Hur skalar ni räkor och äter?

Permalänk
Medlem

Hur skalar ni räkor och äter?

En sak som slagit mig är att inte alla äter räkor som jag gör, bland annat genom att se att man rensat räkan på "ryggen" så att säga. Då blir jag nyfiken på hur ni andra gör?

Här är det som jag gör, fiskarepojk:

* Ta räkan med ena handen, andra handen lyfter så "huvudhjälmen" och blottar allt runtom huvudet.
* Första tummen tar och skrapar upp innehållet från huvudet och in i munnen.
*Nu fortsätter man med att med tumme och pekfinger, vrida bort benen under magen, det brukar gå fort. Är det *ROM* så äts denna, inte alltid det finns.
*Efter att ha tagit bort underdelen så är det bakdelen kvar och det brukar gå i ett nafs.

Hur brukar ni äta räkor?
Äter ni romen som finns?
Skalar ni den så kallade "bajstråden"? ( trams enligt oss på kusten)

Berätta!!!!

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag är inte man nog att äta strängen på räkor eller kräftor :/

Permalänk
Inaktiv

Tar bort strängen på kräftor, har svårt att orka ta bort strängen på alla räckor när jag häver i mitt 1KG oskalade. Rom som är bäst i liten skala äter jag självklart, jag suger inte ut all rom utan behåller de romen som finns kvar.

Jag var på en Wokrestaurang i Göteborg, där fick man små oskalade kräftklor inbakade i en riskub, men där gick min gräns. Det kändes farligt för magsäcken.

*edit*
Denna oskalade kräftklo eller vad det nu var så är jag fundersam på om de hade tagit in en praktikant eller något, i vilket fall äter jag aldrig där igen.

Permalänk
Medlem

Jag äter helst räkor om någon annan skalat dem. Gärna på en smörgåstårta som jag blir bjuden på. Ser jag en bajstråd så pillar jag bort den.

Alltså, jag tycker räkor är ganska gott men har nog köpt det max fem gånger sedan jag flyttade hemifrån för typ 9 år sedan. Av de fem gångerna vet jag inte hur många gånger de har varit oskalade..

Edit: Efter att hjärnan har snurrat några varv så kan jag försöka redogöra för skalningen:
1. Först bryter jag bort huvudet
2. Jag använder båda tummarna och fläker av merparten av skalet underifrån
3. Bort med ev. bajssträng
4. Dra bort ev. skal som sitter kvar på "svansen"

Rom/smör rensas bort

Permalänk
Avstängd

Av med huvudet och sen bryt isär mellan benen och ta av skalet. Strängen skiter jag i men jag äter inte rommen eller "smöret" i huvudet varken på kräftor eller räkor, vilket jag har fått utstå en del hån över från diverse machotyper.

Permalänk
Medlem

Tycker det är massmord att äta räkor... :-/ Det går ju åt så många om man ska bli mätt.

Nä, skämt o sido.. så har jag nog aldrig köpt oskalade räkor.. men det kanske man skulle prova på någon gång. Bara undrar varför..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaBone:

Tycker det är massmord att äta räkor... :-/ Det går ju åt så många om man ska bli mätt.

Nä, skämt o sido.. så har jag nog aldrig köpt oskalade räkor.. men det kanske man skulle prova på någon gång. Bara undrar varför..?

Helt annan smak är en bra anledning. Lite som färska grönsaker vs frysta. skalade räckor finns ofta i en lake, frysta skalade räckor är något för katten enligt mitt tycke.

Jag äter aldrig någonsin skalade läckor direkt i mängder även om jag nallar lite när jag gör en räksmörgås etc.
Ett tips är att äta de skalade räckorna med Aioli, gärna med Lime ifall du inte är inne i just denna grej..

En annan sak är insjökräftor vs kinesiska, där jag har hört folk säga det är samma sak bara dyrare och folk köper för det är svensk. Men hela konsistensen är ju annorlunda, tom enbart med händerna och ögonbilden känner man skillnad på köttet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

1. Först bryter jag bort huvudet
2. Jag använder båda tummarna och fläker av merparten av skalet underifrån
3. Bort med ev. bajssträng
4. Dra bort ev. skal som sitter kvar på "svansen"

Rom/smör rensas bort

Jag gör som ovan.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte tålamodet att äta sådant. Påtok för tidskrävande. Helst ska det vara mat som möjliggör att leka orm. Fisk som inte rensats från ben så supernoga.. Tugga vad som är kvar o svälj.. Kittlar störtskönt i kistan (Rekommenderas inte.. Om jag nu behöver tydliggöra det...)
När jag väl blir tvungen så kör jag nog som snajk/olegh. Ska det ändå ta 3timmar att käka kan jag lika väl pilla bort det mindre aptitretande. Metoden verkade också naturligast. Käkar dock rommen om den smakar bra. (Kan tröttna och käka allt utom skal. Det beror lite på vad för annan kost som erbjuds.)

Det mest intressanta för mig är nog hur någon kommer att tänka på en sån här tråd. Sitter du och provar nya metoder för att effektivisera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

Det mest intressanta för mig är nog hur någon kommer att tänka på en sån här tråd. Sitter du och provar nya metoder för att effektivisera?

Hahahahaha, det var en bra fråga som fick mig att skratta. Men jag sitter inte med en lupp för ena ögat
Nej, det är ingen fråga om effektivisering här utan mer hur vi alla skalar olika. Vad jag har förstått så kan olika skalmetoder också beröra vid fester.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag käkar räkor.

Men det är jävligt konstigt att vi gör det. Sjukt vidriga. Vattenkackerlackor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Helt annan smak är en bra anledning. Lite som färska grönsaker vs frysta. skalade räckor finns ofta i en lake, frysta skalade räckor är något för katten enligt mitt tycke.

Första gången jag åt färska räkor är fortfarande en av de starkaste smakupplevelserna i mitt liv. Jag har alltid gillat räkor men skillnaden mellan färska och frusna är som skillnaden mellan ryggbiff och köttfärs.

Permalänk

Underbar tråd!

Jag brukar käka räkor på macka.

Först knäcker/vickar jag av huvudet, sedan brukar jag göra detsamma med skärten. Därefter väcklar jag upp benen/mainskalet, sedan får han åka smörgås, oftast med ägg och majonäs, ibland lite såser osv, varierad kost är viktigt!

Föresten är du på fel kust för räkor

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Halvmånen:

Första gången jag åt färska räkor är fortfarande en av de starkaste smakupplevelserna i mitt liv. Jag har alltid gillat räkor men skillnaden mellan färska och frusna är som skillnaden mellan ryggbiff och köttfärs.

Färska vs frusna räckor har såklart en smakskillnad som du beskriver, det är dock hästlängder ifrån smakskillnaden på färdigskalade och inte. För min egen del köper jag färska när det finns, färsk bör ju ätas direkt.
Sedan finns det rökta räckor av olika slag och det är också en upplevelse att testa ibland.
Lite olika räckor: https://www.ica.se/buffe/artikel/ata-rakor/

Jag äter dem ungefär lika, jätteräckor på tapasrestauranger etc ska självklart ha stjärten kvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Valonen:

Hahahahaha, det var en bra fråga som fick mig att skratta. Men jag sitter inte med en lupp för ena ögat
Nej, det är ingen fråga om effektivisering här utan mer hur vi alla skalar olika. Vad jag har förstått så kan olika skalmetoder också beröra vid fester.

Härligt. Ungefär den reaktionen jag fick av tråden

Huh.. Tjaa, har väl förvisso haft lustigare konversationer än så. Personligen blir jag mest förbryllad, men det är väl ett av nöjena med sällskap.
Hade dock varit underbart om det var någon lustigare orsak. Kanske någon uppfinning för att revolutionera räkskalningsindustrin.. Men men, får väl nöja mig med att en gång ha fått bilden av att du sitter med handskar, timer, och nu även en lupp, medans du inväntar hjälp från nätet med att klura ut ännu en metod att testa

Permalänk
Medlem

Jag tar räkan i ett stadigt grepp med högerhanden samtidigt som jag sträcker ut vänsterarmen framför mig. Sedan kastar jag räkhelvetet så hårt jag kan i soptunnan och äter något vettigare än äckliga små havsspindlar.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Jag tar räkan i ett stadigt grepp med högerhanden samtidigt som jag sträcker ut vänsterarmen framför mig. Sedan kastar jag räkhelvetet så hårt jag kan i soptunnan och äter något vettigare än äckliga små havsspindlar.

Hahahaha

Fick kräkningar såhär tidigt på morgonen från TS ;P

Jag:
1. Vrider bort huvudet och skrapar bort eventuellt gult kvar, helst med en kniv enbart för det.
2. Vrider på svansen och drar bort skalet
3. Spagat med benen och dra bort sista skalet och rester
4. Dra bort bajsrännan
5. Äta

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Som flera andra redan sagt så är smakskillnaden väldigt stor. Färska räkor är förstås godast men även frysta med skal funkar i min mening. Skalade räkor i lag eller frysta köper jag inte, spelar ingen roll om de är (så kallade) handskalade eller inte för de smakar ju inget ändå.

Hur räkorna äts varierar. Som de är med lite citron och majo funkar ju alltid. Rökta räkor är gott om man orkar röka dem, men kanske inget man äter jätteofta. Slänga i dem i någon sås till pasta eller liknande funkar också, bara man slänger i dom på slutet och inte låter de koka, och det är nog det vanligaste för min del. Ett lunchställe vid mitt jobb har en spicy shrimp burger som också är väldigt god, de skalar räkorna för hand och blandar med någon majo-chili röra som serveras på briochebröd med koriander, lime och avokado. Definitivt värda att testa om ni ska luncha på Lindholmen.

Råa räkor rekommenderas inte, genomskinliga och slemmiga. Jag fick det på en riktig lyxrestaurang för några år i en väldigt fin och god rätt men det hjälpte inte någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Vill bara säga att jag återkommer till detta inlägg varje gång jag behöver få ett skratt, så jäkla roligt skrivet. Trevlig helg!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som göteborgare är jag förvånad över hur många som inte kan skala kräftor, även andra från Götet. T om träffat folk från skärgården som skalat sjukt ineffektivt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@frong:

Ja en del pillar runt så det måste ju bli en pain in da butt att bli serverad räkor.
När jag växte upp så åt vi en del räkor rätt av båten som var varma, då betydde skal ingenting nästan.

Visa signatur