Reparera Robotgräsklippare - Novell eller Odyssé?
Hej SweC:are!
Disclaimer: Wall of text!
Tänkte dela med mig av ett oväntat och oönskat äventyr som pågår... och på samma gång kanske få tips & trix ifall plan A ej fungerar.
Min Robotklippare(Husqvarna 220 AC modellår 2015) gav upp två dagar sedan. Jag kom hem från jobbet och såg stackaren stå stilla mitt i trädgården. Jaha, då har den kört över något som barnen planterat tänker man. Men icke.. där var inget under.
Felmeddelande på skärmen: "Vänster drivhjul överbelastat" om jag minns rätt. Jag startar om den och märker att den sakta går framåt och låter lite halvkonstigt i drivningen.. när den sedan skall svänga så går det inte alls. Hoppsan!
Stäng av, Lyfta, känna... Japp. Vänster hjul är betydligt svårare att snurra runt än höger. Min första tanke är givetvis att motorn är kass/blockerad av skräp. Tar in den inomhus och rengör.. Inget skräp i vägen att tala om.
Eftersom den är 3.5år gammal har garantin(och möjlighet till att hävda fabrikationsfel) utgått. Dags att hämta skruvdragare och ladda mobilen med lämplig YouTube-demonteringsfilm. Jag måste ge Husqvarna cred för att den är väldigt enkel att demontera!
Utan skal
Med skalet av fortsatte jag in i hjärtat av modermodemet:
Insida
Från vänster till höger i bild:
- Batteri
- Vänster och höger drivmotor med påbyggd växellåda
- Styrkortet/huvudlogiken
Felsökning pågår - Jag testar att dra ut kabeln för vänster motor.. då går den fint att dra runt! Kopplar man in kabeln = trögar. Även om strömmen och batteriet är urkopplat. Kortis mellan motorlindningarna tro? För att säkerställa detta kopplar jag höger motor till vänster utgång på styrkortet och vice versa med vänster motor. Tyvärr följde felet inte med motorn, utan stannade kvar på vänster sida.
Min slutsats är att något på styrkortet är kasst som hanterar vänster sida.
Suck... Minst 4000kr kostar ett sådant(+att någon med mjukvara skall flasha in firmware osv)...
Kortet plockas ut och granskas.. Mycket riktigt hittas en komponent som har brunnit. Inga andra skador/bubblor/fel hittas okulärt.
Komponentens ledningsbanor på kortet går direkt mot kontakten för vänster motor.. AHA! Mitt förtroende för kvalitén hos Husqvarna naggas ordentligt i kanten nu. Den skall klara betydligt mer än totalt ~780h klipptid under 3 säsonger. Sladden dras dessutom alltid ut vid åska samt klipper aldrig vid regn. En snabb googling säger mig att jag inte är ensam om problemet. Dock verkar kvalitetsproblemen varit motorerna primärt.. och inte styrkortet. Inget svar hittas där någon annan kommit fram till samma komponentfel.
Trasig komponent
Komponenten har 5 kompisar som samtliga är omöjliga att läsa av pga att kretskortet har lackerats för att tåla väta. Med dottern ute ur huset lånas hårfönen utan tillstånd och ett försök görs att ta bort lacken medelst värme + skalpell och plastskrapa.
Det är nästan helt oläsligt.. IC-kretsen är visserligen bara c:a 5x4mm.. men det känns som att tillverkaren medvetet lagt lite väl lite krut på att det skall vara läsligt...delar av artikelnamnet kan gissas fram. Däremot syns logotypen ST tydligt (STmicroelectronics). Efter att ta tagit bort plasten på en "hel" kompis hamnar man i följande läge:
Det jag tror mig kunna tyda är följande(asterix = vågar inte ens gissa):
Rad 1: *C5H30L
Rad 2: ST GF446
En googling senare hittas en komponent av ST vid namn S8C5H30L som är en MOSFET.
https://prnt.sc/ow8elq
Oddsen verkar rimliga, funktionsbeskrivningen klockren och alternativen få. Jag har lagt en beställning på ett par stycken och med lite tur kommer de redan imorgon och det försöks lödas i helgen. Det jag har att förlora är tid samt c:a 250kr för 8st + frakt.. Väl värt ett försök jmf ett nytt styrkort för >4000kr.
Nu har jag endast hobbymässig erfarenhet av lödning/felsökning av kretskort. Vill inte påstå att min förståelse kring elektronik på kretskortsnivå är ens i närheten av hobbymässig heller..
Men mina begränsade erfarenheter säger mig följande:
- Det är sällan en enda komponent som havererat utan att ha dragit med sig fler.. Är denna orsaken till, eller resultatet av, felet tro?
- Det känns som att de större kraftkomponenterna borde gått sönder först vid en överbelastning. Är det endast denna som gått sönder tycker jag det pekar på kvalitetsbrist på komponenten.. dvs fabrikationsfel.
- Att mäta på kortet är en mardröm då det är lackerat. Skulle min lödning mot förmodan lyckas men felet inte vara avhjälpt.. Finns det något sätt att smidigt plocka bort all lack?
- Något husmorstips på komponent som bör kontrolleras innan test efter lödning?
Närbilder är tagna med en Huawei P30 pro i Supermacroläge samt oftast genom ännu ett förstoringsglas
-----
AMD 5600x :: 3080 :: Oculus Rift S + Flygnördsprylar