Vilka nätagg passar detta mATX-chassi?

Permalänk
Avstängd

Vilka nätagg passar detta mATX-chassi?

Tjena! Jag har följande chassi hemma på golvet nu: https://www.webhallen.com/se/product/281723-Kolink-Satellite-...

Jag förvirras över att jag inte kan sortera nätagg på Webhallen eller Inet efter formfaktorn mATX utan bara något som heter "ATX PS2"? Vilka nätagg passar chassit jag har som säger att det har "Clearance 120mm PSU", alltså 12cm höjd för nätagg max?

Dessutom: vet någon varför det finns en 3-polig strömkontakt på chassit? Den strömpoliga kontaktuttaget ska väl vara från själva nätagget man väljer? Tack för svar på förhand och jag beklagar över min delvisa okunnighet! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Ur Webhallens produktbeskrivning:
"ATX PSU up to 220mm (140mm with VGA card over 190mm) "

Nätagget monteras troligen framtill i chassiet,
strömkontakten torde vara en del av en förlängning mellan baksidan på chassit och nätagget.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ur produktbeskrivningen:
"ATX PSU up to 220mm (140mm with VGA card over 190mm) "

Alltså för att vara så kompatibel som möjligt köp ett vanligt ATX nätagg som är max 140mm djupt. De flesta normala nätagg brukar ligga mellan 140-160mm så kolla upp det innan köp.

Nätagget monteras inuti lådan framtill, därav förlängningskabeln från baksidan av lådan. Hade inte varit så snyggt att få in strömkabeln på sidan av lådan

Eftersom det är en liten låda kan det även vara lämpligt med ett modulärt nätagg så man inte måste gömma undan en massa oanvända kablar när det redan är trångt

Permalänk
Avstängd

Tack för svaren!

Här - är det alltså på höger sida på denna bild, dvs., hålet bakom de svarta+färgade kablarna som nätagget är tänkt att ska sticka ut? Om man kollar på vänster sida där det finns en fläkt och svart kabel - varför är det ett litet rektangulärt hål nedanför då? Jag kan inte tänka mig något särskilt nätagg som passar att sticka ut där?

Moderkortet bör ju ligga på botten där det sticker upp svarta piggar/skruvar(?) Men omöjligt att nätagget kan ligga på samma plan yta då utan måste vara upphängt på något vis? Det är inte precis det bästa chassit - har aldrig hört talas om Kolink (kanske är Lidl-chassi i design).

Här är ett nätagg jag kikat på: https://www.inet.se/produkt/6900011/fractal-design-effekt-400... är 140mm långt, dock angivet rekommenderat för formfaktorn ATX så jag vet ej dess bredd eller höjd utan bara förpackningens dimensioner utöver dess längd.

EDIT: ursäkta jag tror jag fick en hjärnskada. Det är ju moderkortets uttag som sticker ut där i rektangulära hålet. jag ursäktar mig

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem

Nätdelen har formfaktorn atx och det finns inte m- atx nätdelar, ska du ha en mindre nätdel än atx heter de sfx.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nätdelen har formfaktorn atx och det finns inte m- atx nätdelar, ska du ha en mindre nätdel än atx heter de sfx.

Aha! Tack, jag undrade vad SFX var för något.

Ser på detta klipp:

De använder sig av en Corsair SF600 (vilket verkar vara en SFX i formfaktorn/100mm lång) vilket får mig att fundera på denna:
https://www.inet.se/produkt/6900047/corsair-sf450-450w-80-gol...

Haha btw, jag såg nu i videon att fanskapet till nätagg skall sticka ut där på sidan, det är därför 3-poliga kabeln är vinklad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Nä, nu blev det en SF450 80+ Platinum plus en sådan där SFX Bracket-adapter för annars hade jag suttit och gråtit att jag inte kan skruva fast själva nätagget på sidan i detta skumma Lidl-chassi (men sjukt smidig storlek för övrigt!). Förhoppningsvis får jag delarna senast denna fredag så blir det första datorbygget i mitt liv från början tillslut!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Här är ett nätagg jag kikat på: https://www.inet.se/produkt/6900011/fractal-design-effekt-400... är 140mm långt, dock angivet rekommenderat för formfaktorn ATX så jag vet ej dess bredd eller höjd utan bara förpackningens dimensioner utöver dess längd.

Nu såg jag att du redan köpt ett nätagg, men det kan vara bra ändå att känna till att ATX-nätagg alltid är 150mm breda och 86mm höga (för SFX gäller 125mm och 63.5mm), medan längden kan variera. D.v.s. det finns inget behov att ange höjd och bredd på nätagg, eftersom det är formfaktorn som bestämmer de parametrarna.