Höger klickar man på en partion (dvs C: eller D: etc) heller folder och sen properties (längst ner) och sen väljer customize (har ej swe win så vet inte swe namn).
i vilket fall som helst så är det fliken längst till höger om du öppnar en folder (längst till höger raden högst upp om du öppnar en partion).
Där kan man välja "vilken folder man vill ha" och det finns general items/document/bilder/musik/video, glöm ej att kryssa i att underliggande mappar ska ha samma "template".
Du kan även välja en bild som ska visas som mappikon.
Sen tryck apply.
Med detta så ställer man in mappar så dom har den genre man vill ha på dom, nya mappar man gör får oftas samma genre som den mapp man skapar nya mappen i (inte alltid dock har råkat ut för att då del ibland inte ofta dock).
Sen kan man gå till "1. Tools / Folder options / View /" och ställa in om man vill se filändelser/gömda/systemfiler/osv klicka apply (nere till höger) och sen klicka på "apply to folders".
Jag hade problem i början när jag först använde win8,1 (kan ha varit win7 men tror inte det) med att dessa inställningar ej "fastnade" detta var ju även under tiden jag lärde mig om "mapp templates" så kan ha haft med det att göra.
Men sedan dess så har jag alltid klickat apply efter inställningarna (dvs filändelser/gömda/system filer/etc) är gjorda klickat ok (så fönstret stängt ner) öppnat fönstret igen och sen klickat "apply to folders".
Efter jag började göra detta så har jag ej haft problem.
Utöver filändelser/gömda/system filer/etc inställningarna så sparas även info om vilka kolumner man har (i mitt fall Name/type/size) och vilken bredd dessa har (i mitt fall en betydligt bredare namn kolumn).
Jag kör alla mappar på alla hd/partioner som general items och har som sagt enbart nmn/type/size (och filändelser/gömda/system filer synligt).
Allt som allt så kan man ställa in hur man vill se sina mapptyper (om man vill använda fler än en typ) och sen höger klicka på partion/mapp och ställa in mapptyp och du kommer få mapptypens "utseende" i den mappen (och underlioggande mappar om man kryssade i den valmöjligheten).
Det tar några sek att ändra alla mappar på en större partion med mycket filer/mappar.
När jag sorterade/raderade hela min (nu, innan runt 8-9TB större) 35TB (ja T och ej G) video samling så ändrade jag dock dessa mappar tioll video och vlade ett par media relaterade kolumner (gick sen tillbaks till general items när jag var färdig).
Det var till en viss hjälp MEN öppnade av mappar (även den man nyss var i) över nätverk med vissa mediarelaterade kolumner slöar ner öppnandet BETYDLIGT och det beror givetvis på antal filer i mappen men även storleken.
Storleken borde ej ha betydelse då det går lika snabbt att få fram infon från extremt stora filer som små filer med mediainfo men i explorer så har storleken stor betydelse tyvärr.
Windows är även rätt kass på att hitta nån vettig info från alldeles för många filer ungefär 1/4 del av mina väldigt varierande 50mb till 50GB filer i allt från mp4/mkv/wmv/avi/asf/etc så hittas ingen heller extremt felaktig info (mediainfo funkar alltid dock).
Det var till mer hjälp än inte för mig dock men det var knappt.