Permalänk
Inaktiv

Hur kan man se om en diod är hel?

Jag var på ett ställe där de sålde begagnade saker och de har en elektrnikhörna. Där låg det massor med dioder till datorer från turbo-led, power-led, H.D.D-led mm.
Hur tar jag lättast reda på om de fungerar, kan man se det med blotta ögat, fan jag bygga nått lätt bateri drivet där man kan öka spänningen så man inte förstör de dioder man testar?
Jag tänker sätta in en röd diod i näsan på en ren och göra en Rudolf som blinkar med röda mulen när jag får msg via trillian.

Permalänk
Medlem

ta 2st seriekopplade 1,5V batterier och ett väldigt lågt motstånd och testa.. dom flseta dioder borde lysa då utan att gå sönder om du bara håller dom där i några sekunder..

Edit: det går itne att se på den om den är sönder, men om den är bränd så brukar det blir en liten svart fläck ibland.

Permalänk
Medlem

ta med en multimeter o testa

Permalänk
Avstängd

tips ! koppla in den lyser den ? då funkar den ! lyser den inte då e den paj eller för lite ström !

Permalänk
Inaktiv

Tipset med två baterier var bra då jag tyvär inte har en multimeter eller nått att kopla i dioderna i.

Permalänk
Medlem

Jag brukar använda ett vanligt knappcellsbatteri...
Fungerar utan motstånd om man inte håller för länge

Permalänk
Medlem

det är inte alla dioder som ens klarar att köras på så låga spänningar utan motstånd! jag har vart med om en diod som brann direkt på 2V. men de flesta LEDs klarar köras utan motstånd.

Permalänk
Inaktiv

Min polare byggde en liten sak av ett 9v batteri någon komponent och en potensiometer (eller vad de heter). Jag kan nu koppla in en diod och sedan vrida upp "potten" tills dioden börjar lysa svagt. Det finns angivelser för 1,5v 2v, 5v och 9v på potten så man vet hur kraftig strömstyrka man har på.

Permalänk
Avstängd

smart ge ritnigs schema tack !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drone2of8
smart ge ritnigs schema tack !

Ehh? Det är ju bara att ta en pott av lagom storlek och löda fast på ett batteri...

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Slo'Bed
Ehh? Det är ju bara att ta en pott av lagom storlek och löda fast på ett batteri...

Du glömmer att drone är så vis.

1kOhm borde funka rätt bra ihop med ett 9V-batteri.

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjoppen
Du glömmer att drone är så vis.

1kOhm borde funka rätt bra ihop med ett 9V-batteri.

Har jag missat något tack vare min ganska inaktiva medverkan i moddforumet?

Om inte annat borde man ju kunna räkna med ohms lag hurdan pott man behöver. Eller är jag ute och cyklar nu igen?

Visa signatur

"Måste bara skriva av mig lite"

vemfan har dödat size-taggen?? och varför?