Grillclockers - För oss som älskar att grilla kött!

Permalänk
Medlem

Hej alla fantaster av grill! Jag tänkte försöka ge mig på att börja grilla med gasol och har efter lite research landat i en Napoleon freestyle 365 alternativt en Napoleon Rogue 425-1. Nån som har erfarenhet av någon av dessa modeller och kan ge feedback om det är bra modeller att börja grilla mer seriöst med.

Permalänk
Medlem

Napoleon brukar vara riktigt bra kvalitet. Köp en så stor som möjligt som du har plats och råd med, finns inget värre än för lite yta när man väl behöver.

Vi är sjukt nöjda med vår Napoleon.
Den grillas med året runt och visar inga tecken på rost trots att vi råkade sätta eld på den 🫣

Gick in två minuter och kom ut till en enorm eldkvast ut på sidorna.
Det var en sjuuukt marmorerad hel bit, fettet tog eld.
Detta var ett par år sedan, still going strong.

Permalänk
Medlem

Kör själv en freestyle 425 och är nöjd med den. Den grillar mat, vad mer kan jag begära? Klarar av att göda familj om fyra. Håller värmen och har inte rostat än på två år i alla fall.

Som ovan talare säger, ta en så stor grill du har möjlighet till. Ytan tar snabbt slut och man vill ju inte grilla i flera omgångar.

Permalänk
Medlem

Tänkte dela med mig av gårdagens grillning. Lägger kolet på ena sidan och grillar köttet gyllenbrunt med inslag av små omsorgsfullt förkolnade fläckar, för den där autentiska känslan och krispighetens skull. Sen får de ligga och dra sig på andra sidan med locket stängt i några minuter innan servering. Brukar bli riktigt gott och saftigt. Arbetsdrycken bestod av en Eriksberg Bärnstenslager.

Visa signatur

i7 3770K @4.5 Ghz | MSI Z77-S01 | Radeon HD 6850 | Sandisk 120GB SSD | 8GB 1866Mhz Corsair Vengeance

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Hej alla fantaster av grill! Jag tänkte försöka ge mig på att börja grilla med gasol och har efter lite research landat i en Napoleon freestyle 365 alternativt en Napoleon Rogue 425-1. Nån som har erfarenhet av någon av dessa modeller och kan ge feedback om det är bra modeller att börja grilla mer seriöst med.

Du har Freestyle 425 om du inte vill hosta upp pengarna för en Rouge 425.
Där får du 4 brännare istället för 3, gick själv ifrån en mindre gasol med 3 brännare till en med 4 brännare och kommer på i efterhand att man skulle köpt modellen större direkt

Napoleon Freestyle 425

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASUS Rog Strix B650E-I - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - WD Black SN850X 1TB - ASUS 5080 16GB ROG Astral OC - Corsair SF750 - Corsair Nautilus 360 RS - Lian Li A3

Permalänk
Medlem

Någon som testat sådana där wood whiskey chips att lägga i grillen? Ser fram emot att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som testat sådana där wood whiskey chips att lägga i grillen? Ser fram emot att testa.

Har inte tesstat just whiskyflis men jag gick lite bananas och köpte ett gäng chunks av ek, hickory, körsbär och lite annat.

Späntar upp dem till mindre bitar och har i en weber 57. Funkar kanon tycketr jag. Storleken på bitarna beror på vad du kör, något kort och hett funkar med mindre bitar och gör större när jag kör low/slow.

Nu gissar jag lite men se till att ha en grill med lock, annars är det ju inte mycket till rök som sätter sig i det du grillar. Och oavsett vad instruktioner säger så är det meningslöst att blötlägga innan grillning. Det enda du tillför då är vattenånga och sänker temperaturen vilket i sin tur kan ge sämre förbränning och sotig rök vilket du inte vill ha.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Har inte tesstat just whiskyflis men jag gick lite bananas och köpte ett gäng chunks av ek, hickory, körsbär och lite annat.

Späntar upp dem till mindre bitar och har i en weber 57. Funkar kanon tycketr jag. Storleken på bitarna beror på vad du kör, något kort och hett funkar med mindre bitar och gör större när jag kör low/slow.

Nu gissar jag lite men se till att ha en grill med lock, annars är det ju inte mycket till rök som sätter sig i det du grillar. Och oavsett vad instruktioner säger så är det meningslöst att blötlägga innan grillning. Det enda du tillför då är vattenånga och sänker temperaturen vilket i sin tur kan ge sämre förbränning och sotig rök vilket du inte vill ha.

Tack snälla, jag köpte det som preset till en kompis så vi ska testa någon dag, han har en jättebra kolgrill.

Permalänk
Medlem

Japanese Snow Cow on the grill...

Château Uenae på lilla japanska ön Hokkaido...mäktigt gott
https://www.craftwagyu.com/hsb

Köttet var fantastiskt...60 sec per sida för en 3 cm biff. Väldigt "smälte i munnen".

Inte lika fettsmöraktig som en klassisk Kobe Wagyu.

Glömde länk till inköpsställe:
https://shop.kötthallen.com/product/oxfile-hokkaido-snow-beef...

Permalänk
Medlem

Ett bra barbecuetips...

Vi köper ofta kamben för 120-130kr/kg...dem kör vi i en instant pot i 25 min innan vi kör de på grillen för sista smoke-smaken.

En Instantpot är en tryckkokare som man kan köpa på Amazon.se för typ 1000 kr som gör kött mört.

Instantpot recept:
Äppeljuice
Barbecuesås
Rökarom
Barbecue rub

Kör 25 min + 10 min innan release

Sen kör du på barbecue sås/glaze på ribsen och kör dem 5 min på grillen till de får färg. Eat and enjoy...

Allt trillar av benen utan att lägga 4-5 timmar på 100-125 graders ugn.

Gott-gotti-gott-gott...

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt forum men jag är inne på att köpa en grill. Dock vet jag inte om jag ska ha kol eller gasol och framförallt vilket märke. Kanske inte spelar någon roll tänker jag eller trampar jag någon på tårna nu eller?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem

Laxsida på en folieform med salt och peppar på samt en stektermometer instucken.
Weber koltgrill med briketter på ena sidan.
När man har fått bra glöd, på med laxen på indirekt värme, några rejäla nävar med alspån och en sockerbit på glöden och direkt på med locket med ventilation öppen.
Klar vid 55-60 grader eller ca 30 minuter.

Permalänk
Medlem

Köp båda...de gör olika saker..

Kol för känslan ibland och gasol för att det sk avar enkelt ibland...

Själv kör jag även med en japansk yakitori kolgrill ibland...supernice för vissa små grillspett som man inte ens kan göra på en gasolgrill.

Lycka till...

Permalänk
Medlem

Mycket godare att laga mat på stekhäll.

Permalänk
Medlem

Svart kol är en klen tröst i en fattig familj...

129kr, troligen den billigaste, minsta och lättaste grillen här inne?

Vi har med den i en husvagn med rigorösa vikt- och utrymmesbegränsningar...

BILLI-BILLI
X)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Vet inte om detta är rätt forum men jag är inne på att köpa en grill. Dock vet jag inte om jag ska ha kol eller gasol och framförallt vilket märke. Kanske inte spelar någon roll tänker jag eller trampar jag någon på tårna nu eller?

Tja lite för och nackdelar.

Kolgrill kan ta halvtimme till timme att få igång riktigt beroende på temp o.s.v. och vad du ska laga.
Gasgrill kommer igång mycket fortare t.ex. ska du bara steka på hamburgare o.s.v så är du typ klar inom 10 min medans en kolgrill knappt kommit igång.

Kolgrilllat kött om du frågar mig smakar mycket bättre än gasol men det går att komma runt genom att röka i röklådor o.s.v. när man kör gasol för att få till den rökta smaken kol ger.

Kol är också nuförtiden en aning dyrare än gasol dessutom.

Personligen gillar jag just konceptet att grilla så har en kolgrill själv, vist tar tid och det blir inte allt för många ggr per år man grillar på grund av det, känns dock mer roligare såhär, men det är min ensak, när jag grillar själv är det oftast BBQ så low och slow blir det.

Märke o.s.v totalt sak samma om du frågar mig, en billig webber klotgrill kommer du långt på om du kör kol, själv har jag en hyfsat billig svensk tillverkad Kamado grill, nackdelen med dessa är att de tar extra tid att komma igång men de är också ypperligt bra att hålla temp för BBQ.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

själv har jag en hyfsat billig svensk tillverkad Kamado grill

Vad för Kamado är svensktillverkad?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vad för Kamado är svensktillverkad?

Så vitt jag vet finns det två Habanero samt Sumo https://www.kamadosumo.se samt https://www.habanerobbq.se/sv/

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 5090
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck, Rog Ally + de fiesta konsoler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Tja lite för och nackdelar.

Kolgrill kan ta halvtimme till timme att få igång riktigt beroende på temp o.s.v. och vad du ska laga.
Gasgrill kommer igång mycket fortare t.ex. ska du bara steka på hamburgare o.s.v så är du typ klar inom 10 min medans en kolgrill knappt kommit igång.

Kolgrilllat kött om du frågar mig smakar mycket bättre än gasol men det går att komma runt genom att röka i röklådor o.s.v. när man kör gasol för att få till den rökta smaken kol ger.

Kol är också nuförtiden en aning dyrare än gasol dessutom.

Personligen gillar jag just konceptet att grilla så har en kolgrill själv, vist tar tid och det blir inte allt för många ggr per år man grillar på grund av det, känns dock mer roligare såhär, men det är min ensak, när jag grillar själv är det oftast BBQ så low och slow blir det.

Märke o.s.v totalt sak samma om du frågar mig, en billig webber klotgrill kommer du långt på om du kör kol, själv har jag en hyfsat billig svensk tillverkad Kamado grill, nackdelen med dessa är att de tar extra tid att komma igång men de är också ypperligt bra att hålla temp för BBQ.

Ah jag har läst ordentligt och lutar åt gasol faktiskt och anledningen är som du säger att det går mycket snabbare att komma igång. Men röklådor var ju intressant!

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: 13PM/Pixel8Pro(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE, S21U, S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Så vitt jag vet finns det två Habanero samt Sumo https://www.kamadosumo.se samt https://www.habanerobbq.se/sv/

Det är svenska varumärken men grillarna tillverkas inte i Sverige. De är dock ett par snäpp bättre än andra udda kamadomärken (Jula, NetOnNets egna osv) pga att det finns reservdelar, iaf så länge firmorna lever kvar.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Gasol. Köp en Napoleon, bra grillar generellt. Storlek? Gillar du att laga mat? I så fall så stor som plånboken tillåter.

Angående kol vs gasol - det är ingen skillnad i smaken. Kol ger värme, inte smak. Den röksmak som blir uppstår när fett mm droppar ner på värmekällan och förbränns. Det sker på bägge varianterna. Ska du ha sjukt höga temperaturer så finns det en fördel för kol.

Var själv länge en kolförespråkare men bytte spår. Det bästa jag serverat från grillen i mitt liv är från gasolgrillen.

Iofs, sedan drygt två år tillbaka finns en pelletsgrill från Traeger i mitt liv. Den är fantastisk när det kommer till röksmak och kontroll. Men där är värmekällan också pellets med en viss sorts trä som ska ge smak och man kan köra på riktigt låga temperaturer.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeifSandvik:

Lite sent svar, du kanske redan köpt. Har en Rogue 425SE. Är generellt sett väldigt nöjd med den men fått lite rostfläckar på dörren. Skall kontakta Napoleon om detta, men det är inget allvarligt direkt. Resten har inte en skymt av rost. Den har varit väldigt enkel att underhålla och använder även ofta rotisserie till den för att grilla två hela kycklingar då och då. Blir toppenbra!

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tenerezza:

Skrivet av [SH]:

Det är svenska varumärken men grillarna tillverkas inte i Sverige. De är dock ett par snäpp bättre än andra udda kamadomärken (Jula, NetOnNets egna osv) pga att det finns reservdelar, iaf så länge firmorna lever kvar.

Precis, skulle dessutom snarare kalla det två svenska importörer än varumärken. Troligen tillverkas de i samma fabrik, det finns inte så många.

Inget fel på funktion för det dock. Använder själv en Louisiana K24 som också troligen är samma fabrik som dessa två. Den säljs också som ett antal olika varumärken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Angående kol vs gasol - det är ingen skillnad i smaken. Kol ger värme, inte smak. Den röksmak som blir uppstår när fett mm droppar ner på värmekällan och förbränns.

Fast det där stämmer ju inte alls?

Kol (beroende på vad du har för kol såklart) kan ge rejält med smak. Du får ju rök vid förbränningen

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Kol (beroende på vad du har för kol såklart) kan ge rejält med smak. Du får ju rök vid förbränningen

Kol ska inte brinna, det är ju lite hela poängen med att tillverka det istället för att bara använda ved direkt. Efter den processen ska de inte ge rök utan röken kommer från fett som förångas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Kol ska inte brinna, det är ju lite hela poängen med att tillverka det istället för att bara använda ved direkt. Efter den processen ska de inte ge rök utan röken kommer från fett som förångas.

Fast brinner gör det, som i förbränns då. Rök bildas även vid en ren förbränning, det är ju stor del av det eftertraktade "thin blue" för bbq.

Om det bara är fett som förångas/förbränns, hur kommer funkar det då att det blir röksmak på något som körs utan fett som droppas ner på kolen?

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Nja, ett citat från Villatidningen:
"Flera tester och undersökningar som gjorts på senare år tyder på att det är svårt att skilja mat som blivit grillad på gasolgrill från mat som grillats på kolgrillar. Anledningen till detta är att den autentiska grillsmaken inte kommer från kol i sig, utan snarare från fett som rinner ner och förångas när du grillar."

De är iofs ingen stor auktoritet på området men liknande citat finns på många ställen och jag har sett många blindtester som säger precis detta. Kol och och gasol står för värmen. Jag har lagat mycket mat på gasolgrill och det smakar grillat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Nja, ett citat från Villatidningen:
"Flera tester och undersökningar som gjorts på senare år tyder på att det är svårt att skilja mat som blivit grillad på gasolgrill från mat som grillats på kolgrillar. Anledningen till detta är att den autentiska grillsmaken inte kommer från kol i sig, utan snarare från fett som rinner ner och förångas när du grillar."

De är iofs ingen stor auktoritet på området men liknande citat finns på många ställen och jag har sett många blindtester som säger precis detta. Kol och och gasol står för värmen. Jag har lagat mycket mat på gasolgrill och det smakar grillat.

Problemet är att det också går att hitta mängder med källor som säger precis det omvända, att det är skillnad på smak mellan kol och gasol. Artikeln säger ju också att kolgrillen avger mer miljöfarlig rök, men verkar inte ta hänsyn till att gasol är ett fossilt bränsle. Och avger den mer rök och vi pratar om att få in röksmak i något så blir det lite självemotsägande.

Du får grillsmak även om du inte lagar något som droppar fett och förbränns, vilket talar emot att det bara är det som står för smaken.

Därmed inte sagt att gasol är ett dåligt alternativ, det finns mängder med fördelar med gasol. För min del föredrar jag kol för att det är enklare för mig att förvara och få tag på, uppstartstiden inte gör mig något, att det är lättare för mig att få till bbq och rökning med chunks, och att jag föredrar att använda en förnyelsebar resurs. vilket inte är möjligt med gasol.

Men summa summarum är ju att det är två tekniker med lite olika för och nackdelar och vad som är bäst för någon beror ju på personens behov.

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Fast brinner gör det, som i förbränns då. Rök bildas även vid en ren förbränning, det är ju stor del av det eftertraktade "thin blue" för bbq.

Om det bara är fett som förångas/förbränns, hur kommer funkar det då att det blir röksmak på något som körs utan fett som droppas ner på kolen?

Vet inte hur du grillar, men oftast har du ju något med fett på också. Annars är det ju sotat/brännt på ytan som ger smak.
Har du sett någon prata om thin blue utan att ha flis/chunks? Ren förbränning är inte samma sak som förbränna något som är renat (kol).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Vet inte hur du grillar, men oftast har du ju något med fett på också. Annars är det ju sotat/brännt på ytan som ger smak.
Har du sett någon prata om thin blue utan att ha flis/chunks? Ren förbränning är inte samma sak som förbränna något som är renat (kol).

Grönsaker, och mycket indirekt.

Visa signatur

AW 14
"Citera" för svar