Efter mycket om och men sÄ har jag tagit mig tid och ork att ta itu med den efterfrÄgade genomgÄngen av nya riggen, nu nÀr den till sist Àr vad jag skulle kalla homologerad, Ätminstone för ett tag framöver.
Jag har hÀr valt att hoppa över montering dÄ jag gÄtt igenom den tidigare och postat bilder pÄ den med nya teleskopet likvÀl. Hoppar Àven trÄkbilder pÄ batterier och annat "löst bös".
Alla bilder (och gamla bilder) finns pÄ min Flickr.
SÄ, lÄt oss börja med östra sidan. Red Bull planterad för att ge lite perspektiv pÄ storleken.

UppifrÄn har vi den gamla trotjÀnaren till autoguider (A) - Orion Starshoot AutoGuider, ett Skywatcher Evoguide 50ED (B), samt tillhörande vÀrmeband (C) för att hÄlla dagg och frost borta. Syftet med den hÀr delen av riggen Àr - för den oinsatte och nytillkomne lÀsaren - till för att se till att hela riggen följer med stjÀrnhimlens skenbara rotation. Monteringen gör ett bra grovgöra, men guidningen ser till att finjustera alla smÄfel som förekommer vilket gör att jag slipper avlÄnga stjÀrnor vid lÄnga exponeringar.
Sedan finner vi en PegasusAstro Pocket Powerbox Advanced (D) som agerar strömfördelare till allt utom kamera och vÀrmeband, samt USB-hubb. Den har Àven inbyggd kontroller för vÀrmeband, men pÄ grund av att inget av mina batterier klarar att leverera tillrÀckligt med krÀm fÄr den funktionen lÀmnas hÀdan tills vidare och jag kör dessa pÄ en dum hubb (O i bilden nedan). Den kommer Àven med en termometer/luftfuktighetsmÀtare (K).
Framför denna sitter det handtag (E) som kom med teleskopet. Det Àr inte optimalt balanserat för stunden, men det Àr huvudsakligen dÀr för att underlÀtta vid riggning och rivning, sÄ det Àr "good enough". För att de facto fÄ in handen behövde jag konstruera ett par distanser (R nedan). En enkel men robust lösning fixad med 3D-skrivaren.
Alltsamman sitter monterat pÄ en PrimaLuceLab PLUS Losmandy-Style prism rail (F). En likadan hittar vi Àven i botten av riggen. För att fÄ lite höjd Àven pÄ detta sÄ blev det att rita ihop ett par distanser (Q nedan) till och skriva ut, i stÀllet för att betala en femhundring för ett par i flashig röd metall som ÀndÄ inte skulle ha passat lika bra.
I bilden nedan ser vi Àven (P (R i bilden Ànnu lÀngre ner)) som Àr ytterligare en 3D-skriven distans som jag inser inte behövs lÀngre, men som med mitt lÄnga guideteleskop behövdes för att fÄ plats med saker undertill.
Vidare frÄn vÀnster ser vi kameran (G), ZWO ASI1600mm Pro, en kyld monokrom kamera kombinerad med ett filterhjul (H) med full L R G B Ha SII OIII-uppsÀttning. Framför det sitter en roterare (I) för att pÄ ett smidigt sÀtt kunna rotera kameran utan att behöva rotera hela teleskopet. I dessa bilder Äterfinns Àven en 0.7x Explore Scientific fokalreducerare/field flattener (J). Denna tar ner brÀnnvidden pÄ teleskopet (M) frÄn 952 till 667 mm och snabbar upp optiken till f/5.2. Den kan dock ersÀttas med ringar för att nyttja full brÀnnvidd i f/7.5, nÄgot jag hoppas kunna visa resultat pÄ senare i veckan.
Teleskopet (M) Àr ett Explore Scientific FCD100 127mm CF mk III, en trippelapokromat i kolfiber. Kolfiber Àr trevligt dÄ det hÄller vikten nere pÄ den rÀtt sÄ tunga konstruktion som refraktorer Àr, samt att det rör sig betydligt mindre vid temperaturförÀndringar Àn aluminiumkonstruktioner. DessvÀrre innebÀr det Àven att vÀrme frÄn vÀrmebandet (N) propagerar sÀmre, sÄ det finns nackdelar ocksÄ ...
Det hela styrs via en Beelink J45, en billig mini-PC vars prestanda inte Àr mycket att skryta med, men det Àr fullt tillrÀckligt för att köra de programvaror som behövs för datainsamlandet och har WiFi för att anslutas mot remote. Mobilen fÄr agera router och sedan remotas det in via laptop eller platta.

Norrsidan finns inte sÄ mycket att sÀga om ... tyckte mest att det blev en najs bild. Bilden Àr tagen med delvis tillbakaskjuten daggkÄpa.

VÀstsidan sÄ ...

HÀr syns roteraren (ej utmÀrkt) nÄgot bÀttre. Teleskopets fokuserare har en inbyggd roterare, men dÄ jag monterat den elektroniska autofokuseraren (S) - en PegasusAstro FocusCube 2 - i bottenplattan sÄ Àr fokuseraren fast dÀr den sitter. Autofokuseraren möjliggör automatisk justering med hög precision, Ätminstone i teorin. Jag har inte riktigt fÄtt ordning pÄ just denna och dess vÀrden, men det ska förhoppningsvis kunna lösas framöver. I annat fall fÄr jag testa min andra och se om det Àr FocusCuben som strular eller om det Àr fokuseraren.
FocusCuben kommer Àven med en termometer (T) för att automagiskt kunna justera autofokus p.g.a. skiftande temperaturer. Kabeln Àr dock rÀtt sÄ kort, sÄ pÄ ett sÄhÀr lÄngt teleskop nÄr den inte riktigt sÄ lÄngt fram som jag skulle kunnat önska, men men ...
Sedan ska ju alltsamman fraktas ocksÄ. Den hÀr lösningen i kombination med en mjuk vÀska gör att en tÀmligen stor del av riggen kan transporteras monterad.

Resten gÄr ner i en vÀska.

HÀr har vi redan nÀmnt guiderkombon (Z), reducern (W) och kamera/filterhjul/roterare (Y). Vi ser Àven (U) vilket Àr nÄgra distansringar för att fÄ rÀtt fokus utan reducer. Denna trio (U,W,Y) gör det smidigt att enkelt kunna vÀlja den brÀnnvidd som önskas utan att behöva fundera pÄ backfokus och vilka ringar som behövs för att fÄ fokuseraren (som har rÀtt sÄ kort spel) att nÄ fokus.
Givetvis Àr det alltid bra att ha med sig ett multiverktyg (V) och en laserpekare (X) utifall det skulle behövas.
Pris? Behöver du frÄga Àr det inte en rigg för dig. Det hÀr Àr definitivt inte en rigg jag rekommenderar för en nybörjare, och icke-nybörjare Àr troligen insatta nog att dels kunna uppskatta priset, och dels ha en egen uppfattning om vad de Àr ute efter hÀrnÀst. Ett svar nÀrmast sanningen Àr nog dock "jag har inte vÄgat rÀkna ihop det".
Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8