Jag ska starta eget i höst och letar efter en kraftfull dator som klarar de tunga ritningsprogram som jag använder.
Idag jobbar jag som konstruktör och använder en HP Zbook "15, från 2017. Den funkar alldeles utmärkt och jag har planerat att köpa en likadan, helt ny. Jag har dock fått chansen att köpa den här datorn(https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4886476) för halva priset. Den har använts sparsamt sedan januari i år. Jag har denna veckan på mig att ta ett beslut.
Finns det någon där ute som har en likadan som kan ge mig råd kring jobbdatorer? Är HP och Dell ungefär samma sak? Vilken skulle ni rekommendera och varför? Om det är av betydelse för er så kommer jag mesta dels docka datorn och använda 2 större skärmar när jag jobbar från kontoret. Hemifrån kommer jag använda den bärbara datorn.
Hej!
Är konstruktör själv och det viktigaste i en arbets dator är single-core-performance dvs så bra processor som möjligt så högt klockad som möjligt, bygg program är världsledande dåliga på att tråda sina program så 4-6 högre klockade-> lägre klockade fler cores. 5530 är exakt samma som dell xps 15 chassi. så den kommer att ha vissa kylproblem när den belastats hårt(kan troligen lösas med liquidmetal) har utfört det själv och hjälpte min xps 13 att prestera fullt ut. skulle gå ner till en p1000 & även skärmen ner till 1080p då alla program skalar inte bra med högre skärm upplösning även batteritiden blir lidande. 32 gb ram är mycket bra och inget behov för mer. skulle även se om det går att få med wifi-6 istället för 5 då det är en bra uppgradering för framtiden.
Tack och hej
Ps: såg inte att du hade tidsbegränsning, fråga om den brukar överhetta och om du får prova byta kylpasta till LM och kolla om den överhettar om den fortf. överhetter är den inte värt pengarna imo.
@hampa10: Hej! Ursäkta mitt sena svar. Jag har varit på semester. Jag måste erkänna att det som du beskriver är överkurs för mig men jag förstår vad du försöker säga. Jag kommer i första hand att arbeta med mindre objekt vilka inte kräver någon killer-dator och tänker att det i såna fall är mer än OK med denna.
Datorn är köpt med den specifikationen som jag bifogade, dvs att det inte går att utföra några ändringar. Jag kan få hjälp av en vän att byta till LM om det inte är många kronor. Det är inte heller meningen att jag ska lägga många tusenlappar extra, då tappar jag hela den "rabatten" som jag får initialt.
Måste erkänna att jag var helt inställd på att köpa den innan semestern men att du har fått mig att överväga. Tycker du att datorns starka sidor överväger de svaga som du nämner eller är datorn för dyr och borde ha täckt in allt detta för denna peng? (Nu tänker jag på datorn ord. pris, och itne det som jag erbjuds). Bortsett från kylpastan som du skriver längst ner!