Är det möjligt att köpa en soundbar till min gamla tv som jag köpte 2011?

Permalänk
Inaktiv

Är det möjligt att köpa en soundbar till min gamla tv som jag köpte 2011?

Hej. Jag är ute efter en soundbar med bas. Men jag vet inte om jag kan köpa det då min tv har inte bluetooth, digital input eller optisk anslutning som vissa soundbarer kräver. Finns det någon soundbar där ute för 2-3 tusen som man kan använda till min tv? Den har modelnummer: 42PFL3605H/12.

Bifogade bilder på uttagen från baksidan.
https://imgur.com/d0PZXNC
https://imgur.com/3Ml6P1H

Permalänk
Medlem

@anon312888:
Din TV verkar ha koxial S/PDIF så denna Yamaha YAS-306 skulle troligtvis fungera.
Lite över vad du har angivit som budget dock.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@anon312888:

Jag hade en sån här tidigare Philips HTL9100. Sålde den för 400kr här rätt nyligen. Kör med HDMI bara, så du kopplar in din källa direkt i soundbaren istället för TVn, och sedan hdmi out från soundbaren till tvn. Funkade även om man ser på TV direkt och spela ljuden genom soundbaren. Dock vet jag inte om det måste vara någon speciell HDMI standard för det.
Baslådan står bredvid och ansluter till soundbaren trådlöst i detta fall.

Jag körde mest min chromecast och dator med hdmi portarna på soundbaren, kollar sällan på slö-TV numera.

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Inaktiv

@Belzader: Du menar aux ingång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon312888:

@Belzader: Du menar aux ingång?

Nej, S/PDIF är en form av digital ljud överföring (och kontakten/uttaget syns på bild 1 sidan om SCART kontakten), S/PDIF kan antingen vara koxial eller fiber (kallas TOSLINK då), och soundbaren jag länkade kan anslutas till båda typerna.
AUX är annan typ av anslutning.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Inaktiv

@pv2b: Jag kan inte hittat nånting med HDMI arc i ljudinställningarna.

Permalänk
Rekordmedlem

Ja det går att ansluta en soundbar till i princip alla tvar som gjorts så vitt jag vet, det kan däremot skilja på hur den kan/ska anslutas så det intressanta är att välja rätt.
42PFL3605H/12 har spdif (coaxial) hörlursutgång och scart. enklast är nog att hitta en soundbar med spdif via coax eller att omvandla det ten till toslink.

Jag tycker å andra sidan att du ska skaffa nått bättre än en soundbar för det mesta utom möjligen tvns inbyggda ljud låter bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

@mrqaffe: Något speciellt du syftar på ? Jag har ingen plats för sorrundsystem tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kanske en elak kommentar men med tanke på tv'ns ålder känns det mera prisvärt att köpa en ny eller nyare tv samt en soundbar för din 2-3k budget. Det verkar vara en enklare modell och LCD ifrån 2011.

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@JB1993:
Din TV verkar ha koxial S/PDIF så denna Yamaha YAS-306 skulle troligtvis fungera.
Lite över vad du har angivit som budget dock.

Han har ju HDMI, så varför inte köra på det?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Inaktiv

@frong: Frågan är väl om mitt hdmi kan överföra ljudet också? För vissa hdmi gör inte det. Är inte påläst om vilket typ av hdmi men ja.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon312888:

@mrqaffe: Något speciellt du syftar på ? Jag har ingen plats för sorrundsystem tyvärr.

För det första, 42PFL3605H/12 har inte stöd för arc om databladen stämmer.
Det behöver inte vara surround, jag är bara allergisk mot soundbars för de är mest byggda för att vara små, en del låter ju t.om klart sämre än vad gamla tv apparater gjorde så bara för att platta tvar helt saknar förutsättningar för ljud så betyder ju inte det att en soundbar blir bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.