Automatisk redigering borta i "Foton" (Windows-app)

Permalänk
Mattecoach

Automatisk redigering borta i "Foton" (Windows-app)

Hej,

Jag är en total nybörjare med låga krav. Jag är ute på en resa och vill kunna "förbättra" bilder snabbt och lätt för att dela med släkt och vänner.
Tidigare använde jag appen "Foton" som kommer med Windows, där det under "Redigera" fanns en knapp där det stod ungefär "Förbättra automatiskt". Detta brukade duga för mig, ibland använde jag lite manuell justering också. Nu verkar dock den funktionen ha försvunnit! Istället kan man bara använda filters eller redigera ljusstyrka och färg.

Någon som vet hur man får tillbaka funktionen? Har testat att googla, men detta verkar inte ens uppmärksammat någon annanstans.
Om det inte går, någon som har tips på ett enkelt program som kan göra samma sak?

Tack på förhand!

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

@PuMaH:
Nu kan jag inte säga om der är så i Photos appen (då jag inte använder mig av den), men "Förbättra automatiskt" justerar i regel ljus & färg, så kontrollera om det inte finns "automatiskt" under det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Mattecoach

@Belzader:

Tack för svaret!

Under "Ljusstyrka" och "Färg" finns det bara en slider som man kan justera manuellt, man kan också välja att expandera båda för fler alternativ, t.ex. kontrast och exponering. Fanns som sagt tidigare att man kunde göra det automatiskt, men det alternativet verkar helt borta...
Har för mig att det låg under "Förbättra" innan, men där finns bara filter nu.