Vilken 4k monitor är bäst och mest prisvärd för xbox one x?

Permalänk
Medlem

Vilken 4k monitor är bäst och mest prisvärd för xbox one x?

Inhandlade nydligen ett xbox one x som jag kör på min 1080p projektor vilket har varit mycket trevligt.

Nu satsar jag lite hårdare på gaming och vill gärna inskaffa mig en grym monitor som passar bra ihop med mitt xbox x.

Rekommendationer, och vad för prisklass får man räkna med?
- Jag är alltid ute efter det bästa och senaste... så räknar med att de kan kosta ett par lappar

Samt hur stor skillnad är det egentligen på 1ms och 5ms, kommer man att märka skillnad?

Tacksam för alla svar, letar efter en bra combo för maximal upplevelse.

Mvh
1Nkz

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 1Nkz:

Samt hur stor skillnad är det egentligen på 1ms och 5ms, kommer man att märka skillnad?

Siffran 1 och siffran 5.

Ja, det är enorm skillnad. Men det har inte med siffran 1 eller siffran 5 att göra, utan beror på produkten som sådan. Ingen 4K-monitor idag är riktigt lämplig för detta. Du främst pengar för sådant du inte riktigt kan utnyttja med en xbox.

En skärm avsedd för spel och höga frekvenser kommer att minska eftersläpsnivåer. Men det förutsätter att du har spel och hårdvara som använder de frekvenserna. Det kommer med xboxen, om jag hängt med rätt i nyheterna, likt möjlighet att köra 120 Hz. Detta kommer till viss del vara sak samma för spel som ända bara renderas i 60 fps. Först när spelen renderas i 120 fps kommer den stora skillnaden.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Tack så hemskt mycket för svar! Denna info var det jag eftersökte. Har du något exempel på monitor du kan rekommendera?

Permalänk
Bildexpert 📺

@1Nkz: Vilken egenskap är det du prioriterar för din xbox? För det flesta av de bättre gamingskärmarna fungerar och du behöver något som inte är strypt på HDMI-anslutningen.

Dock skulle jag personligen vänta och se på xbox-uppdateringarna kring vad som fungerar och inte i fråga om frekvens, adaptiv synk och så vidare. Köper du något nu är risken att skärmen inte fungerar exakt som du hoppas.

Permalänk
Medlem

@1Nkz: Nu är jag inte så kunnig, så överlåter rekommendationerna till någon annan - men kan tänka mig att det hjälper att veta vad för storlek du hade tänkt på skärmen?
Man vill ju inte ha för liten, men eftersom du väljer att skriva "monitor" och inte "TV" så antar jag att du inte vill ha alltför stor heller (?). Samtidigt så har du haft en projektor innan så ja ... svårt att veta vad du är ute efter.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Samlooh: tack för svar, mycket sant det skulle jag ha gjort tydligare. Alltså tänker mig något under 30 tums. Då den kommer placeras framför som en klassisk PC uppsättning.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Återigen tacksam för svar! De framförallt jag letar efter är en vass responstid (spelar mycket fps spel) och bra bild. Jag är relativt ny på monitors så vet inte vad som är skam och vad som är ett bra alternativ.

Storlek: allt under 30"
Budget: 8000 kr

Kom gärna med en personlig favorit eller liknande. Då jag gärna inte vill köpa något skräp..

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@1Nkz: Om du med "vass responstid" menar "lite eftersläp" så har alla spelskärmar låga eftersläpsnivåer. TN-paneler ger minst och VA-paneler mest. Det råder stor variation mellan produkter.

Om du med "vass responstid" menar "kort latens/input lag" så har alla spelskärmar låga latensnivåer idag. Tänk dock på att detta ofta testas med Displayport och över HDMI kan det skilja sig.

Har skrivit mer om detta i: https://www.sweclockers.com/artikel/24890-sweclockers-guide-t...

Men som skrivet - är det xbox one x som är prioritet kan det vara värt att vänta på uppdateringarna som ger adaptiv synk och 120 Hz så att det hinner testats och beprövas innan du köper en ny skärm för ändamålet. Spelskärmar idag testas främst för hur de fungerar ihop med datorer och då med en väldig tydlig betoning på Displayport, inte på HDMI som xboxen använder.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: Ytterst tacksam för alla råd och svar. Jag skall ta en titt på länken och försöka förstå mig på bättre vad som kommer att passa mina behov.