NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Och dÀr blev vÀdret betydligt sÀmre för ikvÀll.. :/ Jaja, bara fortsÀtta vÀnta.

Ja, jag ska ge mig ut pÄ fÀrd och se om jag kan hitta nÄgon lucka i vart fall, har ju en del att provköra, sÄ allt Àr inte förlorat för min del, Àven om det kanske inte blir sÄ mycket data. Vimmerby skulle fÄ klart vÀder, men har inte lyckats hitta nÄgon bra plats dÀr.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Det blev en svÀng ut ÀndÄ. Det lÀttade runt kl 19 och jag kom ivÀg.

Mycket strul i början med PA. Verkar inte fÄtt nÄgon bra initial PA innan jag körde igÄng med Ekos sÄ det blev mycket fram och tillbaka innan jag kom igÄng, sÄ mycket onödigt batteri som gick Ät tyvÀrr. Kom till slut igÄng och körde 60*60s pÄ M33. Tog Àven lite darks denna gÄng men har inte utrustning Ànnu för flats.

Testade lite snabbt ocksÄ att köra en exponering pÄ 120 s vilket gav exakt lika bra bild som 60 s fast lite mer signal sÄklart. Hann tyvÀrr inte testa mer innan batterinivÄerna började bli kritiska. NÀr laptopen tyckte att batteriet började dö sÄ gick den i sovlÀge vilket ledde till att jag stÀngde av montering utan att parkera. Sedan visade sig att laptopen inte alls höll pÄ dö men dÄ var jag sÄ stressad för sambon vÀntade hemma med mat och nÀr det var tydligt att GOTO inte fungerade lÀngre och batteriikonen pÄ kameran blinkade sÄ gav jag upp och vÀnde hemÄt.

Har gjort en snabb stack och stretch som ser vettig ut. Behöver verkligen flats dock, finns flera dammbusar som stÀller till det. Behöver klura ut hur jag ska göra post-processing ocksÄ. Har inte bestÀmt vilken mjukvara som passar mig Àn. FörstÄr mig inte riktigt pÄ SiriL Àn. APP var vÀldigt trevlig men kostar ju dÄ.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Det blev en svÀng ut ÀndÄ. Det lÀttade runt kl 19 och jag kom ivÀg.

Mycket strul i början med PA. Verkar inte fÄtt nÄgon bra initial PA innan jag körde igÄng med Ekos sÄ det blev mycket fram och tillbaka innan jag kom igÄng, sÄ mycket onödigt batteri som gick Ät tyvÀrr. Kom till slut igÄng och körde 60*60s pÄ M33. Tog Àven lite darks denna gÄng men har inte utrustning Ànnu för flats.

Testade lite snabbt ocksÄ att köra en exponering pÄ 120 s vilket gav exakt lika bra bild som 60 s fast lite mer signal sÄklart. Hann tyvÀrr inte testa mer innan batterinivÄerna började bli kritiska. NÀr laptopen tyckte att batteriet började dö sÄ gick den i sovlÀge vilket ledde till att jag stÀngde av montering utan att parkera. Sedan visade sig att laptopen inte alls höll pÄ dö men dÄ var jag sÄ stressad för sambon vÀntade hemma med mat och nÀr det var tydligt att GOTO inte fungerade lÀngre och batteriikonen pÄ kameran blinkade sÄ gav jag upp och vÀnde hemÄt.

Har gjort en snabb stack och stretch som ser vettig ut. Behöver verkligen flats dock, finns flera dammbusar som stÀller till det. Behöver klura ut hur jag ska göra post-processing ocksÄ. Har inte bestÀmt vilken mjukvara som passar mig Àn. FörstÄr mig inte riktigt pÄ SiriL Àn. APP var vÀldigt trevlig men kostar ju dÄ.

Batterier, jag sĂ€ger dĂ„ det ... Hade en skvĂ€tt av dylika problem jag med, Ă€ven om det slutade hyfsat vĂ€l. Började med att köra allt pĂ„ celestrontanken, full frĂ€s pĂ„ vĂ€rmebanden frĂ„n start. Tog ett tag att montera upp dĂ„ jag inte optimerat kabelsituationen Ă€n, sĂ„ det blev en del dubbelkoller (plus att jag fĂ„tt med en defekt USB-kabel ut, yay, men det var till powerboxen och den klarar sig sjĂ€lv egentligen). Efter 2œ timme skrek dock batteriet att det var nere pĂ„ 1 av 4 pluppar, sĂ„ jag stĂ€ngde ner och kopplade in mina tvĂ„ sĂ€mre tankar och körde vidare. NĂ€r jag senare skulle börja ta avslutande flats tyckte celestrontanken helt plötsligt att den hade 3 av 4 pluppar kvar. Tack!

Sedan hade ju förstÄs riggen en del barnsjukdomar. Autofocusern behöver ses över. Lyckades inte fÄ den att vara med och spela boll i autofokusfunktionen, d.v.s. mÄnga smÄ justeringar, oavsett hur mÄnga steg Ät samma hÄll den drar. Den fungerar fint för att
dra ut och in vid start/slut, men ja ... en del att klura pÄ dÀr som sagt. Troligen bara jag som varit dum i huvudet.

Hade Àven rÀtt sÄ dÄlig guidning, vilket mycket vÀl kan ha berott till stor del pÄ taskig seeing, men ja ...

Molnen höll sig pÄ hyfsat behörigt avstÄnd för mycket av tiden i vart fall, sÄ jag tror att jag fick ihop tillrÀckligt med data för en fÀrdig produkt. Har inte hunnit kolla Àn, men skulle tro att det dyker upp en bild hÀr framÄt kvÀllen/natten.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Behöver en lÀngre dovetail till teleskopet mÀrkte jag. GÄr inte att balansera i dec hur jag Àn justerar, verkar inte vara allt för ovanligt :/ Ska nog skaffa nÄgon lÄda att kunna ha laptopen i, det blev hemskt mycket frost pÄ den som gjorde den dyngsur nÀr jag kommit hem. Tror ocksÄ jag ökar prio pÄ autoguiding, vore trevligt att ha den kortare brÀnnvidden för PA med Ekos, det Àr pÄ grÀnsen till för lÄngt nu.

Försöker förstĂ„ mig pĂ„ SiriL men förstĂ„r inte riktigt stegen. Försökte med script men det gav udda fel om att bilderna mĂ„ste ha samma dimensioner men det Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att de har. Att köra manuellt kĂ€nns inte sĂ„ intuitivt. Vad Ă€r en sequence och mĂ„ste jag konvertera frĂ„n fits till fit? Är det nĂ„gon skillnad?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Behöver en lÀngre dovetail till teleskopet mÀrkte jag. GÄr inte att balansera i dec hur jag Àn justerar, verkar inte vara allt för ovanligt :/ Ska nog skaffa nÄgon lÄda att kunna ha laptopen i, det blev hemskt mycket frost pÄ den som gjorde den dyngsur nÀr jag kommit hem. Tror ocksÄ jag ökar prio pÄ autoguiding, vore trevligt att ha den kortare brÀnnvidden för PA med Ekos, det Àr pÄ grÀnsen till för lÄngt nu.

Försöker förstĂ„ mig pĂ„ SiriL men förstĂ„r inte riktigt stegen. Försökte med script men det gav udda fel om att bilderna mĂ„ste ha samma dimensioner men det Ă€r jag sĂ€ker pĂ„ att de har. Att köra manuellt kĂ€nns inte sĂ„ intuitivt. Vad Ă€r en sequence och mĂ„ste jag konvertera frĂ„n fits till fit? Är det nĂ„gon skillnad?

Jag kan nog ha en av modell lÀngre liggande som du kan fÄ för en reducerad peng.
Tar en titt under kvÀllen och ser vad jag har liggande.
Är tyvĂ€rr inte vidare bevandrad i SiriL, sĂ„ jag fĂ„r nog passa den frĂ„gan vidare till Cuiv.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av HappySatan:

Wow, vilken rigg du har! Och vilka bilder du har delat med dig av i trÄden

Ska kika pÄ Ättatummare, tack! (Och ha i baktanke att det inte Àr för foto. SÄ jag fÄr tÀnka ett varv extra kring det)

Hoppsan, ser visst att jag hade fel lÀnk av nÄgon jÀkla anledning, sÄ hÀr Àr den jag tÀnkte ge:

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

M42 Great Orion Nebula on Astrobin

GÄrdagens fÄngst. Fulla detaljer pÄ Astrobin.
Lite finjusteringar att göra pÄ riggen, men givet förutsÀttningarna sÄ Àr jag rÀtt sÄ nöjd fÄr jag nog pÄstÄ.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag kan nog ha en av modell lÀngre liggande som du kan fÄ för en reducerad peng.
Tar en titt under kvÀllen och ser vad jag har liggande.
Är tyvĂ€rr inte vidare bevandrad i SiriL, sĂ„ jag fĂ„r nog passa den frĂ„gan vidare till Cuiv.
https://www.youtube.com/watch?v=dEX9KbbzALc

Verkar som en bra guide men fÄr dessvÀrre ett fel som han inte fÄr. Av nÄgon anledning sÄ ska man mata in vilket objekt man fotat och med vilken FL och pixelstorlek, sen ska den göra plate solving baserat pÄ det men det misslyckas. Surt stÀlle att fastna pÄ. APP kanske Àr vÀrt pengarna ÀndÄ.

Kanske missade vad du körde för att redigera?

Skrivet av Crazy Ferret:

https://live.staticflickr.com/65535/50825875262_6cc34e1c40_4k.jpgM42 Great Orion Nebula on Astrobin

Lite finjusteringar att göra pÄ riggen, men givet förutsÀttningarna sÄ Àr jag rÀtt sÄ nöjd fÄr jag nog pÄstÄ.

JĂ€klar, den blev riktigt bra. Är den croppad mycket eller Ă€r det nya som ger sĂ„ kraftig förstoring?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Verkar som en bra guide men fÄr dessvÀrre ett fel som han inte fÄr. Av nÄgon anledning sÄ ska man mata in vilket objekt man fotat och med vilken FL och pixelstorlek, sen ska den göra plate solving baserat pÄ det men det misslyckas. Surt stÀlle att fastna pÄ. APP kanske Àr vÀrt pengarna ÀndÄ.

Kanske missade vad du körde för att redigera?

Hm, testa att ladda upp till astrometry.net och mata in parametrar utifrÄn dess resultat kanske? LÄter lite mÀrkligt att den ska platesolva, men det kanske Àr för smidig fÀrgkalibrering? Det Àr inte sÄ att den beror pÄ nÄgon lokal platesolver som du inte installerat/konfigurerat? Bara slÀnger ur mig tankar spontant hÀr ...

Jag kör PixInsight, vÀl vÀrt pengarna skulle jag sÀga, men APP skulle jag tro Àr nÀra nog i mÄnga fall och kostar vÀl bara halva pengen.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

JĂ€klar, den blev riktigt bra. Är den croppad mycket eller Ă€r det nya som ger sĂ„ kraftig förstoring?

Nej, det Àr i princip bara stackningens malörer i kanterna som Àr bortskalade.
Det Àr de facto inte sÄ mycket lÀngre brÀnnvidd pÄ den hÀr med fokalreducerare pÄ (som i bilden ovan). Den klockar in pÄ 667 mm, men vi kan vÀl avrunda till 666 för att vara lite hÀftiga, medan Evostaren klockar in pÄ 600/521 mm. Men samtidigt har ju ASI1600mm Pro:n en 4/3-sensor, sÄ det blir ju rÀtt sÄ snÀvt omfÄng pÄ grund av det.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Hm, testa att ladda upp till astrometry.net och mata in parametrar utifrÄn dess resultat kanske? LÄter lite mÀrkligt att den ska platesolva, men det kanske Àr för smidig fÀrgkalibrering? Det Àr inte sÄ att den beror pÄ nÄgon lokal platesolver som du inte installerat/konfigurerat? Bara slÀnger ur mig tankar spontant hÀr ...

Jag kör PixInsight, vÀl vÀrt pengarna skulle jag sÀga, men APP skulle jag tro Àr nÀra nog i mÄnga fall och kostar vÀl bara halva pengen.

Nu blev det köp av APP iaf. Vill bara ha mina bilder fÀrdiga, dÄ orkar jag inte hÄlla pÄ felsöka. De bÀsta programmen verkar som APP och PixInsight men inlÀrningskurvan för PI var inte sÄ lockande just nu. Ev testar jag utvÀrderingsversionen men har redan testat APP och vet att den gör ett bra jobb

Skrivet av Crazy Ferret:

Nej, det Àr i princip bara stackningens malörer i kanterna som Àr bortskalade.
Det Àr de facto inte sÄ mycket lÀngre brÀnnvidd pÄ den hÀr med fokalreducerare pÄ (som i bilden ovan). Den klockar in pÄ 667 mm, men vi kan vÀl avrunda till 666 för att vara lite hÀftiga, medan Evostaren klockar in pÄ 600/521 mm. Men samtidigt har ju ASI1600mm Pro:n en 4/3-sensor, sÄ det blir ju rÀtt sÄ snÀvt omfÄng pÄ grund av det.

Imponerande

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Kan visa mitt resultat Àven om jag inte kÀnner mig direkt nöjd. Inser hur ljussvaga galaxer kan vara och att jag har en del att lÀra mig inom redigering. Vet inte riktigt varför jag fÄr sÄ stora stjÀrnor.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Nyfiken frÄga... Hur mÄnga nÀtter med observationer fÄr ni ihop under ett Är, ungefÀr? Med tanke pÄ att det oftast Àr moln, menar jag. Sen ska det ju funka med livet i övrigt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Nyfiken frÄga... Hur mÄnga nÀtter med observationer fÄr ni ihop under ett Är, ungefÀr? Med tanke pÄ att det oftast Àr moln, menar jag. Sen ska det ju funka med livet i övrigt.

Ja du, inga extrema antal direkt. Har inte rÀknat exakt, men jag skulle tippa pÄ att jag under det Är jag hÄllt pÄ har fÄtt ihop 30-talet kvÀllar, varav lÄngt ifrÄn alla varit optimala eller hela kvÀllar/nÀtter. Hur mÄnga man kan fÄ beror ju dock en hel del pÄ var man bor ocksÄ ...
Vintern Àr det ju mycket moln, och hösten likasÄ. Tidig vÄr och tidig höst har jag hört ska vara bÀst vÀder och det kan nog stÀmma baserat pÄ mina fÄ datapunkter. Sedan försvinner ju Àven stor del av sommaren pÄ grund av att natten Àr sÄ kort/inte infaller alls. LÀgg sedan till fullmÄne pÄ det sÄ inser man rÀtt sÄ snart att det gÀller att ha andra intressen ocksÄ, och mycket tÄlamod.
Livet i övrigt, ja det fÄr ju helt enkelt anpassa sig. Man fÄr se till att skaffa sig ett jobb dÀr man kan flexa lite pÄ morgonen efter bra vÀder, skaffa sig ett umgÀnge som har förstÄelse för att det handlar om relativt fÄ gÄnger per Är och att allt annat fÄr vÀnta nÀr vÀdret Àr klart (alternativt ett umgÀnge som delar ens intresse förstÄs ). Eller sÄ fÄr man bita i det sura Àpplet och nöja sig med desto fÀrre kvÀllar.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Har man en riktigt stor tomt och fett med pengar kanske radioastronomi kan vara ett alternativ?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | SkÀrm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Kan visa mitt resultat Àven om jag inte kÀnner mig direkt nöjd. Inser hur ljussvaga galaxer kan vara och att jag har en del att lÀra mig inom redigering. Vet inte riktigt varför jag fÄr sÄ stora stjÀrnor.

https://i.imgur.com/jvKfwZZ.jpg

Stora stjÀrnor tenderar utifrÄn min erfarenhet att handla om en eller flera av följande orsaker:
1) Fokus, duh ... Men det misstÀnker jag att du har rÀtt sÄ bra koll pÄ.
2) Tracking som inte Àr tillrÀckligt tajt, med eller utan guidning. Utan guidning tenderar de att bli mer avlÄnga Àn stora, men hypotetiskt skulle trackingen kunna "vandra runt". Med guidning sÄ kan dÄlig PA, dÄlig sikt, vind, etc. göra att guidningen överkompenserar (nÄgot jag upplevt med min stora montering) eller inte hinner med (ett problem jag hade pÄ lilla monteringen).
3) Överexponering. Troligen inte ett problem i ditt fall, men kortare exponeringar kan Ă€ven hjĂ€lpa mot punkt tvĂ„ ovan. Analysera dina stjĂ€rnors data och sĂ€kerstĂ€ll att det inte Ă€r ett problem.
4) Större pixlar ger större minsta stjÀrnor och Àven större stora stjÀrnor dÄ stjÀrnor har en tendens att inte hamna perfekt pÄ enskilda pixlar, sÀrskilt inte om sikten inte Àr perfekt.
5) Kromatisk abberation.

En snabbtitt pĂ„ citerad bild visar tendenser pĂ„ avlĂ„nga stjĂ€rnor i Y-led, vilket pekar pĂ„ att trackingen inte Ă€r perfekt. Inte helt ovĂ€ntat utan guidning förstĂ„s, och givet att det Ă€r utan guidning sĂ„ tycker jag nog Ă€ndĂ„ att de hĂ„ller formen rĂ€tt sĂ„ bra, men det finns potential att putsa till det pĂ„ den punkten. Överexponering ser som sagt var inte ut att vara ett problem, och fokus ser rĂ€tt sĂ„ bra ut skulle jag sĂ€ga, och övrigt Ă€r ju inte sĂ„ mycket som kan göras Ă„t pĂ„ kort sikt.

SÄ ja, jag skulle nog hÄlla med dig om att guidning Àr rÀtt prioritet i det hÀr lÀget, tillsammans med att öva upp redigeringsskillsen. StjÀrnstorlek Àr trots allt en rÀtt sÄ vanlig och enkel justering (Ätminstone i PI). Ja, det och att samla mer data förstÄs. Behöver du data att öva redigering med sÄ Àr det bara att hojta sÄ ska vi nog kunna fixa det. Kan NASA dela med sig av sin högkvalitativa data kan jag gÀrna dela med mig av min.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av cyklonen:

Har man en riktigt stor tomt och fett med pengar kanske radioastronomi kan vara ett alternativ?

Hehe, ja helt klart. Sedan finns ju remoteteleskop att hyra om abstinensen blir för stor, och Hubbledata finns ju fri att tillgÄ, men halva upplevelsen (för min del i vart fall) ligger i att vara ute under en stjÀrnklar himmel.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Stora stjÀrnor tenderar utifrÄn min erfarenhet att handla om en eller flera av följande orsaker:
1) Fokus, duh ... Men det misstÀnker jag att du har rÀtt sÄ bra koll pÄ.
2) Tracking som inte Àr tillrÀckligt tajt, med eller utan guidning. Utan guidning tenderar de att bli mer avlÄnga Àn stora, men hypotetiskt skulle trackingen kunna "vandra runt". Med guidning sÄ kan dÄlig PA, dÄlig sikt, vind, etc. göra att guidningen överkompenserar (nÄgot jag upplevt med min stora montering) eller inte hinner med (ett problem jag hade pÄ lilla monteringen).
3) Överexponering. Troligen inte ett problem i ditt fall, men kortare exponeringar kan Ă€ven hjĂ€lpa mot punkt tvĂ„ ovan. Analysera dina stjĂ€rnors data och sĂ€kerstĂ€ll att det inte Ă€r ett problem.
4) Större pixlar ger större minsta stjÀrnor och Àven större stora stjÀrnor dÄ stjÀrnor har en tendens att inte hamna perfekt pÄ enskilda pixlar, sÀrskilt inte om sikten inte Àr perfekt.
5) Kromatisk abberation.

En snabbtitt pĂ„ citerad bild visar tendenser pĂ„ avlĂ„nga stjĂ€rnor i Y-led, vilket pekar pĂ„ att trackingen inte Ă€r perfekt. Inte helt ovĂ€ntat utan guidning förstĂ„s, och givet att det Ă€r utan guidning sĂ„ tycker jag nog Ă€ndĂ„ att de hĂ„ller formen rĂ€tt sĂ„ bra, men det finns potential att putsa till det pĂ„ den punkten. Överexponering ser som sagt var inte ut att vara ett problem, och fokus ser rĂ€tt sĂ„ bra ut skulle jag sĂ€ga, och övrigt Ă€r ju inte sĂ„ mycket som kan göras Ă„t pĂ„ kort sikt.

SÄ ja, jag skulle nog hÄlla med dig om att guidning Àr rÀtt prioritet i det hÀr lÀget, tillsammans med att öva upp redigeringsskillsen. StjÀrnstorlek Àr trots allt en rÀtt sÄ vanlig och enkel justering (Ätminstone i PI). Ja, det och att samla mer data förstÄs. Behöver du data att öva redigering med sÄ Àr det bara att hojta sÄ ska vi nog kunna fixa det. Kan NASA dela med sig av sin högkvalitativa data kan jag gÀrna dela med mig av min.

Uppskattar tipsen Ser ut som det kan bli bra ikvÀll, sÄ hoppas kunna fÄ lite mer data och testa. Aaah, nu jinxade jag vÀl det!

Skrivet av Crazy Ferret:

Hehe, ja helt klart. Sedan finns ju remoteteleskop att hyra om abstinensen blir för stor, och Hubbledata finns ju fri att tillgÄ, men halva upplevelsen (för min del i vart fall) ligger i att vara ute under en stjÀrnklar himmel.

Är man relativt ny finns det mycket att lĂ€ra sig ocksĂ„. SĂ„ mycket tid kan gĂ„ Ă„t till att lĂ€sa pĂ„ och utbilda sig, sen kan man öva pĂ„ redigering, kolla pĂ„ andras bilder och videos pĂ„ youtube

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Uppskattar tipsen Ser ut som det kan bli bra ikvÀll, sÄ hoppas kunna fÄ lite mer data och testa. Aaah, nu jinxade jag vÀl det!

Är man relativt ny finns det mycket att lĂ€ra sig ocksĂ„. SĂ„ mycket tid kan gĂ„ Ă„t till att lĂ€sa pĂ„ och utbilda sig, sen kan man öva pĂ„ redigering, kolla pĂ„ andras bilder och videos pĂ„ youtube

Ja, det ser onekligen mycket lovande ut, men det hinner nog skita sig ska du se. Hoppas pÄ att kunna lösa fokuskubproblemet under lunchen och sedan hinna ut i tid för att justera backfocus innan det blir helt mörkt. Skulle inte sÀtta alltför stora pengar pÄ att det gÄr vÀgen, men ja ...

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Om jag vill se planeter frÄn andra solstystem vilken stjÀrnkikare passar mig dÄ?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Dinkefing:

Om jag vill se planeter frÄn andra solstystem vilken stjÀrnkikare passar mig dÄ?

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Gjorde ett försök Àven ikvÀll men laptopen trivs inte speciellt vÀl i kylan. Efter kanske nÄgon timme ute i ca -5 sÄ tyckte datorn att batteriet var dött, Àven fast jag visste att sÄ inte var fallet sÄ gick det inte att göra nÄgot. Tog in den i bilen och försökte vÀrma den men den ville helt enkelt inte starta, sÄ bara att Äka hem. Lite osÀker pÄ hur jag ska tackla ett sÄnt problem, kanske kan försöka vira in den i nÄgot och försöka hÄlla den lite varm nÀr sessionen börjar men risken finns att det behövs nÄgon ny lösning som Àr mer temperaturtÄlig eller fixa inverter och koppla pÄ laddaren till laptopen. Drar ju en del frÄn tanken dÄ dessvÀrre.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Gjorde ett försök Àven ikvÀll men laptopen trivs inte speciellt vÀl i kylan. Efter kanske nÄgon timme ute i ca -5 sÄ tyckte datorn att batteriet var dött, Àven fast jag visste att sÄ inte var fallet sÄ gick det inte att göra nÄgot. Tog in den i bilen och försökte vÀrma den men den ville helt enkelt inte starta, sÄ bara att Äka hem. Lite osÀker pÄ hur jag ska tackla ett sÄnt problem, kanske kan försöka vira in den i nÄgot och försöka hÄlla den lite varm nÀr sessionen börjar men risken finns att det behövs nÄgon ny lösning som Àr mer temperaturtÄlig eller fixa inverter och koppla pÄ laddaren till laptopen. Drar ju en del frÄn tanken dÄ dessvÀrre.

Ack, kÀnner igen det problemet. Har testat fyra idéer jag hade pÄ hur jag skulle tackla det hela, och ja ... vissa Àr vÀl bÀttre Àn andra.

Första approachen: Ny laptop med bÀttre batteritid. Fungerade bra, den klarar sig utan problem en hel session batterimÀssigt, men kostnaden var ju inte jÀtterolig. Dessutom kom den med metallchassi vilket sÄhÀr i vintertid visat sig vara allt annat Àn optimalt.
Andra varianten var att köra astroberry, en RPI4 med det mesta i mjukvaruvÀg för astrostuff. Dock gillade jag inte riktigt mjukvarusviten, sÄ det blev aldrig nÄgot av att köra den skarpt. Tanken var att kombinera den med en separat powerbank modell fetare vilket fungerade fint.
Tredje varianten var att gÄ tillbaka till den gamla laptopen med sitt plasthölje, men nu med USB-C-laddning frÄn tidigare nÀmnd powerbank. Fungerade bra ur batteriperspektiv, men det visade sig att skÀrmen pÄ den laptopen var en rejÀl frost- och daggmagnet. Inte optimalt direkt.
FjÀrde varianten blev en billig mini-PC (Beelink U55) som matas med 12V och sedan remotas det in frÄn laptop som kan hÄllas i drÀglig temperatur och utan större batteriproblem i bilen medan Beelinken tuggar pÄ. Helt klart den bÀsta varianten hittills. Nackdelen Àr ju förstÄs att det drar lite frÄn powertanken och att man behöver montera den pÄ nÄgot bra sÀtt pÄ riggen.

SistnÀmnd lösning stÄr för tillfÀllet och tuggar medan jag sitter och vÀrmer upp mig lite i bilen. Blev att Äka ut tidigt till Vikbolandet bara för att mötas av ett stort molntÀcke vid halv sex. SMHI tyckte att det skulle klarna upp framÄt nio, och det var jag inget sugen pÄ att invÀnta genom att bara sitta och tugga batteri pÄ att hÄlla frosten borta, sÄ det blev att riva rigg och Äka tillbaka till Linköping. Lite sÀmre sikt Àn utlovat, och inte helt optimalt att skjuta lÄgt över stan, men jag dumpade RGB-planen och ersatte med smalband pÄ samma target, sÄ nu tror jag kan fÄ ihop lite skaplig data i vart fall.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

https://live.staticflickr.com/65535/50825875262_6cc34e1c40_4k.jpgM42 Great Orion Nebula on Astrobin

Bara för att ge lite kontrats till hur himla bra bild det hÀr Àr. Det hÀr Àr vad jag hann med och ta ikvÀll. Det blev 17x90s men fick slÀnga tvÄ pga satelliter.

Finns en antydan till avlÄnga stjÀrnor, precis som innan. MÄste kolla pÄ att bestÀlla guidning som sagt. Och sen fick jag ju inte mina planerade 60 bilder, vet dock inte vilken skillnad det faktiskt gjort.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Bara för att ge lite kontrats till hur himla bra bild det hÀr Àr. Det hÀr Àr vad jag hann med och ta ikvÀll. Det blev 17x90s men fick slÀnga tvÄ pga satelliter.
https://i.imgur.com/LoN9CZt.jpg

Finns en antydan till avlÄnga stjÀrnor, precis som innan. MÄste kolla pÄ att bestÀlla guidning som sagt. Och sen fick jag ju inte mina planerade 60 bilder, vet dock inte vilken skillnad det faktiskt gjort.

Shit, riktigt najs ÀndÄ under givna förutsÀttningar! Betydligt rundare stjÀrnor den hÀr vÀndan! Den behöver du absolut inte skÀmmas över!

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●

Horsehead Nebula HSO

Resultatet av gÄrdagens utflykt. Det var första försöket pÄ omrÄdet, sÄ visste inte riktigt vad jag skulle vÀnta mig. Ha gick bra, SII gick bÀttre, och sedan var det OIII, och dÀr sket sig det hela, vilket jag borde ha kunnat förutse om jag tÀnkt till lite. Alnitak blev förstÄs vedervÀrdigt överexponerad och visar kamerans största svaghet. FÄr se om jag tar en ny serie med kortare exponeringar vad det lider, men tills dess fÄr jag leva med ett halvtaffligt försök att fixa till det vÀrsta. Hade inte lust att ta om det igÄr vid strax efter 02 nÀr dessutom vÀrmebandet inte lÀngre rÀckte till ...

Blev dock rÀtt sÄ flashigt med HSO-pallett för omvÀxlings skull.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Nu mÄste du vÀl göra en ny post med nya riggen? Nyfiken pÄ vad allt Àr som hÀnger pÄ. Kör du med nÄgon inverter eller vad Àr det som ligger mellan powertanksen?

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Nu mÄste du vÀl göra en ny post med nya riggen? Nyfiken pÄ vad allt Àr som hÀnger pÄ. Kör du med nÄgon inverter eller vad Àr det som ligger mellan powertanksen?

Haha, nej det Àr den nya powertanken. Var lite osÀker pÄ hur allt skulle orka med i kylan, sÄ drog monteringen pÄ den nya tanken, vÀrmebanden till ena Àldre tanken, och resten till den sista.
Ja, jag fÄr komponera ihop en ny post vad det lider. Hade tÀnkt göra det, men det har ju kommit ett par klara nÀtter i vÀgen, plus att jag fortfarande jobbar lite pÄ att fÄ allt lite tajtare med kablar och grejer, men det kommer.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Det blev 17x90s men fick slÀnga tvÄ pga satelliter.

Om det var enda problemet kan du behÄlla bilderna och anvÀnda sigma-clipping nÀr du kombinerar exponeringarna. Det Àr vÀl bara en del av bilden dÀr satelliten syns? Med tanke pÄ framtida satellitkonstellationer Àr det bara att vÀnja sig vid tekniken

Förresten, fin bild pÄ nebulosan. Jag vet inte om det Àr min skÀrm som skiljer sig frÄn er, men för mig ter sig bakgrunden i trÄdbilderna ofta lite grÄdaskig . Det Àr enkelt avhjÀlpt genoim att Àndra svartpunkt (subtrahera bort miniminivÄn):

Det ser bÀttre ut för mig (kontrastrikare), vet inte hur det upplevs för andra, t.ex. om det klipps vid svart eller nÄt.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Alnitak blev förstÄs vedervÀrdigt överexponerad och visar kamerans största svaghet.

Ja, dÀr ser man verkligen strukturen frÄn mikrolinserna vÀldigt fint. Men det Àr vÀl svÄrt att göra nÄgonting Ät? Det enda jag kommer pÄ Àr nÄgon slags avancerad dekonvolveringsteknik, eller hur hade du tÀnkt tackla det?

Edit: Jag kom pÄ att om du har en rotator kan du rotera bilden nÄgot (sÀg 10 grader) mellan varje exponering, det skulle ge en mer symmetrisk PSF. Fast ocksÄ begrÀnsa det anvÀndbara fÀltet pÄ detektorn (eftersom den Àr rektangulÀr och inte rund). Alternativt ge en ojÀmn exponeringsfördelning för olika delar av himlen.

Skrivet av Crazy Ferret:

Hade inte lust att ta om det igÄr vid strax efter 02 nÀr dessutom vÀrmebandet inte lÀngre rÀckte till ...

Det sÄg imponerande ut - fick du frost pÄ optiken ocksÄ? Hur kallt var det?