Filinformation utforskaren i Windows 10

Permalänk
Medlem

Filinformation utforskaren i Windows 10

Hej. Hoppas jag hamnat rätt med min fråga. Ringde Microsoft men dem kunde inte hjälpa mig.
Har ny dator och Windows 10 sen Januari och något som stör mig väldigt mycket är att det inte går att se filinformation som det gått att göra innan (Win7), pratar om filhanteraren. Jag är van att bara kunna markera tex en videofil eller en ljudfil och sen se info i ett fält nedantill. Det jag vill kunna se är filtyp, längd och storlek samt upplösning för videofiler men jag får bara massa annat sk*t. I bästa fall får jag "VLC media file". Har försökt ändra filinfo i det högra fältet som dyker upp men utan framgång. Är liksom inte intresserad av att veta Genre, Klassificering osv.
Skulle vara jättetacksam om någon kunde/ville hjälpa mig.

Permalänk
Medlem

Installera mediainfo så kan du hålla muspekaren över mediafiler och få väldigt mycket information om dem. Inte genre dock.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Installera mediainfo så kan du hålla muspekaren över mediafiler och få väldigt mycket information om dem. Inte genre dock.

Tack för svar, men jag är inte intresserad av att behöva ha ett externt program för att visa just dem få av filens egenskaper jag vill se. Måste finnas ett annat sätt för en så här enkel och självklar sak.

Permalänk
Medlem

Det går ju utmärkt? Klicka på "Visa" och "Informationsfönstret"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Udihow:

Tack för din tid men du missförstår mig lite tror jag eller är jag dålig på att förklara. Jag vill liksom kunna se filtyp tex .avi eller .mp3 men det står bara "VLC Media file" och sen annat ointressant. Hade inte detta problem med Win7. Vill jag se filtyp måste jag gå in på filens egenskaper vilket är fruktansvärt tröttsamt.

Permalänk
Medlem

ändrar jag så min mp4 fil öppnas i vlc så står filtypen inom parentes istället.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Tack, men vill inte behöva använda dels detaljerad lista (förutom bland musiken) samt visning av filnamnstillägg ikryssat. Det har man inte behövt innan. I utforskaren vill jag inte ha tex .mp3 efter filnamnet. Denna infon vill jag bara ha om jag markerar filen. Känns som att jag förklarar skitkonstigt. Men jag börjar misstänka att jag måste acceptera att det inte går att ha det som jag hade det innan, störande men men. Stort tack iaf för att du tog dig tid och försökte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

https://i.imgur.com/3nQgWnz.png

ändrar jag så min mp4 fil öppnas i vlc så står filtypen inom parentes istället.

https://i.imgur.com/Y51JKDY.png

Jag får inte filtyp alls, bara vlc media file.

Permalänk
Medlem

Vill du ha andra kolumner? Högerklicka på kolumnerna och tryck "mer" där kan du lägga till ändra å ta bort. tex byta "Typ" till "filtyp" och endast på filtypen, samt lägga till "längd" för att se hur lång en video är.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnat:

Tack, men vill inte behöva använda dels detaljerad lista (förutom bland musiken) samt visning av filnamnstillägg ikryssat. Det har man inte behövt innan. I utforskaren vill jag inte ha tex .mp3 efter filnamnet. Denna infon vill jag bara ha om jag markerar filen. Känns som att jag förklarar skitkonstigt. Men jag börjar misstänka att jag måste acceptera att det inte går att ha det som jag hade det innan, störande men men. Stort tack iaf för att du tog dig tid och försökte.

klart det går, men man kan få pilla lite om man har väldigt specifika krav. låter som att det är status fältet i explorer du vill ändra?

https://www.howtogeek.com/260434/how-to-make-windows-10s-file...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

klart det går, men man kan få pilla lite om man har väldigt specifika krav. låter som att det är status fältet i explorer du vill ändra?

Det hjälpte faktiskt. Inte perfekt som jag vill ha det men en markant förbättring, STORT tack! Ja jo men att ha dem funktionerna jag alltid haft borde inte vara så krångligt att få fram. Däremot har jag skräddarsytt väldigt mycket med hjälp av registret och power shell men det är en annan sak. Ja precis, statusfältet, har ju alltid varit i underkant i Win7 men är ju ändrat till högerkant nu. inte så störande i sig men ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

Skrivet av Magnat:

Det hjälpte faktiskt. Inte perfekt som jag vill ha det men en markant förbättring, STORT tack! Ja jo men att ha dem funktionerna jag alltid haft borde inte vara så krångligt att få fram. Däremot har jag skräddarsytt väldigt mycket med hjälp av registret och power shell men det är en annan sak. Ja precis, statusfältet, har ju alltid varit i underkant i Win7 men är ju ändrat till högerkant nu. inte så störande i sig men ja.

Skumt att länken inte nämner/börjar med enkla sättet trots att man i vissa bilder bara är 1 klick ifrån (Halvvägs ned i artikeln efter rubriken "Hide the Frequent Folders in the Quick Access List").

1. Tools / Folder options / View /
Lite längre ned i listan så kan man ändra att kända filtyper alltid ska visas (Hide extensions for known file types).

2. Om man i Explorer vill ändra vilka kolumner som ska vissas så öppnar man mappen. Höger klick på en av kolumn rubrikerna. Om det du vill lägga till inte är med trycker du på more.

Du ville bla ha:
Length (längd på video/ljud filer)
Frame Height
Frame With

Om dom dyker upp i felordning kan du efteråt ta tag i kolumn rubriken och flyttar den ditt du vill ha den.

Jag vet att det du vill ha finns men för mig ändras det automatiskt nästa gång jag öppnar mappen efter att jag flyttat dit tex ljud eller video filer. Speciellt om jag använder de Music, Picture och Video mappar till vänster som Windows redan skapat.

3. Minns inte vilken Windows version det gällde men förr kunde jag sen gå tillbaka till punkt 1 och trycka på "Apply to Folders knappen" så fick flera mappar det utseendet. Kanske funkar det fortfarande för dig.

stavning
Permalänk
Medlem

Höger klickar man på en partion (dvs C: eller D: etc) heller folder och sen properties (längst ner) och sen väljer customize (har ej swe win så vet inte swe namn).

i vilket fall som helst så är det fliken längst till höger om du öppnar en folder (längst till höger raden högst upp om du öppnar en partion).

Där kan man välja "vilken folder man vill ha" och det finns general items/document/bilder/musik/video, glöm ej att kryssa i att underliggande mappar ska ha samma "template".
Du kan även välja en bild som ska visas som mappikon.
Sen tryck apply.
Med detta så ställer man in mappar så dom har den genre man vill ha på dom, nya mappar man gör får oftas samma genre som den mapp man skapar nya mappen i (inte alltid dock har råkat ut för att då del ibland inte ofta dock).

Sen kan man gå till "1. Tools / Folder options / View /" och ställa in om man vill se filändelser/gömda/systemfiler/osv klicka apply (nere till höger) och sen klicka på "apply to folders".

Jag hade problem i början när jag först använde win8,1 (kan ha varit win7 men tror inte det) med att dessa inställningar ej "fastnade" detta var ju även under tiden jag lärde mig om "mapp templates" så kan ha haft med det att göra.
Men sedan dess så har jag alltid klickat apply efter inställningarna (dvs filändelser/gömda/system filer/etc) är gjorda klickat ok (så fönstret stängt ner) öppnat fönstret igen och sen klickat "apply to folders".
Efter jag började göra detta så har jag ej haft problem.

Utöver filändelser/gömda/system filer/etc inställningarna så sparas även info om vilka kolumner man har (i mitt fall Name/type/size) och vilken bredd dessa har (i mitt fall en betydligt bredare namn kolumn).

Jag kör alla mappar på alla hd/partioner som general items och har som sagt enbart nmn/type/size (och filändelser/gömda/system filer synligt).

Allt som allt så kan man ställa in hur man vill se sina mapptyper (om man vill använda fler än en typ) och sen höger klicka på partion/mapp och ställa in mapptyp och du kommer få mapptypens "utseende" i den mappen (och underlioggande mappar om man kryssade i den valmöjligheten).
Det tar några sek att ändra alla mappar på en större partion med mycket filer/mappar.

När jag sorterade/raderade hela min (nu, innan runt 8-9TB större) 35TB (ja T och ej G) video samling så ändrade jag dock dessa mappar tioll video och vlade ett par media relaterade kolumner (gick sen tillbaks till general items när jag var färdig).
Det var till en viss hjälp MEN öppnade av mappar (även den man nyss var i) över nätverk med vissa mediarelaterade kolumner slöar ner öppnandet BETYDLIGT och det beror givetvis på antal filer i mappen men även storleken.
Storleken borde ej ha betydelse då det går lika snabbt att få fram infon från extremt stora filer som små filer med mediainfo men i explorer så har storleken stor betydelse tyvärr.
Windows är även rätt kass på att hitta nån vettig info från alldeles för många filer ungefär 1/4 del av mina väldigt varierande 50mb till 50GB filer i allt från mp4/mkv/wmv/avi/asf/etc så hittas ingen heller extremt felaktig info (mediainfo funkar alltid dock).

Det var till mer hjälp än inte för mig dock men det var knappt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Hedersmedlem

Passar bättre här.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro