Permalänk

Hyra ut datorn?

Hej,

Läser för svåra kurser för mitt eget bästa denna läsperiod på universitetet så jag måste lägga gamingen på hyllan några månader. Tanken slog mig då att jag kan hyra ut min dator istället för att den skall stå och damma. Någon som har erfarenhet av detta? Vad tycker ni om min spontana ide?
Sätter jag månadspriset på 1000kr så får jag in några tusenlappar vilket aldrig är helt fel enligt mig.

Självklart fixar jag de juridiska delarna.

Permalänk
Medlem

Vem skulle vilja hyra din dator menar du?

Permalänk
Skrivet av lodarletarn:

Hej,

Läser för svåra kurser för mitt eget bästa denna läsperiod på universitetet så jag måste lägga gamingen på hyllan några månader. Tanken slog mig då att jag kan hyra ut min dator istället för att den skall stå och damma. Någon som har erfarenhet av detta? Vad tycker ni om min spontana ide?
Sätter jag månadspriset på 1000kr så får jag in några tusenlappar vilket aldrig är helt fel enligt mig.

om jag hyr din dator och sticker utomlands hur har du fixat dom juridiska delarna,
har du något företag?
skatt/moms/bokföring/arbetsgivaravgifter. har du tid med allt pappersarbete.
inkasso, transport, support om min hyrda dator krånglar, fixar du det hemma hos mig?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Du kanske kan köra mining på den istället? Då hyr du ut din beräkningskraft. Vad har du för hårdvara?

Permalänk
Hedersmedlem

Varför skulle någon vilja hyra en dator? 1000kr är en bit till en månadshyra beroende på var du bor och det är innan man ens tänker på allt som Grönahunden tog upp här ovanför. Du kan snudd på köpa en begagnad konsol för det priset, som förmodligen kan köra fler spel och utan att du behöver lämna tillbaks den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skulle du lyckas hyra ut den och det är en dator i 10 000 kronorsklassen så tror jag inte någon skulle vara villig att betala mer än max 400kr i månaden för den.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk

@ronnylov:

Sitter på i5 6600k gtx 1060 osv. Inget speciellt med andra ord. Räcker väl inte för mining?

Permalänk

@radioactiv:

Det har du nog rätt i! 1000kr mån är lite väl högt.

Permalänk
Medlem

Ganska rimligt är ju att kolla vad en motsvarande dator på avbetalning kostar och sen åtminstone halvera det(förutsatt att du inte tänker låta kunden behålla den efteråt). Som fingervisning kostar den dyraste komplett erbjuder 1115:- per månad(36 månader). Om du inte har nämnvärt bättre prestanda än den har jag svårt att se vem som skulle vilja hyra den?

Med det sagt, kan du lägga dig på betydligt lägre så kan jag absolut förstå det. Kan du låta mig hyra den i ett år för säg 3-4000 och den är hyggligt modern så skulle jag förmodligen hoppa på det direkt när det var uppgraderingsdags. Givetvis hade jag i sådana fall krävt en minimiperiod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

@ronnylov:

Sitter på i5 6600k gtx 1060 osv. Inget speciellt med andra ord. Räcker väl inte för mining?

För att bygga vidare på det jag sa innan, motsvarande kan du köpa på blocket för 334:- i månaden. Lägg dig på 2000kr/år så är det säkert intressant för rätt person.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grönahunden:

om jag hyr din dator och sticker utomlands hur har du fixat dom juridiska delarna,
har du något företag?
skatt/moms/bokföring/arbetsgivaravgifter. har du tid med allt pappersarbete.
inkasso, transport, support om min hyrda dator krånglar, fixar du det hemma hos mig?

Det finns en tjänst där man kan hyra (ut) varor men jag minns inte vad den heter just nu. De ordnar förmodligen med avtal mellan användarna och sköter eventuella tvister, annars vore riskerna alldeles för stora att hyra ut dyra produkter till kleti och pleti.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ågren:

Det finns en tjänst där man kan hyra (ut) varor men jag minns inte vad den heter just nu. De ordnar förmodligen med avtal mellan användarna och sköter eventuella tvister, annars vore riskerna alldeles för stora att hyra ut dyra produkter till kleti och pleti.

Det är bra, men folk brukar inte vara rädda om andras grejer, personen som lånar ut datorn får i regel räkna med att den som lånar kör skiten ur datorn, mining är bara ett sätt av många.

Permalänk
Skrivet av ågren:

Skrivet av Србо:

Det är bra, men folk brukar inte vara rädda om andras grejer, personen som lånar ut datorn får i regel räkna med att den som lånar kör skiten ur datorn, mining är bara ett sätt av många.

för många frågetecken..
ska datorn då testas av det företaget att allt funkar?

jag lånar X från Y men använder den knappt datorn dör. vem står för att ersätta Y
jag lånar X från Y och minar cryptovaluta eller använder den 24/7 datorn dör. hur ska dom veta att jag orsakat felet?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Grönahunden:

jag lånar X från Y men använder den knappt datorn dör. vem står för att ersätta Y
jag lånar X från Y och minar cryptovaluta eller använder den 24/7 datorn dör. hur ska dom veta att jag orsakat felet?

Precis det jag syftade på. Inte värt att hyra ut, skulle bara låna ut min dator till någon som jag med säkerhet vet skulle ta hand om den utan missbruk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

Hej,

Ärligt talat låter det inte som någon lysande idé

Permalänk
Medlem
Skrivet av lodarletarn:

@ronnylov:

https://www.nicehash.com/profitability-calculator/

Beroende på elkostnad förstås men jag gissar på sidådär 250 kr/månad. Kanske inte är värt det men det känns ändå enklare än att hyra ut hela datorn till någon annan. Ett annat alternativ kan vara att sälja datorn och sedan når du får behov av dator igen så köper du en annan dator på begagnatmarknaden.

Permalänk
Medlem

Detta är inte 90-talet. Sluta med dessa korkade idéer😂 det finns anledning varför thorn la ner...

Permalänk
Inaktiv

Jag kan ha den hos mig och motionera den lite varje dag för 500kr i månaden, slipper den stå och samla damm.

Permalänk
Skrivet av anon200632:

Jag kan ha den hos mig och motionera den lite varje dag för 500kr i månaden, slipper den stå och samla damm.

har du koppel, bajspåsar, och orka 4-5ggr/dag

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Grönahunden:

har du koppel, bajspåsar, och orka 4-5ggr/dag

Permalänk
Medlem

som redan nämnt - för mycket jobb, för lite intäkter och så den juridiska risken för dispyten och allt efter det när slitage, nedgrisning, saker som är sönder/saknas/sålts/stulits för dig ovetande etc. när hyrtiden är över och skall regleras.

Permalänk
Inaktiv

Det går självklart hyra ut vad som helst idag, men man måste ta med de administrativa kostnader som uppstår, vilket för privatpersoner ofta är tid. Sedan finns det en drös säkerhetsrisker vilket måste tas med i kalkylen, där man kan minska många av dessa att hyra ut till en bekant.

Några risker är stöld, virus/trojaner på datorn, användaren kommer åt din information, om du hyr ut datorn som den fjärrstyr så får du skit för allt vad den gör på internet.

Problemet i TS fall är att TS har alldeles för enkel dator för att ens börja fundera på det, inte ens en broder är det i normala fall värt att flytta en dator till, såvida inte brodern bor väldigt nära som rummet bredvid i samma hus hos ens föräldrar.

För att hyra dator att fjärrstyra så kan ni se vad t.ex atea tar. https://www.atea.se/tjanster/it-infrastruktur/datacenter/moln...
Jag misstänker dock att de flesta har sämre hårdvara, bredband och teknisk kompetens än dessa.

Skrivet av anon200632:

Jag kan göra det för 400kr/mån.

Permalänk

Hej!
Jag hyr gärna din dator om du har den kvar.
Mvh Simon

Skrivet av lodarletarn:

Hej,

Skickades från m.sweclockers.com