Långsam uppkoppling med wifi - hur felsöka?
Hoppas att någon i detta forum kan komma med någon briljant idé om hur jag ska komma vidare. Beklagar att det blir ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa vidare ändå!
För en dryg månad sedan bytte jag bredband från mobilt till det fiber som är indraget i huset. Då jag vill undvika långa kablar genom halva lägenheten köpte jag också en router. Hastigheterna med det mobila bredbandet var väl inte heller så imponerande men det funkade att streama från olika sajter utan några större problem. Sen jag bytte har det blivit ännu mer långsamt och ibland hakar det upp sig totalt. Det här har jag gjort hittills för att försöka lösa problemet:
1. Testat med kabeln direkt i datorn. Inget hände, jag kommer inte ut på internet alls. Vet inte var felet ligger.
2. Testat med annan kabel och min väns dator. Inget fel på kabeln. Min vän kommer direkt ut på internet och kommer upp i rätt hastighet med kabeln direkt från dosan. Via wifi på den första routern kom hon upp i 27 Mbit/s, det ska vara 100, så för lågt även om man räknar med att man tappar en del via wifi.
3. Fick ett erbjudande från Ownit om att uppgradera till 500 MBit/s utan extra kostnad och tackade ja med förhoppningen att hastigheten skulle öka åtminstone något. Ingen skillnad.
4. Då jag först köpte den billigaste routern jag hittade bytte jag upp mig till en betydligt bättre. Den sänder på både 2,4 och 5 GHz. Ingen skillnad i hastighet i uppkopplingen på datorn.
5. Då min gamla dator inte kan ta emot på 5 GHz och chansen är större att hastigheten blir bättre på det frekvensbandet fick jag tag på en Wifi Adapter som ser ut att ta emot runt 300 MBit/s från routern. Fortfarande ligger hastigheterna runt 10 MBit/s för det mesta, det högsta jag uppmätt är 25 MBit/s.
6. Har uppdaterat alla drivrutiner.
Det är fullt möjligt att hela problemet ligger hos min dator som jag haft i kanske 7 år. Den var inte jättesnabb ens från början, men det här är värre än någonsin. Innan jag springer ut och köper en ny dator skulle jag ändå vilja felsöka så långt det går för att bli mer säker på att problemet verkligen ligger där. Jag kan ju köpa till både det ena och det andra; längre kablar, bättre wifi adapter, nytt grafikkort, nytt nätverkskort, ny dator, men det känns så onödigt att lägga ut ännu mer pengar innan jag vet mer vad som krånglar.
Så mina frågor är just nu:
Hur kollar jag att wifi adaptern funkar som den ska?
Vad kan störa routern?
Hur felsöker jag i datorn och ser om det är något knas med antingen grafikkortet eller nätverkskortet?
Vad skulle annars kunna vara orsaken till att det är så långsamt? Hur kollar jag det?
Tack på förhand!