Bank-ID till iMac som Funkar, vilken bank?

Permalänk
Medlem

Bank-ID till iMac som Funkar, vilken bank?

Vet någon vilken bank som erbjuder Bank-ID på typ fil eller annat sätt som FUNGERAR? till mac-datorer?

Jag är trött på smartphones och vill ha simpel nokia, men Bank-ID är ju en livsnödvändig grej nu för tiden som funkar jättebra på telefonen, mindre bra funktion på dator, och i synnerhet mac. Jag har nordea som bank, de "erbjuder" bankID på kort som i teorin ska funka till mac, men i praktiken är det trasigt.

Snälla hjälp mig? kan ju skaffa ett konto på annan bank bara för att få denna funktionen?!
eller måste det ens vara via banken ?

Tacksam på förhand för svar. MVH Joakim

Permalänk
Medlem

Bankid på fil och kort är inte lika gångbart och du kommer inte kunna göra samma saker som med mobilt bankid. Bara släppa den tanken alltså. Exempel på saker som inte fungerar är exempelvis digital brevlåda, banker som Länsförsäkringar (även Nordea om du ansöker online) och Klarna. Vill du inte köra mobilt bankid på telefon kan du köra det på en surfplatta med iOS 9+ eller Android 5+.

Inga banker utfärdar något annat än bankid, det är samma programvara för alla banker så det finns inget alternativ där. Skatteverkets e-legitimation från Svenska Pass (e-ID) är inte gångbart på mer än ett handfull ställen om ens det, det fungerar inte ens hos Bolagsverket, AF eller FK.

Permalänk
Medlem

Kör Mobilt Bank-ID i Chrome. Simulerar Android-miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leoms:

Kör Mobilt Bank-ID i Chrome. Simulerar Android-miljö.

Tveksamt att du får det att fungera nu för tiden. Var flera år sedan de såg till att det slutade fungera.

Permalänk
Medlem

iphone utan sim-kort ?

@Leoms: shit blev lite extatisk över chrome-bank ID där som lösning, innan jag såg svaret nedanför att det inte funkar längre?

jag kanske ska ha kvar min gamla halvtrasiga iphone liggandes vid datorn bara för att använda mobilt bank id med?

eller vad tror ni? kan man köra bara det programmet/appen utan SIM-kort osv? den kommer va kopplad till wi-fi.....

Permalänk
Medlem

@zorgia: Beror lite på vad det är för enhet, Mobilt BankID i sig kräver inte SIM. Bara plocka ut kortet och testa. Surfplattor som fungerar kostar typ 800 kr annars.

Permalänk
Medlem

@Petterk: tack för hjälpen, ska testa

du verkar ha koll på det här. har sett att det finns diverse leverantörer av e-legitimation typ skatteverket men det var väl du som skrev att det bara funkar på vissa ställen?

så om jag fattat det rätt, är det just MOBILT bank ID som är DET ENDA?? som fungerar ÖVERALLT?

för det är ju det man vill ha, eller hur? ett universellt sätt att bevisa vem man är online. och det funkar ju asbra. inte på nåt annat än smartphones dock? :/

Permalänk
Avstängd

@zorgia: Det Petterk skriver är total desinformation. Man kan klicka på Mobilt BankID och dra igång vanligt BankID manuellt och så fungerar det iallafall. BankID struntar i om det är Mobilt eller inte. BankID som BankID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

Vet någon vilken bank som erbjuder Bank-ID på typ fil eller annat sätt som FUNGERAR? till mac-datorer?

[...]

Snälla hjälp mig? kan ju skaffa ett konto på annan bank bara för att få denna funktionen?!
eller måste det ens vara via banken ?

Jag har Handelsbanken bank-id på kort. Fungerar högst godtagbart på min Mac, se nedan. Till vardags kör jag bara på Linux, inloggning utan sladd på Handelsbanken (helt oberoende av programvara på enheten).

Testade just nedanstående på en MacBook Pro Early 2011 med macOS High Sierra. BankId Security Application 7.6.0 och Handelsbankens kortläsare + kort. Safari 12.0 respektive Chrome 70:

• test.bankid.com: Safari: nej, Chrome: ja

• Skatteverket: Safari: ja, Chrome: ja

• Försäkringskassan: Safari: nej, Chrome: ja

• Länsförsäkringar: Safari: ja, Chrome: ja

• Handelsbanken: Safari: nej, Chrome: ja

(Jag är ganska säker på att Handelsbanken fungerat i Safari förut)

Slutsats: Använd Chrome, inte Safari, så fungerar det fint. Det är antagligen sajternas fel att dom inte testar Safari ordentligt, uppenbarligen går det att få detta att fungera.

Min Firefox-installation har diverse adblockers och cookie-dödare, så den fungerar inte heller. Orkade inte testa med en ren installation så jag har egentligen inget att säga om Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Bankid på fil och kort är inte lika gångbart och du kommer inte kunna göra samma saker som med mobilt bankid. Bara släppa den tanken alltså. Exempel på saker som inte fungerar är exempelvis digital brevlåda, banker som Länsförsäkringar (även Nordea om du ansöker online) och Klarna.

Vad är det som inte funkar? Inloggning på Klarna med samma uppsättning som i mitt tidigare inlägg fungerar i alla fall fint på både Safari och Chrome. Nordea orsakar en oändlig inloggningsloop för mig, men jag gissar att det beror på att jag har ett annat bank-id på kort utfärdat av Nordea som jag inte har tillgängligt just nu -- jag har dessutom inget konto där. Länsförsäkringar testade jag i förra inlägget och det fungerar.

För övrigt är ju mobilt bank-id en rätt dum ide så som det är implementerat just nu. Och även i allmänhet kan jag tycka eftersom det inte är så smart att lita endast på mjukvara/mjuka certifikat. Minst 110 miljoner har blivit blivit bortsvindlade hittills. Ja, det handlar om Mobilt bank-id, inte bank-id i allmänhet även om ingen vågar skriva det. Att folk är dumma och lättlurade är ju inget försvar, det ska ett väldesignat tekniskt system kunna hantera.

Permalänk
Medlem

@Paralog, @KAD

Möjligen att det går med bankid på kort, men inte på fil. De olika varianterna är trotts allt olika.

Permalänk
Avstängd

@Petterk: Nix, har enbart på fil, har aldrig haft Mobilt eller kort. Kan logga in överallt där det krävs Mobilt BankID. Du är ute och cyklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Petterk: Nix, har enbart på fil, har aldrig haft Mobilt eller kort. Kan logga in överallt där det krävs Mobilt BankID. Du är ute och cyklar.

Verkar i.o.f.s. varit bankid-programmet som strulade, den protesterar inte nu.

Men Nordea har bankid på fil som du beställer direkt i internetbanken, så varför påstår TS att det inte fungerar för honom? Får han inte bankid-programmet att fungera så kan han ju inte köra det. Programmet ska fungera på macOS, och då är det ju en lösning för honom.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

...
För övrigt är ju mobilt bank-id en rätt dum ide så som det är implementerat just nu. Och även i allmänhet kan jag tycka eftersom det inte är så smart att lita endast på mjukvara/mjuka certifikat. Minst 110 miljoner har blivit blivit bortsvindlade hittills. Ja, det handlar om Mobilt bank-id, inte bank-id i allmänhet även om ingen vågar skriva det. Att folk är dumma och lättlurade är ju inget försvar, det ska ett väldesignat tekniskt system kunna hantera.

Nja, visst kunde mobilt bank-id vara säkrare på flera sätt men alla bedrägerier som har skett har ju helt berott på folks godtrogenhet/dumhet. Om man inte signerar på uppmaning av okända personer som ringer eller på konstiga sidor så är det väldigt säkert.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Handelsbanken och kort.. Har haft lite strul till och från, men det är en "fil" på datorn som strular till det, så man får gå in och radera och sedan fungerar det i både Safari och Chrome.

Det jag gjort är att rensa denna mapp och sedan installerat om Bank-ID appen.

~/Library/Application Support/BankID/Config

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

tack som fan!

@KAD: tack som fan, bra utförligt svar. får kolla på detta. glad att det verkar få att funka och inte så svårt att använda chrome istället för firefox just när man gör bankärenden m.m.

mvh Joakim

Permalänk
Medlem

förtydligande

@Petterk: förtydligande....det var flera år sen jag testade nordeas bank id på dator. haft min iphone i typ 4 år nu och kört bankid på den i flera år, det är så välfungerande så inte behövt nåt annat, men nu håller mobilen på att dö och vill återgå till simpel mobil typ nokia...

jag minns att jag kämpade med att få e-legitimation att funka på mac:en i flera år till och från, fick det att funka med nordeas bank id på kort på min mac ett litet tag men sen blev det nån uppdatering som förstörde allt, antingen mac:en eller kortläsaren minns inte. nordea själva har sagt att bank id på fil bara funkar på windows. och att de håller på och fasar ut dom andra varianterna pga mobilt bank ID är så populärt nu för tiden...mailade dem och de sa detta. det är nedprioriterat. glad att alla banker inte gör så.

mvh J

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare kört Mobilt Bank-ID i Google Chrome. Testa?
https://thehackernews.com/2015/04/android-chrome-ARC-welder.h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

@Petterk: förtydligande....det var flera år sen jag testade nordeas bank id på dator. haft min iphone i typ 4 år nu och kört bankid på den i flera år, det är så välfungerande så inte behövt nåt annat, men nu håller mobilen på att dö och vill återgå till simpel mobil typ nokia...

jag minns att jag kämpade med att få e-legitimation att funka på mac:en i flera år till och från, fick det att funka med nordeas bank id på kort på min mac ett litet tag men sen blev det nån uppdatering som förstörde allt, antingen mac:en eller kortläsaren minns inte. nordea själva har sagt att bank id på fil bara funkar på windows. och att de håller på och fasar ut dom andra varianterna pga mobilt bank ID är så populärt nu för tiden...mailade dem och de sa detta. det är nedprioriterat. glad att alla banker inte gör så.

mvh J

Det är samma programvara för bankid oavsett bank, programmet ska ha stöd för bankid på fil på macOS också och ser inget som säger något annat. Nordea säger att stöd finns på deras hemsida, men det är ju som sagt inte de som står för programvaran och certifikatet går ju genom bankid.com.

Sett att banker börjar sluta med bankid på kort, men ser inte varför de skulle sluta med bankid på fil. Nackdelen är att bankid på fil ibland bara är giltigt en kortare tid såklart. Hos min bank är det så lite som 3 månader, men hos Nordea är det väl 2 år så där är det inget problem. Om 2 år har du säkert en ny telefon eller surfplatta.

Permalänk
Avstängd

@Petterk: Kan ju vara så att det egentligen handlar om support från personal/tele på banken, men att dom skriver/säjer stöd för BankID.

Permalänk
Medlem

nordea bank id på fil???

@Petterk: alltså, är du säker nu?
för det hade varit perfekt för mig med nordeas bank id på fil till mac. men är rätt säker det inte finns?? eller du säger det gör? var hittade du det? det hade ju varit ultimat för mig!

förstår din poäng med programvaran....det var det nordea sa när jag mailade dem i alla fall. och orkar inte med strul. grejen med bank id ska ju va att slippa strul....

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorgia:

@Petterk: alltså, är du säker nu?
för det hade varit perfekt för mig med nordeas bank id på fil till mac. men är rätt säker det inte finns?? eller du säger det gör? var hittade du det? det hade ju varit ultimat för mig!

förstår din poäng med programvaran....det var det nordea sa när jag mailade dem i alla fall. och orkar inte med strul. grejen med bank id ska ju va att slippa strul....

Installera BankID säkerhetsprogram för macOS, gå in på Nordeas internetbank, logga in med e-kod eller mobilt bankid och beställ bankid på fil?

Beställningen bör ta dig till bankid.com och certifikatet/bankid:t dyker upp i programmet med ett klick. Som en ovanstående kommentar säger så får du nog rensa ~/Library/Application Support/BankID/Config om du tidigare haft bankid-programvaran installerad.

Permalänk
Medlem

Använder Länsförsäkringar Bank.

Använder BankID på min MacBook Pro.
Fungerar bra generellt till det mesta.

Men ex Kivra absolut vägrar och accepterar bara mobilt BankID

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

@iller: Rent spontant så har väl Kivra hittils hittat alla sätt att förstöra för sej själva. Så detta är väl bara ännu en metod.

Kan någon förklara exakt vad Kivra är? Det verkar som om Staten utsåg någon 2-veckors färsk entreprenör som Sveriges enda elektroniska brevlåda. Och som sedan lade upp benen på skrivbordet och inte ansåg att man behövde leverera eftersom man ändå är det enda alternativet.

Kivra - vi kivar med kunden

Permalänk
Medlem

@iller: Får också det meddelandet på flera ställen, därför jag sa att det inte lirade, men det fungerade senare på några av ställena. Testet på bankid.com har aldrig funkat så det kommer finnas fall där det inte lirar.

Permalänk
Medlem

@Paralog: Det har ändå med bankids plattform att göra, inte Kivra i sig.

Permalänk
Avstängd

@Petterk: Hade det inte varit just Kivra så hade jag hållt med

Det är lite konstigt att det flippar sådär som du beskriver. Ni kanske ska prova att rensa gamla kakor? Och avinstallera/installera - istället för att bara installera över med senaste versionen. Inte för att jag gjort annorlunda, men jag har aldrig stött på patrull (kör W7). Inte mina föräldrar heller (W10). Men ni kanske har problem som är specifika för MacOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paralog:

@Petterk: Hade det inte varit just Kivra så hade jag hållt med

Det är lite konstigt att det flippar sådär som du beskriver. Ni kanske ska prova att rensa gamla kakor? Och avinstallera/installera - istället för att bara installera över med senaste versionen. Inte för att jag gjort annorlunda, men jag har aldrig stött på patrull (kör W7). Inte mina föräldrar heller (W10). Men ni kanske har problem som är specifika för MacOS?

Testa mot test.bankid.com. Jag har bara testat med Windows.

Permalänk
Medlem

För mig fungerar BankID med Safari i MacOS 10.13 felfritt på test.bankid.com och har alltid gjort.

Det är just Kivra och någon till som jag inte minns just nu som är hinder.

Står ju klart och tydlig i Kivras fall vid inloggning att det är enbart mobilt BankID som gäller.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

För mig fungerar BankID med Safari i MacOS 10.13 felfritt på test.bankid.com och har alltid gjort.

Det är just Kivra och någon till som jag inte minns just nu som är hinder.

Står ju klart och tydlig i Kivras fall vid inloggning att det är enbart mobilt BankID som gäller.

https://test.bankid.com/Desktop/CurrentOrOtherDevice kan du välja att testa "mobilt bankid", och det fungerar inte för mig, men t.ex. Klarna som också är "enbart" mobilt bankid fungerar.