Finns något program som organiserar en brokig fotosamling?

Permalänk
Medlem

Finns något program som organiserar en brokig fotosamling?

Som de flesta andra har jag många bildfiler, i mitt fall knappt 100k. Genom åren har jag bytt datorer och diskar många gånger. Nuläget är att jag har bildmappar på alla datorer (ca 8 st), samt på NAS och i molnet - iCloud och Google photo liksom tom på ett par 2Tb usb-stickor. Säkert 15 bildmappar med till stora delar identiskt innehåll. Vissa har jag röjt upp i (med programmet som utifrån bilddatumet lägger allt i en ny mapp dd/mm/åå, minns inte namnet), andra har jag synkat med sync toy. En total röra. Finns det någon programvara som kan synka bilder från ett flertal bildmappar och lägga allt i ordning utan dubletter med sync till Google photo? Utan ständiga upphakningar, alla program som kräver frekventa ställningstaganden till vad man skall göra med en enskild bild bland 96000 blir ohanterliga. Många bildmappar har jag dublettrensat, men inte alla. Allt såg ju snyggt ut i Picasa med sync till Google photo, men det funkar ju inte längre. Bildmängden gör att allt hanterande av data tar dagar. Picasa vägrade ju ofta hantera .mov filer så dessa ligger ofta separat, vore snyggt att få in dem korrekt i tidslinjen (från 2002) igen.

Naturligtvis har jag Googlat extensivt, men faktiskt kommit upp kort, trots att denna situation borde vara vanlig bland icke-proffs.

Permalänk
Medlem

@ljo002: Vet att Plex Premium har funktioner för tidslinje och album osv.
Rätt dyrt dock. Dock väldigt smidigt då man kommer åt dem enkelt med mobilen, datorn, tv osv

https://www.plex.tv/sv/your-media/photos-videos/

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem

@ljo002: Vad är det för typ av sökningar du gjort på Google?

Det låter i all enkelhet som att du har ett problem som är självförvållat över en lång tid av dålig organisation. Jag är skeptisk till att det skulle finnas någon programvara som automagiskt kan rädda dig eftersom scenariot är så väldigt specifikt. De flesta biblioteksprogrammen är väl utformade för att användas regelbundet och att man engagerar sig i sitt biblioteks struktur. Jag har helt enkelt svårt att tro att något företag skulle ha som affärsidé att lösa specifikt det här problemet (utan att kräva din input varje gång förvirring sker).

Närmaste räddningen, om du inte hittar något färdigt program, är nog att du tydligt beskriver ditt problem samt önskad lösning och utvecklar programmet själv (eller anlitar någon). Jag har själv skrivit lite olika småprogram för att lösa problem jag har med filhantering. Det låter ju inte som att du har ett särskilt avancerat problem, snarare en komplex beslutshantering. Men det går nog att lösa så länge du har ett tydligt regelverk uppsatt (du säger ju att du inte vill bli tillfrågad om varje dubblett, så det låter som att du har ett regelverk i huvudet för vad som ska gälla).

Permalänk
Medlem

Bästa Sebbepojken

Tror i motsats till dig att det inte är så ovanligt med fotosamlingar i oordning, speciellt som vi alla tagit bilder rätt länge nu, med en rad olika kameror, datorer och lagringslösningar genom kanske 15 år, svårt att tro att detta skulle vara ett så ovanligt och specifikt scenario. Vad som behövs är ett program som kollar upp vilket datum en bild är tagen, samt lägger den i ordning utan kopior samt kan kolla igenom flera bildmappar i nätverket. Googlar man ser man förstås direkt att det finns en uppsjö program med syfte att organisera foton. Problemet är att det är tidsödande att köra dem då datamängden är så stor, samt att man ofta stöter på patrull om man måste ta ställning till frågor tiotusentals gånger, tex då man stött på en kopia. testat flera av den typen, tex Adebis Photo Sorter. Men sen måste programmet vara så välskrivet att det inte hänger sig under tiden, mm.

Permalänk
Medlem

Låter som du letar efter en mjukvara i stil med t.ex. Adobe Bridge, Lightroom, CaptureOne/MediaPro, DigiKam, Shotwell, F-spot, osv.

Vet inte exakt vad du kollat på tidigare och vad du valt bort och varför?

Permalänk
Medlem

Du kan använda EXIFtool via commandline Linux/Win och byta namn på alla dina filer så att de får prefix med datum då bilden är tagen. Sen kan du väl köra vilken dublettutsorterare som helst på de filerna om du jämför hashvärden (Treesize?). Då får du ett ex av allt i tidsordning. Synkningen för nån annan lösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag är skeptisk till att det skulle finnas någon programvara som automagiskt kan rädda dig eftersom scenariot är så väldigt specifikt.

Skrivet av ljo002:

Problemet är att det är tidsödande att köra dem då datamängden är så stor, samt att man ofta stöter på patrull om man måste ta ställning till frågor tiotusentals gånger, tex då man stött på en kopia.

Det är det här jag menar. Det finns program för att organisera bilder, men ditt problem är så specifikt att jag tvivlar på att det finns någon enkel lösning på problemet - vilket jag antar är en automatiserad beslutshantering enligt dina eget angivna parametrar? Därför menar jag att lösningen kanske är att ta fram programmet själv eftersom du har stenkoll på exakt vilka uppgifter det behöver utföra.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är väl bara att ta bort alla dubbletter och sedan välja att sortera i datumordning ?
Doublekiller och Acdsee klarar just det, vill du sedan organisera det i nya mappar på nått sätt så vet jag inte riktigt hur du löser det men att få bort alla dubbletter och få allt i kronologisk orordnnig löser de programmen i alla fall.
Programmen kan ju båda jobba med innehållet i flera mappar samtidigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.