du säger håller bankerna stenhårt på sina kalkyler och påhitt.

Jag och min sambo försökte ta bolån på 1.500.000 (500.000 insats) och vi fick nobben enbart för att jag var studerande. Detta trots att jag hade ett fast arbete med en hyfsad inkomst och utöver det kom CSN. Alla förutom en bank menade att om man är student så räknar de automatiskt med att man har noll kronor inkomst, inga undantag. Jävla muppar.

Aja, nu har vi i alla fall vårt hus och inom kort sker flytten ut till landet!

Men för att gå lite mer på topic så tycker jag du gott kan dra en vit lögn till banken. Om de frågar om din sambo (antar att ni står skriven på samma adress) är det bara säga att ni separerat. Om de sen, mot förmodan, frågar varför hon flyttade med så är det bara att säga att ni blev ihop igen. Inget olagligt med det och ingen vettig bank skulle dra tillbaka lånet.

En sista sak: Jag ringde runt till nästan alla banker och försökte pruta räntan och i slutändan hamnade jag hos SBAB. De hade helt klart den lägsta räntan och jag fick den utan att binda upp mig till sparande och dyl. De har dessutom 0,7% sparränta för bolånekunder vilket är en ganska trevligt bonus.

Edit: Såg att någon nämde samboavtal så jag kan passa på att nämna att som kund hos SBAB får man gratis juristrådgivning (enklare frågor) och olika kontrakt man kan skriva ut gratis. Det är från avtal24.se så det är inte direkt den finaste advokatbyrån, men för enklare saker är det väldigt smidigt.

Och sen en sista sak; kolla och dubbelkolla eran ekonomi. Räkna med en märkbart högre ränta och se om ni kan/är villiga att leva under de förhållandena. Vi har som du säkert vet en historiskt låg ränta idag.

Permalänk
Medlem

Jag ska kolla in Bluestep och Icabanken. Sen som Tdoll säger så kan de nog inte säga så mycket om jag påstår att vi gått isär och sen blivit ihop igen och jag har också mycket svårt att se att de då skulle vilja dra tillbaka lånet om jag betalar varje månad som jag ska. Men jag tycker att det är märkligt, för banken tjänar väl en stor del av sina pengar på just utlåning och om det är i princip noll risk för dem att låna ut till mig, varför vill de då inte? :S

Visa signatur

Permalänk

Kan tipsa om Lawline.se för denna typ av frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Jag ska kolla in Bluestep och Icabanken. Sen som Tdoll säger så kan de nog inte säga så mycket om jag påstår att vi gått isär och sen blivit ihop igen och jag har också mycket svårt att se att de då skulle vilja dra tillbaka lånet om jag betalar varje månad som jag ska. Men jag tycker att det är märkligt, för banken tjänar väl en stor del av sina pengar på just utlåning och om det är i princip noll risk för dem att låna ut till mig, varför vill de då inte? :S

Jobbar som rådgivare på bank och kan i och för sig inte lova att din bank tänker likadant men har svårt att tänka mig något annat.

Det är inga problem att du själv lånar och köper ett hus, banken bryr sig inte om att du bor ihop med någon. Det som är viktigt ur bankens synvinkel är att samtliga ägare av huset godkänner pantsättningen. Köper du ett hus för att bo i tillsammans med din sambo kommer hon, om ni inte skriver samboavtal, att äga halva huset och ska därmed godkänna pantsättningen.

Några mer funderingar?

Permalänk
Medlem

Var i en liknande sits för ca 3-4år sedan , dock mindre lånesummor ( ca 500 000 ).

Jag och min sambo skulle köpa en större lägenhet, jag studerade ( jobbade extra ) och hon jobbade. Om vi gjorde en gemensam ansökan så blev vi nekade att låna pga att jag var studerande och räknades som noll i inkomst. Då höll inte bankens kalkyler med 2st boende i hushållet.

Så vi gjorde helt enkelt som så att min flickvän ansökte ensam om ett bolån, fick de beviljat och sen köpte hon lägenheten. Nä alla papper var klara så "flyttade jag in".

Visa signatur

Ryzen 3600 | RX6800

Permalänk
Medlem

Låter lite osannolikt att man skulle neka ett par där kalkylen går runt på en av personerna om övrigt i ärendet ser OK ut. Jag skulle då inte göra det iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Låter lite osannolikt att man skulle neka ett par där kalkylen går runt på en av personerna om övrigt i ärendet ser OK ut. Jag skulle då inte göra det iaf!

Fast det är så bankerna gör, ingen hemlighet. Jag ska erkänna att jag förstår mycket väl varför, ska man bo flera så måste ekonomin räcka till alla boende, då räcker det inte alltid med att bara en sökande har en bra lön.

Sen tycker jag det är jättefånigt att nästan alla banker per automatik anser att studenter har noll inkomst även fast man kan visa papper på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Fast det är så bankerna gör, ingen hemlighet. Jag ska erkänna att jag förstår mycket väl varför, ska man bo flera så måste ekonomin räcka till alla boende, då räcker det inte alltid med att bara en sökande har en bra lön.

Sen tycker jag det är jättefånigt att nästan alla banker per automatik anser att studenter har noll inkomst även fast man kan visa papper på detta.

Fast vi gör inte så och vet andra banker som inte heller gör det, jag har beviljat många ärenden där en t.ex. studerar och inte har någon inkomst men där ärendet går runt om den andra personen söker själv. Jag skulle snarare tro att många underskattar hur hårt kalkylen slår om någon är själv och söker lån eller att det har funnits andra tveksamheter som gör att man "skyller" på den utan inkomst.

När sambon hade börjat jobba och jag fortfarande studerade fick vi lån godkänt när vi räknade endast på henne (eftersom jag endast var en belastning i kalkylen), det enda var att jag var tvungen att godkänna pantsättningen i och med sambolagen. Hade då inga kontakter på banken (Swedbank) överhuvudtaget, var helt ny i staden.

Hur menar du att det är jättefånigt? Studerar man har man ingen varaktig inkomst om man inte har en fast deltidsanställning eller liknande. Tycker du verkligen att bidrag och lån ska räknas som inkomst?

Permalänk
Skrivet av kaptenperre:

Det är så att jag funderar över vad det kan få för konsekvenser om man inte säger till banken att man tänkt flytta ihop med sin flickvän vid köp av hus, och tar lån?

Jag behöver lånelöfte samt eventuellt ett lån. Har närmare en miljon att gå in med (jag ska stå på kontraktet själv) och behöver låna ca 1,5 till max 2 miljoner. Det är alltså ingen risk för banken, eftersom även vid en kraftig prisnedgång har jag råd att betala tillbaka till dem vid försäljning. Men om jag säger att vi tänkt bo där tillsammans så räknar de med en stor kostnad/mån för henne och min lön från min tillsvidareanställning är inte allt för hög.
Just nu har hon inga större inkomster och kan inte bidra vid en låneansökan. Däremot klarar vi oss bra ekonomiskt och ska hyra ut en våning av huset vilket gör att det inte kostar mycket per månad för oss. Det blir till och med billigare än lägenheten vi har nu, men jag har annars råd att stå för hela kostnaden ifall vi mot förmodan skulle få svårt att hitta hyresgäster.

Jag har övriga (lagliga) inkomster med, men de räknas som noll enligt banken tyvärr pga ej tillsvidareanställning/liknande för mina övriga inkomster. Även om jag skulle tappa dem har jag råd att behålla huset, även utan uthyrning av övervåningen.

Så vad är det värsta som kan hända ifall jag säger till banken att jag ensam tänkt flytta till huset så att de enbart räknar på mig i sin kalkyl? Men att jag ändå flyttar dit med min flickvän.

Jag hade precis den här diskussionen med banken. Jag står på min brf till 100% samt ensam på lånet. Banken valde helt enkelt att bortse från henne i kalkylen (jag var helt öppen med att jag har en studerande sambo "utan inkomst"), dvs som om jag bodde ensam. Hade de haft med henne i kalkylen från början hade vi inte fått ihop den då de som sagt endast ser henne som en ekonomisk belastning.

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Fast vi gör inte så och vet andra banker som inte heller gör det, jag har beviljat många ärenden där en t.ex. studerar och inte har någon inkomst men där ärendet går runt om den andra personen söker själv. Jag skulle snarare tro att många underskattar hur hårt kalkylen slår om någon är själv och söker lån eller att det har funnits andra tveksamheter som gör att man "skyller" på den utan inkomst.

När sambon hade börjat jobba och jag fortfarande studerade fick vi lån godkänt när vi räknade endast på henne (eftersom jag endast var en belastning i kalkylen), det enda var att jag var tvungen att godkänna pantsättningen i och med sambolagen. Hade då inga kontakter på banken (Swedbank) överhuvudtaget, var helt ny i staden.

Hur menar du att det är jättefånigt? Studerar man har man ingen varaktig inkomst om man inte har en fast deltidsanställning eller liknande. Tycker du verkligen att bidrag och lån ska räknas som inkomst?

Ja, pengar som pengar? Studiemedel är varken mer eller mindre varaktigt än inkomst från tjänst. Missköter man sig eller blir långvarigt sjuk kan man bli utan i bägge fallen.

Edit: Om någonting så är inkomst av tjänst mer osäkert eftersom man kan bli av med sitt jobb även om man sköter det exemplariskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Flera av de banker jag pratade med var väldigt noga med att alla som skulle tänkas bo i bostaden skulle vara med i deras kalkyler. De behövde nödvändigtvis inte stå med på lånet men när de räknade hushållets ekonomi skulle det som sagt vara med. Det här tog jag inte upp med alla banker så jag kanske bara hade otur och pratade om det med de mer stränga bankerna. Kommer tyvärr inte ihåg vilka det rörde sig om.

Jag menar precis som du säger, att jag som studerande med en fast tillsvidareanställning ansågs ha noll kronor i inkomst, precis som en annan användare högre upp beskriver. Jag kunde alltså visa papper på att jag enligt anställningsavtal skulle få in 5.000 kronor samt att jag de flesta tidigare månader hade jobbat extra. Nu är fem tusen inte mycket pengar men det hade tillsammans med min sambos lön räckt till det lån vi ville ha.

Sen kan jag faktiskt tycka att studiemedel (bidraget, inte nödvändigtvis lånet) ska ses som inkomst. Att studera är ju ändå som att arbeta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Ja, pengar som pengar? Studiemedel är varken mer eller mindre varaktigt än inkomst från tjänst. Missköter man sig eller blir långvarigt sjuk kan man bli utan i bägge fallen.

Edit: Om någonting så är inkomst av tjänst mer osäkert eftersom man kan bli av med sitt jobb även om man sköter det exemplariskt.

Det får stå för dig, känns inte rimligt att finansiera lån med lån. Bidragsdelen kan jag köpa att den gott skulle kunna räknas dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Flera av de banker jag pratade med var väldigt noga med att alla som skulle tänkas bo i bostaden skulle vara med i deras kalkyler. De behövde nödvändigtvis inte stå med på lånet men när de räknade hushållets ekonomi skulle det som sagt vara med. Det här tog jag inte upp med alla banker så jag kanske bara hade otur och pratade om det med de mer stränga bankerna. Kommer tyvärr inte ihåg vilka det rörde sig om.

Jag menar precis som du säger, att jag som studerande med en fast tillsvidareanställning ansågs ha noll kronor i inkomst, precis som en annan användare högre upp beskriver. Jag kunde alltså visa papper på att jag enligt anställningsavtal skulle få in 5.000 kronor samt att jag de flesta tidigare månader hade jobbat extra. Nu är fem tusen inte mycket pengar men det hade tillsammans med min sambos lön räckt till det lån vi ville ha.

Sen kan jag faktiskt tycka att studiemedel (bidraget, inte nödvändigtvis lånet) ska ses som inkomst. Att studera är ju ändå som att arbeta.

Mycket handlar kanske om hur den enskilda rådgivaren ser på situationen och hur mycket personen har och göra för tillfället. Kan du visa en tillsvidareanställning, oavsett sysselsättningsgrad, så kan man utan problem räkna med dig som anställd och varför handläggaren valde att inte göra så är oklart. Jag menar, även om jag arbetar 100% kan jag ju studera på fritiden och då vore det absurt att inte räkna inkomsten

Se ovan, bidragsdelen kan jag köpa, men absolut inte lånet. Mycket möjligt att jag skulle kunna få igenom med vår chef att faktiskt också få räkna själva bidraget i kalkylen om jag verkligen tycker att ett ärende bör beviljas.

Permalänk
Medlem

Du behöver inte berätta något om henne överhuvudtaget. Det är ditt hus och ditt lån.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

@Gurk:
Det här är ganska kul jag är kund hos en av Finlands största banker, naturligt att jag förhandlade lånet med dem först. Fyllde i en ansökan hemma på datorn.. har ett lån från tidigare tillsammans med mina bröder, på en investering... Enligt bankens tankesätt så belastar ammorteringen 5000€ /år oss alla... 5000€/syskon inte 5000€ som vi amortterar. Tjejen som skötte låneförhandlingen vid banken så tyckte det inte var något problem, hon satte in 5000€ i kapital inkomst från investeringen/år... 5000 ammortering - 5000€ "kapital inkomst" = +-0€.

Så var de fixat.. Så banken kan förhandla och trixa om dem vill.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Studielånet är ju tänkt att täcka bland annat boendekostnader... Klart orimligt att det används för att budgetera för.... boendekostnader. Om man ser på CSN-lån som vilket lån som helst så är det något som är knasigt. Mycket knasigt. Men kanske mindre knasigt än miljardvinsterna som banksektorn plockar hem

Jaja. Mitt gnäll är irrelevant och hjälper ingen.

Permalänk
Medlem

Fast om du inte skriver sambo-avtal kan det mycket snabbt visa sig vara hälften hennes.

Andra fallgropar är om ni senare köper ett större hus tillsammans
så bör ni göra upp om det första huset tillsammans _innan_ det händer,
annars får du bara föra över vinsten på din halva av nya huset.

Och ännu längre fram i tiden, testamente om du inte vill att hon ska hamna på gatan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptenperre:

Skrivet av kaptenperre:

Jo jag vill förstås helst säga som det är, men jag har pratat med två olika banker idag och de håller mycket hårt på sina automatiska kalkyler och vägrar räkna en krona i inkomst från uthyrning, även om jag skulle ha ett färdigt hyreskontrakt med hyresgäst och en våning i huset som sagt är gjord för uthyrning. Mina övriga inkomster utöver mitt tillsvidarekontrakt räknas som noll också enligt dem, men för mig är det ju pengar som hjälper till. Jag har nästan alltid haft något sidoprojekt utöver jobbet där jag tjänat extrapengar. Att de räknar på att man ska klara 7 % i ränta förstår jag, men det är synd att de räknar både uthyrning samt mina extra inkomster som noll, för då blir det tufft att få låna. Jag har alltid haft ett sparande och har en stabil ekonomi och förstår vad det kostar med hus och har räknat på det ordentligt. Samt att jag har närmare en miljon själv att gå in med, vilket jag hade hoppats skulle spela någon roll, men går man in med 15 % eller 40 % av värdet spelar ingen roll enligt banken.

De säger att det inte spelar någon roll alls om jag går in med 1 miljon själv eller 10 miljoner, utan även om jag hade 10 miljoner skulle de bara låna ut drygt en miljon ändå. De bryr sig alltså inte alls om risken de tar. För om jag hade 10 miljoner och de lånade ut t.ex. 3 miljoner och jag sen inte klarar av att betala om några år så tvingar jag ju sälja huset och de får tillbaka sina 3 miljoner och de tar alltså ingen risk alls eftersom ett 13 miljoner kr hus inte går ner under 3 Mkr. Men då säger de att de gör det för min skull..

Vill du att banken ska ta hänsyn till det du tjänar svart i sin kalkyl? Lite som att äta kakan och vilja ha den kvar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Fast om du inte skriver sambo-avtal kan det mycket snabbt visa sig vara hälften hennes.

Andra fallgropar är om ni senare köper ett större hus tillsammans
så bör ni göra upp om det första huset tillsammans _innan_ det händer,
annars får du bara föra över vinsten på din halva av nya huset.

Och ännu längre fram i tiden, testamente om du inte vill att hon ska hamna på gatan.

Ja jo, men det har inget med ett bolån att göra.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | MSI B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX 3600 MT/s | ASUS TUF RTX 3060 OC | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | 2 st 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem

Med risk för att inte vara 100% säker, men nog är det väl så när det gäller fastigheter, att det är den lagfarne ägaren som äger fastigheten ensam, helt oavsett hur många sambos som flyttar in.
Tror inte att någon kan flytta in och helt plötsligt äga halva fastigheten. Ska ägarförhållandena ändras, krävs ju att lagfart och liknande också ändras.

Slutsatsen är väl att du helt kan bortse att nämna din sambo för banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Ja jo, men det har inget med ett bolån att göra.

Jo, det har det i och med att samtliga ägare av fastigheten/lägenheten måste godkänna pantsättningen.

Skrivet av carlbanan:

Med risk för att inte vara 100% säker, men nog är det väl så när det gäller fastigheter, att det är den lagfarne ägaren som äger fastigheten ensam, helt oavsett hur många sambos som flyttar in.
Tror inte att någon kan flytta in och helt plötsligt äga halva fastigheten. Ska ägarförhållandena ändras, krävs ju att lagfart och liknande också ändras.

Slutsatsen är väl att du helt kan bortse att nämna din sambo för banken.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är skillnad på om en sambo flyttar in i en nuvarande fastighet mot om en fastighet köps för att vara deras gemensamma bostad.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Jo, det har det i och med att samtliga ägare av fastigheten/lägenheten måste godkänna pantsättningen.

Det är skillnad på om en sambo flyttar in i en nuvarande fastighet mot om en fastighet köps för att vara deras gemensamma bostad.

Man behöver ju inte skriva på något för att flytta in hos sin sambo. Enbart om den inflyttande ska äga en viss andel.

Och i regel så är det såklart ganska dumt att inte skriva på något om man bidrar med egna pengar till ett bostadsköp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Jobbar som rådgivare på bank och kan i och för sig inte lova att din bank tänker likadant men har svårt att tänka mig något annat.

Det är inga problem att du själv lånar och köper ett hus, banken bryr sig inte om att du bor ihop med någon. Det som är viktigt ur bankens synvinkel är att samtliga ägare av huset godkänner pantsättningen. Köper du ett hus för att bo i tillsammans med din sambo kommer hon, om ni inte skriver samboavtal, att äga halva huset och ska därmed godkänna pantsättningen.

Några mer funderingar?

Bör vi visa banken vårt samboavtal och det är lugnt då så att de inte räknar med en schablonkostnad som jag måste försörja henne med? Vi har det rätt olika just nu ekonomiskt och har därför skrivit ett sådant avtal. Håller vi ihop längre och längre lär vi nog dela på allting, men just nu har jag stått för de flesta kostnaderna medan hon studerar.
Annars verkar det som att vi kan hoppa över att säga något om henne bara till banken så får hon flytta in sen ändå ifall jag säljer lägenheten och köper huset vi funderar på.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Det får stå för dig, känns inte rimligt att finansiera lån med lån. Bidragsdelen kan jag köpa att den gott skulle kunna räknas dock.

Hade gärna använt mitt csn-lån för att amortera på belånad bostad, men dum som man var bodde man i hyresrätt och kastade pengarna i sjön istället

Hade varit en utmärkt investering (kolla lgh priser i lund mellan 2009 och idag så förstår du varför)

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Man behöver ju inte skriva på något för att flytta in hos sin sambo. Enbart om den inflyttande ska äga en viss andel.

Och i regel så är det såklart ganska dumt att inte skriva på något om man bidrar med egna pengar till ett bostadsköp.

I det här fallet är ju inget köpt en, men det kan vara viktigt att skriva avtal om han inte vill ge bort 50% av bostaden vid en seperation.

Skaffar man en bostad som sambos spelar inte insatster och ägarförhållanden inte någon roll om man inte skriver ett avtal innan om hur man vill ha det.