hdmi 2.1 med äldre 144hz skärm (benq xl2411)

Permalänk
Medlem

hdmi 2.1 med äldre 144hz skärm (benq xl2411)

Tjena,

köpte ett nytt grafikkort till till datorn som då saknar dvi kontakt/uttag men har en 3x DP uttag (vilket min nuvarande skärm saknar) och 1 hdmi uttag. min fråga, borde jag köpa en hdmi 2.1 kabel eller är inte min skärm kompatibel med 2.1 eller kan man köpa en DP till dvi kabel istället/adapter och då uppnå 144hz?

https://zowie.benq.eu/en-se/product/monitor/xl/xl2411.html#sp...

.
Permalänk
Hedersmedlem

@skatannn *Tråd flyttad

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
99:e percentilen

Ge alltid så utförliga specifikationer som möjligt när du skapar en supporttråd. I det här fallet är grafikkort (som du ej specat) och skärm (som du har specat) minimikrav.

Utan att veta exakt vilket kort du har måste jag iallafall upplysa om att man inte kan säga "HDMI 2.1" om produkter såsom kablar och skärmar.

Med det sagt: Du är inte den första och tyvärr säkerligen inte heller den sista som får detta problem med just XL2411(Z). Jag och många andra har varnat för den skärmen i många år vid det här laget, just för att den kräver DVI Dual Link för 144 Hz. Den är strypt till 60 Hz över HDMI, så det kommer inte fungera.

En aktiv omvandlare från DP till DVI‑D Dual Link kan fungera, men jag skulle hellre köpa en ny skärm än att låsa så mycket pengar i något så tråkigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Hedersmedlem

Den här frågan kommer tyvärr så pass ofta att jag bokmärkte @Laxpuddings utmärkta svar här kring just den skärmen: #17638968

Det korta svaret är tyvärr att du är rökt och det är i stort sett ny skärm som gäller.

Permalänk
Medlem

@skatannn: Skulle vara intressant att veta vilket grafikkort? visserligen håller DVI standarden att fasas ut, och borde väl redan varit helt borta vid det här laget, men det finns nya grafikkort med DVI-D DL fortfarande.

Men för att få 120/144hz så är det annat grafikkort eller annan skärm som gäller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300