Permalänk
Medlem

Frigolitsåg/kap

I kort: Hur ska jag bygga en frigolitsåg/kap med el-metoden att skära i frigolit?

Längre varianten, mer förklarande o.s.v:

Jag tänkte då bygga en minikyl, som så många andra mest tack vare Mordreds fina guide ( http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=92032 )

Men frågan är då, hur ska man skära frigoliten på bästa sätt? Mina frigolitplattor är enorma

Mina tankar gick åt att bygga en enkel såg/kap för frigoliten genom att använda metoden smält-sågning, man leder en ström igenom en oisolerad tråd och får på så vis en väldigt varm tråd som går att skära i frigoliten med.

Men nu kom vi till konstruktionen :/ Jag är för dålig för att komma på sådant.

Det ska gå att kapa stora frigolit skivor och rakt, jag försökte lägga plattan mellan 2 plywoodskivor och dra tråden mot plywoodkanten igenom frigoliten om ni förstår, men det är fortfarande inte helt 100% bra. Om ni har något annat sätt eller idé som jag kan testa så säg

Visa signatur

Har en fin dator, fin fin. Jordnötter och juice är gott tillsammans, gott gott.

Permalänk

ståltråd och 9V-batteri brukar funkar vad jag vet.

Visa signatur

Jesus and I hates you.
Om du vill ha min uppmärksamhet så bör du klicka "citera".

Permalänk
Medlem

läste du vad han skrev ens? Han har problem att få det rakt, metoden kan han ju redan.
jigga upp det som en bandsåg då ungefär? Spänn upp tråden vertikalt (mät med vinkel så det blir rakt) och sätt ett mothåll på ena sidan och kör frigoliten efter mothållet.... eller så kan du helt enkelt såga med en fintandad såg. Går förmodligen med sticksåg också, då blir det ju rakare snitt.

Permalänk
Medlem

Din idé är god meridan. Har testat nu att lägga frigoliten mellan 2 tunga hyllor och trycka tråden emot kanterna på hyllorna, ett gott resultat, men jag ska nog ändå försöka bygga något bandsågs liknande imorgon. Måste få tag på mer frigolit också, mitt test-block är snart uppdelat i mindre ojämna bitar

har testat sågar, det kommer inte ens nära det underbara resultat man får med "el-metoden" Underbart resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tips hur man "sågar" ut flygplansvingar med denna tekniken. Ser du trämallen på kanten. Bara att följa den, med att trycka tråden mot den hela tiden. Borde funka på ditt projekt åxå.
Dom använder en vanlig bilbatteriladdare till sin tråd.

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som en helt underbar idé. Tack så mycket, jag har dock tillgång till ett så kallat "Nätaggregat" (skämt ;P)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Använd en fogsvans (en "snickarsåg" för dom som inte vet det), blir lite spill men det bör bli rakt och fint.

Permalänk
Medlem

visst, men ytan kommer inte ens nära den som uppstår om man "sågar" med varm tråd.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

BTW, visst är det tanataltråd man ska/bör använda? Isf. måste jag fixa det, ty jag misstänker att ~1mm²:s najtråd har lite för lågt motstånd

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk
Medlem

Borde man inte kunna använda en sån där figur såg eller vad de heter och byta ut sågbladet mot en ståltråd med spänninge över?

Visa signatur

Ei bor i stockholm och tar inget ansvar för allt som han säger
7900, 64 gig ram, radeon r290
Solna arbetscenter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av geekjoan
Tips hur man "sågar" ut flygplansvingar med denna tekniken. Ser du trämallen på kanten. Bara att följa den, med att trycka tråden mot den hela tiden. Borde funka på ditt projekt åxå.
Dom använder en vanlig bilbatteriladdare till sin tråd.

http://www.geekjoan.com/hobbyshow_2002/25.jpg

hehe var du på hobbymässan förra året eller ?

Visa signatur