Inga aviseringar från Postnord efter DHL-frakt

Permalänk
Medlem

Inga aviseringar från Postnord efter DHL-frakt

Den 07/9 hade mitt paket anlänt i destinationslandet med DHL enligt deras spårningssida och ända sen dess har jag väntat på leverans och varken fått några notiser från DHL och Postnord. Det enda kollinumret jag har finns på DHL men kan ej användas på Postnord för att spåra paketet. Jag har varit i kontakt med Postnord men dem har ej kunnat ge mig någon information med dem uppgifterna jag redan har och hänvisar mig till avsändaren LuckyVitamin som efter att jag varit kontakt med, inte kunnat ge någon ytterligare information än vad jag fick vid beställningen över nätet. Har ochså kontaktat DHL som bara kunde verifiera vad some redan fanns på deras spårningssida.

De enda uppgifter jag har kommer från logistics.dhl/se-sv/home/sparning.html som innehåller ett e-handelsnummer och ett
kundbekräftelsenummer samt beställnings-id och konto-id på LuckyVitamin. Har prövat använda kombinationer av dessa för att spåra på Postnord utan lyckats. Finns det något jag gör fel eller är detta ett problem på Postnord?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Auzer:

Den 07/9 hade mitt paket anlänt i destinationslandet med DHL enligt deras spårningssida och ända sen dess har jag inte fått några notiser från varken DHL eller Postnord. Det enda kollinumret jag har finns på DHL men kan ej användas på Postnord för att spåra paketet. Jag har varit i kontakt med Postnord men dem har ej kunnat ge mig någon information med dem uppgifterna jag redan har och hänvisar mig till avsändaren LuckyVitamin som efter att jag varit kontakt med, inte kunnat ge någon ytterligare information än vad jag fick vid beställningen över nätet. Har ochså kontaktat DHL som bara kunde verifiera vad some redan fanns på deras spårningssida.

De enda uppgifter jag har kommer från logistics.dhl/se-sv/home/sparning.html som innehåller ett e-handelsnummer och ett
kundbekräftelsenummer samt beställnings-id och konto-id på LuckyVitamin. Har prövat använda kombinationer av dessa för att spåra på Postnord utan lyckats. Finns det något jag gör fel eller är detta ett problem på Postnord?

Borde paketet hamnat hos Postnord? Normalt sköter väl DHL leveransen själva (ev. till "service point")?

Vad är det för frakttyp och vad står det egentligen för status hos DHL?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett paket som skickats med DHL hanteras av PostNord?

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Borde paketet hamnat hos Postnord? Normalt sköter väl DHL leveransen själva (ev. till "service point")?

Det är ett litet paket, en tablettburk. Har varit i kontakt med DHL Freight och dem förväntar sig att resten sköts av Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Senaste statusmeddelandet var:
ARRIVAL AT DESTINATION COUNTRY – TRACKING UPDATES MAY END HERE, DELIVERY SHORTLY
Sun, July 8, 2018 at 3:55 PM
STOCKHOLM, SE

Permalänk
Medlem

@evil penguin @ågren: DHL är tyska posten. När tyska posten levererar till sverige går det över till svenska posten. Rörigt värre

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

@evil penguin @ågren: DHL är tyska posten. När tyska posten levererar till sverige går det över till svenska posten. Rörigt värre

Jag har alltid trott att DHL är ett separat dotterbolag till Deutsche Post och att det sistnämnda därmed borde skickas under just varumärket Deutsche Post men det stämmer alltså inte?

Edit: Tydligen så skickas endast inrikesgods under varumärket Deutsche Post men allt som går på export verkar gå under DHL även om det är Deutsche Post som sköter hanteringen. Minst sagt rörigt.

Visa signatur

FD North | Gigabyte B650 AORUS Elite AX v2 | 9800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Corsair Vengeance 6000MHz CL30 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | LG 42" C4

Permalänk
Medlem

@ågren: Tror det heter DPDHL nuförtiden, alltså Deutsche Post DHL

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Deutsche Post äger DHL sedan en massa år, ja. Det finns säkert leveranstyper som säljs under namnet DHL som snarast hanteras som post och i så fall är det väl rimligt om dessa lämnas över till Postnord vid leverans i Sverige. DHL gör ju dock absolut även egna leveranser i Sverige och har ett eget nätverk av utlämningsställen, så det beror väl helt på vilken tjänst avsändaren köpt av dem (därav min fråga).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Deutsche Post äger DHL sedan en massa år, ja. Det finns säkert leveranstyper som säljs under namnet DHL som snarast hanteras som post och i så fall är det väl rimligt om dessa lämnas över till Postnord vid leverans i Sverige. DHL gör ju dock absolut även egna leveranser i Sverige och har ett eget nätverk av utlämningsställen, så det beror väl helt på vilken tjänst avsändaren köpt av dem (därav min fråga).

Precis så är det. Jag tycker det känns som ett lotteri när man beställer något från tyskland om det kommer med posten eller DHL. Om man är osäker har jag dock ett tips. Är det 12 siffror eller bokstäver i trackingnumret kommer det levereras av posten. DHL har alltid 10-siffriga trackingnr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är der ett litet paket går det säkert som varubrev vilket Postnord inte erbjuder spårning för. Bara hålla tummarna att det kommer fram innom rimlig tid.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag pratade med ett tyskt företag som använder DHL som sedan levererar över till posten och just nu verkar de inte stödja SMS-avisering. Paketet går först hem till dig där de gör ett försök att leverera utanför din dörr. Är det så litet som du beskriver tycker man de borde stoppa det i brevlådan men jag vet inte. Är du inte hemma går det till sortering igen för att sedan komma till ditt utlämningsställe, typ ICA. Du får en lapp i brevlådan att du kan hämta.

Vet inte om det går att få tag på något kolli-nummer

Permalänk
Medlem

Det har bara gått en arbetsvecka och dessutom är det väl en extra koll när det gäller piller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide