Långsam uppkoppling med wifi - hur felsöka?

Permalänk

Långsam uppkoppling med wifi - hur felsöka?

Hoppas att någon i detta forum kan komma med någon briljant idé om hur jag ska komma vidare. Beklagar att det blir ett långt inlägg, hoppas ni orkar läsa vidare ändå!

För en dryg månad sedan bytte jag bredband från mobilt till det fiber som är indraget i huset. Då jag vill undvika långa kablar genom halva lägenheten köpte jag också en router. Hastigheterna med det mobila bredbandet var väl inte heller så imponerande men det funkade att streama från olika sajter utan några större problem. Sen jag bytte har det blivit ännu mer långsamt och ibland hakar det upp sig totalt. Det här har jag gjort hittills för att försöka lösa problemet:

1. Testat med kabeln direkt i datorn. Inget hände, jag kommer inte ut på internet alls. Vet inte var felet ligger.

2. Testat med annan kabel och min väns dator. Inget fel på kabeln. Min vän kommer direkt ut på internet och kommer upp i rätt hastighet med kabeln direkt från dosan. Via wifi på den första routern kom hon upp i 27 Mbit/s, det ska vara 100, så för lågt även om man räknar med att man tappar en del via wifi.

3. Fick ett erbjudande från Ownit om att uppgradera till 500 MBit/s utan extra kostnad och tackade ja med förhoppningen att hastigheten skulle öka åtminstone något. Ingen skillnad.

4. Då jag först köpte den billigaste routern jag hittade bytte jag upp mig till en betydligt bättre. Den sänder på både 2,4 och 5 GHz. Ingen skillnad i hastighet i uppkopplingen på datorn.

5. Då min gamla dator inte kan ta emot på 5 GHz och chansen är större att hastigheten blir bättre på det frekvensbandet fick jag tag på en Wifi Adapter som ser ut att ta emot runt 300 MBit/s från routern. Fortfarande ligger hastigheterna runt 10 MBit/s för det mesta, det högsta jag uppmätt är 25 MBit/s.

6. Har uppdaterat alla drivrutiner.

Det är fullt möjligt att hela problemet ligger hos min dator som jag haft i kanske 7 år. Den var inte jättesnabb ens från början, men det här är värre än någonsin. Innan jag springer ut och köper en ny dator skulle jag ändå vilja felsöka så långt det går för att bli mer säker på att problemet verkligen ligger där. Jag kan ju köpa till både det ena och det andra; längre kablar, bättre wifi adapter, nytt grafikkort, nytt nätverkskort, ny dator, men det känns så onödigt att lägga ut ännu mer pengar innan jag vet mer vad som krånglar.

Så mina frågor är just nu:

Hur kollar jag att wifi adaptern funkar som den ska?
Vad kan störa routern?
Hur felsöker jag i datorn och ser om det är något knas med antingen grafikkortet eller nätverkskortet?
Vad skulle annars kunna vara orsaken till att det är så långsamt? Hur kollar jag det?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Många frågeställningar på en gång. Några motfrågor som kan hjälpa felsökningen.
Vad är det för router du använder just nu?
Hur bor du, stort, litet? Material i väggar? Många grannar?
Hur är routern placerad i förhållande till där du använder wifi't?
Vad är det för prylar du har uppkopplade?

Om din vän kommer ut på internet och får rätt hastighet från "dosan" så är det inget fel på bredbandstjänsten, utan snarare hårdvaran eller någon form av störning.

Jag skulle gissa på att du enbart kommer åt 2,4Ghz bandet med din "gamla" dator, är routern inte rätt inställd så kör den nog på en bandbredd på 20mhz, och då kommer du helt enkelt inte upp i så höga hastigheter med den dator du använder.
En "wifi adapter" med 300mbit/s är nog även det ett nätverkskort med n-standard, dvs inte AC som ditt 5Ghz sänds på, därav märker du nog ingen prestandaökning.

Utöver detta så är 2,4 bandet väldigt begränsad, det finns bara 3 kanaler (på 20mhz) som inte överlappar varandra. 1, 6, 11.
Bor du i lägenhet finns det troligtvis jättemånga andra wifi i närheten och alla dessa stör ut din signal.

Bästa lösningen, skaffa ett nätverkskort som klarar av 5Ghz över AC-standard.
Skanna av alla wlan i närheten och ställ in ditt 5Ghz wifi på den kanal som är minst trafikerad, bandbredd på 40mhz är att föredra (80 är nästan för mycket om man har problem med brus).

Felsöka datorn gör du lättast genom att testa den på en annan plats. Troligtvis kanske du får liknande problem, då datorn har ganska många år på nacken.

Alternativt, som du var inne på, byt dator.

Permalänk

@MaxDS: Tack för svar!

Min router är en Asus RT-AC1200.

Jag bor i en normalstor tvåa, routern finns i hallen som gränsar till vardagsrummet där datorn står. Visserligen tjocka väggar, men ingen som borde komma i vägen för signalen då routern är riktad mot en öppen dörr rakt in i vardagsrummet. Det är lite drygt 5 m mellan router och dator.

Jo, en del grannar förstås, många kör med wifi. Har testat olika kanaler på routern, ingen skillnad. Vet inte hur jag skannar av alla wlan i närheten för att se vilken kanal de trafikerar.

Använder för det mesta bara min stationära mot nätverket. Någon enstaka gång ibland även mobilen, men sällan samtidigt.

Nej, att jag får rätt hastighet från bredbandsleverantören verkar helt klart. Det är väl det enda jag helt kunnat utesluta hittills.

Jag tror faktiskt att jag med wifi adaptern kommer åt även 5 GHz då jag har två alternativ när jag kollar på mina egna tillgängliga nätverk och det står att jag är ansluten på båda frekvensbanden. Har kollat om det gör någon skillnad om jag bara har det ena eller det andra frekvensbandet på, men det gör det inte.

Lite knepigare att felsöka datorn på annan plats när det är en stationär. Inte omöjligt förstås men rätt bökigt. Och vad är det jag ska felsöka? Om deras internetuppkoppling fungerar bättre än min?

En sak som gör att jag är osäker på om det bara är min dator som är problemet är att jag haft problem att koppla ihop med mitt eget nätverk via mobilen. Ett tag stod det att nätverket var "ej inom område", vilket känns lite mysko med tanke på att routern står i rummet bredvid. Någon signal borde den ju ha kunnat plocka upp även om jag inte kommer upp i några hastigheter på mobilen heller. Den får inte kontakt med 5 GHz-bandet heller, den är också lite gammal.

Att köpa ny dator känns naturligtvis som det mest logiska alternativet eftersom den är gammal och jag vet att den har en hel del begränsningar. Men ekonomiskt är det för mig den sista utvägen, därför försöker jag felsöka det andra också för att se om jag kan få upp hastigheterna något åtminstone så jag kan streama utan problem.

Permalänk

Har du bara 5 m mellan router och dator hade jag satsat på kabel. Du sa att det inte funkade när du testade, så det behöver också felsökas i så fall. Datorn är inställd på att få ip via dhcp?

"rätt hastighet med kabeln direkt från dosan"
Vad är det för dosa?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

> 1. Testat med kabeln direkt i datorn. Inget hände, jag kommer inte ut på internet alls. Vet inte var felet ligger.

Jag skulle definitivt prova ping mig själv för att se om TCP/IP stack är som det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

@MaxDS: Tack för svar!

Min router är en Asus RT-AC1200.

Jag bor i en normalstor tvåa, routern finns i hallen som gränsar till vardagsrummet där datorn står. Visserligen tjocka väggar, men ingen som borde komma i vägen för signalen då routern är riktad mot en öppen dörr rakt in i vardagsrummet. Det är lite drygt 5 m mellan router och dator.

Jo, en del grannar förstås, många kör med wifi. Har testat olika kanaler på routern, ingen skillnad. Vet inte hur jag skannar av alla wlan i närheten för att se vilken kanal de trafikerar.

Använder för det mesta bara min stationära mot nätverket. Någon enstaka gång ibland även mobilen, men sällan samtidigt.

Nej, att jag får rätt hastighet från bredbandsleverantören verkar helt klart. Det är väl det enda jag helt kunnat utesluta hittills.

Jag tror faktiskt att jag med wifi adaptern kommer åt även 5 GHz då jag har två alternativ när jag kollar på mina egna tillgängliga nätverk och det står att jag är ansluten på båda frekvensbanden. Har kollat om det gör någon skillnad om jag bara har det ena eller det andra frekvensbandet på, men det gör det inte.

Lite knepigare att felsöka datorn på annan plats när det är en stationär. Inte omöjligt förstås men rätt bökigt. Och vad är det jag ska felsöka? Om deras internetuppkoppling fungerar bättre än min?

En sak som gör att jag är osäker på om det bara är min dator som är problemet är att jag haft problem att koppla ihop med mitt eget nätverk via mobilen. Ett tag stod det att nätverket var "ej inom område", vilket känns lite mysko med tanke på att routern står i rummet bredvid. Någon signal borde den ju ha kunnat plocka upp även om jag inte kommer upp i några hastigheter på mobilen heller. Den får inte kontakt med 5 GHz-bandet heller, den är också lite gammal.

Att köpa ny dator känns naturligtvis som det mest logiska alternativet eftersom den är gammal och jag vet att den har en hel del begränsningar. Men ekonomiskt är det för mig den sista utvägen, därför försöker jag felsöka det andra också för att se om jag kan få upp hastigheterna något åtminstone så jag kan streama utan problem.

Jag kan inte garantera att jag vet vad som är fel, men jag har haft enorma problem själv med ASUS router + 2,4Ghz.

3 olika routrar, RT-AC66 x2 och AC68 har dessa problem. Du kan få så illa som <1Mbit i bandbredd och allt är obrukbart, till att enheter vägrar koppla upp sig mot Wifi öht (säger bla fel lösenord), tills du bara startar om routern så fungerar det och du har 20Mbit igen. Har haft detta problem med både platta, 2,4Ghz dongel, laptop med "N" som bara kunde köra 2,4Ghz, och laptop med "G" som också är fast på 2,4Ghz. Lägg till Samsung Galaxy S2 och 1 annan gammal lur med 2,4Ghz. Det verkar ha något o göra med hur den hanterar DHCP ibland, för har man fast IP kan det fungera bättre, samt stänger av vilo-läget för Wifi.
Hopplöst bråk dock...

Samtliga ovan fungerar klockrent med andra APs på 2,4Ghz, både riktiga "äldre" pre-N och nyare dual band Zyxel/Ubiquiti och Netgear produkter. Är något koko med ASUS system... Spelar ingen roll hur bra eller hur dålig täckning du har.

Dock håller jag 100% med samtliga ovan att du kan inte köra 2,4Ghz och förvänta dig någon vettig hastighet på 100Mbit+. Bästa i "praktisk teori" är ca 80-90Mbit med N teknik och ingen kryptering. Med bakåtkompatibilitet och annat så är man mer fast på 20-30Mbit med WPA2 kryptering i bästa fall. Så betala inte mer till bredbandsleverantören än 50-100 iaf om du ska vara kvar på 2,4Ghz.

Dina alt är kabel...

Eller köpa 5Ghz utrustning för allt du använder... (lite svårt för mobilen)

Eller byta router.

ASUS enheten har bra trådad prestanda, och fungerar som en bra router i sig, bara man stänger av Wifi och kör på en riktig AP eller någon annan trådlös lösning. Och det finns tex USB donglar med Wifi... jag vill inte rekommendera dem i sig, men om du ska ta dem, ta med en USB förlängningskabel så du kan ha den uppe från datorn iaf (bättre signal).

Permalänk
Skrivet av Ralleballe:

Har du bara 5 m mellan router och dator hade jag satsat på kabel. Du sa att det inte funkade när du testade, så det behöver också felsökas i så fall. Datorn är inställd på att få ip via dhcp?

"rätt hastighet med kabeln direkt från dosan"
Vad är det för dosa?

Tack för svar!

HUR felsöker jag varför det inte funkar med kabel direkt till min dator?

Hur kollar jag om datorn är inställd på att få ip via dhcp?

Dosan är den som bredbandsleverantören har installerat i alla hushåll, där man kopplar in nätverkskabeln.

Och 5 m "fågelvägen" mellan router och dator, ska man slippa ha en kabel tvärs över golvet och tröskeln, som dessutom hindrar mig från att stänga dörren, blir det ju mer pyssel, längre kabel och att borra igenom en tjock betongvägg.

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

> 1. Testat med kabeln direkt i datorn. Inget hände, jag kommer inte ut på internet alls. Vet inte var felet ligger.

Jag skulle definitivt prova ping mig själv för att se om TCP/IP stack är som det ska vara.

Tack!

Hur gör jag det?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Jag kan inte garantera att jag vet vad som är fel, men jag har haft enorma problem själv med ASUS router + 2,4Ghz.

3 olika routrar, RT-AC66 x2 och AC68 har dessa problem. Du kan få så illa som <1Mbit i bandbredd och allt är obrukbart, till att enheter vägrar koppla upp sig mot Wifi öht (säger bla fel lösenord), tills du bara startar om routern så fungerar det och du har 20Mbit igen. Har haft detta problem med både platta, 2,4Ghz dongel, laptop med "N" som bara kunde köra 2,4Ghz, och laptop med "G" som också är fast på 2,4Ghz. Lägg till Samsung Galaxy S2 och 1 annan gammal lur med 2,4Ghz. Det verkar ha något o göra med hur den hanterar DHCP ibland, för har man fast IP kan det fungera bättre, samt stänger av vilo-läget för Wifi.
Hopplöst bråk dock...

Samtliga ovan fungerar klockrent med andra APs på 2,4Ghz, både riktiga "äldre" pre-N och nyare dual band Zyxel/Ubiquiti och Netgear produkter. Är något koko med ASUS system... Spelar ingen roll hur bra eller hur dålig täckning du har.

Dock håller jag 100% med samtliga ovan att du kan inte köra 2,4Ghz och förvänta dig någon vettig hastighet på 100Mbit+. Bästa i "praktisk teori" är ca 80-90Mbit med N teknik och ingen kryptering. Med bakåtkompatibilitet och annat så är man mer fast på 20-30Mbit med WPA2 kryptering i bästa fall. Så betala inte mer till bredbandsleverantören än 50-100 iaf om du ska vara kvar på 2,4Ghz.

Dina alt är kabel...

Eller köpa 5Ghz utrustning för allt du använder... (lite svårt för mobilen)

Eller byta router.

ASUS enheten har bra trådad prestanda, och fungerar som en bra router i sig, bara man stänger av Wifi och kör på en riktig AP eller någon annan trådlös lösning. Och det finns tex USB donglar med Wifi... jag vill inte rekommendera dem i sig, men om du ska ta dem, ta med en USB förlängningskabel så du kan ha den uppe från datorn iaf (bättre signal).

Tack!

Men nu verkar det ju faktiskt som att jag är uppkopplad även på 5 GHz och då borde väl inte problemet med 2,4 GHz vara en lika stor faktor?

Kabel direkt i datorn fungerar som sagt inte alls i nuläget. Vet inte varför.

Jag betalar inte för mer än 100 MBit/s eftersom jag fick ett specialerbjudande från Ownit att testa 500-1000 utan extra kostnad under ett halvår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

Tack!

Men nu verkar det ju faktiskt som att jag är uppkopplad även på 5 GHz och då borde väl inte problemet med 2,4 GHz vara en lika stor faktor?

Kabel direkt i datorn fungerar som sagt inte alls i nuläget. Vet inte varför.

Jag betalar inte för mer än 100 MBit/s eftersom jag fick ett specialerbjudande från Ownit att testa 500-1000 utan extra kostnad under ett halvår.

Förutsatt att du är uppkopplad med AC 5Ghz... ska det fungera.

Men 5Ghz av typ "A" eller typ "N" är också inte något den verkar gilla fullt ut. N borde gå, men den måste då ha olika SSID på 2,4 och 5Ghz, annars krockar N tekniken vad jag vill minnas (var 1 år sedan jag bråkade med den senast).

Att dock inte kabeln fungerar missade jag, och är ju väldigt frågande. Det fungerar alltså från vägg till dator, men inte från router till dator?

Okej, var mer så du inte la pengar på något som inte hjälpte

Skrivet av surikat68:

Tack!

Hur gör jag det?

Ping är ett kommando som skickar test paket till en server man väljer.
tex:
C:\Windows\System32>ping 8.8.8.8

Skickar ping-signal till 8.8.8.8 med 32 byte data:
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=19ms TTL=121
Svar från 8.8.8.8: byte=32 tid=10ms TTL=121

Ping-statistik för 8.8.8.8:
Paket: Skickade = 4, Mottagna = 4, Förlorade = 0 (0 %),
Ungefärlig överföringstid i millisekunder:
Lägsta = 10 ms, Högsta = 19 ms, Medel = 12 ms

Du behöver öppna en kommandoprompt, eller powershell, och skriver det jag fetstilade ovan, följt av enter.
Man kan spåra mm men detta är enklast att börja med. (8.8.8.8 är IP adressen till googles Dynamiska namn server FYI)

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Men 5Ghz av typ "A" eller typ "N" är också inte något den verkar gilla fullt ut. N borde gå, men den måste då ha olika SSID på 2,4 och 5Ghz, annars krockar N tekniken vad jag vill minnas (var 1 år sedan jag bråkade med den senast).

Att dock inte kabeln fungerar missade jag, och är ju väldigt frågande. Det fungerar alltså från vägg till dator, men inte från router till dator?

Känner mig lite lost i kartongen här. Känns som att jag borde veta vad du pratar om, men får väl erkänna att jag inte gör det. Skäms lite...

Hur vet jag vilken typ av 5 GHz jag har ?

Alltså kabeln funkar direkt från dosan till min väns dator, inte till min. Från router till dator med kabel har jag inte testat med någon dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

Tack!

Hur gör jag det?

Öppna CMD prompt
skriv: ping 127.0.0.1

vad får du för resultat?

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

tex:

Du behöver öppna en kommandoprompt, eller powershell, och skriver det jag fetstilade ovan, följt av enter.
Man kan spåra mm men detta är enklast att börja med. (8.8.8.8 är IP adressen till googles Dynamiska namn server FYI)

Tack för det! Klarar mig ganska bra när allting är på ganska basic nivå, det här är inget jag brukar hålla på med dagligdags.
Så nu kanske jag gör fel, men om jag dubbelklickar på PING eller högerklicka och öppna fladdrar en ruta förbi lite snabbt och stängs på en gång så jag kan inte skriva in något där. Skulle jag ha gjort på något annat sätt?

Permalänk

Öppna CMD prompt
skriv: ping 127.0.0.1

vad får du för resultat?

Svar från 127.0.0.1: byte =32 tid < 1 ms TTL = 128

4 skickade 4 mottagna alla under 1ms

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

tex:

TTL = 122
4 skickade 4 mottagna, 3 av dem 2 ms, en 4 ms

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

TTL = 122
4 skickade 4 mottagna, 3 av dem 2 ms, en 4 ms

TTL är Time to live (hur många steg paketet ska överleva, inget viktigt utom i spårning.
Du får ju svar och helt okej ping tid.

Låter som du har något annat udda då.

Testa istället: nslookup www.google.se
(hela fetsilta + blåa texten)

PS. Du kan högerklicka, välja markera, sen markera de rader du vill kopiera, och sedan högerklicka igen så kopierar du det och kan klistra in här istället för att skriva

Skrivet av surikat68:

Känner mig lite lost i kartongen här. Känns som att jag borde veta vad du pratar om, men får väl erkänna att jag inte gör det. Skäms lite...

Hur vet jag vilken typ av 5 GHz jag har ?

Alltså kabeln funkar direkt från dosan till min väns dator, inte till min. Från router till dator med kabel har jag inte testat med någon dator.

Lugnt, Skäms inte, ingen förväntar dig att du ska kunna allt, därför du är här o frågar.

Vilken typ kan kolla i status för nätverket, men det ser lite olika ut beroende på OS och mjukvara.
Vilket windows kör du? (7/8/10?) Och kan du hitta "nätverks- och delningscenter"?
Andra sättet är att kolla vad nätverkskortet heter (trådlösa), så kan man söka på nätet efter dens teknik.

Om du får chansen, testa routern i väggen, och din väns dator i routern (kabel)
Det man vill utesluta är fel i din dator vs routern. Som det är nu så vet vi inte om ditt nätverkskort fungerar eller inte till 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

Svar från 127.0.0.1: byte =32 tid < 1 ms TTL = 128

4 skickade 4 mottagna alla under 1ms

Var denna resultat med kabel direkt till datorn eller trådlöst? Bara så vi är på samma sida.

Om det här var med kabel och du fortfarande inte kan nå ut till Internet.
Kan du vara vänlig och copy+paste från CMD prompt vad du får när du skriver: ipconfig /all
Kan vara så att du får en APIPA-adress ist för en dynamisk från DHCP.

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

TTL är Time to live (hur många steg paketet ska överleva, inget viktigt utom i spårning.
Du får ju svar och helt okej ping tid.

Låter som du har något annat udda då.

Testa istället: nslookup www.google.se
(hela fetsilta + blåa texten)

PS. Du kan högerklicka, välja markera, sen markera de rader du vill kopiera, och sedan högerklicka igen så kopierar du det och kan klistra in här istället för att skriva

Lugnt, Skäms inte, ingen förväntar dig att du ska kunna allt, därför du är här o frågar.

Vilken typ kan kolla i status för nätverket, men det ser lite olika ut beroende på OS och mjukvara.
Vilket windows kör du? (7/8/10?) Och kan du hitta "nätverks- och delningscenter"?
Andra sättet är att kolla vad nätverkskortet heter (trådlösa), så kan man söka på nätet efter dens teknik.

Om du får chansen, testa routern i väggen, och din väns dator i routern (kabel)
Det man vill utesluta är fel i din dator vs routern. Som det är nu så vet vi inte om ditt nätverkskort fungerar eller inte till 100%.

Tack! Både för att du svarar och för att jag inte behöver skämmas. Mina skills ligger inte på det här området...

Hade skrivit en väldans massa som svar på ditt, men plötsligt tappade jag helt kontakten med nätverket och var tvungen att starta om datorn och även flytta på adaptern till en annan port för att hitta båda frekvensbanden igen. Jag har tappat kontakten med 5 GHz-bandet några gånger, men inte tappat nätverk helt och hållet. Mystiskt.

Var ska jag testa det där fetstilta + blå texten? Som en sökning på internet? Vilken information letar jag efter där i så fall?

Jag har Windows 7. Jag hittar nätverks- och delningscenter, vad är det jag ska leta efter där?

Får be min kompis komma tillbaka nån dag med sin laptop och ta med sin kabel så jag kan testa den väg du föreslår. Tills vidare kan jag be grannen komma in med sin surfplatta så kan jag testa vad hon får för hastigheter på mitt wifi i alla fall.

Permalänk

Var denna resultat med kabel direkt till datorn eller trådlöst? Bara så vi är på samma sida.

Om det här var med kabel och du fortfarande inte kan nå ut till Internet.
Kan du vara vänlig och copy+paste från CMD prompt vad du får när du skriver: ipconfig /all
Kan vara så att du får en APIPA-adress ist för en dynamisk från DHCP.

Just nu har jag bara ett alternativ och det är trådlöst, då kabeln inte funkar i min dator och jag inte har några andra enheter att testa med.

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\surikat68>ipconfig/all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Newfuture
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 3:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . :
Beskrivning . . . . . . . . . . . : NETGEAR WNDA3100v2 N600 Wireless Dua
d USB Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : E4-F4-C6-52-B7-43
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Ja
Autokonfiguration aktiverat . . . : Ja
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::f997:ac0e:c51:ad6d%16(Standard
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.160(Standard)
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 20 december 2018 16:45:32
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 december 2018 16:46:34
Standard-gateway. . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 602207430
DUID för DHCPv6-klient. . . . . . : 00-01-00-01-17-23-3E-18-EC-A8-6B-91-

DNS-servrar . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS över TCP/IP . . . . . . . : Aktiverat

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 2:

Tillstånd . . . . . . . . . . . . : Frånkopplad
Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adap
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 44-6D-57-71-06-F3

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : EC-A8-6B-91-58-C9

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : 802.11n Wireless LAN Card
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 44-6D-57-71-06-F2
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::75e4:332b:dda8:7ea4%11(Standar
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.211(Standard)
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 20 december 2018 16:42:03
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 december 2018 16:42:04
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 189033815

Tunnelanslutning: isatap.{81311270-1B21-4231-B897-F625C2403295}:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 00-00-00-00-00-00-00-E0
DHCP aktiverat. . . . . . . . . . : Nej

Tunnelanslutning: isatap.{49C22DCA-4BC3-4A90-91D1-79F49593A18C}:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2

Tunnelanslutning: 6TO4 Adapter:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter

Tunnelanslutning: Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Permalänk

Du verkar vara ansluten till två trådlösa nätverk:
NETGEAR WNDA3100v2 N600 Wireless Duad USB Adapter med IP 192.168.1.160
samt
802.11n Wireless LAN Card med IP 192.168.1.211

Kan du köra samma kommando (ipconfig /all) när du kopplat från båda wifi och stoppat i kabeln mellan routern och datorn?

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk

@Ralleballe: Tyvärr inte, har bara en kabel och den behöver ju sitta i dosan, så från router till dator blir ganska omöjligt i nuläget

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

Tack! Både för att du svarar och för att jag inte behöver skämmas. Mina skills ligger inte på det här området...

Hade skrivit en väldans massa som svar på ditt, men plötsligt tappade jag helt kontakten med nätverket och var tvungen att starta om datorn och även flytta på adaptern till en annan port för att hitta båda frekvensbanden igen. Jag har tappat kontakten med 5 GHz-bandet några gånger, men inte tappat nätverk helt och hållet. Mystiskt.

Var ska jag testa det där fetstilta + blå texten? Som en sökning på internet? Vilken information letar jag efter där i så fall?

Jag har Windows 7. Jag hittar nätverks- och delningscenter, vad är det jag ska leta efter där?

Får be min kompis komma tillbaka nån dag med sin laptop och ta med sin kabel så jag kan testa den väg du föreslår. Tills vidare kan jag be grannen komma in med sin surfplatta så kan jag testa vad hon får för hastigheter på mitt wifi i alla fall.

Skrivet av surikat68:

Just nu har jag bara ett alternativ och det är trådlöst, då kabeln inte funkar i min dator och jag inte har några andra enheter att testa med.

Microsoft Windows [Version 6.1.7601]
Copyright (c) 2009 Microsoft Corporation. Med ensamrätt.

C:\Users\surikat68>ipconfig/all

IP-konfiguration för Windows

Värddatornamn . . . . . . . . . . : Newfuture
Primärt DNS-suffix. . . . . . . . :
Nodtyp. . . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP-routning aktiverat . . . . . . : Nej
WINS-proxy aktiverat. . . . . . . : Nej

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 3:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : NETGEAR WNDA3100v2 N600 Wireless Dua
d USB Adapter
Fysisk adress . . . . . . . . . . : E4-F4-C6-52-B7-43
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::f997:ac0e:c51:ad6d%16(Standard
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.160(Standard)
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 20 december 2018 16:45:32
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 december 2018 16:46:34
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 602207430

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning 2:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft Virtual WiFi Miniport Adap
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 44-6D-57-71-06-F3

Ethernet-anslutning Anslutning till lokalt nätverk:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Realtek PCIe GBE Family Controller
Fysisk adress . . . . . . . . . . : EC-A8-6B-91-58-C9

Trådlös anslutning Trådlös nätverksanslutning:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : 802.11n Wireless LAN Card
Fysisk adress . . . . . . . . . . : 44-6D-57-71-06-F2
Länklokal IPv6-adress . . . . . . : fe80::75e4:332b:dda8:7ea4%11(Standar
IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.211(Standard)
Lånet erhölls . . . . . . . . . . : den 20 december 2018 16:42:03
Lånet upphör. . . . . . . . . . . : den 21 december 2018 16:42:04
IAID för DHCPv6 . . . . . . . . . : 189033815

Tunnelanslutning: isatap.{81311270-1B21-4231-B897-F625C2403295}:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter

Tunnelanslutning: isatap.{49C22DCA-4BC3-4A90-91D1-79F49593A18C}:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft ISATAP Adapter #2

Tunnelanslutning: 6TO4 Adapter:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Microsoft 6to4 Adapter

Tunnelanslutning: Teredo Tunneling Pseudo-Interface:

Beskrivning . . . . . . . . . . . : Teredo Tunneling Pseudo-Interface

Håller med svaret ovan... du verkar ha 2 nätverk anslutna samtidigt, vilket kommer göra kaos i nätverket.
Du verkar också ha massor med virtuella (låtsas) adaptrar, för VPN eller olika mjukvaror.

Om vi börjar där vi kan göra mest nytta:

Skrivet av surikat68:

Uppe i vänstra sidan har du ändra inställningar för nätverkskort.
Du kommer nu till nätverksanslutningar, och i dem bör du ha några som heter likt den listan du hade ovan med ipconfig /all

Vi har ju 2 st trådlösa, och vi ska stänga av ena.
Ena heter: 802.11n Wireless LAN Card
Andra heter: NETGEAR WNDA3100v2 N600 Wireless Dual USB Adapter

Ena är en USB adapter, andra är ett instickskort i datorn. Av vad jag kan se är båda av "N-tekniken", och ena säger dual band (2,4 och 5Ghz), men båda kan ev ha det. Det viktiga är att vi inte kör 2 adaptrar samtidigt dock.

Alt 1. Hitta USB adaptern, dra ut den.
Alt 2. Inne i nätverksanslutningar som du är i ovan, högerklicka på ena av dem, välj inaktivera.

Skulle du tappa internet helt, och inget fungerar, sätt tillbaka stickan eller högerklicka igen och välj aktivera, sen inaktivera det andra kortet mot vad du gjorde första gången. Vi vill mao när du kör "ipconfig /all", endast ser:

IPv4-adress . . . . . . . . . . . : 192.168.1.***(Standard)

... på en adapter.

Skrivet av surikat68:

Då vi har hittat ett uppenbart fel här, så vänta med detta tills vi testat det ovan.

Skrivet av surikat68:

Det var tänkt på samma ställe som ipconfig /all eller ping kommandot. Det är ett DOS kommando som ber datorn slå upp vad www.google.se är för IP-adress, och syftet var att kolla om du hade en fungerande DNS server (Domain Name System). Är en del för att få fungerande internet bla. Sweclockers har en video + guide om du vill veta mer.

Du behöver dock inte göra detta steg nu, när vi sett att du har dubbla nätverkskort, utan rätta till det först, och testa om du får bättre hastighet.

Permalänk

@Paddanx: Jag förstår att två nätverk kan störa ut varandra, men jag tror tyvärr inte att det är grundproblemet.

Jag har ju inte haft adaptern ända sedan jag bytte bredband och problemet såg exakt likadant ut när jag bara hade ett nätverk. Där var ju problemet att man inte kommer upp i samma hastigheter på 2,4 GHz som på 5 och mitt nätverkskort i datorn har inte dual band vad jag förstår, så jag kom inte åt 5 GHz den vägen. Därav adaptern.

Och problemet med att bara köra på 5 GHz och inaktivera det andra är att det nätverket kopplar ner mellan varven och då får jag ingen kontakt med adaptern alls för att lägga till det igen. Jag måste flytta adaptern till en annan port för att få igång den igen. Vilken förstås kan tyda på att adaptern inte funkar ultimat.

Den här adaptern fick jag av min gudson som i sin tur haft den ett tag utan att använda den. Han fick den för typ 5 år sen och då var den inte helt ny. Så det är ju tveksamt om den är så himla bra. Just nu kör jag bara på det nätverket 5 GHz och hastigheten jag uppmäter på bredbandskollen ligger under 10 MBit/s. Nu kanske jag missade något steg som gör att jag ändå inte kommer upp i hastighet, vad vet jag.

Försökte köra det du skrev igår i CMD men jag kanske skrev in det fel på något sätt, för det funkade inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

@Paddanx: Jag förstår att två nätverk kan störa ut varandra, men jag tror tyvärr inte att det är grundproblemet.

Jag har ju inte haft adaptern ända sedan jag bytte bredband och problemet såg exakt likadant ut när jag bara hade ett nätverk. Där var ju problemet att man inte kommer upp i samma hastigheter på 2,4 GHz som på 5 och mitt nätverkskort i datorn har inte dual band vad jag förstår, så jag kom inte åt 5 GHz den vägen. Därav adaptern.

Och problemet med att bara köra på 5 GHz och inaktivera det andra är att det nätverket kopplar ner mellan varven och då får jag ingen kontakt med adaptern alls för att lägga till det igen. Jag måste flytta adaptern till en annan port för att få igång den igen. Vilken förstås kan tyda på att adaptern inte funkar ultimat.

Den här adaptern fick jag av min gudson som i sin tur haft den ett tag utan att använda den. Han fick den för typ 5 år sen och då var den inte helt ny. Så det är ju tveksamt om den är så himla bra. Just nu kör jag bara på det nätverket 5 GHz och hastigheten jag uppmäter på bredbandskollen ligger under 10 MBit/s. Nu kanske jag missade något steg som gör att jag ändå inte kommer upp i hastighet, vad vet jag.

Det som är problemet är inte 2,4 vs 5Ghz bara, utan 2 oberoende nätverken. Trafiken i dem vet helt enkelt inte var det ska ta vägen.

Jag tror dock du har 2 oberoende fel här, ena är att du tappar nätet pga den hoppar mellan de olika nätverken och paketen inte kommer fram rätt. Det andra är som du säger, en billig adapter som kanske inte ger bra nog prestanda.

Men för att kunna testa det måste vi ta det steg för steg, för om du bara pluggar in den USB adaptern, och har kvar det gamla, kommer du aldrig få rätta på det, då den fortfarande använder den gamla 2,4 via gamla adaptern också.

Om nu USB adaptern är "nyare" och kan köra 5Ghz, så börjar vi med den. Inaktivera då den andra "802.11n Wireless LAN Card", och sedan testa igen.

En fråga jag ställde längre upp också som nog gått minste, har du olika namn på 2,4Ghz och 5Ghz nätverket?
Anledningen till varför jag frågar är för N enheter som är lite äldre, kan inte hantera dem korrekt om de har samma, utan hoppar mellan 2,4Ghz - 5Ghz och tebax.

Skrivet av surikat68:

Försökte köra det du skrev igår i CMD men jag kanske skrev in det fel på något sätt, för det funkade inte.

Tyvärr så tolkar ju webbläsare och forumet det man skriver och kan göra det svårare att skriva kommandon du kan bara kopiera in. Men du verkar ha fungerande DNS servrar, och jag såg i IP-config att de är satta som routerns relä, så jag fick den infon jag behövde

Permalänk

@Paddanx:
Jag har olika namn på 2,4 och 5.

Jag uttryckte mig nog inte så klart tidigare. Jag förstår att det inte bara är de två frekvensbanden, att det är två olika nätverk. Dels mitt nätverkskort i datorn, som bara kan köra på 2,4 GHz. Och sen adaptern som kan köra på båda banden.

Har testat med bara adaptern och kopplat ur det andra nätverket. Då tappade jag uppkopplingen efter en kort stund.

Nu har jag bara datorns nätverkskort aktiverat och det funkar ju stabilt, om än med låga hastigheter. Vilket jag får oavsett vilket nätverk jag använder.

Skulle jag köra ipconfig/all igen med bara det ena och sen bara det andra nätverket? Och få upp en betydligt kortare lista, eller har jag missförstått? Har kört det och får upp samma långa lista som förut, där förstås det mesta på listan är frånkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

@Paddanx:
Jag har olika namn på 2,4 och 5.

Kanon. Då har vi uteslutet ett pot fel.

Skrivet av surikat68:

Jag uttryckte mig nog inte så klart tidigare. Jag förstår att det inte bara är de två frekvensbanden, att det är två olika nätverk. Dels mitt nätverkskort i datorn, som bara kan köra på 2,4 GHz. Och sen adaptern som kan köra på båda banden.

Har testat med bara adaptern och kopplat ur det andra nätverket. Då tappade jag uppkopplingen efter en kort stund.

Nu har jag bara datorns nätverkskort aktiverat och det funkar ju stabilt, om än med låga hastigheter. Vilket jag får oavsett vilket nätverk jag använder.

Kanon. Då har du svaret på problemet.
Detta var exakt det jag behövde för att ge vidare råd

Ena är gammalt och kan inte tekniskt sett få vettig prestanda, men stabilt (vilket gör ju hoppat att det ska gå att lösa med routern iaf). Tyvärr går det inte att göra något med denna, utan de är helt enkelt för gammal.

Andra har i sig ett problem med instabilitet, ev blir det för varmt, eller har dåliga drivare.
Det vi kan testa är att låsa det till "bara" 5Ghz nätet (så den inte ens försöker använda 2,4). Det är lite olika på olika nätverkskort, men gå in på samma ställe du har inaktivera ovan, men istället högerklicka, välj egenskaper.

På höger sida har du en "konfigurera" knapp.

Denna öppnar upp de mer detaljerade bitarna för just den USB adaptern.
I fliken avancerat bör där finnas en rad med inställningar där du kan välja typ "auto, endast 2,4Ghz, endast 5Ghz". (är som sagt lite olika beroende på adapter). Lås den på 5Ghz så får vi se om det blir mer stabilt.

Om inte, så är nog tyvärr lösningen att du måste köpa en ny Wifi adapter. Skulle stark rekommendera du satsar på en med 802.11ac teknik och ta gärna en med en antenn lösning, kostar runt 200-300kr. Du behöver inte dyrare än en med 867Mbit AC teknik dock, troligen räcker även 433Mbit bara den är bra i övrigt. Tänk på att vissa skriver både 2,4 och 5Ghz bandbredden som en totalsumma (vilket är idiotiskt) men därför kan du får udda 600 tex. De är 433 + ca "150" på 2,4 bara.. med lite marknadsföring

Alt om du inte vill ha USB, är att man öppnar datorn och försöker byta ut det befintliga gamla kortet som sitter där, men ska vi göra det behöver jag lite mer info. (återkom om du vill så tittar vi på det)

Alt så skaffar du som sagt en trådbunden kabel, och så försöker vi få liv i det på så sätt. Det blir ju bättre prestanda och ska inte vara någon risk för störningar och kabeln kostar i rätt affär inte så mycket. (upp till dig dock)

Skrivet av surikat68:

Skulle jag köra ipconfig/all igen med bara det ena och sen bara det andra nätverket? Och få upp en betydligt kortare lista, eller har jag missförstått? Har kört det och får upp samma långa lista som förut, där förstås det mesta på listan är frånkopplat.

Det var mer för att du skulle bekräfta att bara en var igång. Detta har du ju gjort redan ovan.
Jag försöker skriva det så komplett jag kan, så man kan följa med i alla stegen och du kan förstå vad du gör, men ibland hamnar ju instruktioner lite bakom.

Permalänk

@Paddanx:
Tack så jättemycket för att du försöker hjälpa mig med det här! Det är så galet frustrerande när det laggar och hakar upp sig och kopplar ner stup i minuten. Har ju hållit på i en och en halv månad nu med att försöka hitta lösningar på det här. Har försökt få hjälp på annat håll tidigare utan att lyckas. Så det är verkligen guld värt att få hjälp äntligen.

Jag går in där du skrev för att ändra inställningar för adaptern, men hittar inget alternativ för att välja frekvensband. Står ingenting om 2,4 eller 5 GHz.

Kabel är förstås den mest stabila lösningen, om man får det att funka med min dator på något sätt. Gick ju inte så bra sist jag försökte. Det första jag gjorde när det började krångla efter bredbandsbytet var att ringa bredbandsleverantören. De gick igenom med mig och gjorde en ipconfig minns jag, men den information som borde ha kommit upp kom nog inte upp vad jag minns. Han frågade efter en ip-adress och jag hittade ingenting där som såg ut som en ip-adress. Något är fel, men i nuläget är det ju oklart vad. Sen ville jag helst undvika kabel eftersom det blir så mycket bök med att först dra den längs hallväggarna, sen borra ett hål genom en tjock betongvägg för att komma in i vardagsrummet och så ändå behöva ha kabel tvärsöver golvet i vardagsrummet. Jag har ingen tv, utan streamar allt. Därför står nu dator och allt runt soffbordet mitt i rummet. Så jag hade gärna undvikit den lösningen om det gick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av surikat68:

@Paddanx:
Tack så jättemycket för att du försöker hjälpa mig med det här! Det är så galet frustrerande när det laggar och hakar upp sig och kopplar ner stup i minuten. Har ju hållit på i en och en halv månad nu med att försöka hitta lösningar på det här. Har försökt få hjälp på annat håll tidigare utan att lyckas. Så det är verkligen guld värt att få hjälp äntligen.

Jo, förstår att du sittit med detta ett tag.
När någon kapade av min fiber hemma, och jag tvingades sitta 1,5 vecka på mobil insåg man hur beroende man är av stabilt internet.

Det svåra är som sagt att göra det i blindo, över ett forum, men det verkar gå rätt väg.

Skrivet av surikat68:

Jag går in där du skrev för att ändra inställningar för adaptern, men hittar inget alternativ för att välja frekvensband. Står ingenting om 2,4 eller 5 GHz.

Okej, kan vara den saknar den möjligheten.

Jag titta lite och hitta detta:
https://kb.netgear.com/23352/A6200-A6210-WNDA3100v2-wireless-...

Det verkar mao vara ett känt fel. Testa det fix de föreslår här.
(Det är samma ställe som jag nyss bad dig titta efter 5Ghz låsningen)

Skrivet av surikat68:

Kabel är förstås den mest stabila lösningen, om man får det att funka med min dator på något sätt. Gick ju inte så bra sist jag försökte. Det första jag gjorde när det började krångla efter bredbandsbytet var att ringa bredbandsleverantören. De gick igenom med mig och gjorde en ipconfig minns jag, men den information som borde ha kommit upp kom nog inte upp vad jag minns. Han frågade efter en ip-adress och jag hittade ingenting där som såg ut som en ip-adress. Något är fel, men i nuläget är det ju oklart vad. Sen ville jag helst undvika kabel eftersom det blir så mycket bök med att först dra den längs hallväggarna, sen borra ett hål genom en tjock betongvägg för att komma in i vardagsrummet och så ändå behöva ha kabel tvärsöver golvet i vardagsrummet. Jag har ingen tv, utan streamar allt. Därför står nu dator och allt runt soffbordet mitt i rummet. Så jag hade gärna undvikit den lösningen om det gick.

Det är som sagt upp till dig. Det går att köra Wifi, men vi kommer som sagt behöva ny Wifi adapter för datorn med 802.11ac teknik för att få det bra. Personligen har jag regeln att... allt som står stilla, kan köra kabel. Detta är så jag planerar mina nätverk. Och detta är för det är begränsat med trådlösa kanaler, som både du och grannarna delar på, men du kan dra 50 kablar om du så vill.

Laptop mm tex ska man ju kunna köra trådlöst så klart. Det går som sagt att lösa oavsett, det enda är att du behöver bestämma dig hur du vill lösa det.

Det jag personligen dragit som slutsats här är att du ett väldigt proppfyllt 2,4Ghz nät. Därför får du så illa som 5-10Mbit hastighet. När du sen försöker fixa det genom en "ny-gammal" USB adapter så har du råkat få en som verkligen inte är bra, och därför är instabil. Även om vi kanske inte kommer få 500Mbit trådlöst med en enkel USB-dongel, så bör du kunna få runt 50-100Mbit iaf utan större problem, kanske mer (beror på hur fullt det bandet är och hur bra dongeln och dens antenn är)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av surikat68:

då får jag ingen kontakt med adaptern alls för att lägga till det igen. Jag måste flytta adaptern till en annan port för att få igång den igen. Vilken förstås kan tyda på att adaptern inte funkar ultimat.

En hel del wifidonglar och usbhårddiskar drar så mycket ström att de inte kan drivas av en normal usbport utan borde haft en separat nätdel, har de inte egen nätdel kan man vara tvungen att koppla dem via en "powerhub" en hub med ewgen nätdel som orkar med mer än usbspecen säger och som man dessutom ofta kan använda som usbladdare.

Det finns dessutom en sak jag har märkt och det är att nästan samtliga som nu för tiden har nätverksproblem och klagar på låg hastighet (på både wifi och med kabel) har en eller flera nätverksprodukter från Asus.
Är det möjligen så att Asus håller låg kvalitet på sina nätverksprodukter ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

@Paddanx:

Har nu gjort den ändring de föreslog. Ska testa senare om det blir mer stabilt.

Om det var ett proppfullt 2,4 GHz-nät, borde jag då inte se en väldans massa nätverk i listan när jag kollar tillgängliga nätverk? När jag använder mitt nätverkskort som bara kommer åt 2,4 GHz får jag bara upp 5 andra nätverk i listan. När jag kör via adaptern och har tillgång även till 5 GHz blir det en väldigt lång lista. Eller är det jag som tänker fel?

En ny nätverksadapter verkar ju vara ett bra första steg om jag inte får någon ordning på det nu med den ändringen. Finns det något märke jag ska undvika?

Den här hittar jag till bra pris, den verkar ju uppfylla kraven.

https://www.netonnet.se/art/dator/natverk/natverkskort/tp-lin...

En längre nätverkskabel kan ju kanske ändå vara bra att investera i, den jag har nu är bara 3 m. Och det räckte ju utmärkt så länge den bara skulle gå mellan dosan och routern i hallen. Sen får jag fundera på nästa steg om det inte löser problemet att skaffa en ny adapter.