Mixa ljud, direct monitoring låter bättre än i Windows.

Permalänk
Medlem

Mixa ljud, direct monitoring låter bättre än i Windows.

Hej!

Provar här och se om det finns någon duktig som kan förklara detta för mig.

Jag använder Roland Rubix 22 där jag kör direct monitoring när jag spelar in min röst. Där låter rösten väldigt bra direkt från högtalarna och hörlurarna.

Sen i själva inspelningsprogrammet (Sequel 3) låter rösten fruktansvärt annorlunda. På samma sätt som jag skulle lyssna på den via Windows.

Är det alltså så då att det processade ljudet blir mycket sämre då? Är det en dålig AD-omvandlare?

Eller måste jag helt enkelt mixa ljudet för att få det att låta likadant?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Fråga gärna om ni vill veta mer.

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Hej!

Provar här och se om det finns någon duktig som kan förklara detta för mig.

Jag använder Roland Rubix 22 där jag kör direct monitoring när jag spelar in min röst. Där låter rösten väldigt bra direkt från högtalarna och hörlurarna.

Sen i själva inspelningsprogrammet (Sequel 3) låter rösten fruktansvärt annorlunda. På samma sätt som jag skulle lyssna på den via Windows.

Är det alltså så då att det processade ljudet blir mycket sämre då? Är det en dålig AD-omvandlare?

Eller måste jag helt enkelt mixa ljudet för att få det att låta likadant?

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Fråga gärna om ni vill veta mer.

Är det lägre ljud och/eller sämre ljud?

När jag spelar in gitarr (Studio one) använder jag också mig av direct monitoring eller "zero latency monitoring" som det heter där. Även om det ska ge endast den direkta signalen så kan det ibland vara så att både rec-knappen och monitor-knappen är intryckt i programmet och då får jag "mer" ljud eftersom jag får signalen från datorn också. Det kan låta fetare. Jag provade att dubba gitarren och lade den lite fördröjd från den första gitarren för att efterlikna det ljudet. Blev ganska fett.
Nu vet jag inte om så är fallet för dig men om du endast använder dig av rec-knapp så borde det låta som i inspelningen efter. Då är det den korrekta input-signalen du hör.

EDIT: Kan vara konverterarna som är dåliga förstås. Jag har en Audiobox från Presonus som är typ 10 år gammalt. Vill man ha bättre konverterare så ska Audient ha väldigt bra kort.

Vad har du för mick?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harvesterofpuppets:

Är det lägre ljud och/eller sämre ljud?

När jag spelar in gitarr (Studio one) använder jag också mig av direct monitoring eller "zero latency monitoring" som det heter där. Även om det ska ge endast den direkta signalen så kan det ibland vara så att både rec-knappen och monitor-knappen är intryckt i programmet och då får jag "mer" ljud eftersom jag får signalen från datorn också. Det kan låta fetare. Jag provade att dubba gitarren och lade den lite fördröjd från den första gitarren för att efterlikna det ljudet. Blev ganska fett.
Nu vet jag inte om så är fallet för dig men om du endast använder dig av rec-knapp så borde det låta som i inspelningen efter. Då är det den korrekta input-signalen du hör.

EDIT: Kan vara konverterarna som är dåliga förstås. Jag har en Audiobox från Presonus som är typ 10 år gammalt. Vill man ha bättre konverterare så ska Audient ha väldigt bra kort.

Vad har du för mick?

Tack för svar!

Direct monitoring kommer direkt från mitt interface och inte programmet(sequel). När jag stänger av direct monitorn och kör bara Sequel så låter det mycket sämre. Så det är inte dubbel signal. Det kanske ska låta så när ljudet kommer ifrån datorn, men det låter mycket sämre bara, en helt annan ljudbild man från får direct. Det är inte ljudet eller kvalitén som är dålig. Men det blir svårt att lyssna på sig genom direct monitoring från interfacen eftersom den låter så annorlunda. Då måste jag endast köra monitoring från programmet?

Visa signatur

ATX: Intel Core i5 4690k | Asus Z97-A | MSI R9 390 8GB | 2x Corsair DDR3 2133Mhz | Crucial BX480Gb | Corsair TX650W | Fractal Design Define R4
mITX: Intel Core i3 6100 | Asus B150I | 2x8Gb Corsair DDR4 2133Mhz | Samsung 850 Evo 500GB | Cooler Master V750 | Fractal Design Define Nano S

Permalänk
Medlem

Kolla dina inställningar för inspelning i windows. Kan vara så att du har väldigt låg bitrate etc valt.

edit : ska vara 24-bit/192kHz för ditt ljudkort om du ska ha bästa kvalitet.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Tack för svar!

Direct monitoring kommer direkt från mitt interface och inte programmet(sequel). När jag stänger av direct monitorn och kör bara Sequel så låter det mycket sämre. Så det är inte dubbel signal. Det kanske ska låta så när ljudet kommer ifrån datorn, men det låter mycket sämre bara, en helt annan ljudbild man från får direct. Det är inte ljudet eller kvalitén som är dålig. Men det blir svårt att lyssna på sig genom direct monitoring från interfacen eftersom den låter så annorlunda. Då måste jag endast köra monitoring från programmet?

Det är stor skillnad på att sjunga live och att sen bara lyssna på det. Sång utan något reverb eller så är ju ganska torrt. Så det kan vara så att du upplever det bättre när du sjunger eftersom du har rumsklangen då också. Sen eftersom direct monitor skickar signalen direkt till lurarna så kan det nog vara så att konverteringen inte är så bra, precis som du föreslår. EDIT: Signalen måste förstås konverteras först.

Har du låtit någon annan sjunga in något och hört om du uppfattar samma skillnad då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är stor skillnad på att sjunga live och att sen bara lyssna på det. Sång utan något reverb eller så är ju ganska torrt. Så det kan vara så att du upplever det bättre när du sjunger eftersom du har rumsklangen då också. Sen eftersom direct monitor skickar signlen direkt till lurarna så kan det nog vara så att konverteringen inte är så bra, precis som du föreslår.

Har du låtit någon annan sjunga in något och hört om du uppfattar samma skillnad då?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det är bara jag. Men även om jag kör reverb i programmet låter det sämre än direkt. Jag kör en Se electronics x1.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Kolla dina inställningar för inspelning i windows. Kan vara så att du har väldigt låg bitrate etc valt.

Tackj, jag ska kolla. Tror jag har högsta på ljudkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Den är inställd på 44.1 16bit i programmet. Påverkar det mycket?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Jimicro:

Den är inställd på 44.1 16bit i programmet. Påverkar det mycket?

Jag tycker inte det brukar märkas sådan skillnad.

Hur låter det om du stänger av direct monitoring? Antar att har mer latency då, men stämmer det mer överens med det inspelade ljudet då kanske?

Jag förstår att du vill åt ljudet som du hör när du spelar in med direct monitoring men frågan är om huvudet spelar dig ett spratt eftersom du hör ljudet på ett annat sätt när du sjunger själv.

Om inte inspelningen låter riktigt skräp förstås. Då borde det vara något annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Menar du att du lyssnar på din egen röst via hörlurar samtidigt som du sjunger, du är väl medveten om att ljudet även fortplantas genom huvudet och inte bara kommer via hörluren ?
Någon annan som inte sjunger själv åste göra jämförelsen. Tänk också på att monitorsystemet färgar ljudet även om du lyckats göra en perfekt inspelning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det brukar märkas sådan skillnad.

Hur låter det om du stänger av direct monitoring? Antar att har mer latency då, men stämmer det mer överens med det inspelade ljudet då kanske?

Jag förstår att du vill åt ljudet som du hör när du spelar in med direct monitoring men frågan är om huvudet spelar dig ett spratt eftersom du hör ljudet på ett annat sätt när du sjunger själv.

Om inte inspelningen låter riktigt skräp förstås. Då borde det vara något annat.

Okej. Ja det kan vara så att direct monitoring ljuger lite, för lyssnar jag i windows och mitt program så låter det samma. Direct monitoring låter annorlunda. Samma om jag pratar i ett headset låter det samma som i windows. Det är direct monitoring då som ljuger för mig antagligen. Men tycker det är skumt att det är så stor skillnad. Jag får mycket ljusare och skrikigare röst i programmet.

Ja det kan vara huvudet i så fall... kan vara mikrofonen som inte är bra nog för min röst.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Jimicro: 16bit 44.1khz Det är cd-kvalitet så det är nog inte det som är felet.
Kan annars vara att du hör din röst direkt samtidigt som du får ljudet uppspelat via datorn med ett litet litet delay, så det blir som en sorts dubbning av din röst?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

@Jimicro: 16bit 44.1khz Det är cd-kvalitet så det är nog inte det som är felet.
Kan annars vara att du hör din röst direkt samtidigt som du får ljudet uppspelat via datorn med ett litet litet delay, så det blir som en sorts dubbning av din röst?

Men ljudet kommer inte från datorn när jag spelar in utan från högtalarna eller hörlurarna.

Då är ju direct monitoring helt meningslöst på interfacet då ljudet blir så skevt. Då får jag helt enkelt lyssna via mitt program samtidigt sen justera rösten efter det helt enkelt. Att inte lyssna alls utan lyssna i efterhand.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Direct monitoring är ju bra om man ska sjunga, hör man inte sig själv brukar det bli falskt.

Tänkte bara om "listen to this device" eller vad det heter i ljudinställningarna var på, för då hör man allt som kommer in i datorn spelas upp via högtalarna / hörlurarna (lite som direct monitoring men med lite latency eftersom det går via ad/da omvandlarna)

Har svårt att se att Roland har gjort ett ljudkort med dåligt ljud dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Direct monitoring är ju bra om man ska sjunga, hör man inte sig själv brukar det bli falskt.

Tänkte bara om "listen to this device" eller vad det heter i ljudinställningarna var på, för då hör man allt som kommer in i datorn spelas upp via högtalarna / hörlurarna (lite som direct monitoring men med lite latency eftersom det går via ad/da omvandlarna)

Har svårt att se att Roland har gjort ett ljudkort med dåligt ljud dock.

Ja precis, förstår det.

Nä jag har avstängt "lyssna på ljudet" både i programmet och i Windows ljudinställning.

Det är just de ljuden som låter likadant men skiljer sig från direct monitoring.

Så jag får stänga av direct monitoring när jag spelar in i så fall för det låter för bra i jämförelse och bara lyssna via programmet och då kan jag använda reverb t ex som många säger även om det blir lite delay.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jimicro:

Men ljudet kommer inte från datorn när jag spelar in utan från högtalarna eller hörlurarna.

Då är ju direct monitoring helt meningslöst på interfacet då ljudet blir så skevt. Då får jag helt enkelt lyssna via mitt program samtidigt sen justera rösten efter det helt enkelt. Att inte lyssna alls utan lyssna i efterhand.

Nej direct monitoring är inte meningslöst men du behöver förstå hur det fungerar och vad du kan ha det till, alla är tex inte ensamma när de sjunger och du kan ju vilja ha medhörning till ett band eller helt latensfri medhörning från ett instrument, speciellt om det är ett icke akustiskt instrument.
Det finns definitivt många situationer när det är en bra funktion för alla vill ju inte bara ha medhörning på sin egen sång och du kan ju även lära dig skillnaderna mellan hur din röst låter direkt och hur den låter på inspelningar och för andra som hör dig för det är en tydlig skillnad mellan det, det blir en helt annan ton för en som lyssnar på dig jämfört med det du själv hör när du sjunger och blandar du dessutom in musikutrustning så kommer ju den att påverka ljudet lite.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Tack så mycket! Ska tänka på det. Men då är det ingen fel på min utrustning. Eventuellt byta mikrofon om den inte är speciellt bra frekvens för min röst.

Visa signatur