Permalänk

Trådlöst nätverkskort

Hej
Har precis tecknat ett 1000/1000 abonnemang hos Bahnhof och skulle vilja komma upp i så höga hastigheter som möjligt. Har en router asus rt n66u. Är den tillräcklig eller behöver jag byta ut den? Behöver ett trådlöst nätverkskort till en dator. Vad rekommenderar ni? Gärna USB.
Vh
Peter Nielsen

Permalänk
Hedersmedlem

Glöm den routern och USB-nätverkskort om du vill kunna använda 1Gb/s och det gäller både trådlöst och trådat men trådat kommer närmare.

Trådat och annan router krävs om du vill ha stabilitet, annars möjligen dyrare AC-router och pcie-kort som klarar hastigheterna i verkligheten. Se till att undersöka hur miljön ser ut först så inte grannarna stör dig för mycket. WifiAnalyzer fungerar t ex rätt bra.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Glöm den routern och USB-nätverkskort om du vill kunna använda 1Gb/s och det gäller både trådlöst och trådat men trådat kommer närmare.

Trådat och annan router krävs om du vill ha stabilitet, annars möjligen dyrare AC-router och pcie-kort som klarar hastigheterna i verkligheten. Se till att undersöka hur miljön ser ut först så inte grannarna stör dig för mycket. WifiAnalyzer fungerar t ex rätt bra.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Inte nödvändigt att komma helt upp i de hastigheterna, men jag skulle vilja få avsevärt bättre hastigheter än de 100/100 jag har nu. Min dator är inte helt ny så jag vet inte om jag har möjlighet att installera ett pcie-kort. Vilken router rekommenderar ni i så fall? Och vilka hastigheter kan jag komma upp i med ett USB trådlöst nätverkskort?
Hälsningar
Peter

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kommer säkert komma upp i run 250-300 "sustainable" om du byter ut router samt skaffar ett instickskort. Wifi kommer dock alltid vara sämre än trådat pga half-duplex.

Ang. vad du borde köpa - du kommer säkert bli jättenöjd med godtycklig Asus-router med AC samt motsvarande Asus USB/PCIe-kort.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

Du kommer säkert komma upp i run 250-300 "sustainable" om du byter ut router samt skaffar ett instickskort. Wifi kommer dock alltid vara sämre än trådat pga half-duplex.

Ang. vad du borde köpa - du kommer säkert bli jättenöjd med godtycklig Asus-router med AC samt motsvarande Asus USB/PCIe-kort.

Tack för svar. Så min nuvarande router duger inte?

Permalänk
Skrivet av nille12345:

Tack för svar. Så min nuvarande router duger inte?

Du menar 250-300 med den fasta uppkopplingen?

Permalänk
Medlem

@nille12345: Om du kör trådat till din nuvarande router så klarar den (enligt tester) runt 750Mbit, vilket absolut får ses som bra.

250-300 menar jag att du kommer upp i om du köper ny router - vet inte vilken wifimodul du har på datorn, så svårt att säga om du behöver nåt typ usb-kort.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Skrivet av moron:

@nille12345: Om du kör trådat till din nuvarande router så klarar den (enligt tester) runt 750Mbit, vilket absolut får ses som bra.

250-300 menar jag att du kommer upp i om du köper ny router - vet inte vilken wifimodul du har på datorn, så svårt att säga om du behöver nåt typ usb-kort.

Tack för bra och snabba svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av nille12345:

Inte nödvändigt att komma helt upp i de hastigheterna, men jag skulle vilja få avsevärt bättre hastigheter än de 100/100 jag har nu. Min dator är inte helt ny så jag vet inte om jag har möjlighet att installera ett pcie-kort. Vilken router rekommenderar ni i så fall? Och vilka hastigheter kan jag komma upp i med ett USB trådlöst nätverkskort?
Hälsningar
Peter

Når du 100/100 över WiFi idag så skulle jag vara nöjd med det. Visst går det att få bättre fart, men det handlar i så fall om flera tusenlappar du måste slänga upp och det finns egentligen inga garantier. Det handlar också om hur miljön ser ut runt ditt nätverk. Hur långt är det till routern, material i väggarna, andra nät runtomkring dig osv. Samtidigt skriver du att din dator är så gammal att du är osäker på om den kan ta ett pcie-kort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!