Tappar wifi helt(utkastad), vad är felet och hur löser jag det?

Permalänk

Tappar wifi helt(utkastad), vad är felet och hur löser jag det?

Hej!
Det är så att min far har ett mycket jobbigt problem med sitt trådlösa nätverk i hemmet(Boxer) som pågått alldeles för länge.
Router modell: sagemcom f@st 5350eac BOXER

Min mobil(Huawei), hans mobil(Samsung), bärbar dator(HP) samt smart tv(Samsung - som ses med boxer kort) kastas ut från det trådlösa nätverket.

Funkar utmärkt tills man gör något utav det som står här nedanför.

När detta kan inträffa:
Startar om enheten.
Stänger av och sätter på wifi på enheterna.
Är för långt ifrån routern.
Laddar upp något i större mängd.

Alla enheter som nu gjort något utav det åvanför fungerar inte det trådlösa nätverket på tills man startar om själva routern.

Har samtalat med boxer kundsupport som försökt hjälpa honom i drygt en timma utan någon som helst framgång. Samtalet avslutas med varav supporten säger att det måste vara fel på min fars mobiltelefon?!

Vore enormt tacksam om någon vet vad problemet kan vara, något som måste ställas in eller ändras på själva routern.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Sakerna du räknar upp... alla utom den sista är faktiskt förväntat att det ska koppla ner. (Jag menar, stänger du av wifi på telefonen, eller startar om lådan... då ska det ju faktiskt inte vara uppkopplat) - är du för långt ifrån, japp... det är helt by design. Om det nu är rimligt, det vet vi inte förrän du berättar hur många meter ifrån du kan gå innan det bryter. (Men, 30m och fri sikt är ok, 3 rum med tjocka väggar bort... nja, där omkring bör det bryta).

Om du tankar länge (oavsett upp eller ner) och det bryter, det är riktigt illa. Det kan vara exempelvis varma komponenter, värt att lägga en hand på routern och känna om den är annat än halvljummen när detta händer.

Jag rekommenderar att du använder en accesspunkt som du kopplar in och inte använder det medföljande wifi-nätet på routern. Ubiquiti har bra grejer exempelvis.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

@aSPENBÄCK:
Det är en klassiker för ISP skräp till router. Efter en viss tid (vanligen ca 1 år av min erfarenhet) så slutar routern att fungera (speciellt wifi drabbas) när man belastar den över trådlöst. Fungerar många ggr bra via kabel.
Så mitt tips släng skiten eller brygga den om du måste ha den för att konvertera från fiber/coax till rj45 och köp en egen router.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Sakerna du räknar upp... alla utom den sista är faktiskt förväntat att det ska koppla ner. (Jag menar, stänger du av wifi på telefonen, eller startar om lådan... då ska det ju faktiskt inte vara uppkopplat) - är du för långt ifrån, japp... det är helt by design. Om det nu är rimligt, det vet vi inte förrän du berättar hur många meter ifrån du kan gå innan det bryter. (Men, 30m och fri sikt är ok, 3 rum med tjocka väggar bort... nja, där omkring bör det bryta).

Om du tankar länge (oavsett upp eller ner) och det bryter, det är riktigt illa. Det kan vara exempelvis varma komponenter, värt att lägga en hand på routern och känna om den är annat än halvljummen när detta händer.

Jag rekommenderar att du använder en accesspunkt som du kopplar in och inte använder det medföljande wifi-nätet på routern. Ubiquiti har bra grejer exempelvis.

Tack för svaret Gurk!
Visst är det förväntat att det ska kopplas ner men saken är den att man aldrig kopplas upp igen försen man startar om själva routern. Tycker själv att det är extremt lustigt för aldrig varit med om något liknande.

Ska ta ett kik på en bättre router isåfall för boxer har redan skickat ut en ny som inte heller fungerade med exakt samma fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

@aSPENBÄCK:
Det är en klassiker för ISP skräp till router. Efter en viss tid (vanligen ca 1 år av min erfarenhet) så slutar routern att fungera (speciellt wifi drabbas) när man belastar den över trådlöst. Fungerar många ggr bra via kabel.
Så mitt tips släng skiten eller brygga den om du måste ha den för att konvertera från fiber/coax till rj45 och köp en egen router.

Enda som jag kört med kabel är ett ps4 som funkat utmärkt och det måste ha något med routern att göra, då det inte var länge sen dom skickade ut en ny.

Är bara så frustrerade när supporten inte kan hjälpa oss, förmodligen blir det att ändra internet leverantör och köpa en egen router. Att behöva starta om en router bara för att koppla upp sig igen börjar bli irriterande.

Tack för svar!

Permalänk

Vill också tillägga att när man blir *utkastad* visar telefonen en icon på wifi signal med ett utropstecken igenom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSPENBÄCK:

Vill också tillägga att när man blir *utkastad* visar telefonen en icon på wifi signal med ett utropstecken igenom den.

Nu åker du till CO och fixar en sånhär:
https://www.clasohlson.com/se/Accesspunkt-AC-Ubiquiti-UniFi-A...

Sen konfigurerar du upp den, ger din router långfingret och kommer tillbaks hit i tråden som en glad och "one of us"

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nu åker du till CO och fixar en sånhär:
https://www.clasohlson.com/se/Accesspunkt-AC-Ubiquiti-UniFi-A...

Sen konfigurerar du upp den, ger din router långfingret och kommer tillbaks hit i tråden som en glad och "one of us"

Haha tack Gurk!
Något mer som behövs eller en annan modell om jag vill koppla in nätverkskabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSPENBÄCK:

Haha tack Gurk!
Något mer som behövs eller en annan modell om jag vill koppla in nätverkskabel?

Kan bara säga +1 på @gurk. Kolla kjell.com annars om det inte finns på CO. Behöver du hjälp att installera så hör av dig här. Lättast är via appen i telefonen, där scannar du en QR kod och anger SSID/lösenord så är du klar sen.
Inaktivera wifi på routern du har också. SKulle även rekommendera en router från ubiquiti också, antingen ER X eller USGn. Inte svårt att installera men kräver liite mer kunskap än router ala elgiganten.

Visa signatur

.

Permalänk

Förlåt mig grabbar men mitt Wi-Fi gör nästan det samma jag blir ut loggad hela tiden hela mitt Wi-Fi försvinner i ca 30-40 sek hela jävla tiden och jag har Comviq kontant internet med fri surf och allt och min box är en tp-Link som har funkat dunder bra kosta bara runt 1000kr och jag kan ha ett kontant kort i den men varför gör min så ?