Stänga av möjlighet att stänga av datatrafik på Iphone

Permalänk
Avstängd

Stänga av möjlighet att stänga av datatrafik på Iphone

Hej, Har ett dumt dilemma, På iphone så finns begränsningar aktiverat till min dotters iphone, På den så har jag aktiverat att hon inte skall kunna stänga av eller ändra hitta min iphone/ find my friends samt platstjänster för att jag vill kunna se vart hon befinner sig.
Kruxet är att skitungen stänger av datatrafik och då försvinner ändå hela iden med att aktivera begränsningar då dem inte fungerar utan datatrafik påslagen. Någon som känner till något sätt att inaktivera/begränsa möjlighet att kunna inaktivera datatrafik på IOs?

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

haha, smart unge :).

Grejen är nog mer att förhindrar du aktivering av datatrafik så sätter hon telephone i AirPlane mode eller stänger av den helt. Resultatet för din del blir detsamma

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Installera Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Installera Android.

Någon har genomgått en hjärntransplantation och av misstag fått en Google Assistant istället

OT:
Tror @Mr_Lazy är inne på lite "rätt" spår, om du lyckas låsa det du efterfrågar så finns flygplansläge eller bara stänga av telefonen, så blir nog att handskas med problemet på något annat sätt....fråga mig dock inte hur, är själv inte förälder så har ingen erfarenhet av problematiken du står inför.

Permalänk
Medlem

Är det inte lättare att lösa förtroende-delen av problemet, som ligger bakom behovet av att se var någon är samt önskan att inte vara spårad? En sån lösning är inte begränsad utav tekniska hinder.

Permalänk
Medlem

Är inte helt säker, men jag tror det går att lösa med Apple Configurator 2. Dvs. man gör dotterns iPhone till en supervised iPhone och sen helt enkelt ställer in att cellular settings inte går att redigera.

https://help.apple.com/configurator/mac/2.3/#/apd0F7DD3D8-9C4...

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Är det inte lättare att lösa förtroende-delen av problemet, som ligger bakom behovet av att se var någon är samt önskan att inte vara spårad? En sån lösning är inte begränsad utav tekniska hinder.

Kan ju vara förtroendedelen som är upphov till behovet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

annars kan du ju alltid ta med henne till doktorn och sätta in en gps på kroppen på henne, skämt å sido.

Jag är inte förälder och vet inte vad ni har för anledningar till att hela tiden ha koll på eran dotter vart hon är och gör, men som ung lärde både jag och mina föräldrar att om man har stryp koppel på en så blir det bara ännu värre.
Löstes genom att vi började äta middagar tillsammans nästan varje dag utan tv och pratade om livet.
Dem slutade skrika på mig och började istället hjälpa mig med att förstå hur delar av världen fungerar och att man måste stå till svars för sina egna handlingar.

Detta gjorde att jag faktiskt sakta men säkert började bli en ordentlig ungdom som kunde lite på att mina föräldrar ställde upp när det verkligen behövdes och att jag oftast var ärlig med vad jag skulle göra eller hade gjort.

Men som sagt jag har ingen aning hur eller vad din dotter gör i sitt liv och hur ni uppfostrar henne.

Om ni måste kan ni alltid kolla denna sidan:
https://support.apple.com/sv-se/HT201304

Önskar er all lycka!

Permalänk
Medlem

Jag håller med det @Gramps-Makarov skriver.

Jag har såklart ingen aning om vad ni provat och går igenom, det kan finnas många anledningar som rättfärdigar detta kontrollbehovet men om det är så att ni inte provat att prata med varandra och släppa lite på kopplet så kan det vara värt det.

En sak är säker och det är att om man startar ett sånt här krig mot varandra så blir det bara värre med tiden, hon tycker du är jobbigare och gör mer för att slippa undan dig.

Men som sagt, jag vet inte vad ni provat eller vad det handlar om så ta inte det här som att jag läxar upp dig eller låtsas veta bäst. Bara lite input ifall ni enbart krigar.

Permalänk
Avstängd

inf

Min dotter är 9 år, Och anledning är att jag vill veta vart hon är. Inte för "övervakning" i den bemärkelsen utan för att vi idag lever i ett skrämmande samhälle.

Skrivet av Sebbepojken:

Skrivet av Gramps-Makarov:

annars kan du ju alltid ta med henne till doktorn och sätta in en gps på kroppen på henne, skämt å sido.

Jag är inte förälder och vet inte vad ni har för anledningar till att hela tiden ha koll på eran dotter vart hon är och gör, men som ung lärde både jag och mina föräldrar att om man har stryp koppel på en så blir det bara ännu värre.
Löstes genom att vi började äta middagar tillsammans nästan varje dag utan tv och pratade om livet.
Dem slutade skrika på mig och började istället hjälpa mig med att förstå hur delar av världen fungerar och att man måste stå till svars för sina egna handlingar.

Detta gjorde att jag faktiskt sakta men säkert började bli en ordentlig ungdom som kunde lite på att mina föräldrar ställde upp när det verkligen behövdes och att jag oftast var ärlig med vad jag skulle göra eller hade gjort.

Men som sagt jag har ingen aning hur eller vad din dotter gör i sitt liv och hur ni uppfostrar henne.
Min dotter är 9 år, Och anledning är att jag vill veta vart hon är. Inte för "övervakning" i den bemärkelsen utan för att vi idag lever i ett skrämmande samhälle.

Önskar er all lycka!

Skrivet av Trebsor:

Jag håller med det @Gramps-Makarov skriver.

Jag har såklart ingen aning om vad ni provat och går igenom, det kan finnas många anledningar som rättfärdigar detta kontrollbehovet men om det är så att ni inte provat att prata med varandra och släppa lite på kopplet så kan det vara värt det.

En sak är säker och det är att om man startar ett sånt här krig mot varandra så blir det bara värre med tiden, hon tycker du är jobbigare och gör mer för att slippa undan dig.

Men som sagt, jag vet inte vad ni provat eller vad det handlar om så ta inte det här som att jag läxar upp dig eller låtsas veta bäst. Bara lite input ifall ni enbart krigar.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Absolut. Varje gång hon stänger av datatrafiken så resulterar det i två veckors utegångsförbud där hon inte får lämna hemmet annat än för att gå till skolan.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

@Neonodia: Nej, jag tycker inte heller om det övervakningssamhället som vi är på väg mot Det är verkligen skrämmande.

Permalänk
Medlem

Finns inget bra sätt att lösa detta på, även om det skulle gå att stänga av alla dessa funktioner så är det bara stänga av mobilen, låta den ladda ur eller helt enkelt slå in den i lite folie. Köp en elektronisk fotboja dessa är svårare att blockera.

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk

Kanske nåt sånt här istället för en mobil då:
https://www.netonnet.se/art/justnu/tyck-till/andersson-kids-g...

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

om hon är 9 år o redan nu försöker dölja var hon är så känns det som ni har problem. Eller är det så att hon stänger av datatrafiken för att hon har ett så snålt abonnemang att den tar slut hela tiden? Då kanske lösningen är att ge henne ett bättre abonnemang?

// LZ - pappa till 2 tonåringar

Permalänk
Medlem

Har själv tre barn. Nu mellan 10-16 år men skulle aldrig komma på tanken att spåra och hålla koll på var dom är trots att vi bor i Stockholm som är fullt av "idioter".
Man måste ändå lita på sina barn vet skillnad på rätt och fel och ge dom den friheten.
Enda skälet jag kan komma på där GPS skulle vara betryggande är typ vid kidnappning men då lär väl förövaren ändå inte vara så dum att han inte stänger av offrets telefon.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om hon är 9 år o redan nu försöker dölja var hon är så känns det som ni har problem. Eller är det så att hon stänger av datatrafiken för att hon har ett så snålt abonnemang att den tar slut hela tiden? Då kanske lösningen är att ge henne ett bättre abonnemang?

// LZ - pappa till 2 tonåringar

Om inte annat så blir hon tränade i hur man lurar föräldrarna tills hon kommer upp i åldern att hitta på egna idiotiska saker.

Tror det blir svårt, antingen airplane mode eller heltr enkelt "glömma" telefonen kommer ju alltid finnas. kan du resonera ned henne och förklara varför?

Annars finns ju alltid...
https://www.aliexpress.com/item/GPS-tracker-for-prisoner-ankl...
Glöm inte att ställa om bandet efterhand hon växer.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Det var ett skrämmande samhälle även när du var liten men det gick bra utan övervakning. Det är även ett skrämmande samhälle för de miljarder barn som inte övervakas. Visst fan händer det saker men det är som en piss i nilen jämfört med t.ex. bilolyckor och misshandel inom hemmet.

I vilka händelser kan ens platsspårning skydda henne menar du? Kidnapning? Även om hon skulle bli kidnappad (troligt...) vet varenda idiot idag att telefoner kan spåras så självklart gör de sig av med telefonen. Så jag säger skitsnack till att det är för hennes skull.

Jag kan förstås inte säga hur man ska uppfostra sitt eget barn men jag hoppas att du kommer sätta dig ner riktigt länge och fundera på hur eran framtida relation kommer se ut om ni redan i nio års ålder leker katt och råtta.
Jag hade aldrig kunna känna tillit till mina föräldrar om de gjorde så mot mig. Troligtvis hade jag också gjort allt för att flytta hemifrån så fort det bara går.

Permalänk
Medlem

Har du testat prata med din unge och be henne inte stänga av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Vi har alltid levt i ett skrämmande samhälle, även om graden kanske ökat en del sista 20 åren. Vad som hänt är väl mest att möjligheten att övervaka numera finns, fast att det samtidigt för med sig en del (både teknisk och moralisk) problematik.

Ett tips är att försöka ha kontakt med dottern och ge henne regler etc för henne att följa (även om det kanske inte alltid är lätt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sebbepojken:

Precis, och de som är intresserade av den lösningen tar det då i sin tråd. Där kan dessutom tas upp hur alla världens lik hittas, eftersom innan de levde hade de förtroende för sina närstående. Någon teknisk lösningen behövs ju inte då, utan man företroendeletar upp sitt barn som drabbats av någonting.

Myndiga personer disponerar sin teknik hur de vill, men det är ju inte det vi diskuterar. Men du kanske litar på allt barn, med outvecklade hjärnor, säger?

Icke myndiga personer har inget att säga till om visavi föräldrar i det här avseendet.

Här är det en bestämd frågeställning som ska besvaras, inte new age-rådgivning och föräldracoaching från icke-föräldrar.

OT:

Dra in iPhone och kör en rootad Android där möjligheterna inte finns alternativt titta här:

https://support.apple.com/en-ae/HT201304#allow-changes-privacy-settings

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Trunk:

Det var ett skrämmande samhälle även när du var liten men det gick bra utan övervakning. Det är även ett skrämmande samhälle för de miljarder barn som inte övervakas. Visst fan händer det saker men det är som en piss i nilen jämfört med t.ex. bilolyckor och misshandel inom hemmet.

I vilka händelser kan ens platsspårning skydda henne menar du? Kidnapning? Även om hon skulle bli kidnappad (troligt...) vet varenda idiot idag att telefoner kan spåras så självklart gör de sig av med telefonen. Så jag säger skitsnack till att det är för hennes skull.

Jag kan förstås inte säga hur man ska uppfostra sitt eget barn men jag hoppas att du kommer sätta dig ner riktigt länge och fundera på hur eran framtida relation kommer se ut om ni redan i nio års ålder leker katt och råtta.
Jag hade aldrig kunna känna tillit till mina föräldrar om de gjorde så mot mig. Troligtvis hade jag också gjort allt för att flytta hemifrån så fort det bara går.

Om ditt barn bryter benet och kommer hem och behöver hjälp, får ditt barn hjälp motsvarande en kvot mellan 1 och antalet barn som bryter benet världen över?

Skulle du tycka att det var okej om din dotter rövades bort av ryssar för att bli hemmafru åt en krigsherre eftersom det händer varje dag världen över?

Att du tycker att vuxna människor och 9-åringar är jämbördiga parter i en förhandling är det ju du som har en skruv lös. Att du är en edgelord betyder inte det att barn från mer utbildade familjer ska slippa omhändertagande föräldrar.

Din fantasi vad avser möjliga skäl till spårning är ju icke vidkommande. Det kan ske olyckor, som nog är det allra vanligaste. Ibland ramlar man och blir medvetslös, eller har en oupptäckt sjukdom som gör att man behöver hjälp av vuxna. Då kan det vara bra att vuxna vet var en är.

Du menar alltså att det är lättare att hitta ett kidnappningsoffer som inte har någon form av spårbar produkt på sig än någon som inte har det? :S Man helgarderar sig ju givetvis eftersom att ett barns liv inte är en siffra i statistiken som du tycks tro.

Permalänk
Avstängd

Önskar er all lycka!

"jag är inte förälder... *massa råd om hur man hanterar barn* ... "

Att ger bort sådana särstavade klokheter gratis? Bli föräldracoach hos din kommun om du nu inte redan är anställd som geni någonstans.

Skrivet av Jopp<3:

Känner hur mina Stalker vibbar riktar sig mot TS.
Är du så desperat att du alltid vill veta exakt var din egen dotter är så har du betydligt grövre problem än vad du anser att IT-problemet i topic är tyvärr.
Ditt beteende är på gränsen till sjukt!

Känner hur din särstavning riktas mot TS. Varför riktar du dina stalkervibbar mot TS? Stalka någon annan. Är du så besatt av att låta nioåringar springa runt utan uppsyn kan du väl bosätta dig i Somalia eller annan stat där det inte finns någon övervakande samhällsapparat.

Att kalla någon sjuk för att denne vill veta var sin nioåring befinner sig är motiv för en smocka där jag kommer ifrån.

Permalänk
Medlem

Vet att det annars brukade finnas en funktion där man kunde skriva ett sms till personen med personens namn så skickas platsen där personen befinner sig tillbaka till dig i ett sms. Det kanske är ett bättre förslag än att hålla koll hela tiden. (Vet dock inte ifall detta fortfarande finns kvar eller vad det hette)

Sedan har mina föräldrar aldrig haft anledning till att spåra mig på gps, då vi körde på systemet att ifall jag skulle någonstans, så berättade jag vart. Tycker det fungerade utmärkt.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Hej, Har ett dumt dilemma, På iphone så finns begränsningar aktiverat till min dotters iphone, På den så har jag aktiverat att hon inte skall kunna stänga av eller ändra hitta min iphone/ find my friends samt platstjänster för att jag vill kunna se vart hon befinner sig.
Kruxet är att skitungen stänger av datatrafik och då försvinner ändå hela iden med att aktivera begränsningar då dem inte fungerar utan datatrafik påslagen. Någon som känner till något sätt att inaktivera/begränsa möjlighet att kunna inaktivera datatrafik på IOs?

stön.... vad är problemet med att uppfostra barnen idag.
sluta leta tekniska lösningar till ett föräldrar problem.
Du tar mobilen från henne...... säg en vecka var gång hon stänger av mobildata, stäng av internet på datorn och drar ur tv'n. Naturligtvis så får hon hålla sig hemma tiden hon inte har sin telefon, just för att ni inte kan se var hon är. kan lova att hon snabbt kommer lära sig att inte stänga av mobildata. detta jävla gullandet med dagens barn kommer bara ge dig gråa hår och en unge som agerar ut för hon försöker se hur långt hon kan gå innan du säger stopp. Du gör ingen en tjänst, särskilt inte din dotter genom att inte vara konsekvent och hård på reglerna du satt upp//

fungerar inte detta kan du alltid köpa klockan som är poppis i usa, det är en mobiltelefon som hon bara kan ringa era nummer på och är fastlåst på armen, klockan är närmast oförstörbar och har flera dagars batteritid (låg runt 1000-1500kr senast jag såg den)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Renrakad:

"jag är inte förälder... *massa råd om hur man hanterar barn* ... "

Att ger bort sådana särstavade klokheter gratis? Bli föräldracoach hos din kommun om du nu inte redan är anställd som geni någonstans.

Trevligt att du kom in och svarade.
Ja kanske man skulle blivit detta, eller så försöker man hjälpa till genom att förklara vad ens föräldrar gjorde för en när man växte upp.

Sen verkar det ju som du förstod vad som stod i inlägget även fast svenskan var dålig, så du kanske skulle ta dig en funderar varför min svenska är så dålig?

Finns en sak som heter dyslexi, men skulle kunna tro att du inte vet vad det är eller dålig koll på det, här kommer en länk så du kan läsa på lite:
Dyslexi

Får hoppas du till nästa gång faktiskt kan tillföra något till nästa tråd istället för att klaga på folk som försöker hjälpa till.

Permalänk
Avstängd

Trevligt att du kom in och svarade.
Ja kanske man skulle blivit detta, eller så försöker man hjälpa till genom att förklara vad ens föräldrar gjorde för en när man växte upp.

Sen verkar det ju som du förstod vad som stod i inlägget även fast svenskan var dålig, så du kanske skulle ta dig en funderar varför min svenska är så dålig?

Finns en sak som heter dyslexi, men skulle kunna tro att du inte vet vad det är eller dålig koll på det, här kommer en länk så du kan läsa på lite:
Dyslexi

Får hoppas du till nästa gång faktiskt kan tillföra något till nästa tråd istället för att klaga på folk som försöker hjälpa till.

Okej, då ber jag om ursäkt. Blev bara så frustrerad över hur alla behandlade TS.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Tråd låst pga. urspårning samt upprepade påhopp.

Citat:

§1.1 Var trevlig och respektera andra.
§1.2 Uttalanden som kan uppfattas som stötande eller kränkande är inte tillåtna. Argumentera gärna, men låt det inte spåra ur till pajkastning.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...