Skillnad på kvalitet på glas från specsavers och synoptik

Permalänk

Skillnad på kvalitet på glas från specsavers och synoptik

Håller på att leta efter nya glasögon och har hittat bågar på både Specsavers och Synoptik.
Har fastnat för bågarna på Specsavers men är lite fundersam hur kvaliteten på glasen är där. På Synoptik kan man välja flera olika nivåer av glas. Men på Specsavers finns inga sådana val utan det man kan välja till är att glasen skall slipas tunnare och då kan man få någon form av antireflex, repskydd och smutsavvisande glas, kallas UltraClear SuperClean.

Är det någon som har erfarenheter av glasen från Specsavers och hur bra kvalitet det är på dem? eller av glasen ifrån Synoptik, tänkte mest på "guld" glasen. Eller om någon har erfarenheter av båda kedjorna så är det varmt välkommet.

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB

Permalänk
Medlem

Jag har själv glas från Specsavers och valt glas med högre brytning. 1.63 har jag för mig siffrorna vad.

Mina glas är också ganska tjocka (-5,25 och -4,25 tror jag) och det jag märkt är att om jag inte tittar genom glasen där det är meningen att jag ska titta, utan tittar lite under eller över den punkten så får jag lite skiftningar i färger. Kanter blir gröna eller röda. Detta har jag dock även på mina andra glas från Smarteyes så jag tror inte det är fel i glasen eller helt enkelt en gräns jag nått i vad glasen klarar av. Jag hade inte detta fenomen tidigare med tunnare glas. Detta är egentligen inget problem utan något jag vande mig snabbt bit. Ser det knappt längre.

I stort är jag väldigt nöjd med Specsavers. Har haft dem som optiker i princip hela mitt liv, sedan jag fick mina första par. Kedjan har hetat lite olika bara.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft Synsam hela livet men jag hämtade ut mina nya glasögon från Specsavers idag faktiskt och är än så länge hur nöjd som helst. Jag förstår inte riktigt din fråga. Från vad jag kan se verkar Specsavers erbjuda samma tillval som Synoptik men de klumpar inte ihop dem på samma sätt, du ser ut att vara lite mer fri med hur du väljer på Specsavers. Jag var tvungen att välja till deras tunnaste plastglas, index 1,74. Då ingår samtidigt antirep- och antireflexbehandling.

Båda gör glasögon av hög kvalitet, så mycket kan jag lova. Mer än så är svårt att säga utan en mer specifik fråga.