Mottagning Telia vs Telenor

Permalänk
Medlem

Mottagning Telia vs Telenor

Jag har Telenor och min sambo Telia.

Upplever att hennes telefon ofta har bättre mottagning (fler staplar):

Är Telenor sämre?

Jag har iPhone X och hon iPhone 7.

Tänkte att det kunde vara skalet men verkar samma utan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk

Telia/Halebop har i princip alltid bättre täckning än de övriga operatörerna. Jag har haft nästan alla operatörer, och just täckningen är oslagbar hos Telia.

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag har Telenor och min sambo Telia.

Upplever att hennes telefon ofta har bättre mottagning (fler staplar):

Är Telenor sämre?

Jag har iPhone X och hon iPhone 7.

Tänkte att det kunde vara skalet men verkar samma utan.

Testa att låna varandras kort, förslagsvis lägger ni era telefoner på ett bord, har hon fler staplar än du så låter ni telefonerna ligga kvar, byt simkort med varandra och kolla hur många staplar du har nu, har du fler med hennes kort i din telefon så är Telia bättre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av InsipidPoison:

Telia/Halebop har i princip alltid bättre täckning än de övriga operatörerna. Jag har haft nästan alla operatörer, och just täckningen är oslagbar hos Telia.

Har haft Telia innan. Kanske dags att tänka på att byta tillbaka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Skrivet av Larsp777:

Har haft Telia innan. Kanske dags att tänka på att byta tillbaka.

Kan då rekommendera Halebop. Samma nät, men betydligt bättre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi:Corsair 4000D Airflow Moderkort:MSI Mag B460 Tomahawk
CPU:Intel Core i5 10400F
GPU:EVGA GeForce RTX 2060 SC 6GB
RAM:2x8GB - Team Group DDR4 2400MHz PSU:Corsair RM550X SSD:Toshiba RC500 NVME 240 GB (OS), Kingston NV2 NVME 2TB, PNY CS900 500GB

Permalänk
Medlem

Hur täckningen är på olika ställen kan såklart variera mellan operatörer, har du bättre med Telia på ett ställe så kan du ha sämre med Telia på ett annat ställe.

Sen detta med att Telia har bäst täckning, ja, om du bor i Norrland, annars är det ganska mycket skitsamma och numera så har de flesta andra operatörer nästan lika bra täckning däruppe.

Men ta en mätning på ett ställe är extremt missvisande..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Har haft Telia innan. Kanske dags att tänka på att byta tillbaka.

Skrivet av InsipidPoison:

Kan då rekommendera Halebop. Samma nät, men betydligt bättre priser.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller varför inte Fello? De kör också i Telias mobilnät och är ännu billigare än Halebop enligt mig.

Permalänk
Medlem

Jag upplever personligen att Telenor i regel har en stapel mer än Telia både i stockholmsområdet och ute på vischan. Men det beror väl extremt mycket var man är

Permalänk
Medlem

Telenor är dåligt förutom i större städer. Telia/halebop oftast bäst, men Tele2/Comviq har eller har haft bättre 4g täckning. Som norrlänning i glesbygd var jag tidigare tvungen att köra Telias nät, men nu har jag haft Comviq i flera år och det har fungerat över förväntan. Telenor funkar dock väldigt dåligt här. Hallon & Tre är helt otänkbara alternativ.

Min rekommendation är att prova Comviq. De har klart bättre täckning än Telenor och de är billiga med.

Permalänk

Telia är väldigt bra över lag. Om ni har varsit kort kan du göra mätningar på nätet med nästan alla telefoner och få ditt resultat i db (en siffra). Säger mycket mer än staplar!

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Jag bor i Skåne.

Vet att det var ett annat ställe som hennes var bättre också.

Fast någon vetenskaplig undersökning var det ju inte.

Det jag mest stör mig på är när jag åker tåg.

I Helsingborgområdet "ute på vischan" så är det ingen täckning alls.

Fast tåg är väl allmänt dåligt kanske.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Telenor är dåligt förutom i större städer. Telia/halebop oftast bäst, men Tele2/Comviq har eller har haft bättre 4g täckning. Som norrlänning i glesbygd var jag tidigare tvungen att köra Telias nät, men nu har jag haft Comviq i flera år och det har fungerat över förväntan. Telenor funkar dock väldigt dåligt här. Hallon & Tre är helt otänkbara alternativ.

Min rekommendation är att prova Comviq. De har klart bättre täckning än Telenor och de är billiga med.

Nu råkar det vara så här, Telenor har bäst täckning av alla operatörer sett genom Sverige.
Telenor delar 2G/4G med Tele2, samt en drös utav 3's master (vilka suger) förutom sina egna
Tele2/Comviq delar 3G-nät med Telia
Telias 4G suger dase.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Telia är helt klart överlägsna när det gäller täckning. Har jämfört en hel del eftersom jag också bor på landet.

Kör Halebop just nu men funderar på att byta till Fello, verkar schysstare och billigare.

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

P3 gjorde nyligen ett test med samtal och data i Sverige på de fyra största operatörerna, Telia vann, för andra året i rad. Tele2 kom 2:a och Telenor 3:a. Tele2 och Telenor ligger väldigt jämnt, Telia ett steg över och Tre en bit sämre.

Sen varierar ju täckningen beroende på var man är, Telia är inte bäst överallt, men generellt sett ja, Telia har bäst täckning.

Länk till test: http://www.p3-networkanalytics.com/portfolio-item/Sweden/

Visa signatur

Kallar mig moderat, tänker som en centerpartist & röstade på socialdemokraterna.

MB: GIGABYTE 990XA-UD3 CPU: AMD FX-6100 3.3 GHz GPU: ASUS HD 6970 RAM: 16GB Corsair Vengeance 1600 MHz DDR3 SSD: Corsair Force 3 128GB Lagring: 500GB PSU: ANTEC HC Gamer 900W Chassi: NZXT H2 Black

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nu råkar det vara så här, Telenor har bäst täckning av alla operatörer sett genom Sverige.
Telenor delar 2G/4G med Tele2, samt en drös utav 3's master (vilka suger) förutom sina egna
Tele2/Comviq delar 3G-nät med Telia
Telias 4G suger dase.

Stämmer en del det du säger.

Telenor och Tele2 delar samma TÄCKNINGSOMRÅDE på 2G o 4G, dock inte hastigheten i nätet, bakomliggande system är fortfarande individuellt.
Telenor och 3 delar också samma täckningsområde på 2100 3G bandet utanför Stockholm, Malmö, Göteborg, och Karlskrona. Bakomliggande system är fortfarande individuellt. 3 bygger dock ut själv på 3G 900
Tele2 och Telia har byggt 3G på 2100 bandet tillsammans. Bakomliggande system är fortfarande individuellt. Telia bygger också ut på 900 bandet själv.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer en del det du säger.

Telenor och Tele2 delar samma TÄCKNINGSOMRÅDE på 2G o 4G, dock inte hastigheten i nätet, bakomliggande system är fortfarande individuellt.
Telenor och 3 delar också samma täckningsområde på 2100 3G bandet utanför Stockholm, Malmö, Göteborg, och Karlskrona. Bakomliggande system är fortfarande individuellt. 3 bygger dock ut själv på 3G 900
Tele2 och Telia har byggt 3G på 2100 bandet tillsammans. Bakomliggande system är fortfarande individuellt. Telia bygger också ut på 900 bandet själv.

Nja, mja. Telenor och Tele2 äger företaget Net4Mobility som bygger ut masterna tillsammans. Så det är inte så att de smäller upp en mast och bara trycker in Telenor eller Tele2 på vissa master.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Stämmer en del det du säger.

Telenor och Tele2 delar samma TÄCKNINGSOMRÅDE på 2G o 4G, dock inte hastigheten i nätet, bakomliggande system är fortfarande individuellt.
Telenor och 3 delar också samma täckningsområde på 2100 3G bandet utanför Stockholm, Malmö, Göteborg, och Karlskrona. Bakomliggande system är fortfarande individuellt. 3 bygger dock ut själv på 3G 900
Tele2 och Telia har byggt 3G på 2100 bandet tillsammans. Bakomliggande system är fortfarande individuellt. Telia bygger också ut på 900 bandet själv.

Har du möjligtvis koll på när SJ kommer installera sina filter i tågen?
Alla masterna som är byggda nära järnvägar runtom i hela Sverige är för tillfället avstängda om jag inte missminner mig, för att inte störa ut SJ's kommunikation

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Har du möjligtvis koll på när SJ kommer installera sina filter i tågen?
Alla masterna som är byggda nära järnvägar runtom i hela Sverige är för tillfället avstängda om jag inte missminner mig, för att inte störa ut SJ's kommunikation

Stämmer ej, sedan sommaren 2016 så är alla aktiverade med full kraft.
Källa: http://www.swedroid.se/operatorer-forbattrar-tackningen-langs...
http://om.tele2.se/nu-forbattrar-tele2-tackningen-langs-sveri...
http://press.telia.se/news/nu-foerbaettras-mobiltaeckningen-f...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Nja, mja. Telenor och Tele2 äger företaget Net4Mobility som bygger ut masterna tillsammans. Så det är inte så att de smäller upp en mast och bara trycker in Telenor eller Tele2 på vissa master.

Nej, men det jag menar är att hastigheten i nätet är inte delad, utan helt individuellt. Så på ett ställe där Telenor har låg hastighet, så kan dem med Tele2 kanske inte märka av det, då Tele2 har tillräcklig kapacitet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Mina två chefer kör Tele2, jag tvingade dem att skaffa Telia till mig då jag haft det privat innan.

Jag har betydligt bättre täckning än de har, alla vi tre har äppelskrutt.

Visa signatur

Raijintek Ophion Evo | 9900K | EVGA GTX 1080Ti | Gigabyte Z390 | Corsair 16GB 3200Mhz Vengeance | Corsair H100i |

Permalänk
Medlem

Där jag håller till så är Telenors nät bättre än de andra. Har haft alla 4 större operatörers nät.

Men allt beror på var man bor. Det som är bäst hos mig behöver inte vara det hos dig.

Permalänk
Medlem

I många områden i skåne har jag märkt att Telia har väldigt dålig täckning jämfört med Telenor, har själv Vimla men chefen och en kollega har Telia/halebop och ganska ofta de klagar på att de inte har täckning när jag har runt 2 av 4 i signalstyrka.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem

Vet personer som inte har någon täckning alls med telia. Vet andra som bara har täckning med telia.

Alla operatörer har täckningskartor man kan nyttja. De är inte exakta, men de visar att telia inte är bäst på varje kartsnutt i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Jag har Telenor och min sambo Telia.

Upplever att hennes telefon ofta har bättre mottagning (fler staplar):

Är Telenor sämre?

Jag har iPhone X och hon iPhone 7.

Tänkte att det kunde vara skalet men verkar samma utan.

På mitt jobb är det Tre och Telenor som har bäst täckning, Telia har ingen täckning/dålig täckning, ligger ute i skogen någon mil från närmaste samhälle.. så de där med att telia alltid är bättre är en myt.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns nog ingen täckningskarta som är oberoende, heltäckande, baserad på mätningar (och inte simuleringar som operatörernas egna) och publikt tillgänglig men BBK har iallafall https://www.bredbandskollen.se/map
En del kommuner mäter täckningen i sina fordon för att få väldigt detaljerade kartor men det är bökigare att få tag på deras resultat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns nog ingen täckningskarta som är oberoende, heltäckande, baserad på mätningar (och inte simuleringar som operatörernas egna) och publikt tillgänglig men BBK har iallafall https://www.bredbandskollen.se/map
En del kommuner mäter täckningen i sina fordon för att få väldigt detaljerade kartor men det är bökigare att få tag på deras resultat.

Kommuner med mätningar finns o ta del av på tackningskollen.se för din info

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Ah, se där. Jag har dessvärre inte märkt av någon förbättring. =(

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Telia och Telenor har fungerat bra för mig men Tre var för mig helt värdelöst, men det beror säkert på vart man bor och färdas, ibland spelar telefon roll med

Permalänk
Medlem

väldigt sällan haft problem med mottagning med Telia. Kan inte uttala mig om Telenor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Telias 4G suger dase.

Hastigheten tycker jag inte det är något större fel på. Får 198 Mbit ner och 41 upp med Telia 4G+ i utkanten av Göteborg. 203,7 / 41,04 med Bredbandskollen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.