Permalänk

"Laga" projektorduk?

Hallå!

Köpte nyligen en projektorduk från komplett, denna. När jag fick den så var det veck på den men tänkte att det skulle ordna till sig, vilket det inte gjorde. Hörde av mig till komplett som skötte ärendet riktigt bra och snabbt. Fick pengarna tillbaka och behålla duken.

Tänkte att innan jag köper en ny ge mig på att försöka laga den. Någon som har tips på hur man kan göra? Går det att ramspänna den på något sätt? Stryka den? Andra tips och idéer?

Så här ser den ut nu, https://imgur.com/a/iECJMSx

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Lite svårt att se, men det ser inte ut att vara veck på den utan snarare att den är upprullad lite konstigt på rullen så den inte hänger ner med lika mycket överallt.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Lite svårt att se, men det ser inte ut att vara veck på den utan snarare att den är upprullad lite konstigt på rullen så den inte hänger ner med lika mycket överallt.

Okej, tips för åtgärd?

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem

Hej

Håller med @Mr_Lazy, ser ut att vara felaktigt upprullad, dvs osymetriskt spänd.
Om stången som handtaget sitter i nederkant går att ta loss och spänna om duken så kanske du kan få bort ojämnheten.
Men mönstret på "vecken" ger sken att duken redan sträckt sig mer vid handtaget av att dra i den. Du får testa om du vill/kan.

Galen ide? ångbehandla och lämna neddragen?

Permalänk
Medlem

Sluta surfa så mycket på Pirate Bay och sluta använda saker som du anmält som trasiga Köp en ny duk för pengarna och skänk den där till någon förening eller skola i närheten av dig som kanske har en lite för gammal och tråkig duk.

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheMuffinMan: Det är så rulldukar ser ut. Dukmaterialet kollapsar under sin egen tyngd och det är inget som "fixar sig". Lösningen är ramspänd duk. Tab-tension-teknik hjälper en hel del men adderar pris. Riktigt bra tabtension är också dyrt då det kräver robust konstruktion.

En elektrisk duk kan vara bättre då en motor gör att själva staget konstruktionen/rullen kan vara mer robust. Med manuella dukar måste fjädermekanismen orka med hela vikten och då kan det inte vara hur tung som helst. Men även stora dukar sjunker ihop av sin egen tyngd om de inte får tab-tension.

Permalänk
Skrivet av Dack3:

Hej

Håller med @Mr_Lazy, ser ut att vara felaktigt upprullad, dvs osymetriskt spänd.
Om stången som handtaget sitter i nederkant går att ta loss och spänna om duken så kanske du kan få bort ojämnheten.
Men mönstret på "vecken" ger sken att duken redan sträckt sig mer vid handtaget av att dra i den. Du får testa om du vill/kan.

Galen ide? ångbehandla och lämna neddragen?

Får prova att spänna om duken. Har dock bara dragit i handtaget max 2-3 gånger.

Skrivet av Sebbepojken:

Sluta surfa så mycket på Pirate Bay och sluta använda saker som du anmält som trasiga Köp en ny duk för pengarna och skänk den där till någon förening eller skola i närheten av dig som kanske har en lite för gammal och tråkig duk.

Tack för ditt svar.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheMuffinMan: Det är så rulldukar ser ut. Dukmaterialet kollapsar under sin egen tyngd och det är inget som "fixar sig". Lösningen är ramspänd duk. Tab-tension-teknik hjälper en hel del men adderar pris. Riktigt bra tabtension är också dyrt då det kräver robust konstruktion.

En elektrisk duk kan vara bättre då en motor gör att själva staget konstruktionen/rullen kan vara mer robust. Med manuella dukar måste fjädermekanismen orka med hela vikten och då kan det inte vara hur tung som helst. Men även stora dukar sjunker ihop av sin egen tyngd om de inte får tab-tension.

Konstigt att den redan var kollapsad vid leverans. Ska läsa på mer om tab-tension då. Tack för svar!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Bildexpert 📺

@TheMuffinMan: Inget konstigt – manuella rulldukar ser ut sådär och särskilt när man kliver upp i storlek. Gravitationen suger bokstavligen.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@TheMuffinMan: Inget konstigt – manuella rulldukar ser ut sådär och särskilt när man kliver upp i storlek. Gravitationen suger bokstavligen.

Haha ja helt klart!

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Får prova att spänna om duken. Har dock bara dragit i handtaget max 2-3 gånger.

Tack för ditt svar.

Jag hade provat att rulla av duken helt och hållet och lägga ut den på ett golv för att se om den lägger sig rak. Nu har du köpt en duk på rulle så jag antar att du har behov av att rulla upp den men ett alternativ är annars att göra en ram och använda dukmaterialet till en DIY-projektorduk.

Det är mycket lättare att få en ramspändduk slät som @Laxpudding säger.

Jag gjorde en egen och hade ett tag en tanke på att fälla upp duken framåt upp i taket (som en vindslucka) när jag inte använde den. Tanke var att ha en vanlig TV bakom duken. Slutade med att jag hoppade över TVn och duken hänger alltid nere (då den är i ett dedicerad rum).
Lätt att glömma bort är också att högtalarna begränsar storleken på duken. Man vill gärna ha duken så stor som möjligt vilket gör att högtalarna måste stå någonstans. Framför är ju lite ooptimalt, bakom blir ljudet väldigt lidanden. Lösningen är ljudtransparentduk, om du ändå ska bygga en egen ram

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Mr_Lazy:

Jag hade provat att rulla av duken helt och hållet och lägga ut den på ett golv för att se om den lägger sig rak. Nu har du köpt en duk på rulle så jag antar att du har behov av att rulla upp den men ett alternativ är annars att göra en ram och använda dukmaterialet till en DIY-projektorduk.

Det är mycket lättare att få en ramspändduk slät.

Köpte den faktiskt pga priset. Helst skulle jag ha en ramspänd då den alltid är nere ändå och det ska vara bättre. Får bli en senare investering. Man kanske skulle ge sig på att försöka göra en ram till den då

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMuffinMan:

Köpte den faktiskt pga priset. Helst skulle jag ha en ramspänd då den alltid är nere ändå och det ska vara bättre. Får bli en senare investering. Man kanske skulle ge sig på att försöka göra en ram till den då

Att bygga en ram är absolut inte svårt om man tycker om att snickra lite.

typ

---------------------------------------------------------------------- | / | | \ | | / | | \ | | / | | \ | | / | | \ | | / | | \ | |/ | | \ | | | | | | | | | | | | | | | | | -----------------------------------------------------------------------

woho ASCII-skills

Virke
Lite skruv
Lim
Klammerpistol med massor med klammer
Dukmaterial
Velourtejp (så att du kan göra en svart ram runt)

Visa signatur