Kan man ringa upp fler samtidigt?

Permalänk
Medlem

Kan man ringa upp fler samtidigt?

Hej hej,
Jag och sonen har varit med om något märkligt:
Satt och snackade en kväll i headset med varandra på PS4an förra månaden (tror inte vi ens spelade just då) när bådas telefoner ringde samtidigt.
När jag svarar så svarar min son på andra sidan samtidigt. Han lägger på direkt när han hör att jag svarar och sedan gör även jag det efter några ”hallå, hallå..”.
Hur kan detta hända?

Info:
1)Det stod ”inget uppringnings-ID” på bådas
telefon displayer.
2) Vi har helt olika fabrikat på mobiltelefonerna.
3) Helt olika leverantörer av mobil abonnemang.
4) Ingen ser ju på Ps4an att vi pratar med varandra i menyerna på PS4an (ingen av våra vänner/familj visste om att vi skulle prata med varandra)
5) Jag har hemligt nummer.
6) Telia kopplade in tekniker men de strulade till det och när jag för 3e ggr ville ha svar så var det för sent att spåra samtalet, (max 14 dgr bakåt )
7) Blir uppmanad av Chefen på Telia att göra Polis anmälan MEN Polisen ville inte ens ta i detta och sa bara ”återkom om det händer flera ggr”
8) Vi har olika internet leverantörer.
9) Vi bor inte ens i samma stad.
10) Tror inte ens att vi har lagt in telefonnummer på PS när vi Registrerade kontot där för en herrans massa år sedan.

Enligt en på Telia så ska det gå att ringa fler samtidigt men eftersom jag inte visste det så ville personen inte prata vidare om detta och berätta hur och vem som kan göra detta.

Sonen e jätte orolig nu och jag har blivit misstänksam mot både T. och P.
Har inget att dölja men nu ligger både virusskydd och VPN block på mobilen (pga detta och när jag ringde Telia för att få svar så har samtalet brutits med datakrångel ljud ”ytterst sällan detta har hänt senaste 5-6 åren”).
E jag för nojjig eller kan det finnas nått väldigt skumt i det som hänt som gör att jag ska vara vaksam på mera/annat?

Mycket tacksam för alla svar och jag skrev så mycket info så jag hoppas ingen info missades!

Permalänk
Medlem

Jag har blivit busringd på det viset att man (två kompisar) lägger mobilerna emellan varandra så att de man ringer pratar med varandra. Inget über-tekniskt direkt. Dessutom kan man (åtminstone via Telenor) lägga till flera i samtalet och muta sig själv, så att de man ringer pratar med varandra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 | Corsair Vengeance RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MT/s CL30 | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | Intel 510 120GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepopp:

E jag för nojjig eller kan det finnas nått väldigt skumt i det som hänt som gör att jag ska vara vaksam på mera/annat?

Skrivet av Pepopp:

7) Blir uppmanad av Chefen på Telia att göra Polis anmälan MEN Polisen ville inte ens ta i detta och sa bara ”återkom om det händer

Det finns en anledning varför polisen inte vill ta i detta, om det är precis som du förklarat så har väl inget "problem" inträffat..
Ja det är konstigt att bli uppringd samtidigt på två telefoner i sammanhanget men inget av betydelse har ju skett enligt din beskrivning, så varför göra en grej av det?

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Rekordmedlem

Det var väl ett gruppsamtal och det har ju tidigare förekommit att folk busringt med dem så att 2 personer kopplas ihop och tror att den andre ringt utan att någon av dem ringt upp, den som egentligen ringt behöver ju inte delta i samtalet.
En klassiker är ju nät Hassan kopplade ihop pizzerior

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var väl ett gruppsamtal och det har ju tidigare förekommit att folk busringt med dem så att 2 personer kopplas ihop och tror att den andre ringt utan att någon av dem ringt upp, den som egentligen ringt behöver ju inte delta i samtalet.
En klassiker är ju nät Hassan kopplade ihop pizzerior
https://www.youtube.com/watch?v=GiRnRomNOZU

Jo men då ringde dom upp en i taget (R1,2 och 3 på fasta nätet)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Det finns en anledning varför polisen inte vill ta i detta, om det är precis som du förklarat så har väl inget "problem" inträffat..
Ja det är konstigt att bli uppringd samtidigt på två telefoner i sammanhanget men inget av betydelse har ju skett enligt din beskrivning, så varför göra en grej av det?

Nej men jag ville bara höra om jag ska vara mer vaksam hädanefter eller bara släppa det och lugna sonen med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seziuo:

Jag har blivit busringd på det viset att man (två kompisar) lägger mobilerna emellan varandra så att de man ringer pratar med varandra. Inget über-tekniskt direkt. Dessutom kan man (åtminstone via Telenor) lägga till flera i samtalet och muta sig själv, så att de man ringer pratar med varandra.

Okey, men som jag skrev så visste ingen att vi snackade, men jag släpper detta nu i så fall, tack för alla era svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepopp:

Okey, men som jag skrev så visste ingen att vi snackade, men jag släpper detta nu i så fall, tack för alla era svar!

Vad spelar det för roll att ni pratade via Playstation samtidigt som detta skedde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepopp:

Nej men jag ville bara höra om jag ska vara mer vaksam hädanefter eller bara släppa det och lugna sonen med det.

En bra strategi är att aldrig svara på hemliga nummer.
Och om man nu vill svara så använd en app som kan spela in samtalet till en ljudfil på din telefon (ifall det nu skulle kunna vara en uppringare med skumma avsikter)

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av evirob:

Vad spelar det för roll att ni pratade via Playstation samtidigt som detta skedde?

Bara att PS servern kanske ringde upp oss, inget annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Detta är så fånigt; jag vågar lova att den överväldigande majoriteten av de som ringer från dolt nummer är legitima aktörer (myndigheter, företag... etc.). Hela "jag svarar inte på dolda nummer"-grejen är absurd.

OT: Om inget skett så finns det inget att hänga upp sig på. En märklig händelse - men också en utan praktiska konsekvenser.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Och om man nu vill svara så använd en app som kan spela in samtalet till en ljudfil på din telefon (ifall det nu skulle kunna vara en uppringare med skumma avsikter)

Okey, det ska jag i så fall ladda ner om någon av oss 2 blir uppringd igen (men att spela in tomt hade inte gett något i det som hände). Tips på app?

Permalänk
Medlem

Alla säljare ringer ju upp 3-4 personer samtidigt o när en svarar läggs de andra uppringningarna ner.
Det var säker något sådant som hände, vill du slippa det så installera nån anti spam app i luren typ truecaller...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 4070 TI| 2x24Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Alla säljare ringer ju upp 3-4 personer samtidigt o när en svarar läggs de andra uppringningarna ner.
Det var säker något sådant som hände, vill du slippa det så installera nån anti spam app i luren typ truecaller...

/Homer_S

Okey, nice, Tack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pepopp:

Jo men då ringde dom upp en i taget (R1,2 och 3 på fasta nätet)

Det går så snabbt att ringa upp via en app eller webtjänst att du tror att det sker exakt samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Detta är så fånigt; jag vågar lova att den överväldigande majoriteten av de som ringer från dolt nummer är legitima aktörer (myndigheter, företag... etc.). Hela "jag svarar inte på dolda nummer"-grejen är absurd.

OT: Om inget skett så finns det inget att hänga upp sig på. En märklig händelse - men också en utan praktiska konsekvenser.

Delar inte riktigt helt synen på att det är en "överväldigande majoritet som ringer från dolt nummer", ofta har de en telefonväxel och som det generella numret syns ifrån (annat vore dumt, såvida det inte är någon form av anonym hotline).

Borde tillagt att det är rimligt att svara på samtal från dolt nummer om man vet att man väntar samtal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Delar inte riktigt helt synen på att det är en "överväldigande majoritet som ringer från dolt nummer" [...]

Det var inte heller vad jag sa. Precis som det står i citatet ovanför ditt inlägg så sa jag att "jag vågar lova att den överväldigande majoriteten av de som ringer från dolt nummer är legitima aktörer [...]".

Men skitsamma, det är off-topic i sammanhanget. Ha en trevlig söndag!

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Måste säga att du låter ohälsosamt paranoid om du ringer och bråkar med Telia och försöker polis anmäla 1(!?) konstig uppringning. Din historia får det att låta som en automatisk försäljare uppringning.
Som tillägg så kan jag ju säga att bara för att du har hemligt nummer så betyder det ju inte att du har fått ett nytt, oanvänt unikt nummer (om det gäller mobil).