NAS-bygge på intel N300 i stället för N100
Jag har ju vela mycket fram och åter inför mitt serverbygge, jag har tänkt labba mycket testa olika saker. i början var mitt tänk fysisk burk lika med en server som gör en sak, först rasbery pi för en del saker(filserver med två mekaniska disker) men för att få in det jag vill så blir det inköp av hatt och separat strömförsörjning i alla fall det blir dyrare och inte värt det samtidigt som raberryn inte alltid klarar det jag vill kunna göra.. Började titta på Intel N100.
Nämnde detta i annan tråd och en medlem skrev det här och jag tror det blir väldigt bra.
"
Mhillstrom
Är du intresserad av att bygga eget så kan jag rekommendera att använda en M2 -> Sata brygga för diskpoolen. Vi använde oss av en M2 adapter med ASM1166 och 6 st. Sata portar ihop med ett Asus N100I-D D4 och rent teoretiskt så bör vi utnyttja bandbredden maximalt, både sett till vad våra 6 diskar kan leverera i överföringshastighet och vad N100-chipset kan leverera.
Nu kunde vi fått ner priset både vad gäller chassi och PSU, men ville ha ett chassi vi kan tänka oss ha på skrivbordet eller mediabänken samt att vi ville testa ett SFX nätagg från be quiet när vi ändå höll på.
De komponenter vi kör med idag ihop med Rocky Linux 9 är:
Jonsbo N4 - 1.449
be quiet! SFX Power 3 450W - 899
Kingston Fury 16GB - 429
ASUS Prime N100I-D D4 - 1.079
M.2-SATA-brygga ASM1166 - 377
Satakablar - 144
MSI SSD för OS 240GB - 130
Totalt - 4.507
"
Jag har tänkt köra en filserver med två mekaniska diskar, En DNS blocking, ock en Server för labb /lära mig hur allt fungerar. Mer vill jag nog göra när jag kommer på det senare. Bara det att nu ser jag Intel N300 som har åtta kärnor i stället för fyra. Hittat varianter med 6 SATA direkt på moderkortet.
jag har efter ett par timmars letande hittat en tillverkare som heter CWWK som gör moderkort som dom kallar "NAS moderboard" ser mycket lovande ut,finns att köpa på AliExpress här. https://www.aliexpress.com/store/1100297248?spm=a2g0o.detail.0.0.3171Dq1BDq1Blp
Vad tror ni om detta ?
Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k