Ska köpa en robotdammsugare, kommer den klara mitt stökiga/bökiga hem/mina krav?
Hej!
Har en tid funderat lite på och av angående en robot dammsugare men jag har rätt stökigt hemma för det mesta, dels för att vi har katter som har leksaker lite överallt och dels för att jag inte är den bästa på att organisera mina kablar och kan ställa lite random saker på golvet.
katterna har vattenskålar och en "vattenfontän" och frågan är om robot dammsugare "ser" sådant eller puttar runt dom tills dom välter?
tröskeln mellan vardagsrummet och hallen kommer jag få modifiera om det går, den är 3cm hög och tror alla robotar jag sett endast klarar 2cm(långt kvar till terminator). tänkt att man kan lägga en liten minilist framför så kanske den kan klättra upp?
krav från min sida är att den ska klara sig bra själv, inte fastna överallt och trassla in sig i minsta lilla matta den stöter på(mattorna saknar fransar då katterna äter på dom).
Man bör kunna ställa in zoner den ska arbeta i och där den ska hålla sig borta ifrån, tex hela vardagsrummet kanske inte behöver städas för den kommer den endå inte klara så då kan man "skära bort" den delen av rummet. likadant med hallen, den kanske inte måste åka runt på hallmattan och bråka med skorna?
Den ska vara hållbar, vill inte behöva åka och köpa nya reservdelar stup i kvarten eller att den börjar brinna när jag inte är hemma. känner en kille som köpte en robot gräsklippare som åt sina plastdrev någon gång varannan månad sådär. så efter ett tag tröttnade han på det och fräste drev i metall istället, har inte pajat på flera år nu. en dammsugare kanske inte har samma problem eftersom gräsklippare nog lever ett mycket hårdare liv?
prisklass runt 6 tusen, kan nog sträcka mig lite till men då ska den vara värd det extra.
Den modell jag hört mycket om är Xiaomi Mi Roborock S5 och S6, vad skiljer dom varianterna åt är pris skillnaden motiverad? finns det andra modeller som kanske passar mig bättre?
Anledningen till att jag känner att det börjar bli dags är att kärringen har börjat jobba och då blir städningen lidande. katterna hårar rätt mycket. har en samsung smarthub samt en synology diskstation, nämner det för om det kanske hjälper den på nått sätt, tex att den kan ladda upp sina kartor där (eller vad den nu gör). eller få någon hjälp av smart huben på nått sätt(den sköter bara lampor)?
månadskostnad är något jag vill undvika.

behövs det andra bilder för att avgöra om mitt hem är en robot kandidat skrik till. en katt kom med också. vist kan jag ändra om lite men jag jag vill inte bygga hemmet efter roboten.
MVH: en förväntansfull blivande far till en dammsugare.
Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16