Undrar över watt-antalet på min bärbara dator. Gällandes inköp av inverterare 12v-230v

Permalänk
Medlem

Undrar över watt-antalet på min bärbara dator. Gällandes inköp av inverterare 12v-230v

Har en Asus rog G750JH som jag vill kunna ladda på min båt. För att kunna göra detta behöver jag inhandla en inverterare som gör 12v till 220-230v. De kommer dock i en uppsjö av watt-antal. De uppger alltid ett watt-antal som de klarar av kontinuerligt och ett watt-antal som de kan peaka till. Jag läser även att inkopplingsströmmen kan uppgå till 10ggr normala watten. Hur väl tror ni att detta stämmer gällandes en bärbar dator?

Hur många watt kräver min laddare kontinuerligt?
Undrar även om det finns någon risk att skada batteriet i detta upplägg? Jag ska såklart köpa en inverterare med äkta sinusvåg.

Permalänk
Medlem

Watt = effekt. Det räknar du ut med en formel: P=U*I, där P är effekten, U är spänningen och I är strömmen. Så om din bärbara dator behöver en spänning på 12V och en ström på 3A så blir effekten: 36W. Kolla på din bärbara dators laddare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ok, det står:

Output: 19,5V 11,8A
Det ska alltså ge 230W

På Input står det:
100-240V ~ 3,2A
Alltså 320W-768W

Antar att det är input som är det viktiga i detta fall. Då ska jag alltså köpa en 1000W inverterare?

Varför säger man att inkopplingsströmmen kan peaka 10ggr det normala watt-antalet? Känns lite överdrivet att köpa en inverterare med peak på 8000W.

Permalänk
Vila i frid

Ska man vara helt korrekt behöver du behöver göra om 12 volt till 19 volt och 9.5 ampere dvs 180 watt. Risken att skada båtens eller datorns batteri är obefintlig. 220 volt i en fuktig fritidsbåt bör man som levande människa vara väldigt försiktig med. Rekommenderar en portabel jordfelsbrytare.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, kanske värt att titta på en DC-DC step up istället för att omvandla till växelström för att sedan omvandla tillbaka till likström?

Kan ju kanske vara svårt att hitta just en billaddare med så höga specs men kanske går att lösa med någon annan omvandlare som man löder på en laptop-plug på, eller kanske batteriet i laptopen kan hantera peaksen?

Någon annan här kanske har erfarenhet av att använda lite svagare laddare till törstiga laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgei:

Ok, det står:

Det ska alltså ge 230W

På Input står det:
100-240V ~ 3,2A
Alltså 320W-768W

Antar att det är input som är det viktiga i detta fall. Då ska jag alltså köpa en 1000W inverterare?

Varför säger man att inkopplingsströmmen kan peaka 10ggr det normala watt-antalet? Känns lite överdrivet att köpa en inverterare med peak på 8000W.

Det där med inkopplingsström eller startström har mer att göra med motorer än datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Som tidigare nämnt, kanske värt att titta på en DC-DC step up istället för att omvandla till växelström för att sedan omvandla tillbaka till likström?

Kan ju kanske vara svårt att hitta just en billaddare med så höga specs men kanske går att lösa med någon annan omvandlare som man löder på en laptop-plug på, eller kanske batteriet i laptopen kan hantera peaksen?

Någon annan här kanske har erfarenhet av att använda lite svagare laddare till törstiga laptops.

Till t ex Dells workstation-laptops funkar en för klen laddare men datorn märker det och stryper sig själv. Hur konsumentdatorer hanterar det vet jag inte.

Att försöka hitta en DC-DC-omvandlare håller jag med om låter som ett bättre alternativ om det finns något passande.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surgei:

Ok, det står:

Det ska alltså ge 230W

På Input står det:
100-240V ~ 3,2A
Alltså 320W-768W

Skrivet av hasenfrasen:

Ska man vara helt korrekt behöver du behöver göra om 12 volt till 19 volt och 9.5 ampere dvs 180 watt. Risken att skada båtens eller datorns batteri är obefintlig. 220 volt i en fuktig fritidsbåt bör man som levande människa vara väldigt försiktig med. Rekommenderar en portabel jordfelsbrytare.

Precis, 230v i en båt är inte och rekommendera...

En biladdare skulle vara så mycket bättre. Hittade denna;

https://adapterexperten.se/ac-adapter-laddare/billaddare-lapt...

Den ger "bara" 120w dock. Laddaren och datorn är smarta nog så inget kommer gå sönder även om den ger lite effekt, men jag kan inte lova att batteriets laddning kommer gå upp om du spelar stenhårt samtidigt som du laddar.

EDIT; Denna på kjell och co kanske är bättre;
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Något sådant här funkar oxo, https://www.amazon.com/Aideepen-Converter-Step-up-Supply-Modu...
Men det krävs en multimeter å lödkolv 😀

Permalänk
Medlem

Billaddare låter som en bra idé Kör på det.

Permalänk
Inaktiv

Köp x antal datorbatterier som du tar med dig ut, så har jag löst det för att kunna ha med datorn på vandringar.

Omvandla 12V DC till 230V AC och sedan tillbaka till 19V DC känns som mycket slöseri på ström, pengar, utrymme och många felkällor som kan krångla.

Det finns adaptrar som går från 12V till 19V direkt, t.ex säljer ASUS detta till deras Laptops:
https://www.asus.com/se/Chargers/90W_Car_Charger/

En billig modell som troligen ej passar din dator, men det är att leta på:
https://www.batteriexperten.com/sv/artiklar/billaddare-till-a...

Självklart finns det risker med alla dessa, datorn ska helst inte ut på båten från första början. Så var skeptisk emot alla adaptrar du köper.

*edit*
Ser man framåt i tiden tror jag direktadaptrar kommer bli populärare, behovet ökar och standardiseras datorkontakterna så blir det mindre att välja på. Problemet är för oss med datorer med lite mer "horsepowers" där man bör gå upp till 19v.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Surgei:

Har en Asus rog G750JH som jag vill kunna ladda på min båt. För att kunna göra detta behöver jag inhandla en inverterare som gör 12v till 220-230v. De kommer dock i en uppsjö av watt-antal effektstorlekar . De uppger alltid ett watt-antal effekt som de klarar av kontinuerligt och ett watt-antal effekt som de kan peaka till. Jag läser även att inkopplingsströmmen kan uppgå till 10ggr normala watten effekten. Hur väl tror ni att detta stämmer gällandes en bärbar dator?

Hur många watt kräver min laddare kontinuerligt?
Undrar även om det finns någon risk att skada batteriet i detta upplägg? Jag ska såklart köpa en inverterare med äkta sinusvåg.

Ja som andra tagitupp så låter det bara dumt att transformera upp till 230V växelström för att sedan transformera tillbaka till likriktad lågspänning igen.
Vet inte vad det är för spänning laptopen vill ha, men är det 18V så är det väl snarare en12V-18V DC-DC transformator som låter lämpligast. Ja man får själv trixa dit en laddkontakt som passar i datorn i slutändan såklart :).
Edit :batteriladdare för båt som andra tipsat om kanske fungerar bra ja. Intressant idé.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Folk rekommenderade det tidigare, och det är den "bättre" lösningen jag hade föreslagit., en vanlig DC-DC omvandlare, eller "billaddare" för den delen.

Du har ju en gaminglaptop,
Jag har inte stött på någon av dem som inte laddar med ungefär halva effekten på laddarna heller, däremot drar du ur batteriet om du börjar spela/köra beräkningar samtidigt.
i viloläge borde en vanlig 90w laddare klara av att ge datorn tillräckligt med ström för att ladda den (lite långsammare förvisso) samtidigt som du surfar/gör enklare jobb.

Nämner det främst då 200w+ billaddare kan vara betydligt dyrare/svårare att få tag på än en som ligger runt 100w. och är det enbart surf och tetris du ska köra på datorn ändå, så kanske det är ett vettigt alternativ.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

Många laptop kan klara sig med 12 Volt DC direkt från blybatteri, men det kommer inte att ladda några batterier - har man laddkrav så måste man titta efter dessa 12 -> 19V konvertrarna.

Om man ändå funderar på 230V av andra orsaker (små-el och elektronik inklusive laptop) så måste man se till att det har personskyddssautomat aka jordfelsbrytare och växeriktaren skall vara av (den lite dyrare) modellen med 'pure sinus' - undvik som pesten de med 'modifierad sinus' om de inte enbart kopplas till värmeelement, kaffebryggare, patron-kaffemaskiner och klassiska glödlampor med glödtråd/halogen-lampor.

Med andra ord på en större båt kanske man har 'ful-el' för de stora energiförbrukarna som elspisar, kaffebryggare, feta halogenlampor mm. (microvågsugnen är jag osäker på hur den hanterar fyrkantvåg...) då en 'pure-sinus' sinusomvandlare i kW-klassen är rätt dyr och så har man en mindre typ 600-800W riktig sinus-omvandlare för småelen och elektroniken.

Jo en sak till - uppkonverterad likström till 325V (likriktad 230V ger toppspänningen 325 Volt ungefär) är inga leksaker och är betydligt farligare att hantera än växelströmmen i fuktiga miljöer, dessutom är det helt andra krav på säkringar, strömbrytare mm. eftersom ljusbågar av liktröm är svårsläckt och personskyddsautomater fungerar inte alls på likström!. - det finns anledning varför man i telecomvärlden inte hanterar annat än 48V likströmssystem mot batteribankar och dom är läskiga redan där.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte riktigt ja. Jag skulle nog överväga att köpa en annan laptop om du ska ha datorn ombord. En med lägre strömförbrukning. Du kommer ju tömma ett båtbatteri på några timmar.. Sen så mår vissa båtbatterier inte bra av att tömmas för mycket. Men om du tänker använda den endast när du är ansluten till landström så är det ju lugnt.

Permalänk
Medlem

En laptop drar inte så mycket ström vid 'normal' surfande - annars hade det varit menlöst med batterier i dessa.

men visst, en gamer-laptop drar mer redan från början vid tom-körning än en tunn laptop - dock den riktiga strömhinkandet sätter inte igång förrän när man drar igång sina spel och både GPU och CPU arbetar max.

Permalänk
Medlem

Låter verkligen som att den vettigaste lösningen är att hitta en 12V till 19V.
Tack för att ni hjälp mig att inse att jag inte ska hålla på och strula med elen för mycket i båten. Det blir jättebra med det 12Volts upplägget båten har för tillfället.

Sedan har jag hittat ett batteri med 180Ah som jag ska satsa på. Denna ska laddas med solceller. Får se hur långt 3 paneler räcker.

Permalänk
Medlem

Det är väl lite tjockare kontakt på ROG än andra Asus? Om någon hittar en billaddare som garanterat passar ROG så länka gärna.

Permalänk
Medlem

Eller så köper du bara en billig 12v -> 230v inverter och kör. Om säkringen konstant går i den så slutar du använda den. Om din båt är så fuktig att du får problem med den så har du större problem. Jag har kört en sån i cigg-uttaget på bilen flera år och det funkar utmärkt. Överanalysera inte ihjäl dig.

Permalänk
Medlem

Du ska "ladda" datorn. Om den laddar med 768w som det stod nånstan så har har du det bästa och effektivaste batteriet som finns

Permalänk
Medlem

Förslagsvis går du in med den på kjell och ber om att få prova: https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/laptop-tillb...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

@Surgei:

Nej det är bara vid 100V som den drar 3,2A (100V x 3,2A=320w) ,vid 230v så drar den ca 1,4A som också det blir samma 320watt i effekt så den är på 320watt.

Köper man en inverter som klarar 600w (nästa steg upp från 300w som blir lite för klen här) så borde det fungera bra.

Det är vid spel eller annat som utnyttjar dator fullt ut som + att den ska kunna ladda samtidigt som ger den höga effekten.
Sitter man o slösurfar lär det gå åt mindre fast samtidigt drar en speldator oftast mer även då jämfört med en klenare dator och som är mer optimerad för batteridrift.

Har en numera lite ålderstigen Asus N56VZ med en äkta i7 dvs 4kärning och 8 trådar och ett Nvidia G650m kort i och den drar ändå en hel del kräm när man bara slösurfar och då bara använder den snålare intelgrafikdelen och inte den strömkrävande spelgrafiken.(batteriet räcker kanske 3-4 timmar lättanvändning mot 1 timme spelande)

Det är faktiskt idé att köra med två datorer om man har plats, En riktigt strömsnål för surf o film/tv tittande och kanske enklast möjliga spel typ patiens. Och en spel laptop för mer krävande spel men räkna med att den käkar ström för det gör de och den speldatorn har du ju redan.

Om datorn drar realistiska 200w vid 12V så ger det 16,6A och skulle då tömma ditt 300Ah batteri helt i botten på 18h och då man aldrig ska tömma batterierna helt utan bara max 50% om man vill att de ska hålla så är det bara 9h. Även 3 st 100w solpaneler får det kämpigt att ladda ifatt vid det effektuttaget.

En liten slö Surfdator kanske bara drar 20-30w (de där som brukar klara 10-14h på batteri)och är nog kanske det vettigaste på sjön om man inte vill tömma båtbatterierna.

Och då är det också lättare att hitta en som kan drivas direkt av en enkel 12V adapter så man slipper 12-230V invertern som också drar en del ström i omvandlingen.