Fastnar vid start med "PEI--Intel MRC execution..."

Permalänk
Medlem

Fastnar vid start med "PEI--Intel MRC execution..."

Hej,
Har precis byggt färdigt min maskin som ska bli en filserver med följande komponenter:
Moderkort: Supermicro A2SDi-8C-HLN4F
PSU: Corsair SF450 450W
Minne: Kingston ValueRAM DDR4 2400MHz ECC 32GB (KVR24L17Q4/32)
SSD: 2x Intel 545s Series 2.5" SSD 256GB
Kontrollerkort: HighPoint Rocket 640L
Chassi: SilverStone DS380

När jag startar datorn så kommer den inte längre än den första bilden som syns, där det står "PEI--Intel MRC execution...", med Supermicro loggan ovanför och någon form av kod längst ner i det högra hörnet i from av "2F".

Jag har försökt starta utan minne, samt satt minnet i både slot A1 och B1, men med samma resultat. Tangentbordet som är inkopplat är ej responsivt. Jag har även satt i en minnessticka med FreeBSD som skall installeras, men den verkar inte påverka något.

Någon som känner igen mina problem, och har något tips på hur jag kan fortskrida?

Permalänk
Medlem

Hur länge har du låtit den vara på denna 2F?
Ta även ut kontrollerkortet om du kommer längre utan det.

Med "2F" som ledtråd skulle jag gissa på minnes relaterat, men det är svårt. Återförsäljaren eller Supermicro kan svar finkornigare än denna generiska:
https://ami.com/ami_downloads/Aptio_V_Status_Codes.pdf

Hur ser DIMM-slottarna ut? Inga hårstrån eller skit i?

Skulle även testa med att ta dra ur strömmen, ta ut batteriet, kortsluta batterihållaren och på så sätt nollställa UEFI/BIOS inställningarna. Sedan gå in i BIOS och "Load optimal defaults" - Save.

Permalänk
Medlem

Jag har låtit den stå där en halvtimme som mest kanske. Testade med att ta bort kontrollerkortet också, men samma sak hände.

Ja, det verkar onekligen vara minnesrelaterat. MRC står för Memory Reference Code och 2F hittade jag nyss att det verkar vara error code för memory initialization. https://www.supermicro.com/support/faqs/faq.cfm?faq=18917.

"Error code 2F means memory initialization. It is generated thru the BIOS. You may have memory issue. Please check your memory DIMMs and motherboard’s DIMM sockets."

Betyder detta att det är fel på minnet, eller bara att det inte råkar vara kompatibelt med moderkortet?

Ska testa med batteriet lite senare. Tack för tipset!

Permalänk
Avstängd

Hur kom det sig att det blev KVR24L17Q4/32?
Låter som minnet baserat på hur långt moderkortet kommer med uppstartssekvensen.

Har Du även provat utan HighPoint kortet?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

Valde minnet då den skulle vara kompatibelt med moderkortet, hade ECC samt var Kingston som jag har haft bra erfarenhet av sedan tidigare. Supermicro hade bara något samsung minne listat på sin sida som kompatibel med moderkortet, men den fanns inte att köpa nånstans.

Provade utan HighPoint kortet med samma resultat.

Kommer nog kontakta Supermicros support på måndag för att höra närmare vad det kan vara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phobios:

Valde minnet då den skulle vara kompatibelt med moderkortet, hade ECC samt var Kingston som jag har haft bra erfarenhet av sedan tidigare. Supermicro hade bara något samsung minne listat på sin sida som kompatibel med moderkortet, men den fanns inte att köpa nånstans.

Provade utan HighPoint kortet med samma resultat.

Kommer nog kontakta Supermicros support på måndag för att höra närmare vad det kan vara.

Jag skulle nog säga att någon information är felaktig någonstans.
Finner inte den information som Du hänvisar till gällande att KVR24L17Q4/32 är kompatibelt med just detta moderkort, men det kan vara jag som skrivit fel någonstans.

Enligt Kingston så kommer inte ens detta minne upp som kompatibelt med detta moderkort.
Det minne Du har valt har ej specificerade minneskretsar medan dom 32GB som kommer upp hos Kingston är antingen Hynix eller Micron, men det är nog inte där problemet ligger.

Det är ett 4R minne Du har valt medan både Supermicros rekommenderade Samsung minne och dom 32GB minnen som Kingston rekommenderar till detta moderkort är 2R. Moderkortet måste specifikt ha stöd för Quad Rank om Du skall använda 4R minne. Annars är det Single eller Dual Rank som gäller.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aha! Det enda jag kollade när jag skulle se om det var kompatibelt var minneshastigheten. Hade ingen aning om det där med 2R och 4R.

Får ta och lämna tillbaka minnet jag köpte och köpa ett korrekt. Hittade tre st minnen listade som kompatibla, varav två finns i lager.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734753 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447589.

Prisjakts jämförelse visar ingen skillnad, förrutom i namnet så är micron med på den ena. Vad bör jag tänka på när jag väljer av dessa två, eller spelar det ingen roll så jag kan ta den som har lägst pris?

Tusen tack för hjälpen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phobios:

Aha! Det enda jag kollade när jag skulle se om det var kompatibelt var minneshastigheten. Hade ingen aning om det där med 2R och 4R.

Får ta och lämna tillbaka minnet jag köpte och köpa ett korrekt. Hittade tre st minnen listade som kompatibla, varav två finns i lager.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4734753 och https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4447589.

Prisjakts jämförelse visar ingen skillnad, förrutom i namnet så är micron med på den ena. Vad bör jag tänka på när jag väljer av dessa två, eller spelar det ingen roll så jag kan ta den som har lägst pris?

Tusen tack för hjälpen!

Jag är väldigt diskriminerande som person p.g.a. erfarenhet, så jag väljer enbart Samsung, Micron och Hynix kretsar oavsett om det står Kingston eller Kalles Kaviar på förpackningen. Sen så har jag personligen enbart köpt Kingston minne sedan år 2001 just p.g.a. deras konfigurator och s.k. livstidsgaranti(behövde använda deras garanti nu i september på ett minne som utgått och var inköpt år 2011 och fick ett nytt annorlunda men fortfarande Hynix, utan strul), men jag har olika i maskiner som inte har fått sina minnen rörda sedan inköp av maskin.

Dom tre minnen som finns @ Kingston @ 32GB fungerar lika bra oavsett. Blanda dock ej olika minnestyper i samma maskin, det är från min egen erfarenhet, även om alla hastigheter och latenser anges lika så håll dig inom samma minneskretstillverkare, d.v.s. blanda inte Hynix, Micron och Samsung i samma dator såvida det inte är en speldator där det inte spelar någon roll om burken fryser eller BSOD:ar lite då och då, för då tar man vad man har liggandes på hyllan.

KSM24RD4/32HAI
KSM24RD4/32MAI
KSM24RD4/32MEI

Bara att välja fritt vad Du hittar där Du är bekvämast att handla med.

Hynix minnet finns i en variant medan Micron minnet finns i två olika varianter/kretsar att välja på, men jag känner ingen anledning att gräva närmare gällande skillnaden mellan A-DIE och E-DIE i Micron fallet så länge Kingston anger dessa som kompatibla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då var förhoppningsvis mina problem lösta med det, men jag ska nog inte ropa hej innan jag fått mitt nya minne och ser så det verkligen fungerar

Tusen tack igen för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att det löste sig, kan dock vara värt att känna till att denna finns:
https://www.supermicro.com/manuals/other/AMI_BIOS_POST_Codes_...

Där specifikt följande två passager är intressanta:

Status Code Range - Description [ bortklippt ] 0x10 – 0x2F - PEI execution up to and including memory detection

Progress Codes [ bortklippt ] 0x2F - Memory initialization (other).

Notera att det är status code och inte error code, samt progress code i förtydligandet om den specifika koden. Om det hade varit något strul så hade det blivit en error code.