Förstärkare/Högtalare Fråga om Watt?

Permalänk
Medlem

Förstärkare/Högtalare Fråga om Watt?

Är det någon som snabbt kan reda ut begreppen? Ska ha en förstärkare och två fronthögtalare 3-stegs.

Låt oss säga att man tittar på fronthögtalare som enligt spec klarar 200 W. Vad kan man då ha för watt på förstärkaren? 2*100W? 2*50W? 2*200W?

Vet att det finns en massa variabler samt att man själv ska lyssna men vill bara ha en grundläggande koll...

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk

Beror ju på vilken Ampere den drivs på också. T.ex. HK670 är på 2x70W men den klarar lätt högtalare såsom Infinity Alpha 50 som är rätt tungdrivna.

Permalänk
Medlem

Ok, men det går inte att säga något ungefärligt värde? Högtalarna har max effekt 200W och impedans på 4 ohm. Räcker det lugnt med 2*50W förstärkare eller ska man satsa på 2*100W?

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk

Satsa på 2x100W men vilket märke på förstärkaren. VIlken ampere går högtalare respektive förstärkare på?

Permalänk
Medlem

Det varierar från förstärkare till förstärkare hur mycket dom egentligen orkar driva, även om dom har samma märkeffekt.
Vad man bör titta på är om det är välkända (och inte budget) märken, då kan man räkna med att dom klarar av lite mer än vad som är angivet. Köper man något billigare märke så är det ofta tvärt om istället.

Försök att ha en förstärkare som ska klara minst lika mycket effekt som dina högtalare. Det kommer dels att låta bättre och dessutom är risken för att du har sönder något mycket större. Lättaste sättet att spela sönder ett par högtalare är att koppla in en för vek förstärkare och låta den gå på max volym så den klipper ordentligt.

Mina högtalare har föresten 250w märkeffekt. Min förstärkare ska klara 240w peak och runt 70w rms har jag för mig. Det fungerar bra ihop, har inte fått förstärkaren att klippa (märkbart) ännu iaf.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk
Medlem

Det finns ett enkelt svar: SKIT FULLSTÄNDIGT i wattangivelserna på högtalare, så länge du inte jobbar professionellt med PA eller liknande. Det mäts under så totalt olika former att wattangivelserna är i princip värdelösa, både på högtalare och förstärkare, och det är ingen vits med att försöka matcha watt på högtalare med watt på förstärkare osv. Rent teoretiskt finns det ett samband, men det är inget att bry sig om om man bara ska bygga ihop en stereo.

Du behöver t.ex. inte en förstärkare på 2000W för att driva det här systemet:
http://mattias.no-ip.com/Gastkonton/Knas/Swec/nbl_s_32418.jpg

Lite sunt förnuft räcker, du kan inte driva jättehögtalare särskilt bra med en klen liten förstärkare t.ex... Att stereoförstärkaren ska kosta ca 50-75% av högtalarna tycker jag är ett vettigt riktmärke.

Permalänk

Min kommande förstärkare kostar 3800:- och högtalarna 6300:-. Dock kostar förstärkaren 5500:- på alla andra butiker i sverige.. Så den kommer nog kunna driva dem utan problem, men bättre att ta en som är lite överdrivet bra en än som är överdrivet dålig.

Permalänk
Medlem

Hehe, det verkar som sagt vara svårt att reda ut dessa begrepp...

50-75% av kostnaden för högtalarna låter väl vettigt som ett riktmärke i så fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "dj"
Hehe, det verkar som sagt vara svårt att reda ut dessa begrepp...

50-75% av kostnaden för högtalarna låter väl vettigt som ett riktmärke i så fall.

Beror ju lite på vad man vill ha för ljud. Vill man flytta massor med luft så kan man ju köpa riktigt billiga baselement och en lite dyrare förstärkare som kan leverera ordentligt med effekt.

I min anläggning var det föresten tvärt om, högtalarna kostade runt 75% av förstärkaren. Men det berodde mest på att jag ville byta ut högtalarna när jag fick mer pengar. Nu har jag byggt om dom istället så dom kom upp i samma prisnivå som förstärkaren ungefär.

Visa signatur

Micael Ehn

Permalänk

För min del ligger förstärkaren och högtalarna i samma prisklass och är en ruggigt bra kombination.
Marantz SR4300 (4495 kr) och Audio Pro Black Diamon (4997 kr)

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Många bud med andra ord...

Får köra lite på känsla!

Visa signatur

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "dj"
Många bud med andra ord...

Får köra lite på känsla!

Lyssna och känlsa är det som gäller. Så länge du tycker det låter bra och grejerna passar din musiksmak så kör på.

Skit i om andra säger "det där suger ju". Vissa gillar mozart andra lyssnar på Dr Dre.