Permalänk
Medlem

Får inte ut 144Hz benq xl2720z

Har en benq xl2720z med DP kabel men får inte ut 144Hz i 1080p går bara i 60Hz men skalar jag upp till 3840x2160 då kan jag köra skärmen i 144Hz via Nvidia kontrollpanelen?

Men musen blir gigantisk då och alla ikoner blir pyttesmå så det känns inte naturligt har läst lite på nätet är det bara dvi som stöder 144Hz i 1080p i det här fallet?

Spec finns i sign

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem

Hittade felet skärmen/grafikkortet klarar bara att leverera 144Hz i vanligt 1920x1080 men i Ultra HD, HD, SD 1080p 1920x1080 så klarar den bara av 60Hz.(?!?)

Då kommer följdfrågan vad är det för skillnad på vanliga 1920x1080 och Ultra HD 1080p?

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Då kommer följdfrågan vad är det för skillnad på vanliga 1920x1080 och Ultra HD 1080p?

Ingen, det är bara Windows som är lite konstigt. Ultra HD är "TV-upplösning" och begränsas väl till 60Hz av Windows eftersom det brukar vara den frekvensen som gäller för TV. Så att köra på 1920x1080 som du gör är helt rätt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av hellmix:

Den exakta detaljutformningen på signalen (timingen) kan skilja sig vilket kan ge de här effekterna.

Permalänk
Avstängd

Samma BS med min XL2420Z. Utöver detta så trillskas den mera...

Om jag stänger av skärmen (DP-ansluten) trots att den fortfarande är aktiv, så om jag startar upp den igen så återansluter inte skärmen utan jag får 'no signal'. Då måste jag alltså dra ut DP-anslutningen och sätta in den igen för att få tillbaka signalen.
Det lustiga är att det bara är i windows detta händer.

Kommer ihåg att jag kontaktade benq om detta och de påstod att det var fel på skärmens moderkort och behövde skickas in på service.

Visa signatur

*Inlägg med reservation för eventuell censur av admin ;-)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kiirozu:

Samma BS med min XL2420Z. Utöver detta så trillskas den mera...

Om jag stänger av skärmen (DP-ansluten) trots att den fortfarande är aktiv, så om jag startar upp den igen så återansluter inte skärmen utan jag får 'no signal'. Då måste jag alltså dra ut DP-anslutningen och sätta in den igen för att få tillbaka signalen.
Det lustiga är att det bara är i windows detta händer.

Kommer ihåg att jag kontaktade benq om detta och de påstod att det var fel på skärmens moderkort och behövde skickas in på service.

@Kiirozu

Har du ett 10 serie grafikkort?
Detta löstes med att ladda hem nytt bios till grafikkorten.

Permalänk
Avstängd

@anon298854:

Jag har ett 1080 Ti just nu, men jag hade exakt samma fel med mitt 980 som jag hade tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det är inte en sådan dp kabel du har då som har ett extra stift kopplat som kan orsaka olika fel?.
https://sweclockers.com/forum/trad/1453075-varning-for-vissa-...

Så prova även en annan kabel.

Permalänk
Avstängd

@anon298854:

Ingen aning, har testat två olika DP-kablar och båda har samma problem.

Visa signatur